![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Kamer 2003 -- peiling Interview - peiling Maurice de Hond - peiling NIPO - Naam partij 44 -- 46 - 42 - 39 - CDA 42 -- 47 - 43 - 38 - PvdA 28 -- 25 - 27 - 28 - VVD 9 -- 13 - 17 - 23 - SP 8 -- 0 - 0 - 0 - Fortuyn (v/h LPF) 8 -- 6 - 6 - 6 - GroenLinks 6 -- 2 - 1 - 0 - D66 3 -- 6 - 6 - 7 - ChristenUnie 2 -- 3 - 2 - 3 - SGP 0 -- 1 - 1 - 0 - Partij voor de Dieren x -- 0 - 2 - 2 - EénNL (Pastors/Eerdmans) x -- 1 - 3 - 4 - Groep Wilders / Partij voor de Vrijheid x -- 0 - 0 - 0 - Overigen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
|
![]() Citaat:
P.S. De Hond geeft deze week het CDA 44 zetels tegen pvda 43, en hij heeft eerder al aangegeven dat de bereidheid om CDA te stemmen onder VVD aanhangers groter is dan de bereidheid van 'links' om pvda te stemmen. Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 19 oktober 2006 om 18:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
|
![]() Iedereen is net naar de grote partijen aan het verschuiven. Als je klein links stemt krijg je namelijk CDA+VVD. Als je PVDA stemt heb je nog een kans op een poging om PVDA+CDA te formeren.
Je hebt gelijk dat de bevolking meer keus zou krijgen, maar in ons systeem heeft de ministersploeg nu eenmaal de dikste vinger in de pap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
Het valt op dat jij dus het PvdA-standpunt verdedigt: 'stem op de PvdA en niet op SP of GL, want anders krijg je CDA-VVD.' Alsof dat wat uitmaakt! Of ik nu PvdA of SP stem, dat gaat niets aan het zeteltal van CDA en VVD veranderen. En reken nu maar niet dat als de PvdA de grootste partij wordt, Wouter Bos automatisch minister-president wordt. In 1977 flikten CDA en VVD het ook al eens om met een nipte meerderheid samen te regeren, terwijl de PvdA onder minister-president Den Uyl (nota bene met als campagneslogan 'Kies de minister-president'!) de grootste partij was geworden. Ik maak mij geen illusies: als CDA en VVD op wat voor manier dan ook een meerderheid kunnen krijgen, gaan ze samen door. Een linkse stem op de ene of de andere linkse partij verandert daar niets aan. Het gaat erom mensen te overtuigen niet op CDA of VVD te stemmen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
|
![]() CDA en VVD halen nu vast net weer geen meerderheid, maar als het CDA de grootste wordt vinden ze daar sowieso wel wat op. Ze hebben vier jaar lang rotzooi getrapt en als er verkiezingen zijn komen de kiezers zo weer terug. Nederlanders... (Dat mag ik zeggen, ik ben officieel maar een halve.)
Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 19 oktober 2006 om 19:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
Ja, zit best wel wat in Liberalist, ik weet niet of die vier partijen een meerderheid kunnen halen, maar ik had inderdaad al wel gehoord dat de redelijk hoog (5-8 zetels in de peilingen) staande CU geen zin zou hebben in Balkenende 4. (Van de andere kant, regeren is regeren.) De vraag is alleen of de rest van de partijen zo weinig haalt dat CDA+VVD+CU een meerderheid haalt en PVDA+SP+GR+CU ook...
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
ChristenUnie links? Ja, dat dachten we van D66 ook... Ik denk dat de CU uiteindelijk liever met CDA en VVD dan met PvdA, SP en GL regeert. Ze durven niet zonder het CDA in de regering, omdat ze anders hun christelijk profiel niet goed genoeg naar voren kunnen brengen. De ideale coalitie voor de CU zou CDA-PvdA-CU zijn (zowel christelijk als sociaal), maar ja, CDA en PvdA hebben samen al een meerderheid waarschijnlijk. Maar het is nog lang niet zeker of de CU wel die sleutelrol kan vervullen. CDA, VVD en CU hebben in de peilingen (zie boven) ook amper een meerderheid (Interview: 77/150; De Hond 75/150; NIPO 74/150). Als CDA en VVD ook mèt CU geen meerderheid halen, wordt het toch CDA-PvdA denk ik. |
|
![]() |
![]() |