![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor mij niet gelaten. Het VB schittert in hun openleggen van andermans beerputten (ten koste van iets of wat efficiënte politiek - cf affaire Chantal Pauwels). De journalist van HBVL (want uiteindelijk is HIJ verantwoordlijk voor zijn artikel) mag nu eens in de VB-beerput gaan neuzen. Ik hoop dat hij geen fobie heeft voor mestkevers .. :eek: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Spreek over 5% VB-krapuul en ge krijgt subsidies in het kader van het SIF of andere dwaze projecten. Spreek over 5% vreemdelingencarpuul en ge krijgt een proces aan uw broek van 't Centrum |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
|
![]() C r o s s b o r d e r l e a s i n g ’ v a n h e t G e n t s e
r i o o l s t e l s e l ( 2 4 / 6 / 2 0 0 2 ) De heer Wim Wienen, gemeenteraadslid ‘Cross border leasing’ lijkt de jongste tijd wel de kip met de gouden eieren. Heel wat gemeenten gebruiken intussen deze techniek om munt te slaan uit hun eigen infrastructuur door ze in concessie te geven bij een investeringsfirma en er zo geld voor te krijgen. Die investeringsfirma zal dit dan in haar land gebruiken om daar fiscaal voordeel mee te doen. Het was burgemeester Willockx van Sint-Niklaas die uitgebreid de media haalde toen hij verkondigde dat hij het rioolstelsel van Sint-Niklaas in concessie zou geven aan een Amerikaanse investeringsfirma. De stelling was dat men, in voor gemeenten moeilijke financiële tijden, een dergelijke lucratieve optie niet mocht laten liggen. Intussen zijn heel wat andere gemeenten op die kar gesprongen. U, als burgemeester, was terughoudender en wilde het antwoord van Vlaams minister van Binnenlandse Aangelegenheden afwachten. De minister zette een tijd geleden het licht op groen voor de transacties. U gaf op uw beurt aan schepen Versnick de opdracht de ‘cross border leasing’ van het Gentse rioolstelsel samen met de TMVW te bestuderen. We zijn nu alweer een paar weken verder. Hoe staat het met de ‘studie’ van een dergelijke transactie? In welke mate is het stadsbestuur bereid om de Gentse riolen via ‘cross border leasing’ aan een buitenlandse firma in concessie te geven, zeker gelet op bepaalde risico’s die met zulke operaties verbonden zijn? Ik denk maar aan het muntrisico; alles is in US dollar omgezet. We merken in de kranten dat de dollar het allesbehalve goed doet. Er is ook de fiscale wetgeving in de Verenigde Staten. De gemeente zal zich moeten indekken tegen mogelijke toekomstige wijziging van die wetgeving. De fiscale wetgeving in België is belangrijk omdat, als ik me niet vergis, de Minister van Financiën daarvoor een goedkeuring moet geven en er een ruling moet worden afgesproken met betrekking tot de fiscale aspecten. Zo zijn er nog een hele hoop risico’s: ook de looptijd is redelijk lang. Ik weet niet in welke mate dit allemaal in het onderzoek van schepen Versnick heeft meegespeeld. Ziet het stadsbestuur in een dergelijke transactie geen oneigenlijke bestemming van gemeenschapsgelden? Is er reeds interesse door buitenlandse firma's getoond om een concessie over het Gentse rioolstelsel te verwerven? De heer Geert Versnick, schepen van Openbare Werken Reeds in 2001 heeft dit college informatie ingewonnen in verband met de desbetreffende financiële techniek. We hebben op dat ogenblik, op basis van de informatie die we toen hadden beslist om dit dossier niet verder actief te benaderen. Op basis van de studies zoals we ze tot vandaag kennen is er in de financiële techniek, waarover sprake, een perfecte indekking van het wisselrisico. Het gaat over een techniek waarbij je in een en hetzelfde contract verkoopt en terugkoopt in dezelfde munt aan vooraf vastgelegde prijzen, zodanig dat er geen wisselrisico bestaat omdat er een provisionering wordt aangelegd voor uw wederinkopen. Laat het ons hier niet helemaal technisch houden. Een reëel risico - en dit is het risico in deze dossiers - is dat er zich in de loop van de opmaak van uw dossier een wijziging zou voordoen in de Amerikaanse wetgeving. De Amerikaanse wetgeving is, zoals u ongetwijfeld weet, gebaseerd op het wetsvoorstel van de twee senatoren Pickle en Dole (Dole gewezen presidentskandidaat bij de Amerikaanse verkiezingen). Op basis van een aantal afwegingen hebben wij toen (in 2001) beslist om dit niet actief te benaderen. De beslissing in het college om het dossier opnieuw actief ter hand te nemen is er geweest naar aanleiding van de principiële vraag die er vanuit een aantal gemeenten is gekomen naar de Vlaamse regering, of