Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2006, 16:12   #41
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

[quote=Rene Artois;2250708Het is mijn mening dat het risico dat de N-VA nu neemt een stuk groter is dan met Dedecker. Zelfs met deze zou de N-VA een kleine partij gebleven zijn maar ze zou leefbaar zijn. Als deelname aan de federale regering mislukt dan is het over en uit. Vergeet niet dat er in 2009 opnieuw verkiezingen zijn.[/quote]

Dat weet ik. Met Dedecker zou de partij grotere kansen gehad hebben om verder te bestaan. We hebben echter gekozen voor het risico, we hebben gekozen voor het belang van Vlaanderen, voor de staatshervorming.

En inderdaad, als het nu mislukt zijn we er aan. Dan zal het inderdaad over en uit zijn met onze partij. We kennen het risico dus, en net daarom gaan we er 100% tegenaan. Deze deelname en deze staatshervorming MOET voor ons lukken. Dus wees maar zeker dat we al onze stemmen zo veel mogelijk zullen proberen te verzilveren.

Nu resten ons enkel nog de verkiezingen. We hebben een sterk signaal nodig van de burger dat we goed bezig zijn. We hebben die 30% nodig om een staatshervorming te kunnen doorvoeren.

En ik weet dat het niet gemakkelijk is, want we weten dat iedereen tegen ons is. De paarse partijen omdat ze de status quo willen en jammer genoeg ook het Vlaams Belang omdat zij onze plannen tot staatshervorming niet steunen.

Maar dat houdt ons niet tegen er voor te gaan!
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 16:14   #42
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Denkt u dat ze bij de N-VA vergeten zijn hoe in het BHV-dossier u voornamelijk hun viseerde terwijl het VLD en SP.A waren die het akkoord schonden?
Dat is het inderdaad. Wij "vissen in dezelfde vijver" als het Vlaams Belang, en daarom zien ze ons als concurrenten in plaats van als partners in de Vlaamse zaak. Dit terwijl het SP-A en VLD zijn (de federale regeringspartners) die woordbreuk hebben gepleegd.
Oud 16 december 2006, 16:24   #43
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denkt u dat ze bij de N-VA vergeten zijn hoe in het BHV-dossier u voornamelijk hun viseerde terwijl het VLD en SP.A waren die het akkoord schonden?
het is nochtans de nva die er een belangrijk punt van maakten en niet de vld, als bourgeois zelf toegeeft dat hij kiezersbedrog pleegt tja dan hoeven we niet veel er aan toe te voegen
Oud 16 december 2006, 16:27   #44
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Dat weet ik. Met Dedecker zou de partij grotere kansen gehad hebben om verder te bestaan. We hebben echter gekozen voor het risico, we hebben gekozen voor het belang van Vlaanderen, voor de staatshervorming.

En inderdaad, als het nu mislukt zijn we er aan. Dan zal het inderdaad over en uit zijn met onze partij. We kennen het risico dus, en net daarom gaan we er 100% tegenaan. Deze deelname en deze staatshervorming MOET voor ons lukken. Dus wees maar zeker dat we al onze stemmen zo veel mogelijk zullen proberen te verzilveren.

Nu resten ons enkel nog de verkiezingen. We hebben een sterk signaal nodig van de burger dat we goed bezig zijn. We hebben die 30% nodig om een staatshervorming te kunnen doorvoeren.

En ik weet dat het niet gemakkelijk is, want we weten dat iedereen tegen ons is. De paarse partijen omdat ze de status quo willen en jammer genoeg ook het Vlaams Belang omdat zij onze plannen tot staatshervorming niet steunen.

Maar dat houdt ons niet tegen er voor te gaan!
amai amai "we hebben gekozen voor een staatshervorming" de nva kiezers zullen volgend jaar weer bedrogen worden dat staat vast

na de verkiezingen gooit de cd&v jullie er toch uit doe geen moeite
Oud 16 december 2006, 16:34   #45
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
amai amai "we hebben gekozen voor een staatshervorming" de nva kiezers zullen volgend jaar weer bedrogen worden dat staat vast

na de verkiezingen gooit de cd&v jullie er toch uit doe geen moeite
Wij hebben een schriftelijk contract met de CD&V. Het klopt juridisch en is voorzien van de handtekeningen van Leterme en Vandeurzen.

