Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: STEMPLICHT OF STEMRECHT
stemRECHT 15 45,45%
stemPLICHT 18 54,55%
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2003, 09:15   #41
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wardje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Als ze het stemrecht willen dan moeten ze maar totaal inburgeren door de Belgische nationaliteit aan te nemen en in afwachting daarvan rustig en netjes inburgeren en het reilen en zeilen van dit land leren kennen !!!
Misschien bestaan daar misverstanden rond: het gaat om Gemeentelijk Stemrecht mensen: lokaal stemrecht. Migranten zullen dus niet stemmen over "het reilen en zeilen" in dit land. Ze zullen enkel inspraak krijgen in het bestuur van de gemeente waar zij wonen en belasting betalen. Dat is genoeg, niet te weinig voor iemand die geen belg wil worden, maar niet te veel voor iemand die hier woont.
Ga je het betalen van belastingen als voorwaarde invoeren om te mogen stemmen.
Nee, dat iedereen die hier woont mag stemmen op de volksvertegenwoordigers is basisprincipe van democratie. Een groep op basis van afkomts voorwaarden opleggen (integratie, belastingen, Belg zijn...) om te stemmen is niet democratisch. Meer woorden ga ik er niet meer aan vuilmaken.

Nog even iets ui een encyclopedie gehaald:

Democracy: Gr.,=rule of the people], term originating in ancient Greece to designate a government where the people share in directing the activities of the state, [size=6]as distinct from governments controlled by a single class, select group, or autocrat. [/size]The definition of democracy has been expanded, however, to describe a philosophy that insists on the right and the capacity of a people, acting either directly or through representatives, to control their institutions for their own purposes. Such a philosophy places a high value on the equality of individuals and would free people as far as possible from restraints not self-imposed. It insists that necessary restraints be imposed only by the consent of the majority and [size=7]that they conform to the principle of equality[/size].
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2003, 10:50   #42
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wardje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Als ze het stemrecht willen dan moeten ze maar totaal inburgeren door de Belgische nationaliteit aan te nemen en in afwachting daarvan rustig en netjes inburgeren en het reilen en zeilen van dit land leren kennen !!!
Misschien bestaan daar misverstanden rond: het gaat om Gemeentelijk Stemrecht mensen: lokaal stemrecht. Migranten zullen dus niet stemmen over "het reilen en zeilen" in dit land. Ze zullen enkel inspraak krijgen in het bestuur van de gemeente waar zij wonen en belasting betalen. Dat is genoeg, niet te weinig voor iemand die geen belg wil worden, maar niet te veel voor iemand die hier woont.
Ga je het betalen van belastingen als voorwaarde invoeren om te mogen stemmen.
Is de voorwaarde “hier wonen” dan ook geen discriminatie ?
Laat gewoon iedereen die dat wenst stemmen.
Mogen dan ook Belgen die hun burgerrechten ontzegd zijn stemmen.

Nee, dat iedereen die hier woont mag stemmen op de volksvertegenwoordigers is basisprincipe van democratie. Een groep op basis van afkomts voorwaarden opleggen (integratie, belastingen, Belg zijn...) om te stemmen is niet democratisch. Meer woorden ga ik er niet meer aan vuilmaken.

Nog even iets ui een encyclopedie gehaald:

Democracy: Gr.,=rule of the people], term originating in ancient Greece to designate a government where the people share in directing the activities of the state, [size=6]as distinct from governments controlled by a single class, select group, or autocrat. [/size]The definition of democracy has been expanded, however, to describe a philosophy that insists on the right and the capacity of a people, acting either directly or through representatives, to control their institutions for their own purposes. Such a philosophy places a high value on the equality of individuals and would free people as far as possible from restraints not self-imposed. It insists that necessary restraints be imposed only by the consent of the majority and [size=7]that they conform to the principle of equality[/size].
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2003, 10:57   #43
dejohan
Minister-President

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Die Belgen zonder burgerrechten werden gestraft voor een misdaad. Welke misdaad hebben de vreemdelingen begaan?
Oud 23 oktober 2003, 11:00   #44
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Die Belgen zonder burgerrechten werden gestraft voor een misdaad. Welke misdaad hebben de vreemdelingen begaan?
Onzin: Welke misdaad hebben 'ambtelijk geschrapten' begaan?

