Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Is de Westerse cultuur superieur aan de islamitische?
ja 78 60,47%
neen 42 32,56%
ik weet het niet 9 6,98%
Aantal stemmers: 129. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2009, 11:19   #41
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De Westerse cultuur is net iets minder achterlijk dan de moslimse.
ben je zeker? Is kannibalisme niet gewoon een vorm van smaak dan?
Volgens sommigen zijn alle culturen toch gelijk?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2009, 11:34   #42
abou Anis
Minister-President

Standaard

Uiteraard is de Europese cultuur superieur. Zij heeft immers het marxisme voortgebracht.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2009, 11:40   #43
eno2
Banneling

Standaard

De Westerse Cultuur leert, in tegenstelling tot de moslimse, van haar eigen achterlijkheid. Zo hebben de Joden de Palestijnen leren vervolgen (van Hitler).
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2009, 11:42   #44
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De Westerse Cultuur leert, in tegenstelling tot de moslimse, van haar eigen achterlijkheid. Zo hebben de Joden de Palestijnen leren vervolgen (van Hitler).
Hmm, die joden maken nog maar pakweg 20 jaar deel uit van de Westerse cultuur. Voordien hoorde je niemand over de joods-christelijke wortels hoor.
Oud 17 maart 2009, 12:37   #45
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Hmm, die joden maken nog maar pakweg 20 jaar deel uit van de Westerse cultuur. Voordien hoorde je niemand over de joods-christelijke wortels hoor.
tijd voor een cursusje: joodse aanwezigheid in Europa
Er is zelfs een leerstoel geopend.

Citaat:
donderdag 12 februari 2009, 20.00u, UA, Hof van Liere, Antwerpen
Lezing: Jewish and Christian Cultures in Early Modern Europe

Uitgaand van een analyse van een aantal primaire teksten zullen prof. David Ruderman en prof. Anthony Grafton in dialoog treden over de joodse en christelijke cultuur in het vroegmoderne Europa

De lezing is het startschot van een nieuwe leerstoel, ingericht door UCSIA en het Instituut voor Joodse Studies aan de Universiteit Antwerpen. Het doel van de UCSIA/IJS-Leerstoel is de studie van het jodendom en de hebraïstiek vanuit het perspectief van de joods-christelijke dialoog in het hedendaagse Europa te bevorderen. Professor David Ruderman van het Center for Advanced Judaic Studies (University of Pennsylvania) zal deze leerstoel als eerste bekleden in het academiejaar 2008-2009. Prof. Ruderman zal twee avondlezingen geven voor een breder publiek en van begin februari tot midden maart 2009 een cursus doceren binnen het departement geschiedenis van de Universiteit Antwerpen.
http://www.nieuwpierke.be/forum_voor.../%252Fnode/167

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 17 maart 2009, 13:10   #46
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
tijd voor een cursusje: joodse aanwezigheid in Europa
Er is zelfs een leerstoel geopend.

http://www.nieuwpierke.be/forum_voor.../%252Fnode/167
En je punt is, circe? Bewijzen dat ik ongelijk heb? Ik beweer toch niet dat joden pas sinds 20 jaar in Europa leven.

Wel is het zo dat ik tot voor 20 jaar (als het al zo lang is) nog nergens de term 'joods-christelijke' eender wat gehoord of gezien had. D�*t is een recent verschijnsel dat enkel dient om de tegenstelling met die andere cultuur in de verf te zetten.
Oud 17 maart 2009, 13:34   #47
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

enkel angstige, onzekere mensen hebben een nood om iets waar ze zelf toe behoren superieur te vinden. Leren begrijpen dat anders anders is, is voor de onverdraagzamen een zeer belangrijke levensles. Als er ooit een aangename wereld komt zullen we ons toch eerst van die onbekwamen moeten verlossen.
Stap 1 is geen aandacht geven aan mensen die bijv. "hun" cultuur beter vinden dan een andere.

Laatst gewijzigd door the_dude : 17 maart 2009 om 13:34.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2009, 14:50   #48
Akufen
Staatssecretaris

Standaard

Terence McKenna: Culture is not your friend
Terence Mckenna - Culture is your operating system
Akufen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2009, 15:48   #49
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

seeee mahdooo die ene daar van voor die heef gewoon vol shtijl de voetbal teken van genk langs zen naam gezet.
ma ei zo écht zo eh.
ik wou da gwn ff zegge dus dak di jong gwn vies shtijl vin daarom.
geshnope?

allé dan.

me wa kijk ge lang joh.

zoek ge bordel ofzo?

