Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2003, 23:10   #41
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
In GB zal geenenkel contact met de overheid in het iers verlopen, alles is in het engels. En in ierland worden de Gaeltaught scholen (privé scholen�* elders in het land met een scheef oog bekeken.
De status van het Iers in Noord-Ierland ken ik niet (zal wel gevoelig liggen), maar ik weet wel dat Gaelisch in Schotland en Welsh in Wales volledig erkend zijn als minderheidstaal.

Iers is de eerste nationale taal in Ierland. In de Ierstalige gebieden bloeit het taaltoerisme.

Citaat:
En zo een taalverwarring van Babylon creëren. Wat een heisa zal dat niet geven als er sommigen dan opeens een brief in de verkeerde taal binnenkrijgen. Hoeveel rechtzaken tegen de overheid zullen we dan krijgen ? Dat is gewoon niet realistisch, en nogmaals ik denk gewoon dat daar geen vraag naar is.
Wat een problemen maak jij op voorhand? Zeker een slechtwerkende overheid gewend?

In andere landen, waaronder Nederland, is dat wel perfect mogelijk, dus dat moet in Frankrijk ook kunnen. Je ziet echt spoken.

Citaat:
Nederlands of West-Vlaams, dan kan ik toch ook meer gents beginnen eisen ?
West-Vlaams is net als Gents een dialect van het Nederlands. De schrijftaal is Nederlands, de spreektaal (het dialect) is West-Vlaams. Net zoals in de Elzas de spreektaal Elzassisch is en de schrijftaal Duits.

Citaat:
Dat is discriminatie ! De moslims zullen ook in frankrijk zijn uitgenodigd om het vuile werk te doen, en dan jaren achteraf ga jij zeggen, je zijn allochtoon en dus tweederangs ?
Zeg, hoe oud ben jij? Dat heeft niks met discriminatie te maken. Allochtonen, of ze nu zelf zijn gekomen of als gastarbeider (die later dus mochten blijven, dat was oorspronkelijk niet de bedoeling!), moeten zich aanpassen aan het land waar ze zich vestigen. Ze zullen dus ook de taal moeten leren van het land waar ze komen wonen.
Bij autochtone minderheidstalen gaat het om de oorspronkelijke bewoners van een gebied, die recht hebben op erkenning van hun eigen taal, de eigen taal van dat gebied. Dat verschil lijkt me niet zo moeilijk, toch?
Citaat:
Maar ik denk zelf niet dat dit een rechtzetting zou zijn.
En waarom niet?
Citaat:
In België was dat al van in het begin een probleem en dat is nu opgelost, buiten een paar onwilligen die nog steeds in brussel volharden in de boosheid. Frankrijk en België zijn op dit vlak niet te vergelijken.
In Frankrijk werd dat ook een probleem. Alleen waren de taalminderheden in Frankrijk nooit groot en sterk genoeg om op te kunnen tegen de Franse staat. Als België in 1830 meteen een onderdeel van Frankrijk was geworden, was Vlaanderen nu ook Franstalig geweest hoor.
Citaat:
Nee, het is in de eerste plaats een communicatiemiddel, een bepaalde taal is dus geen doel op zich.
Inderdaad, een communicatiemiddel. Maar dan moet het wel mogelijk zijn om dat middel te gebruiken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2003, 23:23   #42
coosie
Provinciaal Statenlid

coosie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De status van het Iers in Noord-Ierland ken ik niet (zal wel gevoelig liggen), maar ik weet wel dat Gaelisch in Schotland en Welsh in Wales volledig erkend zijn als minderheidstaal.

Iers is de eerste nationale taal in Ierland. In de Ierstalige gebieden bloeit het taaltoerisme.
Engels is de nationale taal in ierland, iers de tweede taal, maar die is praktisch aan het uitsterven. In het zuiden, daat heb je inderaad gaeltaught scholen en wordt er meer actief iers gesproken, maar in dublin is dat echt een minderheid. maar ierland is dan ook niet te vergelijken met frankrijk. Na de onafhankelikheid van de republiek was dit een van eerste zaken, terug iers integreren in ierland, want de ieren mochten geen iers meer spreken van de engelsen. Niet te vergelijken met frankrijk.

