Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: wij moeten ons weren tegen engels taalimperialisme, even hard als tegen franstalig
uiteraard 25 67,57%
neen. 12 32,43%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2006, 21:57   #41
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
30 zilverlingen is meestal voldoende...
30 is wat weinig, mi.

Ik snap niet goed waarom ge . Wetenschappelijk onderzoek is een internationaal gebeuren. Waarom dat gegeven ontkennen?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 22:06   #42
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
30 is wat weinig, mi.

Ik snap niet goed waarom ge . Wetenschappelijk onderzoek is een internationaal gebeuren. Waarom dat gegeven ontkennen?
Waarvoor doe je universitair onderzoek? Ter ontplooiing van het volk (om even wat gewichtige termen te bezigen...) of voor zuiver geldgewin?

Universitair onderzoek moet geen elitair internationaal onderonsje zijn. Anders verliest het zijn hele maatschappelijke relevantie. Universitair onderzoek moet open staan voor het volk, en dient dus in de volkstaal gepubliceerd te worden. En als die onderzoeker uit Arizona dat niet verstaat, dan is dat zijn probleem.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 10 december 2006 om 22:07.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 22:18   #43
Ambiorix

Standaard

Waarom hebben ze destijds de Latijnse Mis afgeschaft? juist ja, het gebeuren toegankelijk maken voor het gewone volk. Dat een Amerikaan of een Spanjaard de hoogmis niet kan meevolgen is idd een gevolg hiervan. Maar dat weegt niet op tegen de voordelen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 22:45   #44
Aspharanx
Vreemdeling

Aspharanx's schermafbeelding

Standaard

Voor bepaalde richtingen vind ik het een goede zaak. Richtingen die bv. zeldzaam zijn en zich zouden richten op de internatinale markt of richtingen die iets te maken hebben met informatica. Al de rest zou wel in het NL moeten blijven.

Heb zelf informatica gestudeerd en ik weet nog hoe belachelijk we het vonden dat we moesten wachten op de cursussen die in het Engels kwamen en moesten worden vertaald naar het NL, gevolg was dat we in de klas windows 98 moesten leren terwijl iedereen met XP werkte. Ik was dan ook blij dat we in het hoger veel informatica in het Engels kregen, net omdat die meer up to date is. Er is nu eenmaal meer informaticakennis in het Engels. Engels staat zelfs gelijkgesteld aan Frans in informaticarichtingen. Voor informatica vind ik het dan ook een goede zaak, maar ik kan me niet inbeelden dat als je bv. geschiedenis gaat studeren dat in het Engels is of een andere taal dan het Nederlands.
Aspharanx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 22:53   #45
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarvoor doe je universitair onderzoek? Ter ontplooiing van het volk (om even wat gewichtige termen te bezigen...) of voor zuiver geldgewin?

Universitair onderzoek moet geen elitair internationaal onderonsje zijn. Anders verliest het zijn hele maatschappelijke relevantie. Universitair onderzoek moet open staan voor het volk, en dient dus in de volkstaal gepubliceerd te worden. En als die onderzoeker uit Arizona dat niet verstaat, dan is dat zijn probleem.
Aandoenlijk, dat wel.

Fundamenteel wetenschappelijk onderzoek is een internationaal gebeuren. Dat ontkennen getuigt van nogal wat naïviteit.

Ik haal mijn informatie uit buitenlandse publicaties, ik werk samen met andere onderzoeksgroepen, omdat zij de expertise hebben om bepaalde segmenten te karakteriseren. Navelstaren hoort niet thuis in fundamenteel onderzoek.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 23:05   #46
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Slechts 74% van de 44 miljoen Spanjaarden spreekt Spaans/Kastiliaans: dat is dus 32.500.000.

