Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2006, 18:22   #41
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door john bell hood Bekijk bericht
Ik ben niet onder de indruk.Saddam is schuldig en heeft de doodstraf verdiend.
Saddam moet de nobelprijs voor de vrede krijgen voor de manier waarop hij 20 jaar lang de vrede heeft bewaard in Irak. Akkoord, het was niet altijd met zachte hand, maar het was pragmatisch en het werkte beter dan de rozige Amerikaanse fantasieën die Irak nu in een burgeroorlog hebben gestort.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 22:51   #42
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Gezien de huidige situatie in Irak zou ik niet zo vrolijk de woorden legitiem en bevoegd rondstrooien.
Maar indien China de VS zou binnenvallen, zou jij een eventuele ophanging dan wel steunen dus? Leuk
In de fantasiewereld waarin u leeft is zoiets misschien mogelijk. Ik verkies de realiteit.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 22:51   #43
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
En de Amerikaanse inval is goed?
Ja.
Oud 27 december 2006, 23:16   #44
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ja.
In de fantasiewereld waarin u leeft is zoiets misschien mogelijk. Ik verkies de realiteit.
Oud 27 december 2006, 23:17   #45
C uit W

Standaard

Citaat:
De realiteit is dat de legitimiteit van het bestuur aldaar weldegelijk te betwijfelen is.
Oud 27 december 2006, 23:35   #46
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Vreemd dat de pleitbezorgers voor de executie van Saddam Hoesein hier argumenteren dat het zijn verdiende loon is, dat hij een proces heeft gehad en dat hij dus maar afgemaakt moet worden. Ze beroepen zich hiervoor op een humanisme dat zijn slachtoffers als verantwoording inroept.

Los van het feit dat iedereen die in onze contreien zelfs maar een dolle hond levend zou ophangen door GAIA zal gebrandmerkt worden en een fikse boete en gevangenisstraf riskeert, is de hele argumentatie bizar.

Want de basis van de veroordeling is de dood van een 150 mensen in Dujail. Die 150 mensen werden ter dood gebracht na een mislukte aanslag op M. Hoesein. Ze werden door een rechtbank ter dood veroordeeld wegens hun vermeende betrokkenheid bij die aanslag. Ze werden geëxecuteerd na die uitspraak.

Nu hecht ik even weinig geloof aan de onafhankelijkheid en dus de juridische draagkracht van de rechtbanken onder Saddam als aan die van de rechtbank die Saddam en zijn medebeklaagden heeft berecht.

Maar als je het ene veroordeelt (de dood van de 150 veroordeelden) dan moet je toch op basis van dezelfde argumenten de nakende moord op Saddam en de zijnen veroordelen? Van twee dingen één: of je bent voor een onafhankelijke rechtspraak met inachtneming van de rechten van de slachtoffers én die van de beklaagden en dan ijver je daarvoor. Of het maakt je allemaal zoveel niet uit, zolang het maar lekker goed vooruit gaat en daarmee plaats je je eigenlijk aan de zijde van Saddam's praktijk.

Overigens: Saddam wordt van vele zaken beschuldigd en wat mij betreft zou hij voor al die zaken middels een onafhankelijke en transparante rechtsgang vervolgd moeten worden. Zodat wij, de hele wereld maar vooral zijn slachtoffers weten hoe de zaak van naaldje tot draadje in elkaar zat.

Maar dat zal niet gebeuren en daar zijn een paar goede redenen voor: de meer dan vriendschappelijke banden die het regime van Saddam onderhield met 'ambtgenoten' uit ondermeer Frankrijk, Rusland en de VS.

Het is duidelijk dat Saddam's grootste misdaden (de inval in Koeweit, de oorlog tegen Iran, de repressie van communisten en integristen) de goedkeuring konden wegdragen en gebeurden met toestemming van zijn bondgenoten in het Westen die hem in functie daarvan financierden en bewapenden.
Het is ook duidelijk dat de tweede inval in Irak niet gebeurde omwille van massavernietigingswapens, een link met 11 september of steun aan Al CIAda, noch omwille van enige bekommernis om de mensenrechten in Irak. De oorlog vindt plaats terwille van de creatie van een nieuw Middenoosten dat zo niet democratisch dan toch in ieder geval onderhevig moet zijn aan de wetten van de vrije markt en meer bepaald de goedkope toegang tot grondstoffen moet garanderen. De nakende privatisering van de olieconcessies in Irak spreekt wat dat betreft boekdelen: het is de kern van de hele oorlog en in functie daarvan zal Barbertje hangen...

