![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De wetgever kan dus zonder problemen het roken op café verbieden.
![]() |
![]() |
#42 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Leest u er gerust het o zo beruchte KB van 13 december 2005 op na. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik vraag me overigens af wie dat allemaal gaat controleren. De overlast voor de buren zal ook wel toenemen als alle rokers buiten moeten gaan roken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo simpel gaat dat ook weer niet. Privé-clubs betalen trouwens meer belastingen.
![]() |
#45 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#47 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De echte reden ken ik niet, maar ik weet wel dat het zo is.
![]() |
#49 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De cafébaas beslist dus of er al dan niet gerookt mag worden in zijn café, niet de Staat.
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 28 november 2006 om 16:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik veronderstel dat u liberaal bent, dus zal ik het in uw taal verwoorden, iemand zijn vrijheid moet niet ten koste gaan van dat van een ander. U vind blijkbaar dat u het recht hebt andere te vergiftigen en gaat hen bovendien fasco's gaan noemen als ze hier bezwaren tegen maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neenee, een Privé-Club uitbaten kost je al meer aan openingsbelasting.
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die betalen helemaal niks
![]()
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind dat we de gezondheidsperikelen in feite moeten uitbreiden.
Alcohol is ook slecht voor de gezondheid, kan tot verslaving leiden, met alle perikelen vandien. Ik stel voor dat er een verbod komt op het schenken van alcohol in alle cafés. Troost jullie, het is voor jullie eigen gezondheid. Dus vanaf nu: rookvrije en alcoholvrije café's, voor restaurents geldt uiteraard ook het rookverbod, het alcoholverbod maar daarenboven ook nog een verbod op al te vettige (room, boter, olie, gefrituurde) producten. Ik houd er namelijk van om zo consequent mogelijk te zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Overigens berwonderd het mij niets dat u zulke radicale onzin uitkraamt, enig pragmatisme of redenering is hier weer totaal zoek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Nergens heb ik gezegd dat de ene persoon het recht heeft de andere te vergiftigen. Maar laat ons even nuchter de situatie bekijken. Eigenaar A opent een café. Klant B zou graag iets willen gaan drinken. Noch eigenaar A, noch klant B voeren enige druk op elkaar uit. Tot de deur van het etablissement open gaat en klant B de ruimte betreedt. Eigenaar A mag regels opstellen, een huisreglement. Bijvoorbeeld inzake een duur tapijt, zodoende elke klant zijn schoenen moet uit doen. Klant B weet voor hij een contract is aangegaan met eigenaar A (zijnde: hij heeft iets besteld, eigenaar A zal die bestelling leveren en klant B zal daar uiteindelijk voor betalen) dat hij zijn schoenen zal moeten uitdoen om aan de a priori regels van dat contract (zoals in casu het uitdoen van schoenen) te voldoen. Klant B heeft daar niet veel zin in, hij verlaat aldus het etablissement. Eigenaar A's marktstrategie is niet bijster krachtdadig, weinig mensen zijn bereid hun schoenen uit de doen voor diens (in hun ogen) doffe tapijt bij een snelle ochtendkoffie voor de arbed. Hetzelfde geldt voor roken. Alvorens een contract is aangenaan met eigenaar A dient klant B te voldoen aan het huisreglement. Klant B heeft echter astma, en kan zoiets niet verdragen. Geeft dat klant B het recht om te bepalen wat eigenaar A zomaar moet doen? Neen, het geeft klant B de mogelijkheid om zo snel mogelijk naar buiten te spurten voor een lekker gezonde Vlaamse industriebries. Eigenaar A's marktstrategie is niet bijster krachtdadig, vele mensen storen zich aan rokers, waaronder veel rokers zelf, en zeker in restaurants. Indien hij aan de wensen van de markt wenst te voldoen, zal eigenaar A toch zijn huisregels moeten veranderen, of er zou wel eens een zeer gezellig Italiaans-Frans restaurantje met een zalige chardonnay zónder rookgebeuren naast zijn deur kunnen komen. Met alle gevolgen van dien. De markt past zichzelf daaraan aan. Ze is uiterst democratisch, en zonder "geweld", "wetgevingen" of "straf". Geheel het procédé met vegetariërs toont dat aan. Hetzelfde geldt voor roken. Dat het schadelijk is voor de gezondheid, laat ik in het midden, maar ik heb niet te bepalen hoe gezond het bij uw thuis moet zijn. Als ik het niet proper vind, zal ik er ook niet binnen stappen. Laatst gewijzigd door Adriaan Koerbagh : 28 november 2006 om 16:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Gouverneur
|
![]() Nu betrekt u ook nog eens uw marktdogma. Het spijt me maar alles draait niet rond contracten en vraag en aanbod. Ik vertouw de onzichtbare hand niet als het op mijn gezondheid aankomt.
De markt kan ook falen, en daar moet de overheid tussenbeiden komen. Als u dat als fascitisch beschouwt, dan zij het zo, dat zegt meer over u dan over mij. U bent (als liberaal) waarschijnlijk wel bekend met externaliteiten: kosten en baten voor een ander, die het gevolg zijn van de activiteit van een actor, maar die de actor niet draagt. |
![]() |
![]() |