Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2006, 22:33   #41
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door St Germain Tourist Bekijk bericht
Hoe kijkt het Vlaams Belang eigenlijk tegen de EU aan?
Ik denk net zo ongeveer als Geert Wilders. Het is noodzakelijk, maar mag geen soevereiniteit meer kosten, en Turkije moet koste wat kost buiten de deur blijven.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 22:43   #42
St Germain Tourist
Burgemeester

St Germain Tourist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik denk net zo ongeveer als Geert Wilders. Het is noodzakelijk, maar mag geen soevereiniteit meer kosten, en Turkije moet koste wat kost buiten de deur blijven.
Maar Geert Wilders gaat denk ik niet zo ver als het FN om de EU echt te verlaten.
Wel was Wilders fel tegen de Europese Grondwet en vindt de EU enkel nuttig voor de economie van ons land, maar verder is hij wel voorstander van eigen land = eigen regels.
St Germain Tourist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 22:45   #43
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door St Germain Tourist Bekijk bericht
Maar Geert Wilders gaat denk ik niet zo ver als het FN om de EU echt te verlaten.
Wel was Wilders fel tegen de Europese Grondwet en vindt de EU enkel nuttig voor de economie van ons land, maar verder is hij wel voorstander van eigen land = eigen regels.
Nee, volgens mij gaat de FN inderdaad veel verder. Maar u vroeg over het Vlaams Belang, daar gaf ik eigenlijk antwoord op. Ik denk dat het Belang wat dat betreft toch erg naar Wilders toeneigt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 22:48   #44
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
Ik meen mij te herinneren dat heel wat van die separatistische bewegingen in Frankrijk, Spanje en elders eerder ter linkerzijde gesitueerd zijn op sociaal-economisch vlak. In dat opzicht is het niet zo vreemd dat het Vlaams Belang liever scheep gaat met het front National. Uiteindelijk blijkt de sociaal-economische breuklijn van liberalisme of interventionisme toch weer te primeren. Die breuklijn waarvan men begin jaren negentig zei dat ze definitief achterhaald was (nochtans stonden de hele jaren negentig en de eerste jaren van de nieuwe één volop in het teken van strijd tussen vrije markt en protectionisme). Moest het Vlaams Belang links zijn, de nationalistische afscheidingsbewegingen in Frankrijk rechts-liberaal en het Franse front National communistisch, zou het Vlaams Belang wellicht eerder in zee zijn gegaan met het FN"c" dan met de 'volksnationalisten'.

Dit neemt alleszins niet weg dat in een democratie etnische minderheden hun rechten behoren te hebben, zelfs het recht op afscheiding.
Is natuurlijk ook weer een gevolg van de Belgische paradox: zowat overal ter wereld zijn separatistische bewegingen links... behalve in België, waar de linkerzijde juist trouw aan het establishment gezworen heeft.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 00:55   #45
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Mjah, de EU moet een verdragrechtelijke organisatie blijven, maar er moet samengewerkt worden bij grensoverschrijvende problemen.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 08:29   #46
john bell hood
Banneling

john bell hood's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ja blijkbaar, volksnationalisten (of zoiets) die samenwerken met de aartsvijanden van volksnationalisten. Bizar.
Met die van het buitenland kan dat geen probleem zijn.
john bell hood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 08:31   #47
john bell hood
Banneling

john bell hood's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Vorm dan een kartel met de BUB.
In het eigen land kan men vanzelfsprekend niet samenwerken.
john bell hood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 15:48   #48
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door max4westland Bekijk bericht
We moeten immers opletten voor versplintering. De Europese volkeren hebben er geen enkele baat bij dat Europa een lappendeken wordt van allerlei kleine ministaatjes, zoals dat trouwens het geval was tijdens bepaalde perioden in de middeleeuwen.
versplintering!
lappendeken van kleine ministaatjes!
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 16:39   #49
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door john bell hood Bekijk bericht
Met die van het buitenland kan dat geen probleem zijn.
Is dat niet een vreemde gedachtekronkel? U beweert een vlaamsgezinde te zijn (of heb ik dat verkeerd voor) maar anderzijds gaat u wel Franse Jacobinisten steunen?
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 16:59   #50
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Ben ik volkomen met je eens. Ik heb overigens nergens gezegd dat ik zo'n fan ben van het FN, wel dat er raakvlakken zijn en op Europees niveau is dat het aanvallen van het toennemend centralisme van de EU. En dat als men binnen de EU er alles doet om die stem (ter rechterzijde) te smoren, samenwerking wenselijk is tot op een zeker niveau.

