![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() U bent duidelijk geen Antwerpenaar anders zou u zulke dwaze uitspraken niet doen. Antwerpen is een stad van alle nationaliteiten en arabieren zijn zeker niet de grootste groep buitenlanders hier. Maar ja als ge nooit verder komt dan het dorpsplein is het altijd gemakkelijk te zeggen hoe het er aan toe gaat op plaatsen waar u nog nooit bent geweest.
![]() |
![]() |
#42 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als je tegenwoordig de bus of de tram neemt (in Gent althans), dan is die indruk allang passé; vrouwelijke bestuurders zat hoor... Ik heb daar trouwens nooit bij stilgestaan. Citaat:
Citaat:
Vervolgens sla jij de bal alvast mis wat de inzet van de hele discussie is... Het gaat er helemaal niet om dat de Lijn haar HR-procedures moet herbekijken; het gaat er zelfs helemaal niet om dat de lijn zich als een zgn. equal opportunities employer wil profileren (wat ik overigens een zeer goede zaak zou vinden). Het gaat erom dat Mw. Lieten wil werken met "niet vrijblijvende streefcijfers", hetgeen nog een heel stuk verder gaat. En die zware maatregel verdedigt ze dan met de stelling dat ze "de dienstverlening van de Lijn optimaliseert". (letterlijk, zoek maar eens op) En daar plaats ik dan de nodige vraagtekens bij. Ik zal de vraag zelfs nog een stukje verder opentrekken: in het meer algemene politieke debat -dat ongetwijfeld hieraan ten grondslag ligt- horen we uit dezelfde politieke windrichting al ettelijke jaren betogen dat het multiculturalisme een enorme meerwaarde zou bieden voor onze samenleving. (ik hoop dat u het verschil kent tussen multiculturalisme en de feitelijke vaststelling dat een samenleving "multicultureel" is) Als je dan vraagt op welke manier dat dan het geval zou zijn, dan volgt een lange stilte... Of in het slechtste geval een smerige blik en de insinuatie dat je een extreem-rechts figuur bent. Welnu, Basilfunk, ik bén absoluut niet extreem-rechts, absoluut niet xenofoob of racistisch, absoluut niet angstig of verzuurd (wat d�*t dan ook weer moge betekenen)... Ik stel een eenvoudige vraag naar één van de essentiële premissen waarop bepaalde politici en hun waterdragers (waaronder ook die Mw. Lieten) hun vooralsnog ononthulde maatschappijbeeld baseren. Want tegelijk zie ik wel de toenemende regelneverij, het opofferen van bepaalde essentiële burgerlijke rechten en vrijheden en de irritante pedanterietjes waarmee het "populace" de mond gesnoerd moet worden. Eén en ander ligt namelijk in dezelfde lijn.... (pun intended) Nogmaals: waarom stellen die zgn. "kritische geesten" op die talloze redacties van gerespecteerde media dergelijke vragen nooit?
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 28 december 2006 om 23:54. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En dan durft zo'n mijnheertje nog te stellen dat mulitculturisme geen meerwaarde zou bieden. Zonder multiculturalisme zou u nu geen advocaat zijn, vermits schrijven nooit onze contreien bereikt zou hebben. Je zou beter vragen wat een meerwaarde een monocultuur zou opbrengen.
![]() |
![]() |
#44 |
Minister-President
|
![]() Hoc tempore obsequium amicos, veritas odium parit.
![]() |
![]() |
#45 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
ps. er zijn véél betere historische voorbeeldjes te vinden; doe eens wat meer moeite. Enneuh... monocultuur bestaat niet als maatschappelijk fenomeen; ik had gehoopt dat je in je denken al zover was geëvolueerd...
![]() |
![]() |
#46 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En als ge een dichter bij huis voorbeeld wenst ga ne keer naar de supermarkt en ge zult zien hoe multiculturaliteit zelfs de gewone mens in de straat een meerwaarde biedt. Ge zijt geen xenofoob en ook geen racist, maar de slimste zijde toch ook zeker niet ![]()
O dierbaar België, O heilig land der Vad'ren, Laatst gewijzigd door Bazilfunk : 29 december 2006 om 00:39. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Leg mij nu eens eerst uit waar ik ganse bevolkingsgroepen als onbekwaam bestempel? Of zitten je oogklepjes zo strak aangebonden dat je niet meer kan lezen?
Citaat:
En om je voor de hand liggende volgende repliek voor te zijn: NEEN, ik ga je niet uitleggen wat dat verschil precies inhoudt. Ik heb nooit de roeping gehad om in de papschool een poging tot discussie op te zetten. Kom eens terug als je jezelf wat geïnformeerd hebt.
