Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Polygamie legaliseren?
Ja, binnen het burgerlijk huwelijk 11 12,94%
Ja, buiten het burgerlijk huwelijk (legaal samenwonen, voor het "huwelijk" zorgen ze zelf maar) 13 15,29%
Ja, onder andere voorwaarden 7 8,24%
Neen 40 47,06%
Andere mening 4 4,71%
Geen mening 10 11,76%
Aantal stemmers: 85. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2006, 11:49   #41
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Maar het is dus wel zo dat de meeste polygame huwelijken niet in begoede milieus voorkomen. Nog nooit gehoord van de beruchte Mormoonse trailer-park families?
klote!

Laatst gewijzigd door jan hyoens : 6 december 2006 om 11:50.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 11:49   #42
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het is dus wel zo dat de meeste polygame huwelijken niet in begoede milieus voorkomen. Nog nooit gehoord van de beruchte Mormoonse trailer-park families?
Je moet het niet zo ver zoeken. Herinner u die Waal met zijn drie vrouwen en 29(?) koters.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 11:51   #43
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Beste, jouw vraag is toch enigzins vreemd geformuleerd : "legalisering van polygamie" in de huidige Berlgische context is meer dan gewoon tolereren.

Niets belet een aantal mensen om samen te leven (cf. het voorbeeld van die w vrouwen en die ene man die samen op kot zijn), maar wij hebben in dit land een aantal vormen van samenwonen die juridische gevolgen hebben : huwelijk en samenwoningscontract (ik ben de juiste naam vergeten) bvb.

Nu als je de vraag stelt : "polygamie legaliseren?" dan wil dat voor mij zeggen dat jij juridische gevolgen wil vastbinden aan polygame gezinnen. Mijn mening moet je in die zin interpreteren. Een groep mensen die samen op kot zijn en die juridisch geen enkele verplichting hebben tov elkaar is helemaal geen probleem. Het kan nu reeds. En voor mij hoeft dat niet verboden te worden.
Ja, maar in het huidige staatsmodel, wat met kinderen? Erfenis? Ziekte?
Oud 6 december 2006, 11:51   #44
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
Je moet het niet zo ver zoeken. Herinner u die Waal met zijn drie vrouwen en 29(?) koters.
Inderdaad, en dat waren dan twee zussen en die hun beste vriendin of zoiets eh.

Oud 6 december 2006, 11:52   #45
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Wie me iets beter kent, beseft dat ik het niet doe om onze goede medeburgers die de islam of de mormoonse godsdienst (enfin, haar meer radicalere zijtakken) aanhangen een plezier te doen, maar om gewoon de staat haar kleverige vingertjes van uw voorkeuren af te krijgen.

Wie me nog beter kent, weet dat deze gematigde ethisch conservatieve geest zelf gelooft in de auctoritas van monogamie.

In de vraag staat duidelijk "polygamie". Poloi betekent "veel" in het Grieks (oi polloi = het plebs), gamein en gamos betekenen respectievelijk in het echt treden en het echtfeest. Men merkt op dat dit niet slaat op "één man, vijftigzesdrie vrouwen", ofte polygynie; noch om het omgekeerde, zijnde polyandrie. Louter in beschouwing genomen dus is het feit hier of meerdere mensen met elkaar mogen trouwen. Eén man, drie vrouwen; zes vrouwen, twee mannen; zesentwintig mannen, één vrouw; &c.
Ik zou zeggen, probeer eens, ik waag er mij niet aan...

