![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006. |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country." -Hermann Goering (1893 - 1946) Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor The second in command of the Third Reich |
||
![]() |
![]() |
#42 | |
|
![]() Citaat:
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country." -Hermann Goering (1893 - 1946) Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor The second in command of the Third Reich |
|
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom vind ik het zo belangrijk dat men weet dat die voorkeurstemmen allemaal voor één volwaardige stem tellen (dan wel binnen die ene partij). Ik ga eens op seniorennet peilen hoeveel mensen dit in feite wisten. |
|
![]() |
![]() |
#44 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||
![]() |
![]() |
#45 |
|
![]() Dat weet je toch niet? Ik heb geen idee hoe allochtonen en autochtonen stemmen, blijkbaar jij en je glazen bol wel. En je doet alsof allochtonen op allochtonen en autochtonen op autochtontn stemmen, wat onzin is, die stemmen door elkaar op elkaar.
![]() |
![]() |
#46 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() K9, als je iets wil aantonen, doe dat dan op een overzichtelijke manier aub.
Ik lees je gebroebel in dat eerste stukje niet. Voor mij is het voldoende te weten dat van de 8 allochtone kandidaten van spa er 7 zijn verkozen, tegenover 15 van de 47 autochtone kandidaten. Bij CDV zijn 2 van de 6(?) allochtone kandidaten verkozen, tegenover 4 van de 49 autochtone kandidaten. Bij Groen! is idd geen enkel van de 5(?) allo's gekozen en 2 van de 50 autochtonen. Bij VLD vind ik 0 van de 5 allo's, tegenover 5 van de 50 autochtone kandidaten. Nu tel ik even op: Van de 24 allochtone kandidaten werden er 9 verkozen = 38% Van de 196 autochtone kandidaten werden er 26 verkozen = 13% ------------- Toen ik 90% poneerde had ik inderdaad enkel SPA voor ogen. (7 van de 8) Voor partijen met allochtone verkozen kandidaten (SPA+CDV) komt het verschil uit op: allochtone kandidaten vs. verkozen kandidaten: 64 PROCENT autochtone kandidaten vs. verkozen autochtone kandidaten: 19 PROCENT ________________ Wat ik wil aantonen is dat indien zowel de autochtone SPA kiezers als de CDV kiezers geen lijststemmen hadden geplaatst, maar wel zoveel mogelijk autochtone kandidaten (met de nadruk op zoveel mogelijk) hadden aangestipt: deze wanverhouding tussen 64% en 19% niet had bestaan. Dit had evenmin kunnen bestaan indien een voorkeurstem slechts voor één stem telde en niet voor een veelvoud ervan binnen één partij. *************************************** Het lijkt me bovendien heel onjuist en onrechtmatig dat een bevolkingsgroep die 17% (naar het schijnt) uitmaakt van een stad, ineens ook voor 17% vertegenwoordigd is IN HET BELEID. voor 100% bestuurlijk en beleidsmatig gerechtigd dus. Dankzij het feit dat voorkeurstemmen �* volonté kunnen worden uitgedeeld binnen één partij, waardoor één man = één stem totaal wordt ondermijnd. Laatst gewijzigd door circe : 16 oktober 2006 om 15:15. |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als �*lle vrouwen aan �*lle vrouwen op de door hen gekozen partijlijst ieder een voorkeurstem geven, terwijl �*lle mannen aan slechts één man op de door hen gekozen partijlijst een voorkeurstem geven, DAN WORDT ER GEEN ENKELE MAN VERKOZEN! |
|
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
Overigens, ik vind het niet verkeerd dat mensen hun voorkeur kunnen aangeven. Zoals door anderen hier al eerder gezegd: Sommigen stemmen persé op een vrouw, anderen (landelijk) op een plaatsgenoot of provinciegenoot, weer anderen kiezen op beroep. Ik kan me goed voorstellen dat een allochtoon op een allochtoon stemt omdat hij vindt dat die hem beter begrijpt/vertegenwoordigt. |
|
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Circe heeft principieel een punt, lijkt me.
Een goed georganizeerde groep kiezers binnen een partij kan er wel degelijk voor zorgen dat zijn favoriete kandidaten verkozen worden, ook al bestaat de groep bijvoorbeeld maar uit 10% van de kiezers van die partij. Zo'n groep zal dan overvetegenwoordigd zijn in de fractie. Het huidig systeem is niet discriminatoir, want iedereen mag zoveel voorkeurstemmen geven als ie wil, maar toch een beetje pervers. Ik pleit voor een wijziging naar één voorkeurstem (of werken met fracties) zodat het gewicht van alle kiezers gelijk is, ook binnen de lijst zelf.
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 16 oktober 2006 om 15:29. |
![]() |
![]() |
#52 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() Wat niks veranderd natuurlijk, die ene groep zal dan al zijn voorkeurstemmen geven aan hun kandidaten en dus zullen die ook nog meer kans hebben, anderen stemmen meer met lijsstemmen en krijgen die dus niet.
