Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 november 2003, 21:17   #41
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Slovenie is het enige ontwikkelde land dat toetreedt tot de EU. De rest is op hetzelfde niveau als Turkije. Het nationaal inkomen in die landen liggen op een ongeveer gelijkwaardig nivuau.
Helemaal niet sommige liggen gelijk de meeste hoger

indien je het niet weet het BBP/capita is een 7000$ voor turkije .

Citaat:
Slovenie is niet het enige land dat toetreedt to de EU. De inflatie in Turkije is dit jaar gedaald tot onder de 20%.
Wow de gemiddelde inflatie in de toetredende landen ligt rond de 6% . Het is gewoon 1 voorbeeld van hoe onstabiel de turkse economie is.

Dan heb je nog de problemen ivm het leger, de overheid, de wetgeving, ....

De EU is meer dan economie hoor.
Turkije heeft 15 jaar lang een guerilla oorlog gevochten met de PKK. Deze oorlog heeft Turkije meer dan $100 miljard gekost. Zonder deze oorlog was Turkije nu economisch veel sterker geweest. In Belgie heeft de Vlaams-Waalse disputen al voor achterstelling t.o.v andere Europese landen gezorgd. Kun je nagaan wat voor effect een guerillaoorlog zal hebben?
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2003, 21:30   #42
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Turkije heeft 15 jaar lang een guerilla oorlog gevochten met de PKK. Deze oorlog heeft Turkije meer dan $100 miljard gekost. Zonder deze oorlog was Turkije nu economisch veel sterker geweest. In Belgie heeft de Vlaams-Waalse disputen al voor achterstelling t.o.v andere Europese landen gezorgd. Kun je nagaan wat voor effect een guerillaoorlog zal hebben?
Denk ook even na waarom een guerilla-oorlog moest worden uitgevochten met mensen die gewoon uitkwamen voor hun mening. Onderdruk mensen en ze worden aggressief, gek hè?!

Het probleem is niet alleen dat Turkije nu pas op weg is een volwassen democratie te worden, maar ook dat de wetten die in Ankara nu pas worden goedgekeurd in de praktijk vaak niet worden toegepast. Er komen allerlei mooie wetten die de officiële en wettelijke discriminatie van de Koerden wegwerken, maar die hebben geen enkele betekenis als ze in de praktijk waardeloos blijken te zijn. Met name de lagere overheden blijken het oude discriminerende beleid gewoon voort te zetten, ongestraft! Iemand de doodstraf geven terwijl die is afgeschaft valt natuurlijk op, maar folteren gebeurt gewoon nog steeds.

Het blijkt maar weer, je kunt niet in een paar jaar de hele staat en cultuur veranderen. Daar heb je een tweede Ataturk voor nodig, maar die is er niet.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2003, 22:26   #43
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonder deze oorlog was Turkije nu economisch veel sterker geweest.
Als en als en als en als.......kom, kom, zo voert ge geen discussie hé.
Nog maar weinig argument gehoord trouwens over het waarom de geografische ligging van een land een voorwaarde zou dienen te zijn, iemand een poging?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2003, 23:21   #44
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
De belachelijkste reden die men kan aanhalen is dat Turkije geen deel is van het authoritair geographisch bepaalde Europa. Aardrijkskunde heeft uiteraard geen reet te maken met een politiek-economische unie. Voor mijn part mag Timboektoe morgen toetreden als ze voldoen aan de toelatingsvoorwaarden.
Tot nu toe is het nbinnen Europa liggen nog altijd één van de belangrikste voorwaarden om toe te treden tot de EU, Marokko moest zo met lege handen naar huis gaan.
Inderdaad.

De reden daarvoor is echter puur politiek door de bruine stem van een minderheid van het volk.

Hoe groter uw unie, hoe beter voor iedereen binnen die Unie.
Oud 24 november 2003, 23:29   #45
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Denk ook even na waarom een guerilla-oorlog moest worden uitgevochten met mensen die gewoon uitkwamen voor hun mening. Onderdruk mensen en ze worden aggressief, gek hè?!

Het probleem is niet alleen dat Turkije nu pas op weg is een volwassen democratie te worden, maar ook dat de wetten die in Ankara nu pas worden goedgekeurd in de praktijk vaak niet worden toegepast. Er komen allerlei mooie wetten die de officiële en wettelijke discriminatie van de Koerden wegwerken, maar die hebben geen enkele betekenis als ze in de praktijk waardeloos blijken te zijn. Met name de lagere overheden blijken het oude discriminerende beleid gewoon voort te zetten, ongestraft! Iemand de doodstraf geven terwijl die is afgeschaft valt natuurlijk op, maar folteren gebeurt gewoon nog steeds.

