![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Iers is de eerste nationale taal in Ierland. In de Ierstalige gebieden bloeit het taaltoerisme. Citaat:
![]() In andere landen, waaronder Nederland, is dat wel perfect mogelijk, dus dat moet in Frankrijk ook kunnen. Je ziet echt spoken. Citaat:
Citaat:
Bij autochtone minderheidstalen gaat het om de oorspronkelijke bewoners van een gebied, die recht hebben op erkenning van hun eigen taal, de eigen taal van dat gebied. Dat verschil lijkt me niet zo moeilijk, toch? Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() In andere landen, waaronder Nederland, is dat wel perfect mogelijk, dus dat moet in Frankrijk ook kunnen. Je ziet echt spoken. Ik zie echt geen spoken. Maar er is daar geen vraag naar. Het lijkt mij alsof jij de enige bent die daar effectief naar vraagt. Citaat:
[ Citaat:
Bij autochtone minderheidstalen gaat het om de oorspronkelijke bewoners van een gebied, die recht hebben op erkenning van hun eigen taal, de eigen taal van dat gebied. Dat verschil lijkt me niet zo moeilijk, toch? [/quote] Ik ben oud genoeg, dank u. Oorspronkelijk was het niet de bedoeling dat ze gingen blijven ? Wel ze beleven, ze woonden hier, kregen kinderen, vormden een thuis, dus hebben evenveel rechten en plichten. Jij linkt hier taal aan een gebied, vind ik een slechte zienswijze, zo creëeer je dogma's en patstellingen. [ Citaat:
Omdat er geen vraag naar is !!!!!! [ Citaat:
Citaat:
Inderdaad, met het frans als voertaal in de officiële contacten wordt ook aan communicatie gedaan, in frankrijk.
![]() |
![]() |
#43 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
In de andere taalgebieden van Frankrijk is die behoefte nog veel groter. In Bretagne en de Elzas zijn er particuliere tweetalige scholen, bijvoorbeeld. Citaat:
Citaat:
Alleen de oorspronkelijke talen van een gebied kunnen dus erkend worden. Allochtone talen horen daar niet bij. Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Werden die Algerijnen soms GEDWONGEN om naar Frankrijk te verhuizen? De Frans Vlamingen konden niet kiezen waar hun dorp of hun stad ging bijhoren. Ik zie trouwens niet in waarom die Algerijnen meer mogen dan 'n ander. Met xenofobie heeft dat niks te maken. Wat 'n gelul. Als 'n Vlaming ginder gedwongen wordt om onderwijs in het Frans te volgen, waarom zou 'n Algerijn dan plots anders zijn en 'n �*ndere behandeling nodig hebben van Parijs? D�*t is pas racisme! Ik heb het niet over de Nederlandstaligen daar, maar over jonge inwoners van Frans Vlaanderen. Zij spreken geen Nederlands, maar op deze manier zullen zij zich op deze manier meer en meer Vlaming voelen, denk ik. Volgens Jan Van Den Berghe zijn het juist de Nederlandsonkundigen daar die het meest Vlaamsvoelend zijn. Hun talenkennis hoeft geen beletsel te zijn om van Parijs een afkeer te krijgen. En nogmaals, dat 'n Algerijn, omwille van zijn afkomst ander onderwijs nodig heeft dan 'n Vlaming (beiden zijn/waren niet Franstalig, dus de vergelijking gaat op) is puur racisme. Dimitri zijn opmerking dat de Vlamingen geen migranten zijn en zich dus niet moeten aanpassen zoals de Algerijnse NIEUWKOMERS en INWIJKELINGEN is uiteraard géén racisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
a/Als die Algerijnen daar wonen is dat om 2 redenen: 1) als goedkope werkkrachten 2) als een soort niet-erkende politieke vluchtelingen waarvoor de franse regering zich veantwoordelijk voelt: Het zijn afstammelingen van Harkis die in de Algerijnse oorlog met de Fransen collaboreerden: Indien dFrankrijk die Harkis niet als migranten zou hebben toegelaten zouden die gewoon terechtgesteld zijn wegens landverraad en collaboratie.. b/ De restanten Vlamingen daar, want méér dan restanten zijn het niet , zijn maar één van de vele groepen in de franse grensgebieden: Basken, Elzassers, Catalanen, Italiaanssprekenden in het achterland van Nice,Picardischsprekenden tussen Rijssel en Elzas-Lorreinen, Bretoenen, Corsicanen.... Die worden al generaties als Fransen beschouwd door iedereen, henzelf inbegrepen, op enkele corsicaanse heethoofden en sommige nostalgiekers na. Een vals probleem dus... Als er hier nu over gesproken wordt is het omdat Stefanie wat zwartblokpropaganda wil voeren, door een kunstmatig opgeklopte tegenstelling Algerijnen-Vlamingen uit een zwartblokkrantje hier te verspreiden... gewoon wat platte xenofobie dus weeral! Niets méér, niets minder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Corsicanen eisen afscheiding, van de andere zal je toch referenties moen geven... Bij de Bretoenen is (of was) er Breiz Ataoh of zo, die ooit in die richting duwden, maar hun voornaamste punt is : geen belastingen betalen.. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Geplaatst: Za Nov 01, 2003 3:31 pm Onderwerp: onderwijs Frans Vlaanderen
-------------------------------------------------------------------------------- Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister-President
|
![]() Filosoof, het bericht zegt duidelijk dat scholen lessen Arabisch moeten organiseren, het gaat dus niet om buiten de progamma's, maar om lessen die georganiseerd worden door de school zelf. De Vlamingen hebben dat nooit mogen doen.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() Blijkbaar heeft filosoof het toch niet zo op vrijheid gesteld. Hij slaagt er zelfs in om Stefanie een xenofobe te noemen en Dimitri- nota bene een Nederlander- een 'zwartblokkwakkel' te noemen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
|
![]() Is dat zo? Ik vroeg me al af wat een kwakkel precies is, en of het tegen mij is gericht, tegen mijn tekst of tegen die tekst van het Vlaams Blok.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Minister-President
|
![]() Nee, nee. Ik denk dat het woord "kwakkel" op het bericht van het Vlaams blok kwakkel sloeg. Een kwakkel is een bericht dat niet waar is of niet helemaal waar is. Allez, dacht ik toch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
|
![]() Dat dacht ik ook. Volgens het woordenboek is het inderdaad Zuid-Nederlands, en betekent het: vals bericht, praatje, verzinsel, leugen.
Of het hier dan goed gebruikt wordt is weer een andere vraag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik denk dat Filosoof met een Vlaams-Blok kwakkel bedoelde, dat men extra kritisch moet zijn met berichten van hun hand, het vlaams-blok staat bekend om zijn tunnelvisie, dus een beetje voorzichtigheid is geen luxe.
![]()
![]() |
#60 |
Minister-President
|
![]() VB-berichten lees ik ook met de nodige argwaan. Feit is wel, dat talen, die niet het Frans zijn, worden nog steeds miskend door de centrale overheid in Parijs. De private scholen in Bretagne, die niet alleen niet worden erkend, maar ook actief worden tegengewerkt, zijn een recent voorbeeld. Ook het Vlaams wordt miskend, en tegengewerkt, als "gevaarlijk voor de nationale eenheid."
Arabisch is een taal, die met recente immigranten is meegekomen. Deze taal heeft dus (nog) niet de voorwaarden vervuld, om als minderheidstaal in West-Europa te worden erkend. Over enkele decennia zullen we nog wel zien... |
![]() |
![]() |