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2003, 11:29   #45
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid

kweethetwelenkweethetni's schermafbeelding

Standaard

Welke misdaad hebben vreemdelingen gedaan.Awel ik kan er zo wel wat opnoemen de gazet staat er alle dagen vol van.
kweethetwelenkweethetni is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2003, 11:34   #46
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Citaat:
Ik ken alleen maar Belgen die hun burgerrechten kwijt zijn door een misdrijf. Misschien zijn er ook een paar door een (onwettige) vergissing. Zijn er nog andere categoriën?
Oud 23 oktober 2003, 11:39   #47
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ken alleen maar Belgen die hun burgerrechten kwijt zijn door een misdrijf. Misschien zijn er ook een paar door een (onwettige) vergissing. Zijn er nog andere categoriën?
Ambtelijk geschrapten zijn mensen zonder officiële woonplaats.
Dat zijn ook Belgen.
Deze mensen kunnen, vanwege het gebrek aan een officiële woonplaats, ook geen aanspraak maken op hun burgerrechten.
Officiëel bestaan deze mensen niet meer.
Daarom heet het ook Ambtelijk Geschrapt...

Voorbeelden genoeg: daklozen, extreme armoede, mensen op de vlucht voor deurwaarders...

Oud 23 oktober 2003, 11:44   #48
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid

kweethetwelenkweethetni's schermafbeelding

Standaard

De enige reden dat ze stemrecht willen is om hun islamitische overtuigingen sterker te maken en alzo de vlaamse bevolking een mes in de rug te steken.Geef maar toe en geef ze stemrecht kom binnen enkele jaren niet janken dat de burgemeester van Antwerpen abdou jah jah is he.En dan word het politiekorps versterkt met 500 agenten in bruin uniform met bazouka of uzzi, dan zitten er alleen nog vlamingen in de cel en dan kan geen enkele vlaming nog sociale woning krijgen.Maar doe rustig verder ik hoop dat verstand met de jaren komt en dan is er nog hoop.
kweethetwelenkweethetni is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2003, 11:45   #49
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Hoe ze in de 'uitzending Terzake - voor neo-communisten' weeral eens aan misleidende berichtgeving doen, mochten we ongeveer een maand geleden weer ervaren!

Toen lieten ze een Vlaamse dame aan het woord in Portugal, en oh yoepie, dat mensje mocht daar gaan stemmen, zonder de Portugese nationaliteit te bezitten. Méér nog, zij werd verkozen (misschien ook wel door de eigen achterban) en mocht mee in de gemeenteraad zetelen.
Dat was in het racistische Vlaanderen ondenkbaar!!!

Dat Portugal in Europa ligt, en het hier om stemrecht gaat voor niet-Europese vreemdelingen (waarbij ik zelfs graag een uitzondering wil maken voor Amerikanen), drong blijkbaar niet door bij de Terzake journaliste.
Vicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2003, 15:18   #50
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zullen we nooit weten nietwaar.
Soms kunnen ze nog hun identiteit niet bewijzen, laat staan dat eventuele misdaden in hun thuisland zouden gekend zijn.
Oud 23 oktober 2003, 15:23   #51
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En de enige reden dat de SP(a) met bubbeltjes, spa rood dus, en PS : en andere linksen daar zo achterstaan is, omdat zij denken / hopen, op die manier te kunnen groeien,

En zo de VLD kunnen voorbijsteken, waarbij ze dan de Godfather van de Luikse Maffia op de troon kunnen zetten.

Ge moet mij nie geloven, maar let maar op mijn woorden.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2003, 17:26   #52
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat zijn ook Belgen.
Deze mensen kunnen, vanwege het gebrek aan een officiële woonplaats, ook geen aanspraak maken op hun burgerrechten.

Voorbeelden genoeg: daklozen, extreme armoede, mensen op de vlucht voor deurwaarders...
tiens, dat lijkt mij interessant, als ik bijvoorbeeld mijn huis verkoop en k'zeg mijne domicilie op en koop mij een mobilhome om in te wonen en rond te trekken, dagje ardennen, dagje kust en hier en daar een klusje in't zwart......dan hoef ik dus géén KI niet meer te betalen en géén belastingen en géén milieutaks en moet ik zelfs niet meer gaan stemmen met de verkiezingen..... "ambtelijk geschrapt" moet ik onthouden, zéér intressant zo te zien, en kan dat écht hier in ons land ?
Oud 24 oktober 2003, 17:37   #53
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN
tiens, dat lijkt mij interessant, als ik bijvoorbeeld mijn huis verkoop en k'zeg mijne domicilie op en koop mij een mobilhome om in te wonen en rond te trekken, dagje ardennen, dagje kust en hier en daar een klusje in't zwart......dan hoef ik dus géén KI niet meer te betalen en géén belastingen en géén milieutaks en moet ik zelfs niet meer gaan stemmen met de verkiezingen..... "ambtelijk geschrapt" moet ik onthouden, zéér intressant zo te zien, en kan dat écht hier in ons land ?
Dat kan echt in ons land!
Maar ge hebt ook geen burgerrechten meer...
Geen bankrekening, gene pas, niks... Lijkt me nogal ambetant als ge uwe mobilhome aan de kant moet zetten bij een verkeerscontrole...

