![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
-waarom zwegen de Angelsaksen toen er in Congo miljoenen werden afgemaakt, en maken ze nu plots zoveel drukte over Darfur, waar de toestand toch duizenden keren minder erg is? -zelfde vraag voor Rwanda, Noord-Uganda, en zelfs voor Palestina. De selectieve verontwaardiging van de Anglo-Amerikanen is toch op z'n minst problematisch te noemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Neem nu bijvoorbeeld de volgenden bewering: "It is true that there is a tragedy in Darfur. Approximately 9,000 civilians have lost their lives. " Ik vraag me toch af waar deze extreem lage schatting vandaan komt. Andere schattingen lopen al snel in de honderd-duizenden. De hele toonzetting op die site is trouwens wel heel Pro-Arabisch en Anti-Amerikaans, dus voor de objectieve feiten hoeft u niet naar deze site toe te gaan. Het is wel een interresant stukje leesvoer voor subjectieve info. Veelzeggend plaatje van die site: ![]()
Laatst gewijzigd door Brandaan : 22 mei 2007 om 22:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
|
![]() Inderdaad, daar stelde ik me ook vragen bij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
|
![]() Ok, die site sucks en is vollen bak racistisch. Laten we die bron dus gewoon vergeten.
Misschien ook interessant is een video van een Amerikaanse Huiscommissie over Darfur. Duurt wel een paar uur, ik heb maar een halfuurke ofzo gezien, maar lijkt me een goede manier om meer over den toestand te leren en de politieke posities errond in de USA. ![]() Als die link niet werkt, hier op c-span. Wat wel opvalt is dat de Amerikanen officieel in hun parlementaire notulen zwart op wit hebben geschreven dat er in Darfur een "genocide" aan de gang is. Als ze dat zelf zo expliciet zeggen, en toch weigeren te interveniëren, dan is heel hun neoconservatieve doctrine over een moedig buitenlands beleid gebaseerd op de verdediging van waarden als mensenrechten, vrijheid, democratie, yada yada, toch totaal onhoudbaar geworden hé. Laatst gewijzigd door C2C : 23 mei 2007 om 01:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ben er nooit geweest, wel in een paar buurlanden met veel Soedanese vluchtelingen, zat in het vliegtuig richting Ethiopië ook eens naast een Soedanese ingenieur die in Ierland werkte en regelmatig terugkeerde naar z'n geboorteland.
1) Soedan is welvarender dan Ethiopië en zelfs veel andere Afrikaanse landen, maar de welvaart is inderdaad ongelijk verdeeld. (maar dat geldt voor bijna alle Affrikaanse buurlanden, ook in Kenya heerste er jarenlang een grotendeels genegeerde hongersnood). 2) Wat zich afspeelt in Darfur is meer een twist om grond tussen verschillende stammen en clans die zich politiek organiseerden, dan een echte genocide. Het is zeker niet alleen Arabisch tegen zwart, ook en vooral zwart tegen zwart, alle partijen zijn moslim en er is echt geen verschil in huidskleur. Alleen in het nood-oosten van Sudan wonen echte Arabieren, die de economie en politiek volledig beheersen, de olieinkomsten ontvangen en de pijpleidingen bewaken, de rest kan hen gestolen worden. Oorlogsmisdaden worden aan alle kanten begaan, het regime in Kartum heeft niet echt vat op deze westelijke regio, net als het geen vat heeft op het zuiden, dat gecontroleerd wordt door elkaar naar het leven staande christelijke milities, die nu opgenomen zijn in de nationale regering. Ook in andere Afrikaanse landen zien we gelijkaardige situaties. Een totaal door de wereld vergeten conflict, dat eveneens gepaard gaat met executies, slachtpartijen en hongersnood, is het conflict tussen regering en rebellen in de Ethiopische Ogaden. Het enige wat Sudan wel op de kaart zet, en die andere landen niet, is de aanwezigheid van lucratieve minerale rijkdommen. Wat betreft China, ik zie niet in hoe je dat land kunt bekritiseren voor iets wat het Westen al decennialang doet: lucratieve handel drijven met dubieuze regimes. Doch er is meer, China bouwt overal wegen (met Chinese superviseurs, dat zou de EU beter ook eens doen als ze hun ontwikkelingsgeld willen laten renderen en niet in de zakken van of andere klootzak laten verdwijnen) en ze doen veel gedurfdere investeringen dan de meeste westerse landen, ze bouwen ook fabrieken in Afrika. Uiteindelijk is economische ontwikkeling de enige echte remedie voor alle problemen die Afrika teisteren, dat weten de Chinezen beter dan wie ook, hoe goedbedoel "life-aid" en "artsen zonder grenzen" ook mogen zijn, het zijn druppels op een hete plaat. Ah ja, nog een woordje over Ethiopië, sinds de Sovjets en Cubanen daar wegzijn is er niets meer gebeurd, behalve dan in de hoofdstad, en de Chinezen die wegen bouwen. (werkelijk hoogstnoodzakelijk, dat kan ik U verzekeren...) De electrificatie van dorpen stopte, geen nieuwe industrieën werden uit de grond gestampt, geen nieuwe scholen, niets gebeurt er van overheidswege sinds 1990, behalve dan bedelaars recruteren voor zeer onpopulaire oorlogen met Somalië of Eritrea. Niet dat de vorige regimes zo fantastisch waren, ook deze besteedden het grootste deel van hun budget aan wapentuig. Het gevolg is een land dat nog met beide voeten in de middeleeuwen leeft, en waar de levensstandaard onwaarschijnlijk laag ligt. Er heersen schrijnende toestanden die zelfs mijn cynische ik tot tranen toe bewogen. Nu begrijp ik volledig waarom Ethiopiërs hun leven riskeren om naar Jemen of Djibouti (zelf toch ook niet echt behorend tot de G8) te vluchten. Er werken zelfs Ethiopische gastarbeiders in Zuid-Sudan. Laatst gewijzigd door tomm : 23 mei 2007 om 02:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
|
![]() Die site is een verzamelplaats van vnl. alternatieve artikels over Irak (en Palestina.) Er zijn inderdaad heel wat artikels die racisme benaderen maar je vindt er evengoed veel inside en niet-mainstream info.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister
|
![]() Ik heb er ook eens lopen grasduinen en het is inderdaad het lezen waard. Er staan wel wat boeiende visies op die site, maar daar staat tegenover dat somige andere stukken weer simpelweg overlopen van haat.
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() Proberen die rebellen de aanhechting van Ogaden bij Somaliland te verwezenlijken?
![]() |
#49 |
|
![]() Darfur and the "moral authority" of the bombing of Yugoslavia
en Mahmood Mamdani on Darfur: "The Politics of Naming: Genocide, Civil War, Insurgency" Interessant of belachelijk? Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 5 juni 2007 om 10:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() |
![]() |
![]() |