'k heb al last genoeg met 1'tje...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 11:53   #46
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Is dat zo'n onoverkomelijk probleem? Geef het kind de naam van de moeder en het probleem is opgelost.
Het probleem is dat je dan een systeem hebt die de mogelijkheid biedt om als vader voledig verlost te zijn van elke verplichting tov hun kinderen. Ik denk dat je je een beetje moet verdiepen in de problemen rond het opvoeden van kinderen door alleenstaande moeder voor je jouw oordeel velt.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 11:55   #47
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat je dan een systeem hebt die de mogelijkheid biedt om als vader voledig verlost te zijn van elke verplichting tov hun kinderen. Ik denk dat je je een beetje moet verdiepen in de problemen rond het opvoeden van kinderen door alleenstaande moeder voor je jouw oordeel velt.
Al eens gehoord van DNA?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 12:02   #48
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, maar in het huidige staatsmodel, wat met kinderen? Erfenis? Ziekte?
Tja ik heb "neen" gestemd he Een juridische vorm van polygamie staat voor mij gelijk met sociale acheruitgang en eindeloze conflicten. Het is trouwens iets die enkel rijke lui zich kunnen permitteren. Ik weet dat je de Mormons als voorbeeld aanhaalde maar ok bij de Mormons waren de grootste polygamen steevast rijkere mannen.

Dit gezegd zijnde, ik ben te vinden voor het ontbinden van alle juridische vormen van samenleven. Een revolutie natuurlijk, maar het zou de moeite waard zijn om dat idee te onderzoeken. Onze maatschappij is veel te complex en de staat moeit zich met veel te veel zaken.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 12:05   #49
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit gezegd zijnde, ik ben te vinden voor het ontbinden van alle juridische vormen van samenleven. Een revolutie natuurlijk, maar het zou de moeite waard zijn om dat idee te onderzoeken. Onze maatschappij is veel te complex en de staat moeit zich met veel te veel zaken.
Amen!
Oud 6 december 2006, 12:05   #50
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik heb veel vroeger, op dit forum, reeds gesteld dat ik voorstander ben van het volledig afschaffen van het burgerlijk huwelijk.
De staat kan zelfs dan nog blijven subsidiëren, wat ze vindt dat er moet gesubsidieerd worden (kindergeld, met twee of meer een huis kopen ...)

Wie zijn vorm van samenwonen wenst juridisch in te kaderen, kan een modelkontrakt genre testaankoop invullen, kan naar een advokaat stappen enzovoorts ... Komt er toch hommeles van, dan kan men naar de rechter stappen, zoals bij een gewone kontraktbreuk.

Wie zijn vorm van samenwonen wenst " te celebreren ", kan terecht bij een godsdienst, bij een evenenementenkantoor of whatever ...

Met al de rest heeft de staat geen uitstaans.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 12:06   #51
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb veel vroeger, op dit forum, reeds gesteld dat ik voorstander ben van het volledig afschaffen van het burgerlijk huwelijk.
De staat kan zelfs dan nog blijven subsidiëren, wat ze vindt dat er moet gesubsidieerd worden (kindergeld, met twee of meer een huis kopen ...)

Wie zijn vorm van samenwonen wenst juridisch in te kaderen, kan een modelkontrakt genre testaankoop invullen, kan naar een advokaat stappen enzovoorts ... Komt er toch hommeles van, dan kan men naar de rechter stappen, zoals bij een gewone kontraktbreuk.

Wie zijn vorm van samenwonen wenst " te celebreren ", kan terecht bij een godsdienst, bij een evenenementenkantoor of whatever ...

Met al de rest heeft de staat geen uitstaans.
Amen!

(behalve die subsidies)

Wat een fijne mensen hier zeg
Oud 6 december 2006, 12:09   #52
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Amen!

(behalve die subsidies)

Wat een fijne mensen hier zeg
Fijne mensen ???
Wil jij het kindergeld afschaffen?
Wil jij dat de overheid stopt met het financieel promoten dat mensen hun eigen eigendom aankopen?
Dat zou ik niet zo fijn vinden (zelfs al is mijn leeftijd dermate gevorderd, dat ik het kindergeld zie toestromen bij mijn kinderen, en dat mijn huis reeds ettelijke jaren afbetaald is)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 12:20   #53
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Fijne mensen ???
Wil jij het kindergeld afschaffen?
Wil jij dat de overheid stopt met het financieel promoten dat mensen hun eigen eigendom aankopen?
Dat zou ik niet zo fijn vinden (zelfs al is mijn leeftijd dermate gevorderd, dat ik het kindergeld zie toestromen bij mijn kinderen, en dat mijn huis reeds ettelijke jaren afbetaald is)
Ik vind niet dat anderen gedwongen moeten worden te betalen voor mijn (en dan vooral mijn echtgenote's) keuze om kinderen te krijgen.