En je moet niet het aantal mensen dat Spaans "kan" tellen. In België zal ook zo'n 8 miljoen (ruwe schatting) Frans kennen. Dat wil niet zeggen dat er in België 8 miljoen Franstaligen zijn. Quasi iedere Spanjaard zal Spaans kennen, maar slechts 74% heeft het als moedertaal.
Dus jij zegt dat in de laatste 50 jaar 11.500.000 mensen naar spanje zijn geimmigreerd. Daar geloof ik niets van. Mensen hebben sommige mensen het catalaans als moedertaal maar zoveel verschilt dat toch niet van het gewone spaans. Of anders kunnen we ook zeggen dat het nederlands van de nederlanders en het nederlands van de belgen twee verschillende talen zijn.
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 23:28   #47
Ambiorix

Standaard

sorry maar het Catalaans is een andere taal dan het Spaans. Of jij weet er helemaal niks vanaf.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 23:29   #48
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
wees maar gerust dat ze de studenten zullen moeten raadplegen. Ik garandeer dat het in Leuven niet van een leien dakje zal lopen
Mja de topstudenten zitten ook niet in Leuven eh....

edit: de internationale topstudenten....

Laatst gewijzigd door Tavek : 10 december 2006 om 23:34.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 23:34   #49
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is daar een sterkte aan? Wij, Vlamingen, kunnen (dankzij onze talenkennis) zonder problemen werken consulteren van Franse, Duitse, Britse,... universiteiten. De ééntalige Engelsen ziten beperkt enkel de Engelstalige werken.
Engels is nu eenmaal de voertaal geworden in de hedendaagse wereld der wetenschap. Deze common language maakt informatie uitwisseling veel gemakkellijker. En daar is het om te doen. Voor ons ingenieurs bvb boeit niet welke taal het is, als het maar dezelfde is. Engels was de meest logische keuze me dunkt.

Citaat:

Moeten wij, Vlamingen, onze werken nu in het Engels gaan publiceren om de ééntalige Britten ter hulp te zijn?

Feitelijk zou je het zelfs kunnen zien als een soort "intellectueel protectionisme"...
Neen, maar zowat alle landen ter wereld publiceren in het engels. Zo vermijd je een kakafonie en maak je informatie toegankelijk voor de hele wereld. Als ik een zoekterm ingeef in sciencedirect, krijg ik nu hits van over de wereld. In jouw systeem moet ik gaan zoeken per taalgroep....idioot, niet ?

Citaat:

Wanneer het Engels de voertaal wordt in de univ's, krijgen de Britten het grote "moedertaalvoordeel": zij kunnen overal terecht in hun eigen taal, terwijl in andere landen de taalbarrière overbrugd moet worden.

Engels is nauwelijks een barriere voor de hedendaagse student. Aan de Technische Universiteit Delft is het bijvoorbeeld totaal geen probleem gebleken. Anderen volgen....
Oud 10 december 2006, 23:40   #50
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Amai, ik denk dat mijn paper door nogal wat mensen was gelezen geweest op die conferentie daar in Denemarken als hij in het Nederlands was...not.
Oud 10 december 2006, 23:52   #51
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Dus jij zegt dat in de laatste 50 jaar 11.500.000 mensen naar spanje zijn geimmigreerd.
Eh??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Daar geloof ik niets van. Mensen hebben sommige mensen het catalaans als moedertaal maar zoveel verschilt dat toch niet van het gewone spaans. Of anders kunnen we ook zeggen dat het nederlands van de nederlanders en het nederlands van de belgen twee verschillende talen zijn.
18% van de Spanjaarden spreekt Catalaans. Catalaans is een aparte taal die nauwer aanleunt bij het Occitaans in Frankrijk dan bij het Kastiliaans in Spanje. Dan heb je nog het Galego/Galicisch dat nauwer aansluit bij het Portugees dan bij het Kastiliaans. Het Asturisch is een taal verwant met het Kastiliaans. Het Euskara/Baskisch heeft zelfs geen enkele verwantschap met het Kastiliaans. Meer zelfs: het is de enige niet-Indo-Europese taal in West-Europa.
Voorts heb je nog het Aragonees en het Occitaans, maar die zijn beperkt tot enkele tienduizenden sprekers.
Je hebt in Spanje nog een regio (ergens in Extremdura) die zich wil afscheuren van Spanje en heraansluiting zoekt bij Portugal, maar ik weet niet of zij in het dagelijks leven Kastiliaans of Portugees spreken.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 10 december 2006, 23:53   #52
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Amai, ik denk dat mijn paper door nogal wat mensen was gelezen geweest op die conferentie daar in Denemarken als hij in het Nederlands was...not.
En dan??
Oud 10 december 2006, 23:59   #53
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Engels is nu eenmaal de voertaal geworden in de hedendaagse wereld der wetenschap. Deze common language maakt informatie uitwisseling veel gemakkellijker. En daar is het om te doen. Voor ons ingenieurs bvb boeit niet welke taal het is, als het maar dezelfde is. Engels was de meest logische keuze me dunkt.
Dat was het argument dat men decenia geleden gebruikten tegen de vernederlandsing van de (R)UGent. Frans was immers de taal van de wetenschap.