Het blijkt maar weer, je kunt niet in een paar jaar de hele staat en cultuur veranderen. Daar heb je een tweede Ataturk voor nodig, maar die is er niet.
Koerden worden in Turkije minder gediscrimineerd dan Turken en Marokkanen. Er is namelijk nauwelijks een fysiek verschil te zien tussen Turken en Koerden en bovendien hebben alle Koerden Turkse namen. Er zijn in het Turkse parlement meer dan 100 Koerden. Turkije heeft zelfs een Koerdische premier en president gehad. Heeft Nederland ooit een allochtone premier gehad? Vandaag de dag hebben Koerden nog steeds hoge posities in het parlement en de regering. Toen Abdullah Ocalan de doodstraf had gekregen was de doodstraf nog niet afgeschaft. Hij werd alleen niet uitgevoerd. Nu is de doodstraf wel afgeschaft en sindsdien heeft niemand de straf gekregen en niemand heeft de doodstraf gekregen. De Turkse nationale zender gaat binnenkort 4 uur per dag in het Koerdish uitzenden. Dit zal later uitgebreid worden en er zullen ook Koerdische zenders komen. Er wordt nu ook hard gewerkt aan Koerdish onderwijs. Ik vraag me af wat jullie gaan zeggen als dat allemaal gebeurd is.
Oud 25 november 2003, 08:20   #46
Joriske
Gouverneur

Joriske's schermafbeelding

Standaard

Koerden hebben allemaal Turkse namen omdat tot voor kort Koerdische voornamen verboden waren en mensen met typisch Koerdische familienamen door de administratie werden gediscrimineerd. Dat zeg je er natuurlijk niet bij. Wat je zegt toont aan in hoeverre mensen met een andere ethnische identiteit in Turkije worden gediscrimineerd; als er vandaag geen verschil te zien is tussen de meeste Koerden en Turken is dat wel degelijk omdat dat verschil over de laatste decennia door de Turkse staat is kapotgestampt.
Joriske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2003, 09:15   #47
k9

Standaard

Citaat:
Turkije heeft 15 jaar lang een guerilla oorlog gevochten met de PKK. Deze oorlog heeft Turkije meer dan $100 miljard gekost.
En wie zijn fout is dat? Juist die van turkije sorry hoor je geeft gewoon nog een reden waarom ze niet toe te laten .

Oh en een groot deel van de landen die nu toetreden zijn ex communistishe landen die hebben ook dergelijke problemen gehad en die hebben niet 10en miljarden van de VS gekregen en toch staat hun economie er beter voor.

Citaat:
Zonder deze oorlog was Turkije nu economisch veel sterker geweest. In Belgie heeft de Vlaams-Waalse disputen al voor achterstelling t.o.v andere Europese landen gezorgd. Kun je nagaan wat voor effect een guerillaoorlog zal hebben?
Vlaams-Waalse disputen hebben helemaal niet voor een acherstelling gezorgd belgie is en blijft 1 vd rijkste regios .
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2003, 09:18   #48
k9

Standaard

Citaat:
Koerden worden in Turkije minder gediscrimineerd dan Turken en Marokkanen. Er is namelijk nauwelijks een fysiek verschil te zien tussen Turken en Koerden en bovendien hebben alle Koerden Turkse namen. Er zijn in het Turkse parlement meer dan 100 Koerden. Turkije heeft zelfs een Koerdische premier en president gehad. Heeft Nederland ooit een allochtone premier gehad?.
Jouw denkwijze is juist 1 vd problemen jij ziet koerden als allochtonen in hun eigen land daar zit hem het probleem

Citaat:
Vandaag de dag hebben Koerden nog steeds hoge posities in het parlement en de regering. Toen Abdullah Ocalan de doodstraf had gekregen was de doodstraf nog niet afgeschaft. Hij werd alleen niet uitgevoerd. Nu is de doodstraf wel afgeschaft en sindsdien heeft niemand de straf gekregen en niemand heeft de doodstraf gekregen.
.
Onder druk van de EU de EU aanvaard geen land met de doodstraf .