Oud 24 oktober 2003, 17:46   #54
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Hebt u het nu in het algemeen: dus stemrecht of stemplicht voor alle Belgen of bedoelt u nu alleen stemrecht of stemplicht voor de migranten.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2003, 18:36   #55
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat zijn ook Belgen.

En niet te vergeten: geen sociale zekerheid
Oud 27 oktober 2003, 12:44   #56
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat kan echt in ons land!
Maar ge hebt ook geen burgerrechten meer...
Geen bankrekening, gene pas, niks... Lijkt me nogal ambetant als ge uwe mobilhome aan de kant moet zetten bij een verkeerscontrole...
bwaa... gééne pas..... koopt ge toch voor een prikje op 't falconplein inclusief rijbewijs en dan nog liefst een buitenlandse, kunnen ze de bomen in met hunne controle... no problem.... en sociale zekerheid...... my ass.... daar moet ge nu ook al niet te nijg niet meer op rekenen.... zorg ik zelf wel voor !
by the way..... zou eerder gaan rondtoeren in 't zuiden, spanje of de provence of zo..... lekker warm en gééne regen!
Oud 27 oktober 2003, 17:27   #57
TL
Burger

TL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door William
=> In heel de wereld wordt deze manier toegepast waarom moeten wij dan weer averechts gaan doen?
"Er zijn verschillende Europese landen waar niet-staatsburgers al een hele poos het gemeentelijke kiesrecht bezitten. Dat is het geval in Ierland, Noorwegen, Denemarken, Zweden en Nederland. Ook in een aantal Zwitsere kantons genieten niet-staatsburgers het lokale kiesrecht. Daarnaast kennen in Europa ook Groot-Brittannië, Spanje en Portugal regelingen voor toekenning van kiesrecht aan bepaalde groepen vreemdelingen. Overigens zijn er in de wereld, en dat is weinig bekend, ook landen waar niet-staatsburgers ook nationaal kiesrecht hebben; dat is namelijk het geval in Nieuw-Zeeland en Chili."
Bron: wereldwijd.be

TL
TL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2003, 23:19   #58
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TL
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door William
=> In heel de wereld wordt deze manier toegepast waarom moeten wij dan weer averechts gaan doen?
"Er zijn verschillende Europese landen waar niet-staatsburgers al een hele poos het gemeentelijke kiesrecht bezitten. Dat is het geval in Ierland, Noorwegen, Denemarken, Zweden en Nederland. Ook in een aantal Zwitsere kantons genieten niet-staatsburgers het lokale kiesrecht. Daarnaast kennen in Europa ook Groot-Brittannië, Spanje en Portugal regelingen voor toekenning van kiesrecht aan bepaalde groepen vreemdelingen. Overigens zijn er in de wereld, en dat is weinig bekend, ook landen waar niet-staatsburgers ook nationaal kiesrecht hebben; dat is namelijk het geval in Nieuw-Zeeland en Chili."
Bron: wereldwijd.be

TL
Ik lees daar:
Ook in een aantal Zwitsere kantons genieten niet-staatsburgers het lokale kiesrecht.
Waar lees je “niet EU burgers” ?
Oud 28 oktober 2003, 10:29   #59
TL
Burger

TL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik lees daar:
Ook in een aantal Zwitsere kantons genieten niet-staatsburgers het lokale kiesrecht.
Mag ik op opmerken dat Zwitserland niet tot de EU behoort en het dus vanzelfsprekend is dat men dan van niet-staatsburgers spreekt?
Ik heb niet direct een indicatie gevonden dat het hier enkel om EU-burgers gaat en ook niet van het tegendeel. In Zwitserland kan men regionaal, via referenda, beslissen wie al dan niet stemrecht krijgt. Klik Hier voor meer info.

TL
TL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2003, 18:55   #60
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TL
Citaat:
Ik lees daar:
Mag ik op opmerken dat Zwitserland niet tot de EU behoort en het dus vanzelfsprekend is dat men dan van niet-staatsburgers spreekt?
Ik heb niet direct een indicatie gevonden dat het hier enkel om EU-burgers gaat en ook niet van het tegendeel. In Zwitserland kan men regionaal, via referenda, beslissen wie al dan niet stemrecht krijgt. Klik Hier voor meer info.

TL
Dat bedoelde ik ook hé. U kunt er niet uit opmaken dat ook niet EU burgers stemrecht hebben.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be