Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2006, 17:18   #41
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik dacht dat de trend in Nederland was dat de PVDA zo zou groeien?
Even de peilingen van dit weekeinde naast elkaar, afgezet tegen de huidige zetelverdeling in de Tweede Kamer (tja, peilingen in NL gaan in zetels en niet in procenten):

Kamer 2003 -- peiling Interview - peiling Maurice de Hond - peiling NIPO - Naam partij

44 -- 46 - 42 - 39 - CDA
42 -- 47 - 43 - 38 - PvdA
28 -- 25 - 27 - 28 - VVD
9 -- 13 - 17 - 23 - SP
8 -- 0 - 0 - 0 - Fortuyn (v/h LPF)
8 -- 6 - 6 - 6 - GroenLinks
6 -- 2 - 1 - 0 - D66
3 -- 6 - 6 - 7 - ChristenUnie
2 -- 3 - 2 - 3 - SGP
0 -- 1 - 1 - 0 - Partij voor de Dieren
x -- 0 - 2 - 2 - EénNL (Pastors/Eerdmans)
x -- 1 - 3 - 4 - Groep Wilders / Partij voor de Vrijheid
x -- 0 - 0 - 0 - Overigen
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 18:09   #42
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Nee, want Wouter Bos wou de AOW bevriezen en dat zorgde voor vele ophef. Bovendien gaat het beter met de economie wat in het voordeel werkt voor het CDA.
Ja, dat nou net nu de wereldeconomie moet aantrekken...

P.S. De Hond geeft deze week het CDA 44 zetels tegen pvda 43, en hij heeft eerder al aangegeven dat de bereidheid om CDA te stemmen onder VVD aanhangers groter is dan de bereidheid van 'links' om pvda te stemmen.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 19 oktober 2006 om 18:11.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 18:21   #43
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ja, dat nou net nu de wereldeconomie moet aantrekken...

P.S. De Hond geeft deze week het CDA 44 zetels tegen pvda 43, en hij heeft eerder al aangegeven dat de bereidheid om CDA te stemmen onder VVD aanhangers groter is dan de bereidheid van 'links' om pvda te stemmen.
Zelf denk ik dat de drie grote partijen een gevecht in het midden bezig zijn. PvdA stemmers zijn makkelijk weg te lokken naar het CDA, CDA makkelijk naar de VVD, maar PvdA'ers stemmen vaak principieel niet op VVD. Bovendien is CDA naar PvdA ook zeer goed mogelijk en VVD naar CDA ook. Overigens scheelt elke formatie tussen deze partijen je misschien een paar tientjes per jaar. Daarom ben ik eigen voor een politiek met meer kleine partijen, waar de uitslag wérkelijk iets uitmaakt. Eigenlijk zou de helft van CDA dus over moeten stappen naar ChristenUnie/SGP. PvdA'ers naar de linkse partijen, VVD'ers naar de kleine rechtse partijtjes. Dan zal het verschil denk ik beter merkbaar zijn en heeft de bevolking meer keus.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 18:41   #44
Bovenbuur

Standaard

Iedereen is net naar de grote partijen aan het verschuiven. Als je klein links stemt krijg je namelijk CDA+VVD. Als je PVDA stemt heb je nog een kans op een poging om PVDA+CDA te formeren.
Je hebt gelijk dat de bevolking meer keus zou krijgen, maar in ons systeem heeft de ministersploeg nu eenmaal de dikste vinger in de pap.
Oud 19 oktober 2006, 18:51   #45
Dimitri

Standaard

Citaat:
Iedereen is net naar de grote partijen aan het verschuiven. Als je klein links stemt krijg je namelijk CDA+VVD. Als je PVDA stemt heb je nog een kans op een poging om PVDA+CDA te formeren.
Je hebt gelijk dat de bevolking meer keus zou krijgen, maar in ons systeem heeft de ministersploeg nu eenmaal de dikste vinger in de pap.
Het valt mij op dat de laatste jaren de verkiezingscampagne steeds minder over de inhoud gaat en steeds meer over tactiek om deze of gene coalitie (on)mogelijk te maken. Op zich al jammer, maar helemaal als er alleen maar vanuit de eigen logica geredeneerd wordt.

Het valt op dat jij dus het PvdA-standpunt verdedigt: 'stem op de PvdA en niet op SP of GL, want anders krijg je CDA-VVD.' Alsof dat wat uitmaakt! Of ik nu PvdA of SP stem, dat gaat niets aan het zeteltal van CDA en VVD veranderen. En reken nu maar niet dat als de PvdA de grootste partij wordt, Wouter Bos automatisch minister-president wordt. In 1977 flikten CDA en VVD het ook al eens om met een nipte meerderheid samen te regeren, terwijl de PvdA onder minister-president Den Uyl (nota bene met als campagneslogan 'Kies de minister-president'!) de grootste partij was geworden. Ik maak mij geen illusies: als CDA en VVD op wat voor manier dan ook een meerderheid kunnen krijgen, gaan ze samen door. Een linkse stem op de ene of de andere linkse partij verandert daar niets aan. Het gaat erom mensen te overtuigen niet op CDA of VVD te stemmen.
Oud 19 oktober 2006, 19:30   #46
Bovenbuur

Standaard

CDA en VVD halen nu vast net weer geen meerderheid, maar als het CDA de grootste wordt vinden ze daar sowieso wel wat op. Ze hebben vier jaar lang rotzooi getrapt en als er verkiezingen zijn komen de kiezers zo weer terug. Nederlanders... (Dat mag ik zeggen, ik ben officieel maar een halve.)