perekop.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2009, 15:52   #50
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
seeee mahdooo die ene daar van voor die heef gewoon vol shtijl de voetbal teken van genk langs zen naam gezet.
ma ei zo écht zo eh.
ik wou da gwn ff zegge dus dak di jong gwn vies shtijl vin daarom.
geshnope?

allé dan.

me wa kijk ge lang joh.

zoek ge bordel ofzo?

perekop.
trek een lip over u kop en zing een liedje joh

zijt ge in Genk naar sjgool gewees of wa
Oud 17 maart 2009, 15:58   #51
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Wie bij 'islamistische' alleen denkt aan de shariah, die mag zijn argument meteen doorsjassen.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2009, 16:02   #52
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Wie bij 'islamistische' alleen denkt aan de shariah, die mag zijn argument meteen doorsjassen.
Inderdaad, men mag zeker niet vergeten te denken aan de volgende zaken: jodenhaat, terrorisme aanhangen, kinderhuwelijken, verheerlijking van moordenaars, dieronvriendelijkheid, geweld, ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2009, 16:08   #53
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Inderdaad, men mag zeker niet vergeten te denken aan de volgende zaken: jodenhaat, terrorisme aanhangen, kinderhuwelijken, verheerlijking van moordenaars, dieronvriendelijkheid, geweld, ...
Miskenning van de rechten van de vrouw, huwelijken tussen bloedverwanten, homohaat, manifeste onwil tot integratie enz...
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2009, 16:16   #54
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried Bekijk bericht
Da's toch eenvoudig! Aan de vruchten herkent men de boom. Het moge duidelijk zijn dat de Westers-christelijke beschaving de wereld al eeuwenlang domineert. We zijn gewoon beter, sterker, rijker, ethischer,... op alle vlakken, en dat heeft alles te maken met ons geloof, die het fundament is van onze beschaving. Zij die denken dat ze God niet meer nodig hebben, delven dan ook op langere termijn hun eigen graf.
Wij hebben gewoon betere bommen, het fundament van onze beschaving lijkt mij eerder hebzucht dan geloof.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2009, 16:16   #55
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
En je punt is, circe? Bewijzen dat ik ongelijk heb? Ik beweer toch niet dat joden pas sinds 20 jaar in Europa leven.

Wel is het zo dat ik tot voor 20 jaar (als het al zo lang is) nog nergens de term 'joods-christelijke' eender wat gehoord of gezien had. D�*t is een recent verschijnsel dat enkel dient om de tegenstelling met die andere cultuur in de verf te zetten.
ooooo zijt gij al zoooo oud dan?

Neen, voor twintig jaar kende ik evenmin de uitdrukking "joods-christelijke cultuur", net zomin als de uitdrukking "multi-cultuur", en nog minder als de uitdrukking "we zijn nu eenmaal een immigratieland, multi-cultuur is een verrijking voor ons"....

't kan verkeren zei Bredero.

en heu.... zei je "tegenstelling"? of bedoelde je net als mevrouw vogelaarster uit Nederland dat we een islamitische cultuur hebben? (enfin, nog niet, maar binnen een paar jaar zei ze). Knettergek scheen het wel.

Laatst gewijzigd door circe : 17 maart 2009 om 16:18.
Oud 17 maart 2009, 16:18   #56
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
ooooo zijt gij al zoooo oud dan?
Mijn leven gaat binnenkort beginnen als ik de boekskes mag geloven

Citaat:
Neen, voor twintig jaar kende ik evenmin de uitdrukking "joods-christelijke cultuur", net zomin als de uitdrukking "multi-cultuur", en nog minder als de uitdrukking "we zijn nu eenmaal een immigratieland, multi-cultuur is een verrijking voor ons"....

't kan verkeren zei Bredero.
Nooit naar een 'Culturen als buren'-tentoonstelling in de jaren '80 (tweede helft als ik het me goed herinner) geweest dan?
Oud 17 maart 2009, 16:20   #57
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

De Westerse cultuur heeft alles van elders geroofd. Zelfs de erwtensoep:

Citaat:
Aboutaleb: Snert niet Nederlands
De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb beweert dat erwtensoep helemaal niet uit Nederland komt.

Erwtensoep was het goedkoopste gerecht dat mijn Marokkaanse oma kon maken, met erwten, olijfolie en gedroogd vlees. Een echte boerenmaaltijd die kracht gaf. En daarna kon je het land weer op", zegt de burgemeester tegen het AD. Iedereen denkt dat snert een Hollandse specialiteit is, maar dat is niet zo", aldus de burgervader.

