Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2006, 09:51   #41
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vogens de fietsers bond kan men idd perfect een radar en videokamer maken van de cabine van een vrachtwagen. Als je alle dode punten bij een vrachtwagen met aanhanger wil weg werken, heb je reeds 6 spiegels nodig voor de vrachtwagen en dan nog eens 4 camera's voor de aanhanger aan de rechterkant. Nogeens 3 camera's voor de achterkant en 3 spiegels voor de linker kant en 2 spiegels aan de voorkant.
En dan moet je nogeens naar alle kanten tegelijk kunnen rondkijken.
Je moet dus even naar 25 plaatsen tegelijk kijken om zeker te zijn dat je alles hebt gezien en niets of niemand plots in je rijweg zit.
Jantje, de fietsersbond beweert helemaal niet dat je alle dode punten van een vracthwagen kan wegwerken. Maar wel dat er al veel kan opgelost worden door het gebruik van een dodehoekspiegel of -camera indien de vrachtwagenchauffeurs ze ook goed afstellen. En essentieel is verder dat de chauffeurs hun dode hoeken kennen, want dat blijkt dus alles behalve het geval. Neemt niet weg dat inderdaad niet alle dode hoeken kunnen weggewerkt worden en dat het maw ook essentieel is en blijft om de fietsers die dode hoeken te leren kennen.

Citaat:
In theorie is dit idd perfect mogelijk en als je even 5m gaat rijden met een vrachtwagen kan dit mss ook nog lukken. Maar probeer dat maar eens 16 per dag vol te houden en geen fouten te maken.

Ja 16 uur, want dat is het aantal uren dat vrachtwagens vaak op de baan zijn in ons land. Vrachtwagens die regelmatig ergens staan te lossen en laden zijn niet gebonden aan de rijtijden daar zij niet continu rijden en ook vaak stilstaan.
Zo lang op de baan zijn is gewoon onverantwoord en daar zou dan ook iets aan gedaan moeten worden. Het brengt zoals je zelf aantoont de zwakke weggebruikers in gevaar.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 11:03   #42
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Jantje, de fietsersbond beweert helemaal niet dat je alle dode punten van een vracthwagen kan wegwerken. Maar wel dat er al veel kan opgelost worden door het gebruik van een dodehoekspiegel of -camera indien de vrachtwagenchauffeurs ze ook goed afstellen. En essentieel is verder dat de chauffeurs hun dode hoeken kennen, want dat blijkt dus alles behalve het geval. Neemt niet weg dat inderdaad niet alle dode hoeken kunnen weggewerkt worden en dat het maw ook essentieel is en blijft om de fietsers die dode hoeken te leren kennen.

Vrachtwagenchauffeurs kennen hun dodehoeken perfect, maar zoals met alles kunnen zij dus niet zien wat daar gebeurd.
Het zijn integenstelling tot wat word beweerd, de andere weggebruikers die er zouden moeten leren rekening mee te houden dat deze dodehoeken er zijn. En zoals je je reeds schreef, NEE, je kan niet alle dode hoeken wegwerken of je moet met 20 spiegels en camera's gaan werken.
En dit heeft echt niets met de afstelling te maken.
Een vrachtwagen is 4 meter hoog, 18 meter lang en 2.50 meter breed.
Tot 5 meter voor hem kan een bestuurder er van niet zien wat er op de grond gebeurd, eens voorbij de zijramen kan de bestuurder niet meer zien wat er gebeurd daar. En rechts van hem ziet hij niet wat er gebeurd op de grond tot 10 meter ver. Daar komt bij dat die dingen ook nog eens op niet recht achter elkaar blijven rijden in een bocht en de aanhanger naar binnen komt voor de achterste wielen en wat er achter de laatste wielen zit naar buiten zwaaid. En deze voertuigen zijn dan nog eens gelede voertuigen, wat wil zeggen dat ze ook nog eens een knik maken.
Dit alles is dus niet met één dodehoekspiegel op te lossen, maar moet met een hele videokamer opgelost worden. Wat echt niet meer menselijk zou zijn voor de bestuurder.

Het zijn dus de andere weggebruikers die rekening moeten houden met deze beperkingen van die grote weggebruikers.
Blijf als kleinere weggebruiker zoveel mogelijk uit hun dodehoeken en houde er rekening mee dat zij je niet kunnen zien als je te dicht bij staat en/of laag bent en als je achter hun cabine zit.