Citaat:
En zo een taalverwarring van Babylon creëren. Wat een heisa zal dat niet geven als er sommigen dan opeens een brief in de verkeerde taal binnenkrijgen. Hoeveel rechtzaken tegen de overheid zullen we dan krijgen ? Dat is gewoon niet realistisch, en nogmaals ik denk gewoon dat daar geen vraag naar is.
Wat een problemen maak jij op voorhand? Zeker een slechtwerkende overheid gewend?

In andere landen, waaronder Nederland, is dat wel perfect mogelijk, dus dat moet in Frankrijk ook kunnen. Je ziet echt spoken.

Ik zie echt geen spoken. Maar er is daar geen vraag naar. Het lijkt mij alsof jij de enige bent die daar effectief naar vraagt.
Citaat:
Citaat:
Nederlands of West-Vlaams, dan kan ik toch ook meer gents beginnen eisen ?
West-Vlaams is net als Gents een dialect van het Nederlands. De schrijftaal is Nederlands, de spreektaal (het dialect) is West-Vlaams. Net zoals in de Elzas de spreektaal Elzassisch is en de schrijftaal Duits.
Inderdaad, spreektaal.

[
Citaat:
quote]Dat is discriminatie ! De moslims zullen ook in frankrijk zijn uitgenodigd om het vuile werk te doen, en dan jaren achteraf ga jij zeggen, je zijn allochtoon en dus tweederangs ?
Zeg, hoe oud ben jij? Dat heeft niks met discriminatie te maken. Allochtonen, of ze nu zelf zijn gekomen of als gastarbeider (die later dus mochten blijven, dat was oorspronkelijk niet de bedoeling!), moeten zich aanpassen aan het land waar ze zich vestigen. Ze zullen dus ook de taal moeten leren van het land waar ze komen wonen.
Bij autochtone minderheidstalen gaat het om de oorspronkelijke bewoners van een gebied, die recht hebben op erkenning van hun eigen taal, de eigen taal van dat gebied. Dat verschil lijkt me niet zo moeilijk, toch? [/quote]
Ik ben oud genoeg, dank u.

Oorspronkelijk was het niet de bedoeling dat ze gingen blijven ? Wel ze beleven, ze woonden hier, kregen kinderen, vormden een thuis, dus hebben evenveel rechten en plichten.
Jij linkt hier taal aan een gebied, vind ik een slechte zienswijze, zo creëeer je dogma's en patstellingen.

[
Citaat:
quote]Maar ik denk zelf niet dat dit een rechtzetting zou zijn.
En waarom niet?[/quote]
Omdat er geen vraag naar is !!!!!!

[
Citaat:
quote]In België was dat al van in het begin een probleem en dat is nu opgelost, buiten een paar onwilligen die nog steeds in brussel volharden in de boosheid. Frankrijk en België zijn op dit vlak niet te vergelijken.
In Frankrijk werd dat ook een probleem. Alleen waren de taalminderheden in Frankrijk nooit groot en sterk genoeg om op te kunnen tegen de Franse staat. Als België in 1830 meteen een onderdeel van Frankrijk was geworden, was Vlaanderen nu ook Franstalig geweest hoor. [/quote]
Citaat:

Nu spreek je inderdaad in de verleden tijd.

Citaat:
Nee, het is in de eerste plaats een communicatiemiddel, een bepaalde taal is dus geen doel op zich.
Inderdaad, een communicatiemiddel. Maar dan moet het wel mogelijk zijn om dat middel te gebruiken.
[/quote]

Inderdaad, met het frans als voertaal in de officiële contacten wordt ook aan communicatie gedaan, in frankrijk.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2003, 23:44   #43
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Engels is de nationale taal in ierland, iers de tweede taal,
Nee, officieel is Iers de eerste taal. Engels is wel de eerste taal van de meerderheid van de bevolking.
Citaat:
maar die is praktisch aan het uitsterven. In het zuiden, daat heb je inderaad gaeltaught scholen en wordt er meer actief iers gesproken, maar in dublin is dat echt een minderheid. maar ierland is dan ook niet te vergelijken met frankrijk. Na de onafhankelikheid van de republiek was dit een van eerste zaken, terug iers integreren in ierland, want de ieren mochten geen iers meer spreken van de engelsen. Niet te vergelijken met frankrijk.
Jij begon over Ierland, niet ik. Ik geef alleen aan dat het mogelijk is in andere landen om minderheidstalen te beschermen. In Frankrijk is dat net zo goed mogelijk, als de politieke wil er maar is.