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 23:58   #47
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Vreemd dat de pleitbezorgers voor de executie van Saddam Hoesein hier argumenteren dat het zijn verdiende loon is, dat hij een proces heeft gehad en dat hij dus maar afgemaakt moet worden. Ze beroepen zich hiervoor op een humanisme dat zijn slachtoffers als verantwoording inroept.

Los van het feit dat iedereen die in onze contreien zelfs maar een dolle hond levend zou ophangen door GAIA zal gebrandmerkt worden en een fikse boete en gevangenisstraf riskeert, is de hele argumentatie bizar.

Want de basis van de veroordeling is de dood van een 150 mensen in Dujail. Die 150 mensen werden ter dood gebracht na een mislukte aanslag op M. Hoesein. Ze werden door een rechtbank ter dood veroordeeld wegens hun vermeende betrokkenheid bij die aanslag. Ze werden geëxecuteerd na die uitspraak.

Nu hecht ik even weinig geloof aan de onafhankelijkheid en dus de juridische draagkracht van de rechtbanken onder Saddam als aan die van de rechtbank die Saddam en zijn medebeklaagden heeft berecht.

Maar als je het ene veroordeelt (de dood van de 150 veroordeelden) dan moet je toch op basis van dezelfde argumenten de nakende moord op Saddam en de zijnen veroordelen? Van twee dingen één: of je bent voor een onafhankelijke rechtspraak met inachtneming van de rechten van de slachtoffers én die van de beklaagden en dan ijver je daarvoor. Of het maakt je allemaal zoveel niet uit, zolang het maar lekker goed vooruit gaat en daarmee plaats je je eigenlijk aan de zijde van Saddam's praktijk.

Overigens: Saddam wordt van vele zaken beschuldigd en wat mij betreft zou hij voor al die zaken middels een onafhankelijke en transparante rechtsgang vervolgd moeten worden. Zodat wij, de hele wereld maar vooral zijn slachtoffers weten hoe de zaak van naaldje tot draadje in elkaar zat.

Maar dat zal niet gebeuren en daar zijn een paar goede redenen voor: de meer dan vriendschappelijke banden die het regime van Saddam onderhield met 'ambtgenoten' uit ondermeer Frankrijk, Rusland en de VS.

Het is duidelijk dat Saddam's grootste misdaden (de inval in Koeweit, de oorlog tegen Iran, de repressie van communisten en integristen) de goedkeuring konden wegdragen en gebeurden met toestemming van zijn bondgenoten in het Westen die hem in functie daarvan financierden en bewapenden.
Het is ook duidelijk dat de tweede inval in Irak niet gebeurde omwille van massavernietigingswapens, een link met 11 september of steun aan Al CIAda, noch omwille van enige bekommernis om de mensenrechten in Irak. De oorlog vindt plaats terwille van de creatie van een nieuw Middenoosten dat zo niet democratisch dan toch in ieder geval onderhevig moet zijn aan de wetten van de vrije markt en meer bepaald de goedkope toegang tot grondstoffen moet garanderen. De nakende privatisering van de olieconcessies in Irak spreekt wat dat betreft boekdelen: het is de kern van de hele oorlog en in functie daarvan zal Barbertje hangen...
Amen !!
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 08:30   #48
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Saddam moet de nobelprijs voor de vrede krijgen voor de manier waarop hij 20 jaar lang de vrede heeft bewaard in Irak. Akkoord, het was niet altijd met zachte hand, maar het was pragmatisch en het werkte beter dan de rozige Amerikaanse fantasieën die Irak nu in een burgeroorlog hebben gestort.
Je bent niet goed wijs.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 09:31   #49
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De VS hebben daar al meer tirannen omvergeworpen dan de "verlichte" Europeanen.
Wat zeg je bvb van Mohammed Mossadeq en 'Operation Ajax'?

Citaat:
Operation Ajax was the first time the Central Intelligence Agency was involved in a plot to overthrow a democratically-elected government. The success of this operation, and its relatively low cost, encouraged the CIA to successfully carry out a similar operation in Guatemala a year later.

Widespread dissatisfaction with the regime of the reinstalled Shah led to the 1979 Islamic Revolution in Iran and the occupation of the U.S. embassy. The role that the U.S. embassy had played in the 1953 coup led the revolutionary guards to suspect that it might be used to play a similar role in suppressing the revolution.