Zo lang op de baan zijn is gewoon onverantwoord en daar zou dan ook iets aan gedaan moeten worden. Het brengt zoals je zelf aantoont de zwakke weggebruikers in gevaar.
Leg dat uit aan de mensen die klagen dat de vrachtwagens overdag in de steden rijden en aan de mensen waar deze voertuigen moeten laden en lossen. Sommige van deze voertuigen mogen zelfs hun werk niet doen overdag in de steden en moeten wel een hele nacht rijden en/of werken.
En daar veel van deze voertuigen speciale opleidingen vragen om er mee te kunnen werken, is er weinig volk te vinden dat er mee kan werken.
Bouwmachines zijn op de weg vaak gewone vrachtwagens, maar vragen deze een speciale opleiding voor het bedienen van de machine.
Vuilniswagens mogen in veel steden niet overdag rijden en moeten dus 's nachts werken, doch veel van hun losplaatsen zijn enkel overdag toegankelijk.

Winkelbevoorradingen in de steden mogen vaak maar binnen bepaalde uren, doch de magazijnen waar de wagens moeten laden zijn op andere uren open.

En daar men de legerplicht heeft afgeschaft, komen er steeds minder vrachtwagenchauffeurs en machinebedienaars bij. Daar het te kostelijk is om dit zelf nog te betalen en men hiervoor via de VDAB gaat.
En men van daar mensen op de baan krijgt met amper kennis van wat een vrachtwagen eigenlijk is en deze dus de eerste jaren niet verantwoord kan inzetten voor stadstransport.

Dus voor een veiliger verkeer moet je bij de politieke partij gaan klagen die de lagerdienst heeft afgeschaft, want zij hebben tegelijk ook de goed opleidingen voor de vrachtwagenchauffeurs en machinebedienaars afgeschaft.

Binnen de transport, bouw, afvalophaling en andere dienstverlening waar grote voertuigen en machines voor nodig zijn, kan men dus niet anders meer dan de ervaren mensen dag en nacht te laten werken wegens gebrek aan bekwaam personeel.

De zwakke weggebruiker is dus enkel het slachtoffer van het regeringsbeleid.

Zij hebben de goede opleidingen voor chauffeurs afgeschaft, niet de transport en bouwsector.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 14:54   #43
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Frequente fietsers passen hun gedrag echt wel aan hoor! Dat is totaal niet te vergelijken met roken, want als fietser word je onmiddellijk en dagelijks geconfronteerd met het gevaar.
U doet aan wishfull thinking.

Vergelijk het dan met hard rijden met de auto. Denkt u dat mensen die veel op de baan zijn, hun gedrag gaan aanpassen en trager gaan rijden, omdat ze meer geconfronteerd worden met de risico's van hard rijden?

Citaat:
De studie en praktijk toont het tegendeel aan. Zeker in de bebouwde kom. En ook de fietsersbond stelt zich daar vragen over:
De praktijk toont niks tegendeel aan. En de onderzoekers zeggen zelf dat ze op basis van hun bevindingen (met name rotondes die wél werken) voorstellen gaan formuleren om de aanleg van zulke rotondes te uniformiseren.
Oud 11 december 2006, 15:47   #44
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...ng/index.shtml

Voila, ze schieten weer eens in actie :

Fietsen aan station van Leuven weggehaald

ma 11/12/06 - In Leuven zijn vandaag alle fietsen weggehaald die verkeerd gestald waren rond het station. Honderden mensen zetten hun fiets op het plein voor het station, omdat de fietsenstallingen vaak vol of te veraf gelegen zijn.

(foto Belga)

Burgemeester Louis Tobback (SP.A, foto) vindt dat de fietsen niet rond het station horen te staan. Daarom heeft hij ze laten weghalen.
De fietsen zijn overgebracht naar de Bodartparking aan de Leuvense ring.
Oppositiepartij Groen! is niet te spreken over het weghalen van de fietsen. "Dat is geen oplossing", zegt Fatiha Dahmani van Groen!.
De partij stelt voor om een deel van de parkeergarage onder het stationsplein in te richten als fietsenstalling.
Oud 11 december 2006, 17:31   #45
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
"Dat is geen oplossing", zegt Fatiha Dahmani van Groen!.
De partij stelt voor om een deel van de parkeergarage onder het stationsplein in te richten als fietsenstalling.
Alsof dat wél een oplossing is: die parkeergarage is nu al een pak te klein en om de haverklap afgesloten wegens "volzet". De toegangen tot die parkeergarage bestaan trouwens hoofdzakelijk uit trappen (en één kleine lift): zeer rijwielvriendelijk...

Aan de overkant van 't station (richting Kessel-Lo) is er eventueel nog wel plaats voor extra rijwielstallingen. Vraag is echter of de studenten zichzelf in staat achten om de verplaatsing naar de andere kant van het spoor te maken...
Oud 11 december 2006, 17:34   #46
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...ng/index.shtml

Voila, ze schieten weer eens in actie :

Fietsen aan station van Leuven weggehaald

ma 11/12/06 - In Leuven zijn vandaag alle fietsen weggehaald die verkeerd gestald waren rond het station. Honderden mensen zetten hun fiets op het plein voor het station, omdat de fietsenstallingen vaak vol of te veraf gelegen zijn.