Citaat:
Ik zie echt geen spoken. Maar er is daar geen vraag naar. Het lijkt mij alsof jij de enige bent die daar effectief naar vraagt.
En hoe weet je dat er geen vraag naar is? Zijn er enquetes over geweest? Ik weet in ieder geval wel dat er taalcursussen Nederlands zijn, en dat op diverse scholen Nederlands wordt geleerd buiten de lesuren. Er is dus blijkbaar wel behoefte aan.

In de andere taalgebieden van Frankrijk is die behoefte nog veel groter. In Bretagne en de Elzas zijn er particuliere tweetalige scholen, bijvoorbeeld.

Citaat:
Inderdaad, spreektaal.
West-Vlaams is de spreektaal, Nederlands de schrijftaal.

Citaat:
Ik ben oud genoeg, dank u.

Oorspronkelijk was het niet de bedoeling dat ze gingen blijven ? Wel ze beleven, ze woonden hier, kregen kinderen, vormden een thuis, dus hebben evenveel rechten en plichten.
Jij linkt hier taal aan een gebied, vind ik een slechte zienswijze, zo creëeer je dogma's en patstellingen.
Niet oud genoeg om het verschil tussen autochtone en allochtone talen te zien, blijkbaar. Ik link niet taal aan een gebied, dat doet de Europese regelgeving. En dat lijkt me maar logisch ook, omdat allochtone talen geen enkel recht kunnen doen gelden. Dan zou iedereen zich zomaar ergens kunnen gaan vestigen en eisen dat hij zijn taal kan gebruiken.

Alleen de oorspronkelijke talen van een gebied kunnen dus erkend worden. Allochtone talen horen daar niet bij.

Citaat:
Nu spreek je inderdaad in de verleden tijd.
Ja, moeten we blij zijn dat een groot deel van de oorspronkelijk anderstalige bevolking onder de Franstalige druk bezweken is en Franstalig is geworden? De mensen die nog wel minderheidstalen spreken, pleiten wel degelijk voor erkenning.

Citaat:
Inderdaad, met het frans als voertaal in de officiële contacten wordt ook aan communicatie gedaan, in frankrijk.
Jij vindt dus niet dat mensen het recht hebben om in hun eigen land hun eigen (autochtone) taal te gebruiken in contacten met de overheid? Waarom is Nederlands dan eigenlijk een officiële taal geworden in België? Wat jou betreft had het beter gewoon Frans gebleven, want daarmee kun je immers ook communiceren, toch?
Oud 1 november 2003, 23:52   #44
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Stefanie,
Vreemd, zoal je die Algerijnen er bij betrekt: ruik ik daar xenofobie?Daarnaast zal "Parijs" (die wel méér gewoon zijn) heus niet wakker liggen van "vlaamse" reflexen daar, gzien de gemiddelde leeftijd van vlaamssprekenden daar
De Vlamingen hebben in Frankrijk NOOIT Nederlandstalig onderwijs mogen hebben. Zij werden in 1830 bij Frankrijk ingedeeld en niet bij België. Er was toen geen algmeen enkelvoudig stemrecht zoals nu. Een kleine elite besliste daarover. De anderen hadden niets te zeggen en er werd boven hun hoofd beslist dat ze bij Frankrijk hoorden en Fransen waren en onderwijs in hun eigen taal, het Nederlands MOCHT NIET.

Werden die Algerijnen soms GEDWONGEN om naar Frankrijk te verhuizen? De Frans Vlamingen konden niet kiezen waar hun dorp of hun stad ging bijhoren. Ik zie trouwens niet in waarom die Algerijnen meer mogen dan 'n ander. Met xenofobie heeft dat niks te maken. Wat 'n gelul. Als 'n Vlaming ginder gedwongen wordt om onderwijs in het Frans te volgen, waarom zou 'n Algerijn dan plots anders zijn en 'n �*ndere behandeling nodig hebben van Parijs? D�*t is pas racisme!

Ik heb het niet over de Nederlandstaligen daar, maar over jonge inwoners van Frans Vlaanderen. Zij spreken geen Nederlands, maar op deze manier zullen zij zich op deze manier meer en meer Vlaming voelen, denk ik. Volgens Jan Van Den Berghe zijn het juist de Nederlandsonkundigen daar die het meest Vlaamsvoelend zijn. Hun talenkennis hoeft geen beletsel te zijn om van Parijs een afkeer te krijgen.