Laatst gewijzigd door parcifal : 28 december 2006 om 09:33.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 09:46   #50
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Laat ons hopen dat Castro binnenkort een eerlijker proces krijgt en dat hij slechts tot levenslang zal veroordeeld worden...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 09:47   #51
Asshen Sukar
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Je bent niet goed wijs.
Idd, krijgt Belgie dan ook de Nobelprijs? Vlamingen en Walen leven al 175 jaar samenzonder elkaar aan te vallen hoewel Vlaanderen onderdrukt wordt door de Walen.
Als elk land waar meerdere bevolkingsgroepen samenleven en er vrede is de nobelprijs kreeg zou die prijs niet veel waard zijn.
Ik denk dat je in die qoute een vorm van humor moet zien alhoewel dat hij dan toch mag oefenen.
Asshen Sukar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 09:55   #52
Pluche
Staatssecretaris

Pluche's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Klein vraagje nu Saddam afgeslacht wordt, wordt hij dan ritueel afgeslacht, kwestie van die man zijn godsdienst te respekteren hé
Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 10:29   #53
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Klein vraagje nu Saddam afgeslacht wordt, wordt hij dan ritueel afgeslacht, kwestie van die man zijn godsdienst te respekteren hé
Op de hoek van de straat ophangen en dan enkele blokken achter een auto over de grond slepend waarna iedereen er nog eens op kan stampen...zoals hij deed met zijn slachtoffers.
Oud 28 december 2006, 12:36   #54
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De VS hebben daar al meer tirannen omvergeworpen dan de "verlichte" Europeanen.
De VS hebben al meer tirannen in 't zadel gezet dan omvergeworpen
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 12:38   #55
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Op de hoek van de straat ophangen en dan enkele blokken achter een auto over de grond slepend waarna iedereen er nog eens op kan stampen...zoals hij deed met zijn slachtoffers.
dus illwill=Saddam qua methodes. (hoe komt het dat me dat niet verwondert?)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 12:38   #56
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De VS hebben al meer tirannen in 't zadel gezet dan omvergeworpen
Idd, en wanneer men iemand in het zadel zet weet men nog niet wat deze persoon allemaal gaat uitvreten ERNA!
Wil dit zeggen dat je ze dan ook maar moet laten doen...dacht het niet. Beetje verder nadenken helpt meestal...
Oud 28 december 2006, 12:39   #57
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
dus illwill=Saddam qua methodes. (hoe komt het dat me dat niet verwondert?)
Fout, ik ben zoals jij, hun land hun wetten. (verwondert je wel zeker)
Oud 28 december 2006, 12:43   #58
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Wat zeg je bvb van Mohammed Mossadeq en 'Operation Ajax'?
Over de coup tegen Mossadegh weet ik wel één en ander (één van mijn vroegere collega's schreef er haar doctoraat over). Ten eerst was Mossadegh zelf iemand die het niet nauw nam met de regels van de democratie. Zijn omverwerping was een vrij geslaagde operatie (overigens niet erg bloedig).
Dit verandert niets aan mijn stelling dat de VS in het Midden-Oosten al meer dictators heeft omvergeworpen dan haar Europese critici. Want laten we duidelijk zijn: in het huidige conflict is het de stelling van de VS (en haar bondgenoten) dat het van vital belang is om de democratie ingang te doen vinden in het Midden-Oosten terwijl de stelling van de critici van de VS is dat het beter is dat daar dictaturen aan de macht blijven.
Oud 28 december 2006, 12:48   #59
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

ronduit schandelijk dat sommigen hier het opnemen voor saddam, wel vind u het maar erg dat hij de doodstraf krijgt, ik heb meer gevoel voor de families van de honderdduizenden doden onder zijn bewind
deryz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 13:02   #60
C uit W

Standaard

Citaat:
Over de coup tegen Mossadegh weet ik wel één en ander (één van mijn vroegere collega's schreef er haar doctoraat over). Ten eerst was Mossadegh zelf iemand die het niet nauw nam met de regels van de democratie. Zijn omverwerping was een vrij geslaagde operatie (overigens niet erg bloedig).
Dit verandert niets aan mijn stelling dat de VS in het Midden-Oosten al meer dictators heeft omvergeworpen dan haar Europese critici. Want laten we duidelijk zijn: in het huidige conflict is het de stelling van de VS (en haar bondgenoten) dat het van vital belang is om de democratie ingang te doen vinden in het Midden-Oosten terwijl de stelling van de critici van de VS is dat het beter is dat daar dictaturen aan de macht blijven.
Je hebt dan wel een heel specifieke invulling van democratie

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be