Aboutaleb stapte gisteren op de snerttram voor een rondrit door Rotterdam.
Vraag mij niet wat een snerttram is.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3...erlands__.html

Laatst gewijzigd door Mahalingam : 17 maart 2009 om 16:34.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2009, 16:31   #58
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried Bekijk bericht
Da's toch eenvoudig! Aan de vruchten herkent men de boom. Het moge duidelijk zijn dat de Westers-christelijke beschaving de wereld al eeuwenlang domineert. We zijn gewoon beter, sterker, rijker, ethischer,... op alle vlakken, en dat heeft alles te maken met ons geloof, die het fundament is van onze beschaving. Zij die denken dat ze God niet meer nodig hebben, delven dan ook op langere termijn hun eigen graf.
Dat is mijn lievelingsquote uit "de boeken" - het was een quote aan het begin van een boek uitgegeven door de Getuigen van Jehova dat ik las toen ik ca. 12 jaar was. Laat ons even nagaan wat de "vruchten" zijn van de diverse godsdiensten. Het christendom was nauwelijks gepromoveerd tot Staatsgodsdienst of men begon al een indeling te doen in "ketters " en "niet ketters" een gedeelte van de christenen zag het absoluut niet zitten om zich "God" voor te stellen als een entiteit verdeeld in 3 sub-entiteiten..

De eerste kruistochten tegen arianen en katharen waren begonnen ! er zijn zelfs historici die beweren dat in deze tegenstelling de geboorte van de Islam vervat is : de "bekeringskreet" van de volgelingen van Mohammed is nl. er is slechts één god ! & ze hadden een groot succes...

Vele eeuwen konden de orthodoxe en katholieke christenen genoegen nemen met het vervolgen van anderszgelovigen.. tot er sprake was van hervormingen, protestantisme (Jeanne D'Arc eventjes buiten beschouwing latend- er zijn ook "heiligen" die tijdens hun leven vervolgd werden en later gecanonizeerd).

Het beeld van de kruisvaarders die onder Godfried van Bouillon Jeruzalem innamen en iedereen afslachte"n onder het motto (ofwel is het een ongelovige
en dan is het in orde, ofwel is het een gelovige en dan is het ook in orde want die gaat dan toch naar het paradijs) vat de "christelijke beschaving" redelijk accuraat samen.

Dat was vroeger ? Lang geleden ? Verleden week werden er nog politie-agenten vermoord door katholieken omdat ze in wezen niet-katholiek zijn...
Orthodoxe Serviërs slachtten redelijk recent katholieke Kroaten en moslilm- bosniërs af....

Binnen de Islam zien we overigens precies hetzelfde de Islamietische republiek Iran was pas opgericht of alreeds pleegden sjietische moslims een aanslag nabij de heilige Kaaba in Mekka... & dat de soennietische en sjietische moskeeën niet veilig zijn voor de "andersdenkenden" is intussen een duidelijke zaak voor iedereen.

Gelukkig is het intussen wel zo dat de modale "Katholiek", "Protestant" "Orthodoxe" "Soenniet" "Alawiet" "Wahabiet"
"sjiiet" enz.. niet op een slinkse wijze aan WMD tracht te geraken om de anders-gelovige naar het hiernamaals (gezegende plaats van eeuwig leven)
te helpen - de modale religieuze jan met de pet is geen moorddadig monster en wenst niet meer of minder dan een vreedzame wereld om in te leven ook voor zijn nazaten ! & dat laatste is eigenlijk de "beste" en "meest verspreide"
religie die bovendien "overal thuishoort"... alleen stoort men zich voortdurend aan detailverschillen over het soort vlees dat men eet, het aantal keren dat men God wil prijzen per dag in gebeden, de maagdelijkheid voor het huwelijk,
de partnerkeuze voor het huwelijk van zijn kroost.. de alledaagse gewone dingen, die een ander soms inderdaad .. anders doet. Is 5x per dag bidden superieur aan niet bidden ? Is mosselen eten beter dan vis met veel graten ?

U tell me !

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2009, 16:31   #59
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
De Westerse cultuur heeft alles van elders geroofd. Zelfs de erwtensoep:

Vraag mij niet wat een snerttram is.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3...erlands__.html
ik vermoed dat Achmedje gewoon niet weet wat SNERT is!

het zou me verbazen dat zijn oma groene (geen kikker)erwtensoep gaat maken met varkenspoten, staart en oren....

Oud 17 maart 2009, 16:33   #60
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dan moet Aboutaleb het Hollands recept eens lezen, daar gaat een varkenspoot in de snert; wedden dat zijn bomma dat nu net niet deed?
Nee toch, ineens komt zelfs erwtensoep uit Marokko; leve de Rotterdamse burgervader en zijn culinaire kennis van de keuken van zijn nieuwe vaderland!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be