Een klein vraagje aan u, die zich net als ik Vlaams-Nationalist noemt: bent u voor of tegen een staatshervorming die nog meer federale bevoegdheden aan Vlaanderen schenkt? Bent u er voor of er tegen dat Vlaanderen sterker wordt en België verder wordt uitgehold?
Wanneer u daarvoor bent, waarom probeert u en uw partij dan steeds om een staatshervorming te doen mislukken?
Oud 16 december 2006, 16:38   #46
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij hebben een schriftelijk contract met de CD&V. Het klopt juridisch en is voorzien van de handtekeningen van Leterme en Vandeurzen.

Een klein vraagje aan u, die zich net als ik Vlaams-Nationalist noemt: bent u voor of tegen een staatshervorming die nog meer federale bevoegdheden aan Vlaanderen schenkt? Bent u er voor of er tegen dat Vlaanderen sterker wordt en België verder wordt uitgehold?
Wanneer u daarvoor bent, waarom probeert u en uw partij dan steeds om een staatshervorming te doen mislukken?
ik hoop voor de nva dat er inderdaad rekening wordt gehouden met jullie eisen ivm staatshervorming, maar zoals vele mensen hebben we daar toch vragen bij of er hoe dan ook iets gaat gebeuren volgend jaar (vele mensen van cd&v en acw zijn tegen een staatshervorming)

ik ben voor een staatshervorming met meer bevoegdheden, maar zoals blijkt uit vele polls geloven weinig mensen daar nog in, laat ons dus afwachten of het goed uitdraait voor de vlamingen

ik zou echt niet weten hoe het vd een staatshervorming zou tegenhouden of tegengehouden hebben (ze mogen immers niets beslissen of doen, cordon...)
Oud 16 december 2006, 16:44   #47
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ik hoop voor de nva dat er inderdaad rekening wordt gehouden met jullie eisen ivm staatshervorming, maar zoals vele mensen hebben we daar toch vragen bij of er hoe dan ook iets gaat gebeuren volgend jaar (vele mensen van cd&v en acw zijn tegen een staatshervorming)

ik ben voor een staatshervorming met meer bevoegdheden, maar zoals blijkt uit vele polls geloven weinig mensen daar nog in, laat ons dus afwachten of het goed uitdraait voor de vlamingen

ik zou echt niet weten hoe het vd een staatshervorming zou tegenhouden of tegengehouden hebben (ze mogen immers niets beslissen of doen, cordon...)
Het VB houdt een staatshervorming tegen door alle initiatieven van andere partijen (zoals de N-VA en de CD&V) af te schieten. Het VB heeft een zéér groot electoraal gewicht. Ze zouden ontzettend kunnen wegen op een staatshervorming, als ze dat zouden willen. Ze kiezen er echter voor om aan de zijlijn te blijven staan en dat gewicht niet te gebruiken. Dat vind ik jammer. Ik zou niet liever willen dan samen met het VB meer Vlaanderen realiseren.

De meeste mensen van CD&V zijn voor de staatshervorming. Kijk maar naar hoe de CD&V geprobeerd heeft om het kartel te lijmen (een kartel waar het ACW steeds tegen is geweest!). Het was de CD&V die weer met de N-VA wou praten, niet omgekeerd. Dat bewijst dat er in de CD&V een meerderheid is die de staatshervorming wil aanpakken.

Of het ons gaat lukken? Dat kan ik inderdaad niet garanderen. Dat hangt immers af van de kiezer. Wanneer we 30% halen, dan zal het ons lukken, en dan zal Vlaanderen er wel bij varen. Wanneer we dat niet halen, dan overwint inderdaad paars en de status quo.

De N-VA zal zijn kiezers niet bedriegen. Deze staatshervorming is de laatste kans voor de N-VA. We hebben een zeer groot risico genomen. Lukt het ons, dan is dat een zeer goede zaak voor Vlaanderen. Lukt dat niet, dan is het gedaan met de N-VA. Reken dus maar dat we ons niet laten doen en dat we er 100% voor gaan!
Oud 16 december 2006, 16:45   #48
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Ieder zijn strategie he, het VB wil ineens onafhankelijk worden door een "revolutie". Wij willen stap voor stap België onnuttig maken, door een "evolutie".

Een revolutie in Vlaanderen lijkt me een absurt idee, Vlamingen zijn schapen die je maar ééns in de 40 jaar wakker krijgt om zijn eigen rechten op te eisen. Dus is er voor mij maar één andere oplossing: de evolutie en daarvoor moet ik bij N-VA zijn.