Citaat:
Neen, maar zowat alle landen ter wereld publiceren in het engels. Zo vermijd je een kakafonie en maak je informatie toegankelijk voor de hele wereld. Als ik een zoekterm ingeef in sciencedirect, krijg ik nu hits van over de wereld. In jouw systeem moet ik gaan zoeken per taalgroep....idioot, niet?
Ochottekes... Je moet het opzoeken in verschillende talen...
Nu ben je toch wel moe, zeker?

Citaat:
Engels is nauwelijks een barriere voor de hedendaagse student. Aan de Technische Universiteit Delft is het bijvoorbeeld totaal geen probleem gebleken. Anderen volgen....
Universiteiten zijn er niet enkel voor een afgesloten select clubje. Universiteiten zijn er voor de gemeenschap. En de hele gemeenschap moet toegang hebben tot de resultaten van het universitair onderzoek, en dus niet enkel de "ingewijden".
Wanneer je de universiteiten in het Engels laat functioneren, creëer je een barrière tussen de universiteiten en het volk.
Oud 11 december 2006, 00:01   #54
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
En dan??

Tis duidelijk dat gij gene PhD of R&D onderzoeker zijt.....(ik vermoed dat Pieke bij de eerste categorie zit, en ik bij de laatste )
Oud 11 december 2006, 00:08   #55
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat was het argument dat men decenia geleden gebruikten tegen de vernederlandsing van de (R)UGent. Frans was immers de taal van de wetenschap.
de taalstrijd van toen kunt ge niet vergelijken met de globalisering der wetenschap. Voor ons is dit echt een goede ontwikkeling.

Citaat:

Ochottekes... Je moet het opzoeken in verschillende talen...
Nu ben je toch wel moe, zeker?
Jezus hoe kunt gij in gods naam hier een mening over hebben...ge weet niet waar ge over praat. Een literatuuronderzoek duurt soms maanden.....

Citaat:

Universiteiten zijn er niet enkel voor een afgesloten select clubje. Universiteiten zijn er voor de gemeenschap. En de hele gemeenschap moet toegang hebben tot de resultaten van het universitair onderzoek, en dus niet enkel de "ingewijden".
Wanneer je de universiteiten in het Engels laat functioneren, creëer je een barrière tussen de universiteiten en het volk.
Gij denkt dat jan met de pet iet of wat interesse heeft in de microstructuur van een polymeer, om zo maar iets te noemen, of de opbouw van een spectrometer voor een marsmissie ? De mensen die dit lezen zitten hoogst waarschijnlijk in het buitenland....
Oud 11 december 2006, 00:31   #56
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Tis duidelijk dat gij gene PhD of R&D onderzoeker zijt.....
Ne "PhD" of "R&D"...
"Wel, oeh-la-la, ik ben superieur want ik spreek Engels."

Wij praten hiet in Vlaanderen over een "doctoraat" en niet over "ne PhD"!

En, neen, ik ben geen PhD of R&D. Ik ben ne gewone boerenpummel met enkel een universitair diploma. En om u te tonen hoe ordinair ik echt ben: 's weekends ga ik naar een café en niet naar een waterbar, ik draag geen zijden broek van Versace aan met bonten zoom, en ik rij niet met een Lotus maar met een fiets.

Sorry als ik niet pas in uw geglobaliseerde rotary-club...
Oud 11 december 2006, 00:37   #57
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de taalstrijd van toen kunt ge niet vergelijken met de globalisering der wetenschap. Voor ons is dit echt een goede ontwikkeling.
Als je ietsje onderzoek naar de taalstrijd in de 19e, begin 20e eeuw zou doen (en niet enkel naar polymeren), dan zou je weten dat de verfransing van Vlaanderen toen voorgesteld werd als een vorm van vooruitgang. De verfransing was voor hen "echt een goede ontwikkeling". Nu horen we terug dezelfde zever, maar dan over het Engels.