men zich kon verenigen met het toepassen van dergelijke techniek. Op het ogenblik dat er een positief antwoord is gekomen, hebben wij gezegd dat wij dit dossier opnieuw ter hand nemen. Ik kan u zeggen dat wij even ver staan als die Vlaamse gemeenten, waar er al een aantal principieel op het punt staan een beslissing te nemen om die techniek verder te exploreren en dit gevraagd hebben aan hun gemeenteraad. Wij doen het anders, wij doen eerst een onderzoek naar pro en contra, om dan naar de gemeenteraad te komen. Momenteel is de cel Intercommunales aan het onderzoeken naar de wenselijkheid en de mogelijkheid om een intercommunaal samenwerkingsverband op te richten, om een studiesyndicaat op te stellen ter realisering van die doelstellingen. U zegt dat we een firma moeten aanduiden. Er is inderdaad interesse, maar de Wet op de overheidsopdrachten, en zeker voor een dergelijk verhaal, vereist natuurlijk dat je daar de mededingingen laat spelen. Als je mededingingen wilt laten spelen, dan heb je een lastenboek nodig. Een lastenboek opstellen voor een dergelijke onderneming is een vrij fundamentele bedoening. We hebben aan de Stad Gent ook niet echt de knowhow om dergelijke lastenboeken op te stellen. Dit zal iets zijn dat moet worden uitbesteed. Vandaar dat ik de piste heb bewandeld om eens te kijken of er op basis van de nieuwe wetgeving op de intercommunales een intercommunaal samenwerkingsverband zou kunnen ontstaan, om opstelling van het lastenboek, begeleiding van dergelijk lastenboek en dergelijke meer door een intercommunale te kunnen doen. De beslissing van de Stad Gent op dit ogenblik gaat enkel in de richting zoals ik u heb meegedeeld. Er is wel degelijk interesse vanuit de financiële wereld om dit toe te passen. U had ook nog gevraagd of dit geen oneigenlijke bestemming is van gemeenschapsgelden. Ik denk dat daar het antwoord ondubbelzinnig neen is. Dit is een puur financiële operatie van verkoop en terugkoop in eenzelfde contract gebonden, met een positief saldo voor de Stad Gent mochten we ooit beslissen het te doen. En het is ook een positief inkomen naar de Gentse burger waarbij er niet echt sprake is van een echte vervreemding omdat men werkt op het verschil dat in de Amerikaanse wetgeving bestaat tussen economische en feitelijke eigendom. Ik hoop dat dit antwoord u bevredigt. De heer Wim Wienen, gemeenteraadslid Dank u wel voor een heel volledig antwoord. Ik heb toch nog twee bemerkingen. Ik weet dat het eigenlijk niet gebruikelijk is om te vragen naar indrukken, maar het komt mij toch over met het antwoord dat u mij gegeven hebt en het feit dat er gezocht wordt naar een intercommunale samenwerking om een lastenboek op te stellen, dat de Stad toch eerder geneigd is om in een dergelijk project te stappen. Ik vroeg mij af of dit werkelijk zo is? Het is inderdaad een heel omvangrijke operatie die moet worden gedaan en ik besef ook dat het een heel groot werk is, maar ik vroeg mij af of er al een timing is afgesproken om bijvoorbeeld naar die intercommunale samenwerking toe te werken om bepaalde beslissingen te nemen. De heer Geert Versnick, schepen van Openbare Werken Ik zou mij in deze niet graag willen vastpinnen op een timing. We zijn daaraan op een gestage manier aan het werken. Ik zeg u dat de beslissing van de Stad Gent in deze nog helemaal niet is genomen. Die zal genomen worden op het ogenblik dat volledig alle pro’s en contra’s mooi in kaart zijn gebracht en dat daar een mooie balans kan worden opgemaakt. Op dat ogenblik zal ik naar het college gaan om daarover een principiële beslissing te laten uitlokken, die dan opnieuw eventueel de oprichting van een dergelijk preconstitutioneel orgaan in zich zou houden op het ogenblik dat we natuurlijk ook de interesse zullen hebben afgetast in andere steden en gemeenten om erop in te gaan. Hierboven een vraag van Vlaams Blokgemeentraadslid Wim Wienen (die tevens persverantwoordelijke is van het Blok!) tijdens de gemeenteraad van 06/2002! Het heeft geen direct verband met de topic maar is wel zeer interessant omdat schoulkens zgn het aftrapt omdat de partij hem zou verboden hebben voor de cross border leasing te kiezen! Hierboven wordt dit echter tegengesproken. Wel is er heel wat voorbehoud tgo dit systeem! Schoulkens liegt dus over zijn beweegredenen om de partij te verlaten! |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||||
|
![]() Citaat:
Toch siert de AEL overal de voorpagina's, en in ed Vlaams Blok propaganda wordt het AEL afgeschilderd als de voorhoedepartij van die andere 99% moslims.