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Moet ik mij der nu ook vanaf maken met "ge weet wel wat ik bedoel"? ![]()
O dierbaar België, O heilig land der Vad'ren, Laatst gewijzigd door Bazilfunk : 29 december 2006 om 00:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik herhaal: wat is de grote zegen van het multiculturalisme? Waarom zou dit leiden tot een verrijking van onze samenleving? Want d�*t is het kader waarbinnen die fameuze "afspiegelingstheorie" past. Begin dus niet wéér over multiculturaliteit te zeiken, want dat liedje ken ik onderhand al van buiten en is volstrekt naast de kwestie. (omdat je mij daarvan niet hoeft te overtuigen)
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Uw rechtszaalpraatjes houden hier geen stand, hier bent u een lullo zoals iedereen.
![]() |
![]() |
#52 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als ik je goed begrijp beschouw je "multiculturalisme" als het streven van sommige individuen en partijen om opzettelijk een veelheid van culturen te introduceren op plaatsen waar die niet aanwezig is. Je maakt hierbij een onderscheid met de "multiculturele samenleving" die een feit is, en trapt in de val van die groeperingen waarvan je beweert geen deel uit te maken. Het zich bedienen van een isme is nameijk een typisch truukje van mensen die een vast gegeven willen voorstellen als een bewuste keuze - die dan volgens hen natuurlijk ook best ongedaan gemaakt kan worden. De multiculturele samenleving is een feit. Je bent daar niet gelukkig mee, dus wat te doen? Maak er een isme van : "multiculturalisme". Daarmee wordt het een bewust streven van een aantal dommeriken om overal een veelheid van culturen te introduceren : een wereldwijde realiteit in één afleiding gereduceerd tot een marginale beweging. Als je deze invulling van de term goed ontleedt dan moet je concluderen dat hij inhoudelijk weinig omvat. Hoe moet dat dan, dat "bewust nastreven van diversiteit"? Eerst en vooral moet er al een multiculturele samenleving aanwezig zijn, anders kan deze vorm van "multiculturalisme" nooit werken, wegens gebrek aan "grondstoffen". Maar aan de andere kant kan dit multiculturalisme alleen worden toegepast op plaatsen waar nog geen vermenging van culturen is. Dat beperkt het werkterrein van de multiculturalist tot een aantal lokale aangelegenheden, zoals inderdaad het personeelsbestand van een bedrijf. Er is ook een andere invulling van de term "multiculturalisme" mogelijk : Die van mensen die proberen om actief de multiculturele realiteit ten goede uit te buiten, in plaats van aan de zijlijn te staan zagen dat er veel te veel allochtonen zijn. Realisten dus, geen utopisten. Zij brengen mensen van verschillende culturen met elkaar in contact en organiseren uitwisselingsprojecten. Blijkbaar ben jij niet overtuigt dat dat zin heeft, en daaruit kan ik alleen maar afleiden dat je ook niet overtuigd bent dat vreemde culturen ons hoe dan ook iets te bieden hebben. Eén van de voornaamste voordelen van deze laatste invulling van "multiculturalisme" is dat het een mens in staat stelt zijn eigen cultuur te relativeren en in een ruimere context te plaatsen. Bepaalde zaken waaraan je nooit hebt getwijfeld blijken ineens verre van evident, en je leert zien hoe totaal andere antwoorden op dezelfde levensvragen op hun manier ook zin kunnen hebben. Dat dwingt respect af, en respect is denk ik één van de pijlers van een democratie. Laatst gewijzigd door Doki : 29 december 2006 om 08:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het gaat hier om een concrete toepassing van het "multiculturalisme"; daarom is deze casus inderdaad interessant. Hier heb je nou eens de kans om concreet de zinnigheid van het multiculturalistische discours te onderbouwen. Maar helaas, pindakaas.... Citaat:
Ik vermoed dat je me wat graag zou indelen bij het hersenloze, racistische gepeupel... Spaart alweer wat hersenactiviteit uit; want de denkluiheid is de epidemie die het politiek-correcte "progressieve" volkje al een hele tijd teistert. Citaat:
Multiculturalisme is pro-actief; het is een bewuste keuze, een bewuste politiek... Uitspraken zoals: "we moeten immigratie aanmoedigen of faciliteren (onze SZ is daar een catalysator is, dus het gaat vanzelf) om onze pensioenen of SZ betaalbaar te houden" of het ronduit agressief-repressieve beleid tegenover de burger die geprikkeld of onverdraagzaam reageert op de talloze samenlevingsproblemen of het capituleren op het vlak van een aantal essentiële verworvenheden van de eigen cultuur... De lijst is nog een heel stuk langer. D�*t zijn bewuste keuzes, mijn vriend... Integratiebeleid is zeer lang een vies woord geweest in kringen van overtuigde "multiculturalisten"; gedurende een korte tijd maakte het begrip "uitburgering" er zelfs opgeld. Het lijkt me nu dat er nogal wat van die dames en heren "politiek correcte" multiculturalisten lijden aan acute hersenverlamming/amnesie wanneer de rampzalige gevolgen van hun benadering zich manifesteren. Dan plooit de goegemeente zich terug op de evidentie van de "multiculturele samenleving" en vergeet prompt wat voor onzin ze in het verleden heeft gespuid. Hang dus niet de onnozelaar uit en erken tenminste dat het hier NIET gaat om een "handige truuk", maar om een essentiële keuze in de benadering van samenlevingsproblemen. Citaat:
