Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2006, 11:58   #41
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias Bekijk bericht
Niks geen verplichting tegenover de werkgever. Als zij nog vrije dagen overhebben, dan is dit geen verplichting. Hebben ze die niet, dan kunnen ze geen vakantie vragen. Dat ze er niet happig op zijn om te werken die dag, is begrijpelijk. Ik zou dat ook niet zijn.
Dat is ook waar.
Tenslotte gaat ge maar eens werken als het u past hé.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 12:07   #42
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zij willen liever niet gaan werken op hun feestdagen en wij niet op de onze. Het probleem is nu dat die feestdagen voor 1x op dezelfde dag vallen, dus willen "wij" en "zij" graag vrijaf op "dezelfde" dag, voor 1x.
Hoe rijmt ge dat aan elkaar ?
Citaat:
Waarom is daar nooit een probleem ? Omdat de mensen die daar werken het op voorhand weten dat ze ook op feestdagen moeten werken. Dat houdt dus in dat ze daar niet extra gaan "klagen". Zowel de allochtonen niet als de autochtonen.
Ik besluit er uit dat alleen de autochtonen er geen probleem van maken om op hun feestdagen te gaan werken.
Oud 21 december 2006, 12:13   #43
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Amai bedankt Bobke!

Ik denk dat Ozymandias een beetje dur de comprenure is!
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 12:14   #44
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb ook nergens gelezen dat die moslims allemaal thuisblijven. Ik heb gelezen dat er in de horeca problemen zijn omdat die restaurants er niet op voorzien zijn dat die twee dagen samen zouden vallen. Ik heb niet gelezen dat ze ook werkelijk niet komen, en ook niet dat de moslims in ziekenhuizen enz, thuisblijven.
Hebt ge nergens gelezen dat ze de zaak moeten sluiten wegens personeel gebrek ? Zou dat komen omdat ze wél komen werken ?
Oud 21 december 2006, 12:17   #45
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt mijn punt gemist. Ik bedoelde dat het maar 1x is dat die feestdagen samenvallen, en werkgevers en werknemers hier niet op voorzien zijn.
En de moslims niet willen werken op hun feestdag.
Oud 21 december 2006, 12:23   #46
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Argh Er loopt hier iets scheef! Er werken tien mensen in een bedrijf. 7 ervan zijn christen, 3 ervan moslim. Alle andere jaren krijgen 4 mensen (christenen) vrij op oudjaar, en 3 (moslims) op het offerfeest. Dit jaar zijn er problemen omdat er dan 7 mensen vrij krijgen op 31 december. Daarom is er enkel DIT jaar een probleem.
Klein denkfoutje.
Op oudejaar krijgt niemand vrij integendeel.
Dan heeft men nog extra personeel nodig.
Oud 21 december 2006, 12:26   #47
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Een verzoek indienen wil niet zeggen dat eraan wordt tegemoet gekomen.
Dat er "minder volk dan anders" is wil zeggen dat ze niet WILDEN komen werken.

Uit het krantenartikel:

een kleine ramp voor de horeca
blijven veel zaken noodgedwongen dicht op 31 december

Dat is dus omdat ze "liever niet" komen werken, maar het toch wel doen omdat het hun job is zeker?
Als ik een vertaler nodig heb weet ik alvast wie ik niet zal aannemen.
Oud 21 december 2006, 12:26   #48
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Argh Er loopt hier iets scheef! Er werken tien mensen in een bedrijf. 7 ervan zijn christen, 3 ervan moslim. Alle andere jaren krijgen 4 mensen (christenen) vrij op oudjaar, en 3 (moslims) op het offerfeest. Dit jaar zijn er problemen omdat er dan 7 mensen vrij krijgen op 31 december. Daarom is er enkel DIT jaar een probleem.
Dus jij gaat ervan uit dat al de vorige jaren, enkel die horeca bedrijven open waren waar ENKEL moslims de dienst konden uitmaken?????

Wordt eens volwassen jongen!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 21 december 2006, 12:33   #49
Ozymandias
Gouverneur

Ozymandias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus jij gaat ervan uit dat al de vorige jaren, enkel die horeca bedrijven open waren waar ENKEL moslims de dienst konden uitmaken?????