![]() |
![]() |
#49 |
Gouverneur
|
![]() Voorlopig zijn de zaken waar ik het niet mee eens ben inderdaad niet zo belangrijk. Het Vlaams Blok kan toch nog niets realiseren voor het ogenblik.
Ze hebben trouwens altijd gezegd dat het eerste punt wat ze zullen realiseren als ze in een belgische regering stappen het ontbinden van belgie zal zijn. Daar hou ik ze aan. Als ze dat niet doen, dan is het over en uit voor het Vlaams Blok. Zolang ze die belofte niet verbreken en in mijn ogen de partij zijn die de druk op de andere partijen moet zetten op dat gebied zal ik ze steunen. Na de onafhankelijkheid zullen ze trouwens nog moeten zien of ze mijn stem krijgen. Maar dan is Vlaanderen onafhankelijk en dan heb ik andere doelstellingen.
Iets niet weten is geen schande. Uw eigen beperkingen en grenzen kennen is belangrijk. Zelfkennis is het begin van de wijsheid. Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden Vlaanderen onafhankelijk |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
K9 nen amerikaan denkt maar aan 1 ding en dat is geld. Hoe lang lopen die contracten, ... ? Die zijn toch hernegotieerbaar, daar zit hem het addertje, trouwens je verkoopt goederen die eigendom zijn van de staat aan een buitenlands bedrijf, dat op zich is eigenlijk al ongelofelijk idioot. Daarna huur je je eigen spullen terug, maar er komt toch een einde contract, ... Op een gegeven moment ga je toch restwaarde moeten betalen, of uw contract moeten verlengen, of, weet ik veel, ... |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het verschil is dan ook dat bij het VB de rotte appels eruit worden gegooid en dat ze bij Agalev en de SPA gekoesterd worden als gouden reliekwieën, ... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||
|
![]() Citaat:
Maar het Blok zit al 25 jaar op de oppositiebanken, een plaats die ze enkel aan zichzelf heeft te danken en niet aan het cordon sanitaire. En ik kan me best voorstellen dat vele mandatarissen het op hun zenuwen krijgen van daar jaar na jaar te zitten wegrotten op datzelfde bankske. Hier en daar probeert dan een mandataris een eigen ideetje uit, en krijgt meteen de wind van voren vanuit de top in Brussel, die geen privé inititief dulden vanuit de basis, uit schrik voor verrassingen. Niet onterecht want je ziet bv weer wat nu laatst met die Timmers, Roeland Raes en zovele andere Blokkers (ze zijn bijna niet meer te tellen) is gebeurd.
![]() |
![]() |
#54 | ||
Gouverneur
Locatie: Speciaal om GC plezier te doen: 2 dagen op de 14 Meuzegem
|
![]() Citaat:
Een tweede belerking. Ik geloof dat de riolen voor 20 of 25 jaar worden opgekocht en dat moet de gemeente ze terugkopen of nieuwe leggen! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||||
Gouverneur
Locatie: Speciaal om GC plezier te doen: 2 dagen op de 14 Meuzegem
|
![]() Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het 1e is quasi onmogelijk, het 2e zorgt ervoor dat elke stem voor het VB nutteloos is het 3e is het einde van het vlaams blok zoals we het kennen. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() Ik wil mijn stukske riool wel verkopen ? Iemand een bod ? 'k hem trouwens nog wat rioolbuizen liggen vanachter in mijnen hof.
Ik sta open voor elk redelijk bod.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#59 | ||||||
|
![]() Citaat:
In het Antwerps Nieuws en in de Eigen Volk Eerst krant, uitgaven van het Blok in Antwerpen (altijd gratis in de bussen!), wordt ongelooflijk uitgepakt met Abu Jah Jah en zijn AEL. De Schrik van het Westen! Antwerpen krijgt een Invasie van de Bodysnatchers vande Islaaaaaaam! Het is de media, en op kop het Vlaams Blok, dat Abu Jaj Jah en het AEL hebben opgeblazen van een mug tot een olifant, daar waar het AEL in werkelijkheid niet eens de grootte van een molecuul heeft.
![]() |
![]() |
#60 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het einge risico is dat de wetgeving in de VS verandert en dat de VS bedrijven zich uit de deal terug trekken. De stad moet dan zelf terug alles doen maar de stad heeft nog steeds het geld van in het begin en alles wat ze dan bespeerd heeft. |
||
![]() |
![]() |