Ik bedoel maar: het Vlaams Belang als partij is ook een heel andere partij dan het FN (hoewel sommigen dat graag anders zien als ze hun zin niet kregen). Het heeft dan ook niet echt veel zin om altijd op het nationale centralisme te schieten als we het op Europees niveau gedogen.

Los daarvan: ik hoor hier altijd spreken over de volkeren in Frankrijk, maar tot mijn grote teleurstelling moet ik vaststellen dat op de Elzassers, Basken en Corsicanen na er daar weinig tot geen politieke beweging is. Als partijen als de SNP of Plaid (naar 't schijnt is Cymru er uit gegooid) iets op hun hoed mogen steken, dan is het wel dat ze in het bijzonder Labour tot devolutie hebben aangezet. In Frankrijk is er geen enkele partij die voorstander is van regionalisme, tenzij het de spuigaten uitloopt zoals in Corsica enkele jaren terug.
In Bretagne bestaat er ook een nationale beweging hoor.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 17:03   #51
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door max4westland Bekijk bericht
Laten we wel wezen. Een volksnationalist gaat opkomen voor zijn eigen cultuur, voor de rechten van zijn eigen volk. Betekent dat automatisch dat zij streven voor een onafhankelijke staat ? Duidelijk neen ! We moeten immers opletten voor versplintering. De Europese volkeren hebben er geen enkele baat bij dat Europa een lappendeken wordt van allerlei kleine ministaatjes, zoals dat trouwens het geval was tijdens bepaalde perioden in de middeleeuwen.

Neen, het kan zelfs goed zijn dat een aantal Europese volksgemeenschappen samen tot één groter geheel komen. Dit verhoogt immers de politieke macht van deze volkeren op internationaal niveau. Uiteraard moet er binnen dat groter geheel voldoende autonomie blijven voor de verschillende volkeren en ook de culturele eigenheid moet maximaal haar kans krijgen.

Daarom dat ik geen voorstander ben van een permanent onafhankelijk Vlaanderen. Ik ben van mening dat de volkeren van de Lage landen, de Nederlanden: Friezen, Hollanders, Vlamingen, Walen en Luxemburgers beter samenwerken om tot een groter geheel te komen. Dit groter geheel kan bijvoorbeeld een Dietse Rijksfederatie zijn. Van buitenaf gezien een sterk en machtig rijk, een grootmacht. Maar intern voldoende autonomie en respect voor de culturele eigenheid van de verschillende deelgebieden.

Een Diets Rijk van 25 miljoen inwoners, zo strategisch gelegen in het centrum van Europa, is een potentiële economische en politieke grootmacht.

Wat Frankrijk betreft ben ik voor meer autonomie voor die volkeren, maar ieder volk een eigen land zie ik echt niet zitten hoor.
uw neofascisme is een minderheid (een zeer kleine minderheid) in de vlaamse beweging, gelukkig maar, anders hadden we nu wellicht allemaal elke morgend met onze gestrekte rechterarm mogen salueren. Je betoog hier komt uiteindelijk neer op: ge moogt wat culturele autonomie krijgen en ge moogt zelfs uw boerkestaaltje spreken, maar het geld en de macht blijft schoon uit Vlaamse handen.
Kortom, je zou eigenlijk van de BUB lid moeten worden.
En dat zit dan wat met de leeuw te wapperen in zijn onderschrift
Oud 30 december 2006, 17:06   #52
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
Is dat niet een vreemde gedachtekronkel? U beweert een vlaamsgezinde te zijn (of heb ik dat verkeerd voor) maar anderzijds gaat u wel Franse Jacobinisten steunen?
net zoals maxwestland is john bell dan ook niet representatief voor de vlaamse beweging. Een zeer kleine marginale minderheid zelfs. Eigenlijk zouden we hen niet eens tot de Vlaamse beweging moeten rekenen want ze zijn allesbehalve Vlaamsgezind, getuige de Reichsrethoriek van onze Max.
Oud 30 december 2006, 17:10   #53
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
uw neofascisme is een minderheid (een zeer kleine minderheid) in de vlaamse beweging, gelukkig maar, anders hadden we nu wellicht allemaal elke morgend met onze gestrekte rechterarm mogen salueren. Je betoog hier komt uiteindelijk neer op: ge moogt wat culturele autonomie krijgen en ge moogt zelfs uw boerkestaaltje spreken, maar het geld en de macht blijft schoon uit Vlaamse handen.
Kortom, je zou eigenlijk van de BUB lid moeten worden.
En dat zit dan wat met de leeuw te wapperen in zijn onderschrift
Een zeer kwaadwillige interpretatie van z'n woorden.
Jij wil dus een xenofoob europa die niet structureel wil samenwerken met andere volkeren binnen europa?
Oud 30 december 2006, 17:13   #54
Luddo
Minister

