![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dan moeten we ze dat dringend nadoen. Door klakkeloos het belang van de welgesteldjes na te jagen zitten we straks trouwens allemaal in Wallonië. Dan kunnen we daar onze onafhankelijkheid uitroepen... Laatst gewijzigd door eno2 : 18 december 2006 om 17:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Sinds wanneer zijn wereldwijd waarneembare feiten relevant voor jou?
"The most fundamental fact about the ideas of the political left is that they do not work. Therefore we should not be surprised to find the left concentrated in institutions where ideas do not have to work in order to survive." -- Thomas Sowell |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]()
"The problem with simply calling Bill a liar is that one has to be aware of one's lies for them to really be considered lies. We're not sure Bill qualifies." Uit: Sweet Jesus, I hate Bill O'Reilly Laatst gewijzigd door DearMrT : 20 december 2006 om 20:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() Jawel, ik vind het grappig dat het marktfalen onder de mat geveegd wordt ten voordele van het geloof in de absolute zelfregeling van de vrije markt, terwijl demarkt hoofdzakelijk uit marktfalen bestaat.
Laatst gewijzigd door eno2 : 21 december 2006 om 17:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Burger
|
![]() Het is nochtans eenvoudig; je hebt maar 2 mogelijkheden:
1.vrije handel: 2 mensen ruilen iets waardoor ze beide beter af zijn 2.handel onderhevig aan agressie: 2 (of een van de 2) mensen worden verboden of worden gedwongen te ruilen; beide (of een van de 2) zijn slechter af |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Burger
|
![]() Zo beter;
Het is nochtans eenvoudig; je hebt maar 2 mogelijkheden: 1.vrije handel: twee mensen ruilen iets waardoor ze beide beter af zijn 2.handel onderhevig aan agressie: twee (of één van de twee) mensen worden verboden of worden gedwongen te ruilen; beide (of één van de twee) zijn slechter af |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jij benadert de vrije markt uitsluitend vanuit een intellectueel achterhaald ideologisch-idealistisch standpunt. Laatst gewijzigd door eno2 : 23 december 2006 om 10:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() Een goed functionerend mondiaal financieel stelsel zou juist geld moeten verschaffen aan de landen die moeilijke tijden beleven, waarmee het een bijdrage zou leveren aan de mondiale economische stabiliteit, ipv in zo'n situatie juist geld (terug) te eisen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Banneling
|
![]() Tachtig procent van de wereld-economie is submerged, parallel, zwart, illegaal.
Dat wordt echter niet als een marktfalen bekeken. De hubris van het kapitalisme wordt er niet eens door aangetast... |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
D�*-ag.
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Burgemeester
|
![]() Marktfalen op het vlak van milieu is een probleem van eigendomsrechten, niet van een foute werking van de markt op zich. Bedrijven betalen niet voor de vervuiling aan het milieu omdat het milieu 'van iedereen' is, wat de facto eigenlijk neerkomt op niemand. Met perfecte, voor de rechtbank afdwingbare, eigendomsrechten zouden er geen externe effecten zijn. Maar dat is natuurlijk een utopie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De geschiedenis heeft inderdaad bewezen dat we tot nog toe geen goede oplossing bereikt hebben voor het beheer van de 'commons'. Niet door privatisering, en niet door nationalisering... Niettemin is het probleem van de externalisering van de kosten sterk gerelateerd aan de milieuvervuiling, en kan wel degelijk op die manier benaderd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar vind je het ondertussen in wezen niet grappig dat de triomferende kapitalisten maar op twintig procent van de wereldeconomie hebben kunnen beslag leggen? Ik vind dat grappig... Re-daa-aag... Laatst gewijzigd door eno2 : 30 januari 2007 om 18:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
Bon, als jij armoede grappig vindt, dan mag je daar van mij gerust mee lachen, ja.
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
|
![]() Om marktfalen als argument tegen een vrije markt te gebruiken moet je een alternatief hebben dat beter werkt.
Volgens u kan een planbureau mits research beter werk leveren dan een zichzelf aanpassende vrije markt. Ik wil zo eens een planbureau in actie zien. Wat is zo volgens u zo bvb. de benodigde hoeveelheid staal die de consumentenmarkt voor de komende vijf jaar. gaat nodig hebben. Deel het aub even op in de verschillende gradaties, en houdt ineens ook rekening met mogelijke alternatieven en buitenlandse vraag naar datzelfde staal. Binnen vijf jaar zetten we dan de thread voor, en vergelijken we uw marktfalen eens met de realiteit.