![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
"Elektriciteit" schrijven is k en c opmengen in 1 woord en "elektrisiteit" ziet er (vind ik) gewoon niet uit. Het dilemma is eigenlijk nog groter, want het grondwoord (elektron) komt uit het Grieks waarin de letter c niet bestaat als k-klank; de import geschiedde echter via Frankrijk dus de c moest er in .... Dat het een groeiende puinhoop is, ben ik wel met alle betogers eens. De Duitse herzetting "Elektrizität" vind ik een stuk sterker, maar sinds kort gaat men daar met het hertalen, naar mijn gevoel, op andere wijzen de fout in met bijvoorbeeld de import uit het Engels van "to recycle" waar op raadselachtige wijze de k uit wordt geweerd, zodat in enige vormen "ce" als "ke" moet worden uitgesproken. Op Net trof ik zowel "rezyceln" als "rezyclen" aan. "Rezykeln" of "rezyklen", desnoods: "rezyklieren" had ik rustgevender gevonden.
![]() |
![]() |
#42 | |
|
![]() Citaat:
Weinig Nederlandstaligen weten bijvoorbeeld, dat het Engelse woord "drought" (=droogte) wordt uitgesproken met de "Nederlandse" au-klank en aan de schrijfwijze zou je dat niet vermoeden.
![]() |
![]() |
#43 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als je ze echter perfect wil beheersen, worstel je dan om te beginnen eens doorheen al de verschillende 'tenses'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Das voor mij te pesten dat ze de taal ze moeilijk hebben gemaakt
![]()
![]() |
#45 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik drink nooit thee gij drinkt altijd thee Hij drinkt thee, als hij tegenwoordig is. En dat klopt ook nog want als mijn vrouw vraagt, moede thee, zeg ik : nooit. ![]() Ik lust da niet, yek ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik bedoel natuurlijk: de c en de k niet mengen, wanner ze alletwee als k uitgesproken worden. In "elektriciteit" wordt de c als "s" uitgesproken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() Ja, heel erg.
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() Normale spellingsregels zouden dan zeggen : schrijf elektrisiteit .
In sommige talen mag je het meestal schrijven zoals je het uitspreekt , in het Nederlands mag je het meestal niet schrijven zoals je het uitspreekt . Waar dat goed voor is ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() om mensen zoals mij te pesten natuurlijk
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
![]() Inderdaad is de Nederlandse spelling hoofdzakelijk "historisch gegroeid" in een behoudende sfeer en daarbij vindt het importeren van buitenlandse woorden hier waarschijnlijk in hoger tempo plaats dan in veel andere landen. Uitgesproken "slimme" spellingen vind ik onder andere die van Spaans, Turks en Bahasa Indonesia of, om dichter bij het eigen taalgegeven te blijven: Afrikaans (Suidafrikaans). Overnemen van het Afrikaans spellingsbeleid (niet zozeer: de grammatica) zou echter, lijkt mij, een mogelijk te grote schok kunnen veroorzaken (wel: eenmalig). http://nl.wikipedia.org/wiki/Afrikaans http://af.wikipedia.org/wiki/Wiki http://af.wikipedia.org/wiki/Tuisblad http://www.spel.co.za/ http://www.taalkabaal.nl/afrikaans.html
![]() |
![]() |
#52 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik spreek ook over elektisitijt... wie bepaald nu of het lange cq korte wordt? Schone taal hé vlaams of nederlands... ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En anders schrijf je toch gewoon stroom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
![]() Sjem dan maar.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 19 oktober 2006 om 20:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() Het huidige Nederlands staat ook de kulturele ontwikkeling van het Nederlands taalgebied in de weg .
Als je een site maakt in het Engels heb je sowieso 100 keer meer bezoekers . Dit komt niet alleen door het feit dat dat Engels meer gesproken wordt , maar vooral door het feit dat vele anderstaligen het al vlug opgeven om Nederlands te leren gezien zijn nodeloze komplex(ck?)iteit . |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Partijlid
|
![]() Onzin.
Engels heeft meer succes omdat het meer gesproken wordt. En het wordt niet meer gesproken omdat het 'logischer' is, maar gewoon door de Geschiedenis van de Engelse taal. Die is namelijk veel verspreid geweest door onder andere de kolonieën van Engeland. Tenslotte blijft Nederlands een marginaal verschijnsel in voorkomen tegenover andere talen - daarom studeren er ook zo weinig anderstaligen het. Laatst gewijzigd door Chilles : 20 oktober 2006 om 15:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die spellingshervormingen komen iedereen de strot uit. Er moet aan de taal niet gemorreld worden. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
|
![]() Ja en nee. Onze spelling is nodeloos complex, maar de huidige met kennelijke blanco cheque aangestelde taalknutselaars maken dat overwegend erger en (nog) minder begrijpelijk; ik beschouw ze als omhooggevallen beunhazen.
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De tekst in het Engels zal vlotter en leesbaarder en vooral 1/3 korter zijn dan de Nederlandse . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]() Citaat:
"Nederlandse" kort-zakelijke bijna-telegramstijl, losgelaten op het Duits, wordt door Duitsers gewoonlijk perfect begrepen máár weinig gewaardeerd en zeker niet overgenomen. Engelstaligen, vooral zakenlieden en techneuten, hebben doorgaans meer "begrip" voor basic-achtige zinsconstructies; toch kun je wel op een wiskundig-zuivere uitdrukkingsvondst het commentaar oplopen: "dit mag je niet doen met MIJN taal". ![]() Frans- en Spaanstaligen zijn overwegend verrassend mild in hun acceptatie van "buitenlandse" schrijfstijlen en allang blij dat wat er staat, hoe dan ook duidelijk te begrijpen is.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 20 oktober 2006 om 22:28. |
|
![]() |
![]() |