(foto Belga)

Burgemeester Louis Tobback (SP.A, foto) vindt dat de fietsen niet rond het station horen te staan. Daarom heeft hij ze laten weghalen.
De fietsen zijn overgebracht naar de Bodartparking aan de Leuvense ring.
Oppositiepartij Groen! is niet te spreken over het weghalen van de fietsen. "Dat is geen oplossing", zegt Fatiha Dahmani van Groen!.
Mooi Tobback heeft dus een kilo aanklachten tegen zich voor georganiseerde diefstal nu
Oud 11 december 2006, 20:27   #47
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Waar men ook rekening mee moet houden, is het tijdstip van de dag. Als ik toekom met mijn fietsje aan het station, zitten de fietsenrekken bomvol. Dus wat doe ik? Ik zoek ergens "iets" dat vasthangt en maak daar mijn fiets aan vast in de plaats. Wanneer ik dan bijvoorbeeld les heb tot acht uur 's avonds, en ik kom terug... staat mijn fiets daar nog altijd, maar op dat moment hebben de meesten hun fiets al weer weggenomen om naar huis te gaan. De naïeveling die dan toekomt, zou dan kunnen opmerken dat mijn fiets op een andere plek staat, terwijl er plaats is in de fietsenstallingen.
Of moet ik soms even terug afkomen van Gent om te kijken er niet een beter plekje is voor mijn fiets ondertussen?
Oud 12 december 2006, 00:48   #48
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde

pekka_123's schermafbeelding

Standaard

Stoppen met roken is toch nog wel iets moeilijker dan stoppen met de fiets of stoppen met fietsen, hé. Een roker is verslaafd. Ik heb toch tenminste nooit gehoord van iemand die verslaafd is aan fietsen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Ik ben het met zowat alles eens wat je zegt, behalve met dit:

Als fietser en automobilist heb ik het eerder donkerbruin vermoeden dat beide chauffeurs zowat in dezelfde mate in de fout gaan. Het negeren van de voorrang van rechts, voorrang op ronde punten, etc. zijn fouten die zowat elke fietser maakt die ik tegenkom (als fietser en als automobilist). Fietsers kennen hun kwetsbaarheid, inderdaad, maar net zoals rokers de risico's kennen van hun gedrag, wilt dat nog niet zeggen dat ze daarom hun gedrag ook gaan aanpassen.

Verder wil ik toch niet zomaar alle ronde punten veroordelen: er zijn er vele die wél fietsvriendelijk zijn aangelegd, en aangezien ik ook veel met de auto onderweg ben, ben ik absoluut voorstander van ronde punten. De twee elementen zijn duidelijk met elkaar te verzoenen.
pekka_123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2006, 09:47   #49
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pekka_123 Bekijk bericht
Stoppen met roken is toch nog wel iets moeilijker dan stoppen met de fiets of stoppen met fietsen, hé. Een roker is verslaafd. Ik heb toch tenminste nooit gehoord van iemand die verslaafd is aan fietsen.
Ik ook niet. En daarover had ik het het dus niet.

Ik zal het dus herhalen: een roker weet dat roken gevaarlijk is voor de gezondheid, en toch gaat hij zijn gedrag niet bijsturen. Een fietser weet dat bepaalde manoeuvers gevaarlijk zijn voor zijn veiligheid, en toch gaat hij zijn gedrag niet bijsturen.

Het is met andere woorden inherent aan de mens om risico's zeer subjectief te benaderen, en er niet objectief-rationeel op te reageren, zoals Edina in het geval van fietsers beweert.
Oud 12 december 2006, 10:13   #50
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht

Het is met andere woorden inherent aan de mens om risico's zeer subjectief te benaderen, en er niet objectief-rationeel op te reageren, zoals Edina in het geval van fietsers beweert.

Veel mensen staan er vaak gewoon niet bij stil wat de gevolgen van hun gedrag kunnen zijn.

Je zou eens moeten weten hoeveel mensen die fietsen, ook juist de mensen zijn die fietsers in gevaar brengen als ze met de auto rijden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2006, 11:34   #51
eno2
Banneling

Standaard

Mijn fiets is ook weggehaald aan het station.
Ze was pas drie jaar nieuw.
Ik had er tien jaar voor gespaard.
Sindsdien heb ik ook hier en daar ook een paar fietsen weggehaald.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2006, 11:36   #52
eno2
Banneling

Standaard

Ik ben een fietser die auto's in gevaar brengt.

Onlangs reed er nog een auto de vaart in, toen ik hem de pas afsneed...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be