Om een vruchtbare dialoog met een andere cultuur aan te gaan is het absoluut vereist dat je zélf stevig in je schoenen staat; dat je jezelf héél goed bewust bent van waar je voor staat. Relativisme als doelstelling vooropstellen, staat daar haaks op. Het leidt tot zielige spektakels die we de afgelopen maanden en jaren maar al te vaak hebben zien opvoeren. Enerzijds luid schreeuwen dat "vrije meningsuiting" heilig is en dat kritiek op de Kerk moet kunnen; dat die papen en pilarenbijters niet zo'n lange tenen mogen hebben. Maar wanneer in heel het Midden-Oosten (en ver daarbuiten) Deense vlaggen worden verbrand omdat in een aantal cartoons (nog redelijk "brave" tekeningetjes) de profeet wordt afgebeeld in eenzelfde oefening zelfrelativering; dan klinkt enkel stilte vanaf dezelfde kansels. Meer nog: er wordt weer gespeeld met de idee om godslastering strafbaar te maken. Of wat met al die toch zo assertieve bewegingen voor vrouwenemancipatie? Ooit uit die hoek een standpunt gehoord over de onmiskenbare vrouwonvriendelijkheid van sommige culturen waarmee jij zo graag wil "interfacen"? Is dat dan die verrijking? Relativisme? Uitverkoop van de eigen waarde(n)? Respect is geen peiler van de democratie. Respect is een waarde; democratie heeft daar op zich niks mee te maken. Ik wil de vraag dus wel eens herhalen: in welke mate draagt "multiculturalisme" bij tot een betere samenleving? In welke mate worden we er concreet beter van? En je mag dat gerust toespitsen op het concrete voorbeeld van de "niet vrijblijvende streefcijfers" die de Lijn wil hanteren.
![]() |
![]() |
#55 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Heerlijk... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nietwaar Doki? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je bent grappig! ![]() on-topic: onze baas die zegt gewoon dat ons bedrijf een afspiegeling is van de maatschappij. wat uiteraard niet wil zeggen dat dat zo is. het enige wat de lijn binnenkort hoeft te doen is zeggen dat haar werknemers een afspiegeling van de maatschappij zijn en klaar is kees. ze gaan dan trouwens een groot deel werklozen moeten tewerkstellen, als ze een afspiegeling van de maatschappij willen zijn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zijn er alternatieven? Zeer zeker! En ze zijn genoegzaam bekend. Het enige pad naar multicultureel samen-leven is de integratie, niet het streven naar een soort gedicteerde tolerantie. Een integratiebeleid werkt enkel als het daadwerkelijk voordelen oplevert voor wie er voluit in meestapt. Dat is vandaag niet het geval omdat de uit de klauwen gelopen sociale voorzieningen ervoor zorgen dat de integratieval de reeds bestaande werkloosheidsval nog verder uitdiept. En vooral: we moeten héél goed weten waar we de lijn trekken. Er bestaat zoiets als een Leitkultur (hoe controversieel dat concept ook moge klinken) en we moeten zeer dringend beseffen dat het helemaal niet "fout" is om vanuit die cultuur onze appreciatie te geven over bepaalde fenomenen die ons terugzappen naar een denktrant die we dachten afgesloten te hebben met de Franse revolutie. Citaat:
Nogmaals, in de interculturele dialoog sta je nergens als je niet eerst heel goed beseft waar je voor jezelf de lat legt, als je niet in staat bent (of erger: niet bereid bent) om zonder schroom te waarderen vanuit je eigen culturele achtergrond. Pas d�*n kan je dialogeren, trachten te begrijpen en zien in welke mate je tot een modus vivendi kan komen. Multiculturalisme doet dat expliciet niet. Je verwoordde het treffend in je vorige repliek: multiculturalisme heeft een verregaand zelfrelativisme tot doelstelling. Het feit dat die optimalisering van de dienstverlening van de Lijn nu wordt afgeschilderd als een PR-oefening, is alweer zo'n prima indicatie van hoe de staart wordt ingetrokken... In wezen gaat het daar helemaal niet om! H�*d Mw. Lietens nou gewoon gezegd dat ze van de Lijn een zgn. "equal opportunities employer" wou maken; dat iedereen welkom is om er te solliciteren en dat gelijke behandeling via een stel van harde maatregelen werd gegarandeerd, dan zou je mij dat enkel horen toejuichen. Het klinkt wel niet zo "multicultureel" of prikkelend, maar het is niet meer dan de implementatie van één van de hoekstenen van onze Westerse samenleving. Al het multiculturalistische geneuzel daarrond is praat voor de vaak; meer nog, het werkt ronduit contraproductief. Al tientallen jaren trouwens...
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 30 december 2006 om 00:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Moeha. Bazil bijt arrogant in het zand.
|
![]() |
![]() |