Wordt eens volwassen jongen!
Dat staat er toch helemaal niet?! Er staat dat de horecabedrijven open waren, met 6 van de tien mensen die aanwezig zijn, en de anderen die wettelijk verlof hebben gekregen. En ik heb ook geschreven dat er in dat bedrijf 3 moslims zijn. Dat wil dus zeggen dat er zowel moslims als christenen werken.
Ik kan niet fatsoenlijk reageren op posts die verspreid zijn over drie verschillende replies, hè ?
Trouwens: De gebiedende wijs van worden is "word", zonder t.
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 12:34   #50
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Als ik een vertaler nodig heb weet ik alvast wie ik niet zal aannemen.
Inhoudsloze retorica. De discussiepartner op andere vlakken dan de discussie in twijfel trekken.
Oud 21 december 2006, 12:35   #51
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Klein denkfoutje.
Op oudejaar krijgt niemand vrij integendeel.
Dan heeft men nog extra personeel nodig.
Dan heb ik de post van Bierke toch verkeerd gelezen. En kom niet af met dat het in het bedrijf van Bierke wel kan, en in de horeca niet. Ik ken mensen die in de horeca werken, en twee ervan gaan op vakantie tijdens de feesten.
Val me alsjeblieft aan op correcte punten, en een flood aan tegenantwoorden geeft je nog geen gelijk, hoor.

Laatst gewijzigd door Ozymandias : 21 december 2006 om 12:36.
Oud 21 december 2006, 12:36   #52
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En de moslims niet willen werken op hun feestdag.
Vastgeroest, iemand ?
Denk je echt dat als de moslims niet willen werken op die dag, dat alle horecabedrijven dichtmoeten ? Kom op, zeg.
Oud 21 december 2006, 12:38   #53
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Hebt ge nergens gelezen dat ze de zaak moeten sluiten wegens personeel gebrek ? Zou dat komen omdat ze wél komen werken ?
Ze zullen waarschijnlijk de zaak moeten sluiten, staat er. Dat kan toch alleen omdat iemand hen verlof heeft gegeven ? Als ze niet komen, is dat onwettig afwezig, zoals ik hiervoor al zei, en dat is inderdaad een reden tot ontslag. Je probeert dingen te bewijzen die geen nut hebben.
Oud 21 december 2006, 12:40   #54
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Samenvallen Offerfeest en oudejaarsavond zorgt voor problemen in horeca
BRUSSEL - Oudejaarsavond en het islamitische Offerfeest vallen dit jaar op dezelfde dag, en dat is een kleine ramp voor de horeca. Onder het zaal- en keukenpersoneel zijn veel moslims, maar die werken liever niet op zo'n belangrijke feestdag, schrijft de Gazet van Antwerpen dinsdag.
Vooral in grootsteden, waar het sowieso al moeilijk is om geschikt personeel te vinden, blijven veel zaken noodgedwongen dicht op 31 december. Of ze moeten het personeel zoveel betalen dat ze genoodzaakt zijn hun prijzen te verdubbelen om er nog iets aan over te houden.

Volgens Unizo, de Unie van Zelfstandige Ondernemers, stelt het probleem zich niet alleen in restaurants, cafés en discotheken, maar ook bij bakkers, slagers, traiteurs en chocolatiers.
BELGA

Raar. Ik ken verschillende mensen die in de gezondheidszorg werken en bijgevolg regelmatig op ofwel Kerstavond/dag of Nieuwjaarsavond/dag moeten werken.
Ik ken ook mensen die in continu shift werken en bijgevolg regelmatig op ofwel Kerstavond/dag of Nieuwjaarsavond/dag moeten werken.

Voor één (1) keer valt het offerfeest op oudejaar en op slag zijn er problemen?

Zullen we dan ineens maar de ziekenhuizen en bejaardentehuizen ook maar laten sluiten op die dagen? Waarom is er daar nooit een probleem?
Ik zie het probleem niet... Het is toch maar een kwestie van vraag en aanbod? Willen horecauitbaters voldoende personeel op oudejaarsavond? Dan zullen ze moeten betalen of zelf het werk doen. Simple comme bonjour.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 12:43   #55
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vastgeroest, iemand ?
Denk je echt dat als de moslims niet willen werken op die dag, dat alle horecabedrijven dichtmoeten ? Kom op, zeg.
Waar staat ALLE?

er staat dat door het feit dat het offerfeest op oudejaar valt het een RAMP wordt voor de horeca omdat er veel moslims werken.

Dat oudejaar elk jaar op oudejaar valt is blijkbaar geen probleem voor autochtone personeelsleden want vorige jaren was het toch geen RAMP? Eerder een periode waarin serieuze winsten worden gemaakt!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 21 december 2006 om 12:43.
Oud 21 december 2006, 12:43   #56
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Hoe rijmt ge dat aan elkaar ?