Standaard

Door de wil om samen een technische fractie te vormen met andere partijen die niet noodzakelijk het zelfde programma hebben toont het Vlaams Belang dat ze niet zo enggeestig en onverdraagzaam zijn als Nelly Maes en haar Spirit.
Oud 30 december 2006, 17:27   #55
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
net zoals maxwestland is john bell dan ook niet representatief voor de vlaamse beweging. Een zeer kleine marginale minderheid zelfs. Eigenlijk zouden we hen niet eens tot de Vlaamse beweging moeten rekenen want ze zijn allesbehalve Vlaamsgezind, getuige de Reichsrethoriek van onze Max.
Ik begin max4westland's posts echt vreemder en vreemder te vinden. Het is altijd hetzelfde : half neonazi-achtig, altijd de zionistische schurken,......
Oud 30 december 2006, 17:36   #56
PAJOT
Banneling

Standaard

volksnationalisme is toch niet meer van deze tijd ; Een volk is een nauwelijks te omschrijven eenheid. Cultuur evenmin.

Zowel wat culturen als volkeren betreft zou de wet van de sterkste moeten gelden. In Frankrijk is dat reeds het geval

Regionale autonomie is mooi op papier maar zoals max4westland terecht opmerkt is een centrale macht onontbeerlijk !

Het ideale Europa bestaat uit kleine administratieve eenheden louter nog gegrondvest op bestuurlijkheid en economie.

Identiteit dient volledig losgekoppeld van het staatsbegrip. Cultuur behalve erfgoed volledig uit handen van de staat !
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 17:38   #57
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Een zeer kwaadwillige interpretatie van z'n woorden.
Jij wil dus een xenofoob europa die niet structureel wil samenwerken met andere volkeren binnen europa?
dat wil ik net wél, daarom ben ik tegen het nep-nationalisme van die twee fasco's. Ik wil een onafhankelijk en vrij volk, geen volk veroordeeld tot de status van provincietje in een of ander Reich.
Oud 30 december 2006, 17:44   #58
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat wil ik net wél, daarom ben ik tegen het nep-nationalisme van die twee fasco's. Ik wil een onafhankelijk en vrij volk, geen volk veroordeeld tot de status van provincietje in een of ander Reich.
Een rijk zou een perfect en uiterst democratisch middel kunnen zijn om die samenwerking te bewerkstelligen.
Allez, neem nu een Nederlandse staat gebasseerd op het rijksidee, met een sterke regionale structuur, met het zwaartepunt bij de volkeren, maar ook met concrete overkoepelende structuren. Daar ben jij toch tegen? Jij wil toch een onafhankelijk Vlaanderen, een onafhankelijk Nederland, eventueel een onafhankelijk Friesland? Zonder overkoepeling die je als imperialistisch brandmerkt, of heb ik dat verkeerd op?
Oud 30 december 2006, 17:50   #59
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
In het Rijk zullen de volkeren en culturen vrij kunnen evolueren zonder dat vermeende Vlaams-gezinden / of

zwakkelingen een soort cultuurpolitie op poten moeten stellen zodat er absoluut toch niets zou veranderen.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 18:10   #60
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een volk kan via samenwerking met buurvolkeren veel meer vrijheid hebben, dan dat ze er alleen voorstaan. Neem nu de overdreven amerikanisering van onze Vlaamse volkcultuur. De afhankelijkheid van Vlaanderen van een aantal vreemde grootmachten, waarin wij niets te zeggen hebben. Wanneer het Vlaamse volk door een evenwichtige samenwerking met buurvolkeren er in slaagt om samen een rijk op te bouwen, een politieke, militaire en economische grootmacht. Dan zijn alle volkeren binnen dat rijk meteen een stuk vrijer.

Dat ik voor BUB zou moeten stemmen is uiteraard grote onzin, want zij hebben totaal geen respect voor de Vlaamse identiteit. Vlamingen bestaan niet het zijn allemaal Belgen, terwijl een Dietse Rijksfederatie een samenwerkingsverbond zou zijn van verschillende volkeren op basis van gelijkwaardigheid met respect voor de identiteit van de volkeren die er deel uitmaken.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 30 december 2006 om 18:14.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be