En nogmaals, dat 'n Algerijn, omwille van zijn afkomst ander onderwijs nodig heeft dan 'n Vlaming (beiden zijn/waren niet Franstalig, dus de vergelijking gaat op) is puur racisme. Dimitri zijn opmerking dat de Vlamingen geen migranten zijn en zich dus niet moeten aanpassen zoals de Algerijnse NIEUWKOMERS en INWIJKELINGEN is uiteraard géén racisme.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2003, 17:14   #45
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Stefanie,
Vreemd, zoal je die Algerijnen er bij betrekt: ruik ik daar xenofobie?Daarnaast zal "Parijs" (die wel méér gewoon zijn) heus niet wakker liggen van "vlaamse" reflexen daar, gzien de gemiddelde leeftijd van vlaamssprekenden daar
De Vlamingen hebben in Frankrijk NOOIT Nederlandstalig onderwijs mogen hebben. Zij werden in 1830 bij Frankrijk ingedeeld en niet bij België. Er was toen geen algmeen enkelvoudig stemrecht zoals nu. Een kleine elite besliste daarover. De anderen hadden niets te zeggen en er werd boven hun hoofd beslist dat ze bij Frankrijk hoorden en Fransen waren en onderwijs in hun eigen taal, het Nederlands MOCHT NIET.

Werden die Algerijnen soms GEDWONGEN om naar Frankrijk te verhuizen? De Frans Vlamingen konden niet kiezen waar hun dorp of hun stad ging bijhoren. Ik zie trouwens niet in waarom die Algerijnen meer mogen dan 'n ander. Met xenofobie heeft dat niks te maken. Wat 'n gelul. Als 'n Vlaming ginder gedwongen wordt om onderwijs in het Frans te volgen, waarom zou 'n Algerijn dan plots anders zijn en 'n �*ndere behandeling nodig hebben van Parijs? D�*t is pas racisme!

Ik heb het niet over de Nederlandstaligen daar, maar over jonge inwoners van Frans Vlaanderen. Zij spreken geen Nederlands, maar op deze manier zullen zij zich op deze manier meer en meer Vlaming voelen, denk ik. Volgens Jan Van Den Berghe zijn het juist de Nederlandsonkundigen daar die het meest Vlaamsvoelend zijn. Hun talenkennis hoeft geen beletsel te zijn om van Parijs een afkeer te krijgen.

En nogmaals, dat 'n Algerijn, omwille van zijn afkomst ander onderwijs nodig heeft dan 'n Vlaming (beiden zijn/waren niet Franstalig, dus de vergelijking gaat op) is puur racisme. Dimitri zijn opmerking dat de Vlamingen geen migranten zijn en zich dus niet moeten aanpassen zoals de Algerijnse NIEUWKOMERS en INWIJKELINGEN is uiteraard géén racisme.
Stefanie,
a/Als die Algerijnen daar wonen is dat om 2 redenen:
1) als goedkope werkkrachten
2) als een soort niet-erkende politieke vluchtelingen waarvoor de franse regering zich veantwoordelijk voelt: Het zijn afstammelingen van Harkis die in de Algerijnse oorlog met de Fransen collaboreerden: Indien dFrankrijk die Harkis niet als migranten zou hebben toegelaten zouden die gewoon terechtgesteld zijn wegens landverraad en collaboratie..
b/ De restanten Vlamingen daar, want méér dan restanten zijn het niet , zijn maar één van de vele groepen in de franse grensgebieden: Basken, Elzassers, Catalanen, Italiaanssprekenden in het achterland van Nice,Picardischsprekenden tussen Rijssel en Elzas-Lorreinen, Bretoenen, Corsicanen.... Die worden al generaties als Fransen beschouwd door iedereen, henzelf inbegrepen, op enkele corsicaanse heethoofden en sommige nostalgiekers na. Een vals probleem dus...
Als er hier nu over gesproken wordt is het omdat Stefanie wat zwartblokpropaganda wil voeren, door een kunstmatig opgeklopte tegenstelling Algerijnen-Vlamingen uit een zwartblokkrantje hier te verspreiden... gewoon wat platte xenofobie dus weeral! Niets méér, niets minder.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2003, 17:43   #46
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
b/ De restanten Vlamingen daar, want méér dan restanten zijn het niet , zijn maar één van de vele groepen in de franse grensgebieden: Basken, Elzassers, Catalanen, Italiaanssprekenden in het achterland van Nice,Picardischsprekenden tussen Rijssel en Elzas-Lorreinen, Bretoenen, Corsicanen.... Die worden al generaties als Fransen beschouwd door iedereen, henzelf inbegrepen, op enkele corsicaanse heethoofden en sommige nostalgiekers na. Een vals probleem dus...
Er is wel een duidelijk verschil tussen afscheiding eisen en taalrechten eisen, die twee zaken moet je wel uit elkaar houden. Het gaat de genoemde groepen meestal alleen om het tweede, de taalrechten.
Oud 2 november 2003, 17:48   #47
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Er is wel een duidelijk verschil tussen afscheiding eisen en taalrechten eisen, die twee zaken moet je wel uit elkaar houden. Het gaat de genoemde groepen meestal alleen om het tweede, de taalrechten.
Dimitri,
Corsicanen eisen afscheiding, van de andere zal je toch referenties moen geven... Bij de Bretoenen is (of was) er Breiz Ataoh of zo, die ooit in die richting duwden, maar hun voornaamste punt is : geen belastingen betalen.. :o
Oud 2 november 2003, 18:00   #48
Dimitri