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 19 oktober 2006 om 19:31.
Oud 19 oktober 2006, 19:37   #47
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
CDA en VVD halen nu vast net weer geen meerderheid, maar als het CDA de grootste wordt vinden ze daar sowieso wel wat op. Ze hebben vier jaar lang rotzooi getrapt en als er verkiezingen zijn komen de kiezers zo weer terug. Nederlanders... (Dat mag ik zeggen, ik ben officieel maar een halve.)
En je weet vast niet wat wij Vlamingen met "maar nen halve" bedoelen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 20:08   #48
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Het valt mij op dat de laatste jaren de verkiezingscampagne steeds minder over de inhoud gaat en steeds meer over tactiek om deze of gene coalitie (on)mogelijk te maken. Op zich al jammer, maar helemaal als er alleen maar vanuit de eigen logica geredeneerd wordt.

Het valt op dat jij dus het PvdA-standpunt verdedigt: 'stem op de PvdA en niet op SP of GL, want anders krijg je CDA-VVD.' Alsof dat wat uitmaakt! Of ik nu PvdA of SP stem, dat gaat niets aan het zeteltal van CDA en VVD veranderen. En reken nu maar niet dat als de PvdA de grootste partij wordt, Wouter Bos automatisch minister-president wordt. In 1977 flikten CDA en VVD het ook al eens om met een nipte meerderheid samen te regeren, terwijl de PvdA onder minister-president Den Uyl (nota bene met als campagneslogan 'Kies de minister-president'!) de grootste partij was geworden. Ik maak mij geen illusies: als CDA en VVD op wat voor manier dan ook een meerderheid kunnen krijgen, gaan ze samen door. Een linkse stem op de ene of de andere linkse partij verandert daar niets aan. Het gaat erom mensen te overtuigen niet op CDA of VVD te stemmen.
Waar ik aan denk is dat na deze verkiezingen de ChristenUnie een grote rol gaat spelen. Zij houden eigenlijk de sleutel tot een nieuwe coalitie. Het is niet waarschijnlijk dat VVD+CDA een meerderheid halen, dus is er een kans op VVD+CDA+ChristenUnie. Maar, zoals we weten is de CU links en zal het misschien ook wel kiezen voor PvdA+GL+SP+ChristenUnie. Een 4-partijen kabinet kan in dit geval stabiel zijn, omdat de standpunten best dicht bij elkaar liggen. De kans dat we, net als in Duitsland, een regering van nationale eenheid krijgen, vind ik klein.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 21:18   #49
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
En je weet vast niet wat wij Vlamingen met "maar nen halve" bedoelen
Au, ik heb weer iets gezegd, had ik toch meer aandacht moeten besteden aan die andere helft...

Ja, zit best wel wat in Liberalist, ik weet niet of die vier partijen een meerderheid kunnen halen, maar ik had inderdaad al wel gehoord dat de redelijk hoog (5-8 zetels in de peilingen) staande CU geen zin zou hebben in Balkenende 4. (Van de andere kant, regeren is regeren.) De vraag is alleen of de rest van de partijen zo weinig haalt dat CDA+VVD+CU een meerderheid haalt en PVDA+SP+GR+CU ook...
Oud 20 oktober 2006, 09:01   #50
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Waar ik aan denk is dat na deze verkiezingen de ChristenUnie een grote rol gaat spelen. Zij houden eigenlijk de sleutel tot een nieuwe coalitie. Het is niet waarschijnlijk dat VVD+CDA een meerderheid halen, dus is er een kans op VVD+CDA+ChristenUnie. Maar, zoals we weten is de CU links en zal het misschien ook wel kiezen voor PvdA+GL+SP+ChristenUnie. Een 4-partijen kabinet kan in dit geval stabiel zijn, omdat de standpunten best dicht bij elkaar liggen. De kans dat we, net als in Duitsland, een regering van nationale eenheid krijgen, vind ik klein.
Rooms-rood bedoel je? Dat is in NL geen nationale eenheid. Laten we die term maar bewaren voor CDA-PvdA-VVD, evt. aangevuld met nog meer partijen.

ChristenUnie links? Ja, dat dachten we van D66 ook... Ik denk dat de CU uiteindelijk liever met CDA en VVD dan met PvdA, SP en GL regeert. Ze durven niet zonder het CDA in de regering, omdat ze anders hun christelijk profiel niet goed genoeg naar voren kunnen brengen. De ideale coalitie voor de CU zou CDA-PvdA-CU zijn (zowel christelijk als sociaal), maar ja, CDA en PvdA hebben samen al een meerderheid waarschijnlijk.

Maar het is nog lang niet zeker of de CU wel die sleutelrol kan vervullen. CDA, VVD en CU hebben in de peilingen (zie boven) ook amper een meerderheid (Interview: 77/150; De Hond 75/150; NIPO 74/150). Als CDA en VVD ook mèt CU geen meerderheid halen, wordt het toch CDA-PvdA denk ik.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be