Ik kan respect opbrengen voor uw opvattingen, voor ieders opvattingen trouwens, al wat ik vraag is wat respect voor mijn opvattingen. Want daar draait democratie om, het verschil in meningen. Vanaf het moment dat een partij een andere partij begint te minachten, heeft die partij het woord "democratie" niet goed begrepen naar mijn mening. (Nu weet ik ook wel dat mijn partij in dat zelfde bedje ziek is, maar ik probeer bij mijn principes te blijven.)
Oud 16 december 2006, 16:46   #49
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

akkoord maar door staatshervormingen gaat het nog 40 jaar duren voor een eventuele onafhankelijkheid vrees ik, dit zou toch wat sneller moeten gaan hé
deryz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 16:48   #50
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Je zegt het hier goed, 100% Vlaming. Wij gaan voor het bruistablet model: België steeds meer en meer oplossen tot er niets meer van overblijft. Ondertussen proberen wij van Vlaanderen een leefbare en goed bestuurde staat te maken.

Trouwens, hoe meer we nu aan Vlaanderen geven, hoe minder moeilijk een volledige scheiding later gaat worden. Hoe minder banden er doorgeknipt moeten worden, hoe zwakker het weefsel dat België nog bindt, en hoe minder problemen er zullen ontstaan na de onafhankelijkheid.
Oud 16 december 2006, 16:50   #51
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

weet er eigenlijk iemand wat de volgende staatshervorming zou inhouden? wordt het een lege doos of niet?

begin maar met splitsing sociale zekerheid zou ik zeggen
Oud 16 december 2006, 16:51   #52
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
akkoord maar door staatshervormingen gaat het nog 40 jaar duren voor een eventuele onafhankelijkheid vrees ik, dit zou toch wat sneller moeten gaan hé
Dat weet ik. Ik zou ook willen dat het sneller zou gaan. Maar er is een verschil tussen mooie dromen en real-politik.

Wij leven in de wereld waarin we leven. En jammer genoeg zijn we als separatisten nog steeds een minderheidsbeweging. Het is een grote minderheid, maar nog steeds een minderheid.

Wat wij echter doen is bevoegdheden splitsen. Dat is het enige dat we kunnen. Het geeft Vlaanderen niet alleen meer eigen rechten, maar het zorgt er ook voor dat er minder en minder "Belgische" structuren zijn. Hierdoor vervreemden Vlaanderen en Wallonië elk jaar een beetje meer van elkaar. We lezen andere kranten, hebben andere partijen, kijken naar een andere tv zender,...

We drijven Vlaanderen en Wallonië stap voor stap naar een eigen bestuur. Dat maakt het uiteindelijk makkelijker om te splitsen.
Oud 16 december 2006, 16:53   #53
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

ik weet niet of er een minderheid zou zijn als er een referendum zou bestaan in vlaanderen, als je de echte feiten verkondigt aan de mensen, dan zal een meerderheid zeker voor een onafhankelijkheid zijn, maar ja referenda wil men niet invoeren (zie ook ander debat)
Oud 16 december 2006, 16:54   #54
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
weet er eigenlijk iemand wat de volgende staatshervorming zou inhouden? wordt het een lege doos of niet?

begin maar met splitsing sociale zekerheid zou ik zeggen
Sociale zekerheid hoort er jammer genoeg noeg niet bij. Wel bijvoorbeeld de gezondheidszorg (ook één van de grote structuren!)

Dit is de eis:

Citaat:
Zo worden de Vlamingen bevoegd voor onder meer gezondheidszorg en gezinsbeleid, voor werkgelegenheid, voor mobiliteit (inclusief de NMBS), telecommunicatie en wetenschapsbeleid en kunnen we een eigen beleid voeren inzake personenbelasting en vennootschapsbelasting. Ook in de organisatie van de veiligheidsdiensten en de justitie moeten de deelstaten over meer autonomie beschikken.
Essentieel is dat Vlaanderen een eigen sociaal-economisch, fiscaal en financieel beleid kan voeren, op maat van de Vlamingen.