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dimitri,
Corsicanen eisen afscheiding, van de andere zal je toch referenties moen geven... Bij de Bretoenen is (of was) er Breiz Ataoh of zo, die ooit in die richting duwden, maar hun voornaamste punt is : geen belastingen betalen.. :o
Lees mijn bericht nog eens en reageer dan inhoudelijk alsjeblieft. Ik ga niet twee keer hetzelfde schrijven.
Oud 2 november 2003, 18:02   #49
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dimitri,
Lees mijn bericht nog eens en reageer dan inhoudelijk alsjeblieft. Ik ga niet twee keer hetzelfde schrijven.
genoeg tijd en plaats besteed aan de zoveelste zwartblokkwakkel...
Oud 2 november 2003, 18:07   #50
filosoof
Banneling

Standaard

Geplaatst: Za Nov 01, 2003 3:31 pm Onderwerp: onderwijs Frans Vlaanderen

--------------------------------------------------------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stefanie
Ik lees hier net dat onderwijs in het Nederlands verboden is in Frans Vlaanderen, maar lessen Arabisch en van de Algerijnse cultuur van een Algerijnse leerkracht mag wel!
Dat bericht over een verbod is dus dikke onzin: als je in Frankrijk Swahili, Urdu of Indonesisch en Friesch wil leren, dan is er geen wet die je dat verbiedt: dat geldt evengoed voor het Nederlands...
Oud 2 november 2003, 18:07   #51
Dimitri

Standaard

Citaat:
genoeg tijd en plaats besteed aan de zoveelste zwartblokkwakkel...
Zwartblokkwakkel? Ik weet niet waar je het over hebt, maar het is je blijkbaar niet gelukt mijn berichten correct te lezen. Jammer.
Oud 2 november 2003, 18:34   #52
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Nee, filosoof, dit klopt niet. Jij bent het die hier met kwakkels afkomt. Om te beginnen: in Frans Vlaanderen wonen er nog altijd Nederlandstaligen. Ten tweede: Veel Nederlandsonkundigen daar zijn wel degelijk Vlaams voelend. Daar was eens een reportage over in 't nieuws. Ze toonden toen een busreis van Frans Vlaanderen naar Gent. Die jonge vrouw had erg veel interesse voor Gent. Zij was zich duidelijk bewust van haar Vlaamse afkomst. Op de Nederlandse T.V. heb ik eens een reportage gezien over Bretagne. Ze toonden een interiew met een leraar Bretoens. En ze toonden ook een aantal Bretoenstaligen. O.K. Er waren niet zo heel veel Bretoenstaligen, maar om nu van "sommige nostalgiekers" te spreken, vind ik niet correct. Dat is volgens mij gewoon propaganda omdat het in deze draad over een bericht van het Vlaams blok gaat.
Oud 2 november 2003, 18:37   #53
Stefanie
Minister-President

Standaard

Filosoof, het bericht zegt duidelijk dat scholen lessen Arabisch moeten organiseren, het gaat dus niet om buiten de progamma's, maar om lessen die georganiseerd worden door de school zelf. De Vlamingen hebben dat nooit mogen doen.