Ik zou het fijn vinden mocht de overheid eens haar eigen grond verdelen onder de armen zonder eigendom, want tot nader order is zij de grootste grootgrondbezitter in dit land.
Oud 6 december 2006, 12:21   #54
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Is dat zo'n onoverkomelijk probleem? Geef het kind de naam van de moeder en het probleem is opgelost.
Hey, rafke welkom terug...
Oud 6 december 2006, 15:33   #55
FRoNT-international
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Wie me iets beter kent, beseft dat ik het niet doe om onze goede medeburgers die de islam of de mormoonse godsdienst (enfin, haar meer radicalere zijtakken) aanhangen een plezier te doen, maar om gewoon de staat haar kleverige vingertjes van uw voorkeuren af te krijgen.

Wie me nog beter kent, weet dat deze gematigde ethisch conservatieve geest zelf gelooft in de auctoritas van monogamie.

In de vraag staat duidelijk "polygamie". Poloi betekent "veel" in het Grieks (oi polloi = het plebs), gamein en gamos betekenen respectievelijk in het echt treden en het echtfeest. Men merkt op dat dit niet slaat op "één man, vijftigzesdrie vrouwen", ofte polygynie; noch om het omgekeerde, zijnde polyandrie. Louter in beschouwing genomen dus is het feit hier of meerdere mensen met elkaar mogen trouwen. Eén man, drie vrouwen; zes vrouwen, twee mannen; zesentwintig mannen, één vrouw; &c.
Vlottjes meestemmen gaat hier zo maar niet! Of heb ik dat verkeerd voor?
En ik die dacht dat er stemplicht was om betrokken te zijn; zich gelijkwaardig te voelen.
FRoNT-international is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 16:31   #56
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FRoNT-international Bekijk bericht
Vlottjes meestemmen gaat hier zo maar niet! Of heb ik dat verkeerd voor?
En ik die dacht dat er stemplicht was om betrokken te zijn; zich gelijkwaardig te voelen.
De regel is:

+ 100 posts
+ 1 maand geregistreerd

Om "wilde stemmen" te voorkomen.

Je moet in dit land ook 18 zijn om te stemmen eh.
Oud 6 december 2006, 16:31   #57
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Gezien het afschaffen van het huwelijk waarschijnlijk nog niet voor morgen is, heb ik de optie gekozen "legaliseren binnen het huwelijk".

Als de Staat een instituut als het huwelijk opricht, moet ze ervoor zorgen dat de mensen er zo vrij mogelijk een beroep op kunnen doen. Ik zie geen enkele objectieve reden om het huwelijk te beperken tot twee mensen, dus ben ik voorstander van het mogelijk maken van polygamie.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 6 december 2006 om 16:32.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 16:38   #58
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Polygamie zal moeilijk zijn in België. Volgens de statistieken van het NIS zijn er te weinig vrouwen tov het aantal mannen tussen 20 en 49 jaar.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 16:49   #59
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Zou kunnen, maar ik vrees dat het globaal gezien marginaal zou zijn.
Wat bedoel je met marginaal? Ik denk het probleem eerder zal zijn dat veel mannen (en vrouwen, maar mannen hebben daar meer problemen mee) hun partner niet zouden willen delen.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 16:52   #60
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Polygamie zal moeilijk zijn in België. Volgens de statistieken van het NIS zijn er te weinig vrouwen tov het aantal mannen tussen 20 en 49 jaar.
Ja maar als je het legaal maakt wil dat nog niet zeggen dat iedereen aan polygamie zal of kan doen.

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 6 december 2006 om 16:52.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be