Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2006, 07:29   #41
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Hopelijk is er een intern onderzoek naar de drijfveren van de stenengooiers. Als het gaat over "met wat stenen smijten" dan is het normaal puberaal. Als het echter voortspruit aan het interpreteren van de koran (en de sharia) dan is er inderdaad wel een probleem want dan geeft het een beeld van de letterlijke interpretatie van het heilige islamitische boek.
In ieder geval wordt 'steniging' (voor zover ik juist ben) enkel gebruikt bij 'ontucht' van de vrouw in Islamitische landen en niet omdat de ramadan niet wordt gevolgd.

Ten slotte is er een kleine groep landen (Libië, Pakistan) waar bij wet bepaalde onderdelen van het islamitische strafrecht ingevoerd zijn (nl. de koranische straffen: geseling voor het gebruik van alcohol en voor valse beschuldiging van ontucht; handafkappen voor diefstal; afkappen van hand en voet of de doodstraf voor struikroverij; geseling of de doodstraf door steniging voor ontucht).

Microsoft ® Encarta ® Encyclopedie Winkler Prins © 1993-2004 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.
Ik geloof niet dat zo'n pubers goedgeschoolde islamtheologen zijn. Maar zij hebben een religieuze achtergrond waarbinnen steniging (zoals andere vormen van fysieke terreur) blijkbaar geaccepteerd is, zoals blijkt uit de theorie en praktijk gehuldigd in hard core islamitische landen (en hebt u al ooit vooraanstaande islamieten hier te lande vierkant en duidelijk bv Saoedi-Arabië weten veroordelen wegens de barbaarse religieuze praktijken in dat land? of hebt u hen al ooit horen eisen dat het Saoedische regime hier onmiddellijk moet mee ophouden? Ik nog nooit). En hun motieven om in dit geval tot actie over te gaan waren religieus geïnspireerd (bestraffen van een ramadan-overtreding). Wanneer zo'n kinderen of halfwassen opgroeien in een milieu waarin gewelddadige repressie tegen religieuze dissidenten normaal wordt gevonden, en waarin stenigen van vrouwen om wat voor redenen dan ook een geaccepteerde praktijk is, dan kun je dit soort gebeurtenissen verwachten. Ik vermoed dat de terreur tegen de dochter van Patrick Coeman ook zo'n soort achtergrond heeft. Dat zijn geen geschoolde islamfundamentalisten, maar lijken mij pubers die de religieuze en maatschappelijke normen hebben geabsorbeerd die in hun omgeving circuleren. Ik heb in mijn jeugd in elk geval nooit meegemaakt dat leerlingen een medeleerling groepsgewijs met stenen gingen bekogelen. Nooit. Ik heb meer dan twintig jaar les gegeven en ik heb nooit iets vergelijkbaars zich op een speelplaats weten afspelen. Dit is volstrekt afwijkend gedrag dat duidelijk religieus is geïnspireerd en een praktijk van de betrokken religie weerspiegelt. Dit is een steniging, weliswaar beperkt van allure, maar door haar precedentkarakter niettemin zeer verontrustend.
Oud 12 oktober 2006, 17:04   #42
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Ik geloof niet dat zo'n pubers goedgeschoolde islamtheologen zijn. Maar zij hebben een religieuze achtergrond waarbinnen steniging (zoals andere vormen van fysieke terreur) blijkbaar geaccepteerd is, zoals blijkt uit de theorie en praktijk gehuldigd in hard core islamitische landen (en hebt u al ooit vooraanstaande islamieten hier te lande vierkant en duidelijk bv Saoedi-Arabië weten veroordelen wegens de barbaarse religieuze praktijken in dat land? of hebt u hen al ooit horen eisen dat het Saoedische regime hier onmiddellijk moet mee ophouden? Ik nog nooit). En hun motieven om in dit geval tot actie over te gaan waren religieus geïnspireerd (bestraffen van een ramadan-overtreding). Wanneer zo'n kinderen of halfwassen opgroeien in een milieu waarin gewelddadige repressie tegen religieuze dissidenten normaal wordt gevonden, en waarin stenigen van vrouwen om wat voor redenen dan ook een geaccepteerde praktijk is, dan kun je dit soort gebeurtenissen verwachten. Ik vermoed dat de terreur tegen de dochter van Patrick Coeman ook zo'n soort achtergrond heeft. Dat zijn geen geschoolde islamfundamentalisten, maar lijken mij pubers die de religieuze en maatschappelijke normen hebben geabsorbeerd die in hun omgeving circuleren. Ik heb in mijn jeugd in elk geval nooit meegemaakt dat leerlingen een medeleerling groepsgewijs met stenen gingen bekogelen. Nooit. Ik heb meer dan twintig jaar les gegeven en ik heb nooit iets vergelijkbaars zich op een speelplaats weten afspelen. Dit is volstrekt afwijkend gedrag dat duidelijk religieus is geïnspireerd en een praktijk van de betrokken religie weerspiegelt. Dit is een steniging, weliswaar beperkt van allure, maar door haar precedentkarakter niettemin zeer verontrustend.
Zo das duidelijk goed verwoord en spaart mij wat typwerk uit.
Ge haalt me de woorden uit het toetsenbord en ben er trouwens zekers van dat de terreur tegen Jasmijn Coemen van zelfde signatuur is. Daar twijfel ik niet aan.
En "met wat stenen gooien" komt zekers niet uit zelfde achtergrond als de 'steniging": naar de Flikken wordt tijdens grote oproep o.a voetbalrellen ook wel eens met stenen gesmeten; vooral in holland weten ze er weg mee, naar de ME. Dan zou dat ook steniging noemen? Kpeis toch niet dat zoiets zelfde klassificatie heeft.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be