Citaat:
qua schoolprogrammas beslist Parijs sowieso: Fran eerste taal, Duits of Engels tweede. eventueel Spaans derde taa, naargelang de richting die men volgt.l Iemand die buiten de programmas een taal wil bijleren stelt in Frankrijk geen probleem: hij moet enkel iemand vinden die hem les wil geven, of het nu Maori, Urdu, Vlaams, Berbers of Deens.(subsidies, d�*t is misschien een ander paar mouwen)
Je zegt het hier zelf. Parijs beslist. Nederlands mag niet, Arabisch wel. Die Algerijnen mogen dus meer dan 'n ander. Wat xenofobie daarmee te maken heeft, is mij 'n raadsel.
Oud 2 november 2003, 23:38   #54
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Meerdere hooggeplaatsten uit onze Regio hebben bij de overheid een verzoek ingediend om het Nederlands op te nemen op de lijst van de ongeveer honderd regionale talen die in aanmerking komen om op school onderwezen te worden. De heer Luc Ferry, minister van Nationale Opvoeding, en de heer Jean-Paul Gaudemar, directeur van Onderwijs, hebben daarop gereageerd met een categorieke weigering.

Natuurlijk zullen de Vlamingen NOOIT aanvaarden dat het gebruik van hun moedertaal verboden wordt in hun eigen geboorteland. Zij hebben die moedertaal als erfenis van hun voorvaderen gekregen, zoals heel het patrimonium van dit land, en zij zullen dat doorgeven aan hun nakomelingen, de Vlamingen van morgen. Het is daarbij niet belangrijk of dat toegelaten of verboden is door de regering van idioten die nu zetelt in Parijs. Zij vertegenwoordigt de Vlamingen niet, want ze respecteert hen niet.
Is dit stuk van de tekst ook een Zwartblokkwakkel? Dat stuk komt uit een protestbrief tegen deze maatregel.
Oud 3 november 2003, 19:37   #55
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar heeft filosoof het toch niet zo op vrijheid gesteld. Hij slaagt er zelfs in om Stefanie een xenofobe te noemen en Dimitri- nota bene een Nederlander- een 'zwartblokkwakkel' te noemen
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2003, 20:25   #56
Dimitri

Standaard

Is dat zo? Ik vroeg me al af wat een kwakkel precies is, en of het tegen mij is gericht, tegen mijn tekst of tegen die tekst van het Vlaams Blok.

Oud 3 november 2003, 21:14   #57
Stefanie
Minister-President

Standaard

Nee, nee. Ik denk dat het woord "kwakkel" op het bericht van het Vlaams blok kwakkel sloeg. Een kwakkel is een bericht dat niet waar is of niet helemaal waar is. Allez, dacht ik toch.
Oud 3 november 2003, 22:43   #58
Dimitri

Standaard

Dat dacht ik ook. Volgens het woordenboek is het inderdaad Zuid-Nederlands, en betekent het: vals bericht, praatje, verzinsel, leugen.

Of het hier dan goed gebruikt wordt is weer een andere vraag.
Oud 4 november 2003, 19:49   #59
coosie
Provinciaal Statenlid

coosie's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat Filosoof met een Vlaams-Blok kwakkel bedoelde, dat men extra kritisch moet zijn met berichten van hun hand, het vlaams-blok staat bekend om zijn tunnelvisie, dus een beetje voorzichtigheid is geen luxe.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2003, 22:12   #60
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

VB-berichten lees ik ook met de nodige argwaan. Feit is wel, dat talen, die niet het Frans zijn, worden nog steeds miskend door de centrale overheid in Parijs. De private scholen in Bretagne, die niet alleen niet worden erkend, maar ook actief worden tegengewerkt, zijn een recent voorbeeld. Ook het Vlaams wordt miskend, en tegengewerkt, als "gevaarlijk voor de nationale eenheid."
Arabisch is een taal, die met recente immigranten is meegekomen. Deze taal heeft dus (nog) niet de voorwaarden vervuld, om als minderheidstaal in West-Europa te worden erkend. Over enkele decennia zullen we nog wel zien...
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be