![]() |
![]() |
#55 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We hebben 20 zetels in de gemeenteraad te verdelen. Laten we vier partijen laten opkomen die dus ieder 20 kandidaten naar voor schuiven. Partij A = 8 zetels Partij B = 5 zetels Partij C = 4 zetels Partij D = 3 zetels Samen = 20 zetels -------------------------------- Elke partij met 20 kandidaten heeft dus 10 vrouwelijke kandidaten. Samen geeft dat 40 vrouwen over alle partijen heen. ------------------------- Voor het gemak nemen we 10.000 kiezers, 50% mannen en 50% vrouwen. Alle vrouwen stippen op hun partij naar keuze �*lle vrouwen aan (max.10 per lijst dus): het totaal aantal voorkeurstemmen voor alle vrouwen wordt dan: 5000 X 10 = 50.000 voorkeurstemmen. Alle mannen stippen op hun partij naar keuze slechts één man aan: bijgevolg behalen de mannelijke kandidaten slechts 5000 voorkeurstemmen (in beide gevallen voor alle partijen samen dus). ------------------------------ Gaan we nu even partij per partij bekijken: 10.000 stemmen voor 20 zetels is dus 500 benodigde stemmen per zetel. Partij A met zijn 8 zetels had dus (500*8) = 4000 stemmen (2000 vrouwen normaliter, en 2000 mannen). Die 2000 vrouwen hebben gezorgd voor 20.000 voorkeurstemmen voor de vrouwelijke kandidaten, de mannen voor 2000 voorkeurstemmen voor de mannelijke kandidaten. Partij B had (5*500)= 2500 stemmen, waarvan 12000 vrouwelijke voorkeurstemmen en 1200 mannelijke voorkeurstemmen. etc. etc. Bij partij C en D dus ook tienmaal zoveel voorkeurstemmen behalen als de mannen binnen die partijen. Natuurlijk ga ik er in dit geval van uit dat alle partijen een 50/50 mannen en vrouwen kiespubliek hebben.... Maar U kan toch duidelijk zien, dat indien men de voorkeurstemmen als criterium gebruikt en deze als vol aanziet, ongeacht het aantal uitgebrachte voorkeurstemmen, dit leidt tot de meest ridicule mogelijke verdelingen BINNEN een partij? ---------------------------- Citaat:
Alles hangt af van het aantal lijststemmen: indien het totaal aan lijststemmen veel zetels geeft, dan krijgen dezen met veel voorkeurstemmen de bovenhand (zie mijn voorbeeld: bij de partij die slechts 3 zetels behaalt zullen ook vrouwen met veel voorkeurstemmen niet verkozen zijn, maar binnen diezelfde partij zullen de mannen sowieso het onderspit delven), ook indien vele lijststemmers de normale volgorde hadden willen behouden. En ZEKER als lijststemmen apart als volle stem worden gebruikt. ------------------ Natuurlijk is mijn voorbeeld hypothetisch! het zou er nog moeten bijkomen. Indien echter de voorkeurstemmen als één stem zouden worden beschouwd, dan kan men nooit tot een "all-female" (of desnoods "all-allochtoon") gemeenteraad komen omdat de diversiteit van de kiezers dit verhindert. Met het huidige systeem kan het dus in principe wel. Laatst gewijzigd door circe : 16 oktober 2006 om 15:43. |
||
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zal een fictief (en extreem) voorbeeld uitwerken. Stel dat er een kartellijst is tussen de Rozen en de Tulpen. De Rozen vertegenwoordigen 80% van de kiezers van de lijst, de Tulpen 20%. Op de lijst staan dan ook 40 Rozen en 10 Tulpen, zoals het hoort. Laat ons nu aannemen dat 20.000 mensen op deze lijst gestemd hebben, en dat de lijst recht heeft op 10 zetels. Geval 1: het huidig systeem. De kiezers van de Rozen geven één voorkeurstem aan één van hun kandidaten. Gemiddeld krijgt dus elke Roos 16000/40 = 400 stemmen. De kiezers van de Tulpen geven een voorkeurstem aan elke Tulp op de lijst. Elke Tulp krijgt dus 4000 voorkeurstemmen. Resultaat: 8 Tulpen en 2 Rozen verkozen! Geval 2: slechts één voorkeurstem per kiezer. Nu krijgt elke kandidaat gemiddeld 400 stemmen. Als een Tulp meer stemmen krijgt, dan zal dat ten koste van een andere Tulp zijn. De kiezers van de Tulpen kunnen nu nog wel enkele van hun kandidaten bevoordelen, maar daar is niets mis mee. De fractie zal het kiezerscorps van de lijst goed weerspiegelen. Uiteraard heb ik het in geval 1 extreem voorgesteld. Het toont echter dat een wijzijging wel invloed zal hebben. De lijststemmen veranderen hier weinig aan. Mochten de kiezers van de Rozen vooral lijststemmen geven, dan zal de pot heel groot zijn, waardoor grotendeels de top van de lijst verkozen zal worden. De oververtegenwoordiging van de Tulpen zal hierbij minimaal zijn.
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 16 oktober 2006 om 15:50. |
|
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bedankt Firestone. Blij dat jij het ook doorhebt.
Ik voel me hier samen met jou als roependen in de woestijn, moet ik zeggen. |
![]() |
![]() |
#58 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() sorry ! ik beschouw jou eerder als "bevoorrechte" persoon, die niet aan zo'n kiessysteem onderworpen is, en in een land waar politici tenminste nog een minimum aan correctheid (de toegestane politieke correctheid) hebben.
Ik heb net mijn mijn oude moeder gebeld: zij wist het ook niet. Ze gaat nu eens bevragen in haar eigen seniorenkring en de nodige informatie geven voor de volgende verkiezingen! Ze was bovendien totaal apalled door het gebrek aan duidelijke informatie die men hier heeft gekregen.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]() Citaat:
![]() Maar je hebt inderdaad gelijk. Daarbij komt dat je, als je maar één (voorkeur)stem hebt, veel bewuster kiest. |
|
![]() |