Citaat:
Jezus hoe kunt gij in gods naam hier een mening over hebben...ge weet niet waar ge over praat. Een literatuuronderzoek duurt soms maanden.....
Ik weet goed genoeg waarover ik praat. Maar ik maak er geen problemen van dat een deel van de literatuur in het Frans, het Duits, het Italiaans of het latijn is.

Citaat:
Gij denkt dat jan met de pet iet of wat interesse heeft in de microstructuur van een polymeer, om zo maar iets te noemen, of de opbouw van een spectrometer voor een marsmissie? De mensen die dit lezen zitten hoogst waarschijnlijk in het buitenland....
Voor wie is de universiteit er?
Oud 11 december 2006, 00:41   #58
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ne "PhD" of "R&D"...
"Wel, oeh-la-la, ik ben superieur want ik spreek Engels."

Wij praten hiet in Vlaanderen over een "doctoraat" en niet over "ne PhD"!

En, neen, ik ben geen PhD of R&D. Ik ben ne gewone boerenpummel met enkel een universitair diploma. En om u te tonen hoe ordinair ik echt ben: 's weekends ga ik naar een café en niet naar een waterbar, ik draag geen zijden broek van Versace aan met bonten zoom, en ik rij niet met een Lotus maar met een fiets.

Sorry als ik niet pas in uw geglobaliseerde rotary-club...
zalig

Het boeit me echt niks wat ze in vlaanderen gebruiken. Overigens verdient onderzoek geen flikker ivg met consultancy en dergelijke, dus je snob opmerking gaat niet op. De meeste onderzoekers gaan in jeansbroek en Tshirt werken.....raar eh, had ge niet verwacht. Het zijn nog halve studenten.

Uw strijd tegen het engels is gewoon tegen elke logica in. Ik snap er geen bal van.....mijn omgangstaal op het werk is Nederlands, maar iedere letter op een blad papier is engels. Kwestie van die Brit, Fransoos en Chinees die een paar kantoren verder zitten ook de kans te geven om het te verstaan.
Oud 11 december 2006, 00:46   #59
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je ietsje onderzoek naar de taalstrijd in de 19e, begin 20e eeuw zou doen (en niet enkel naar polymeren), dan zou je weten dat de verfransing van Vlaanderen toen voorgesteld werd als een vorm van vooruitgang. De verfransing was voor hen "echt een goede ontwikkeling". Nu horen we terug dezelfde zever, maar dan over het Engels.
Het verschil is dat in dit geval het een wereldwijde trend is aan het worden. Dit is geen anti-vlaamse actie, maar iets wat zich aan het verspreiden is puur om pragmatische redenen.

Citaat:

Ik weet goed genoeg waarover ik praat. Maar ik maak er geen problemen van dat een deel van de literatuur in het Frans, het Duits, het Italiaans of het latijn is.
Ik ruik een Alpha vs. Beta discussie die zich begint te ontplooien....

Citaat:

Voor wie is de universiteit er?
De universiteit is er om jonge mensen de beste mogelijkheden te geven op de arbeidsmarkt. En deze zullen dat beamen.
Oud 11 december 2006, 00:53   #60
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het boeit me echt niks wat ze in vlaanderen gebruiken.
Dan moet de Vlaamse Gemeenschap daar ook zijn geld niet in steken. Doe dan maar onderzoek in uw garage.

Citaat:
Overigens verdient onderzoek geen flikker ivg met consultancy en dergelijke, dus je snob opmerking gaat niet op. De meeste onderzoekers gaan in jeansbroek en Tshirt werken.....raar eh, had ge niet verwacht. Het zijn nog halve studenten.
Het gaat me niet om uw loon, maar om uw hautaine houding.

Citaat:
Uw strijd tegen het engels is gewoon tegen elke logica in. Ik snap er geen bal van.....mijn omgangstaal op het werk is Nederlands, maar iedere letter op een blad papier is engels. Kwestie van die Brit, Fransoos en Chinees die een paar kantoren verder zitten ook de kans te geven om het te verstaan.
Zeer leuk, maar die Chinees verstaat even weinig van een Nederlandse als een Engelse letter. En voor een groot deel van de Fransozen geldt dat ook.
Maar dat is naast de kwestie. De Vlaamse Gemeenschap onderhoudt geen universiteiten voor een Fransoos of een Chinees, maar voor Vlaanderen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be