Ten gronde willen CD&V en N-VA een duidelijke, doorzichtige staatsinrichting waarbij het zwaartepunt, zowel qua bevoegdheden als qua middelen, bij de deelstaten komt te liggen. Een moderne democratische staat is van onder naar boven opgebouwd. Dus kiezen CD&V en N-VA ondubbelzinnig voor een verdere confederale evolutie waarin de bevoegdheden van de federale overheid afgelijnd worden en alle andere bevoegdheden de deelstaten toekomen.
Oud 16 december 2006, 16:56   #55
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Misschien nog een belangrijk stukje:

Citaat:
CD&V en N-VA willen de band tussen Brussel en de rest van Vlaanderen uitbouwen en versterken. Brussel krijgt een aangepast statuut, maar behoudt de autonomie voor lokale materies. Zo kan het zijn opdracht als tweetalig gebied en hoofdstad van Vlaanderen, België en Europa blijven vervullen. In dit Brussel nemen de Vlamingen volwaardig deel aan het bestuur, op alle niveaus. Dit Brussel leeft de taalwetgeving correct en onverkort na, altijd en overal. Het is elementair dat Vlamingen van binnen en buiten Brussel altijd in hun eigen taal terechtkunnen bij politie, administratie, ziekenhuizen, gerecht, enz.

De Vlaamse Rand ligt 100 % in Vlaanderen. Daarom willen wij een splitsing van het gerechtelijk en kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde en een consequent Vlaams beleid voor onze Vlaamse Rand. Van een uitbreiding van Brussel kan geen sprake zijn.

Na het immobilisme inzake de staatshervorming en na het slecht bestuur van paars, is het tijd voor een doorbraak. Om die reden zal het kartel niet toetreden tot een federale regering indien er in het regeerakkoord geen duidelijke afspraken worden opgenomen over de realisatie van deze Vlaamse verzuchtingen.
Oud 16 december 2006, 16:58   #56
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

persoonlijk hoop ik dat vb het goeddoet volgend jaar, en dat ook cd&v/nva de paarse macht kan breken, want dat is het hoogst nodige nu..
Oud 16 december 2006, 16:59   #57
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
persoonlijk hoop ik dat vb het goeddoet volgend jaar, en dat ook cd&v/nva de paarse macht kan breken, want dat is het hoogst nodige nu..
Daar hoop ik ook op. Een einde aan paars en een groter worden van zowel CD&V-NVA als van het VB.

Zo kunnen we sámen onze droom tenminste voor een stuk al waar maken.
Oud 16 december 2006, 17:06   #58
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nog twee kleine opmerkingen :

Voor de N-VA moet de staatshervorming lukken. Daar is iedereen het over eens. Voor de franstaligen mag het niet lukken. Maar zou het zo erg zijn voor de CD&V mocht het mislukken? In de strijd voor de kiezers die dit belangrijk vinden hebben ze maar 2 concurrenten en één ervan is in dat geval al verbrand.

Zelfs 30% garandeert niet dat er geen regering gevormd wordt waar de meerderheid volledig door de franstaligen geleverd wordt. Waarom zouden VLD en SPa daar niet in meegaan?
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 17:07   #59
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is wel de CD&V die gevraagt heeft het kartel opnieuw te lijmen.
Pas op, ik onderschat de rol van het ACW niet. Maar je mag hem natuurlijk ook niet overschatten.
U gaat nu toch niet beweren dat het ACW eerder een kleine rol, dan een grote rol speelt binnen de CD&V?

Citaat:
Punt is dat het kartel er weer staat, MET communautaire eisen die niet van de poes zijn. We hebben onze eisen, we hebben onze afspraken. Alles staat nu klaar voor een nieuwe staatshervorming, voor nieuwe bevoegdheden die naar Vlaanderen gaan. Nu alleen nog de verkiezingen.
Net zoals vorige keer toen dat jullie uit de regering gingen stappen indien BHV niet gesplitst zou worden?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 17:08   #60
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nog twee kleine opmerkingen :

Voor de N-VA moet de staatshervorming lukken. Daar is iedereen het over eens. Voor de franstaligen mag het niet lukken. Maar zou het zo erg zijn voor de CD&V mocht het mislukken? In de strijd voor de kiezers die dit belangrijk vinden hebben ze maar 2 concurrenten en één ervan is in dat geval al verbrand.

Zelfs 30% garandeert niet dat er geen regering gevormd wordt waar de meerderheid volledig door de franstaligen geleverd wordt. Waarom zouden VLD en SPa daar niet in meegaan?
Je maakt een goed punt, dat geef ik eerlijk toe.
Het is echter onze enige kans. Dus moeten we er wel voor gaan.
Beter te vallen op het veld van de eer dan om het op te geven. CD&V heeft ons hun woord gegeven. Hoe groter onze score, hoe meer ze zich gedwongen zullen voelen om hun woord te houden. Een duidelijker signaal van de kiezer kan dan immers niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be