Ik besluit er uit dat alleen de autochtonen er geen probleem van maken om op hun feestdagen te gaan werken.
Hoe rijm ik wat aan mekaar ? Niemand wil gaan werken op zijn feestdag. Het is normaal dat er dan veel mensen verlof willen vragen. En nu is het een dubbele feestdag, voor twee bevolkingsgroepen, dus is het normaal dat het nu problematisch wordt, niet ?

En het vetgedrukt is enkel en alleen verzinsel. Dat staat er niet. Het is niet omdat er moslims (liever) niet komen werken, dat er geen enkele moslim zal komen werken, in gelijk welke sector. Doe toch even normaal, zeg.

Ik spring niet a priori in de bres voor alle allochtonen. Het artikel werd aangehaald om een foute conclusie uit te trekken, die jij nu opnieuw trekt. Als ik iemand wijs op die foute conclusie word ik opeens iemand die alles wil goedpraten. Nee, hoor. Mensen die onwettig afwezig zijn, mogen hun ontslag verwachten. Mensen die vrij willen op hun feestdag en dat aanvragen, mogen dat, mag ik hopen ?!

Ik ga niet enkel werken als ik zin heb (dan zou ik heel wat minder uren kloppen), maar als het aankomt op verlofdagen is het het bedrijf dat wil dat je werkt, en jij die vrij wilt. Verplichtingen aan de baas kan ik dan wel aan mijn laars lappen, ja, toch als dat geen wettelijke bepalingen zijn.
Oud 21 december 2006, 12:45   #57
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe rijm ik wat aan mekaar ? Niemand wil gaan werken op zijn feestdag. Het is normaal dat er dan veel mensen verlof willen vragen. En nu is het een dubbele feestdag, voor twee bevolkingsgroepen, dus is het normaal dat het nu problematisch wordt, niet ?
Waarom?

10 autochtonen gaan niet graag werken op oudejaar: 7 moéten omdat ze in de horeca werken.

10 moslims gaan niet graag werken met hun offerfeest: 7 moéten omdat ze in de horeca werken.

En dan?

Ik denk eerder dat in vorige jaren moslims nooit hebben geleerd dat het al eens kan dat ze op hun feestdag ook moesten werken, omdat er op die dag nu eenmaal 10 autochtonen klaarstonden om voor hen in te springen en het bovendien niet speciaal drukker is op "het offerfeest" in de restaurants of café's.

Maar ELK jaar hebben autochtonen zich wel al moeten opofferen om tijdens HUN eindejaarsfeesten te gaan werken (anders zou de horeca tijdens de eindejaarsfeesten steeds gesloten geweest zijn).

Dus: wat is de conclusie: MOSLIMS WILLEN NIET WERKEN OP HUN FEESTDAG!

Laatst gewijzigd door circe : 21 december 2006 om 12:47.
Oud 21 december 2006, 12:48   #58
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Waarom?

10 autochtonen gaan niet graag werken op oudejaar: 7 moéten omdat ze in de horeca werken.

10 moslims gaan niet graag werken met hun offerfeest: 7 moéten omdat ze in de horeca werken.

En dan?
Je zegt hier zelf wat dan. Normaal zijn er dus 17 mensen die komen werken op oudejaar. Nu zijn het er maar 14. Dat is in jouw veronderstelling dat er evenveel autochtonen als moslims werken, hè ?
Dat is toch wat ik zeg ? Daarom is er nu een tekort aan personeel. Hoe kom jij dan tot de conclusie dat het plots de fout is van die drie moslims, en niet die van die drie christenen ? Kom op, zeg. Je begrijpt goed genoeg wat ik bedoel. Dit is enkel kwaadwil.
Oud 21 december 2006, 12:49   #59
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verplichtingen aan de baas kan ik dan wel aan mijn laars lappen, ja, toch als dat geen wettelijke bepalingen zijn
.

Ik vermoed dat indien jij in de horeca zou werken ook zou veronderstellen dat je geen avonddiensten noch weekenddiensten noch feestdagdiensten wenst te doen. Fair enough! hier heb je je C4.

Dit gaat op voor één personeelslid. Indien de helft of een kwart van je staff niet werkwillig is op één avond, kan je ze moeilijk allemaal ontslaan omdat je dan de week daarop te weinig personeel hebt.

En ik kan me best voorstellen dat indien uw werkploeg 50/50 moslims/niet-moslims is, en de moslims weigeren te komen, dat de niet-moslims het dan ook wel zullen vertikken om te werken op hun feestdagen.

Laatst gewijzigd door circe : 21 december 2006 om 12:51.
Oud 21 december 2006, 12:53   #60
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vastgeroest, iemand ?
Waar er geen werken niet nee.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be