.
Citaat:
De Turkse nationale zender gaat binnenkort 4 uur per dag in het Koerdish uitzenden. Dit zal later uitgebreid worden en er zullen ook Koerdische zenders komen. Er wordt nu ook hard gewerkt aan Koerdish onderwijs. Ik vraag me af wat jullie gaan zeggen als dat allemaal gebeurd is.
Dat turkije op de goede weg is en als het echt meent met deze veranderingen kan er gepraat worden over eventuele toetreding . Dit is echter ver in de toekomst de eerste 10 jaar zie ik turkije niet klaar zijn.
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2003, 17:23   #49
Dimitri

Standaard

Citaat:
Koerden worden in Turkije minder gediscrimineerd dan Turken en Marokkanen.
Turken worden helemaal niet gediscrimineerd in Turkije. In Nederland ook niet trouwens. Of misschien kun je mij helpen herinneren aan de laatste Nederlandse oorlog tegen Turken? Wanneer werd een Turkse naam geweigerd door een Nederlandse gemeente?
En dan gaat het nog om ALLochtonen, i.t.t. de AUTochtone Koerden in Turkije.

Citaat:
Er is namelijk nauwelijks een fysiek verschil te zien tussen Turken en Koerden en bovendien hebben alle Koerden Turkse namen.
Ja, dat is nu juist een van de discriminaties tegen de Koerden: hun Koerdische namen werden niet geaccepteerd door de Turkse overheid. Onlangs is er een wet aangenomen die Koerdische namen toestaat, maar wat blijkt: lokale ambtenaren blijven de Koerdische namen resoluut weigeren. En zonder verdere consequenties.

De Koerden zijn zelf trouwens wat minder overtuigd van het gebrek aan verschil met Turken: ze hebben een eigen taal en cultuur, en hebben ook een aantal specifieke uiterlijke kenmerken (bijv. de kleur ogen).

Citaat:
Er zijn in het Turkse parlement meer dan 100 Koerden. Turkije heeft zelfs een Koerdische premier en president gehad. Heeft Nederland ooit een allochtone premier gehad?
Nogmaals, de Koerden zijn geen allochtonen, maar een autochtone minderheid in Turkije.

Er zullen best Koerden zijn die zich hebben geassimileerd, maar diegenen die hun eigen taal en cultuur bewaren, werden en worden daar nog steeds voor gediscrimineerd.

Citaat:
Toen Abdullah Ocalan de doodstraf had gekregen was de doodstraf nog niet afgeschaft. Hij werd alleen niet uitgevoerd. Nu is de doodstraf wel afgeschaft en sindsdien heeft niemand de straf gekregen en niemand heeft de doodstraf gekregen.
Dat was mij al duidelijk. Het ging mij vooral om de folteringen, die zowel door mensenrechtenorganisaties als door de EU worden gesignaleerd.

Citaat:
De Turkse nationale zender gaat binnenkort 4 uur per dag in het Koerdish uitzenden. Dit zal later uitgebreid worden en er zullen ook Koerdische zenders komen. Er wordt nu ook hard gewerkt aan Koerdish onderwijs. Ik vraag me af wat jullie gaan zeggen als dat allemaal gebeurd is.
Dat ze goed bezig zijn in Turkije. Maar laten we eerst maar afwachten of het allemaal gaat lukken en of de discriminatie ook in de praktijk afgeschaft wordt. Voorlopig is dat nog lang niet het geval.
Oud 25 november 2003, 22:12   #50
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat ze goed bezig zijn in Turkije. Maar laten we eerst maar afwachten of het allemaal gaat lukken en of de discriminatie ook in de praktijk afgeschaft wordt. Voorlopig is dat nog lang niet het geval.
Laten we maar dan ook meteen de discriminatie van buitenlanders in Nederland afschaffen.
Oud 25 november 2003, 22:17   #51
Dimitri

Standaard

Citaat:
Laten we maar dan ook meteen de discriminatie van buitenlanders in Nederland afschaffen.
Grappig hoe je allochtonen blijft vergelijken met de autochtone Koerden in Turkije. Ze lijken zo op Turken, die Koerden, dat jij ze als buitenlanders ziet.

Maar over welke discriminatie van buitenlanders heb je het eigenlijk?
Oud 25 november 2003, 22:33   #52
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Dat sommigen mensen Turkije zien als een niet Europees land kan ik me best voorstellen, maar toch is het echt zo. Geografisch gezien is Turkije meer Europees dan bijvoorbeeld Rusland of IJsland, maar ook op een aantal belangrijke culturele vlakken is het een herkenbaar Europees land. Ik noemde al het alfabet, maar ook de openheid van de samenleving is een gemeenschappelijke basis...

Toch ga ik niet ontkennen dat Turkije zich op bepaalde vlakken ronduit misdadig gedraagt. De behandeling van minderheden is al veelvuldig genoemd, maar ook de invloed van het leger vind ik nog steeds te groot.

Dit is iets waar Turkije aan zal moeten werken, doen ze dit niet, slaan wij de deur dicht, doen ze dit wel, moeten we ze accepteren zoals we ook een land als Slovenië accepteren.
Oud 25 november 2003, 22:44   #53
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Dat sommigen mensen Turkije zien als een niet Europees land kan ik me best voorstellen, maar toch is het echt zo. Geografisch gezien is Turkije meer Europees dan bijvoorbeeld Rusland of IJsland, maar ook op een aantal belangrijke culturele vlakken is het een herkenbaar Europees land. Ik noemde al het alfabet, maar ook de openheid van de samenleving is een gemeenschappelijke basis...

Toch ga ik niet ontkennen dat Turkije zich op bepaalde vlakken ronduit misdadig gedraagt. De behandeling van minderheden is al veelvuldig genoemd, maar ook de invloed van het leger vind ik nog steeds te groot.

Dit is iets waar Turkije aan zal moeten werken, doen ze dit niet, slaan wij de deur dicht, doen ze dit wel, moeten we ze accepteren zoals we ook een land als Slovenië accepteren.
Het alfabet is al lang geen punt, zeker wanneer je Griekenlmand als voorbeeld neemt. En het leger moet invloedrijk worden, want anderskrijg je er een nieuwe Iran met moslim-fanaten aan het stuur.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2003, 22:49   #54
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander

Het alfabet is al lang geen punt, zeker wanneer je Griekenlmand als voorbeeld neemt. En het leger moet invloedrijk worden, want anderskrijg je er een nieuwe Iran met moslim-fanaten aan het stuur.

Sinds wanneer is een machtig leger een garantie dat moslimfanaten worden buitengehouden. Ik zie in Indonesië toch hele andere dingen...

Maar dan nog zullen ze de macht van het leger moeten inperken, Turkije moet als land toetreden, niet als een bataljon-divisie...
Oud 25 november 2003, 23:38   #55
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Aantal inwoners van Turkije :

1930 : 15.000.000

1940 : 18.000.000

1950 : 21.000.000

1960 : 28.000.000

1970 : 35.500.000

1980 : 45.000.000

1990 : 56.000.000

2000 : 66.000.000

projectie

2010 : 75.000.000

2020 : 83.000.000

2030 : 91.000.000

etc.

http://www.library.uu.nl/wesp/populs...ia/turkeyc.htm

Als Turkije zou toetreden zou het meteen het volkrijkste land van de EU zijn en de EU kunnen domineren als moslimland.

Bovendien zou de EU dan geen enkele uitleg meer kunnen verzinnen om een lidmaatschap te weigeren als een land als bvb Marokko vervolgens zijn aanvraag tot lidmaatschap zou indienen, en vervolgens Algerijë, Lybië, Jordanië, Saudi-Arabië etc.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2003, 23:44   #56
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin

projectie

etc.

Als Turkije zou toetreden zou het meteen het volkrijkste land van de EU zijn en de EU kunnen domineren als moslimland.

Bovendien zou de EU dan geen enkele uitleg meer kunnen verzinnen om een lidmaatschap te weigeren als een land als bvb Marokko vervolgens zijn aanvraag tot lidmaatschap zou indienen, en vervolgens Algerijë, Lybië, Jordanië, Saudi-Arabië etc.

Nee een land afwijzen op basis van het bevolkinsgaantal is een natuurlijk een correct middel ...

Oh maar natuurlijk, Turkije en Jordanië zijn beide Europees (hoe kon ik het ook vergeten) en sjit beide zijn ook overwegend Islamitisch... HELLUP IEMAND!!! De Mooren komen ons halen, VROUWEN EN KINDEREN EERST
Oud 26 november 2003, 00:10   #57
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Geef eens een paar voorbeelden van discriminatie van vreemdelingen in België of Nederland.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2003, 04:47   #58
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin

projectie

etc.

Die aantallen zullen niet gehaald worden als Turkije toetreedt tot de EU. Turkije zal dan namelijk welvarender zijn. Veel Turkse paren nemen tegenwoordig maar 1 kind.
Oud 26 november 2003, 04:50   #59
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Citaat:
Geef eens een paar voorbeelden van discriminatie van vreemdelingen in België of Nederland.
Ik ben al meer dan 100 keer niet binnengelaten bij verschillende discotheken.
Oud 26 november 2003, 04:57   #60
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Dat de Koerden in Turkije autochtonen zijn en de Turken en Marokkanen allochtonen wil niet zeggen dat Koerden niet gediscrimineerd mogen worden en wij wel. Discriminatie is altijd verkeerd. Turkije heeft een Koerdische president gehad en Nederland heeft nog nooit een niet-Nederlander als premier gehad.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be