![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Ga jij de filmpjes van SH zijn executie opzoeken en bekijken via het internet | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
21 | 39,62% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
32 | 60,38% |
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Neen, ik ga niet naar die filmpjes kijken.
Ik vind zoiets ziekelijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar ziekelijk ? ik zie het verschil niet goed in tussen d�*t ( goed wetende dat het geen truckage is : alleszins verondersteld ) en het obsessief kijken naar actiefilms Laatst gewijzigd door praha : 30 december 2006 om 21:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Vreemdeling
|
![]() Ik vind het erg jammer dat de doodstraf werd uitgevoerd (en dat geld ook voor alle andere gevallen). De staat heeft, voor mij, het recht niet om de doodstraf uit te spreken. We weten niet wat de doodstraf inhoud... Hoe kan je dan die straf over iemand uitspreken? De doodstraf vind ik een fout signaal naar de bevolking toe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Minister-President
|
![]() Altijd gemakkelijk om tegen de doodstraf te zijn tot iemand van je naasten op een beestachtige manier wordt omgebracht. "In principe" ben ik er ook tegen maar moest een genre Dutroux of Sait Oud 1 van mijn dochters vermoord hebben dan zou ik hun persoonlijke beul willen zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het ene is fictie, het andere is realiteit. Waar gaat de wereld naar toe als we dat onderscheid niet meer kunnen maken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Vreemdeling
|
![]() Daar heb je gelijk in, het is gemakkelijk tegen de doodstraf te zijn tot iemand van je naasten op een beestachtige manier wordt omgebracht. Moet ik er daarom voor zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb 'nee' gestemd, maar ik ben allerminst rouwig om zijn dood. De mensen die met zijn medeweten omgebracht werden, hadden tenslotte ook geen keuze.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar ik zie niet in hoe je het ene meer ziekelijk kan noemen als het ander we gaan bij dat ziekelijk in beide gevallen toch ergens uit dat men kickt op zulke zaken of die nu fictie zijn of niet en geef toe ... en menig hedendaags filmpje waar er ene afgemaakt wordt is vaak erg realistisch ( zover ik kan zeggen ) en er vaak al teveel op gefixeerd Citaat:
en uiteraard zijn er altijd zotten die beiden niet kunnen onderscheiden |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'k hoor dat vaak dat de doodstraf misschien wel humaner zou zijn dan levenslange opsluiting ( zouden we een aparte thread voor kunnen openen ) er even vanuit gegaan dat dat zo zou zijn... geldt dat alleen in het geval van levenslange opsluiting ( dan bedoel ik ook effectief levenslang ) of geldt dat ook voor hele lange opsluitingen en hoe lang ? want dat opent natuurlijk wel weer een gans ander debat |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad. In een Amerikaans 'maximum security' gevangenis zit je 23/24 uur alleen in je cel. Stel dat je als 23-jarige levenslang tot dergelijke afzondering veroordeeld wordt... Maar de doorsnee mens heeft nu eenmaal schrik van een geplande dood en zolang er leven is, is er hoop zeker, ook al zit je weg te kwijnen in een cel. Ik denk wel dat de meesten na verloop van tijd 'mental cases' worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Vreemdeling
|
![]() Het gaat me niet zozeer om het lot van de misdadiger. Bij een misdaad is het vooral belangrijk de bevolking te behoeden voor meer misdaden. Een middel is straffen. Ik vind niet dat er gestraft moet worden omdat je een misdaad pleegt, maar gestraft moet worden opdat je de misdaad niet meer zou plegen. Iemand levenslang opsluiten is noodzakelijk als de misdadiger niet meer tot inzicht te brengen is. Ook de doodstraf zou dan een oplossing kunnen zijn.
MAAR 1) je weet niet wat de doodstraf inhoud 2) heeft de staat het recht een persoon ter dood te veroordelen? 3) het lokt alleen maar meer geweldadige reacties uit (zie actualiteit) De enige optie lijkt mij hier levenslange opsluiting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
1. De samenleving beschermen tegen zij die de regels overtreden. Je doet dat enerzijds door de crimineel uit de samenleving te bannen voor zolang hij geneigd is verdere misdaden te plegen en anderzijds houdt je de rest van de bevolking een schrikwekkend voorbeeld voor ogen zodat zij op 'het rechte pad' blijven. 2. We willen de misdadiger er verder ook van overtuigen dat zijn gedrag contraproductief is, zowel voor de samenleving als voor zichzelf. Vandaar ook de notie 'correctionele' gevangenisstraf. Dat dient om de man te corrigeren. In de States noemt men een gevangenis soms 'penitentiary', wat van penitentie of boetedoening komt. Vroeger was dat vooral religieus: misdadigers werden enkele dagen opgesloten met alleen een bijbel. De idee was dat ze zouden lezen, nadenken en op het goede pad terechtkomen. Daarvan is nauwelijks nog wat terug te vinden vandaag. Ons systeem is helemaal niet bezig met 'heropvoeden' of 'nadenken' of gedragscorrectie. Wat we doen is een soort van wraak waarbij de misdadiger zo hard en lang mogelijk gestraft moet worden. Ultiem is dan natuurlijk de doodstraf. Maar dat is eigenlijk in tegenspraak met gerechtigheid, want de misdadiger kan op die manier nooit 'tot inzicht' komen en hij kan de schade die hij veroorzaakt heeft ook niet rechtzetten. Het is noch voor de slachtoffers noch voor de samenleving zinvol. Alleen blijven we met een voldaan gevoel achter omdat er een soort bloedwraak is gepleegd. Een soort 'gna, gna, gna, ...'. Het zegt iets over het niveau van beschaving natuurlijk, als dat de uitkomst van je rechtsspraak is. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Vreemdeling
|
![]() Dankuwel voor de deskundige en uitgebreide informatie.
Ik denk dat het min of meer hetzelfde zegt als in mijn laatste post. Dat was de bedoeling althans ![]() Laatst gewijzigd door Karel Megens : 30 december 2006 om 23:30. Reden: Min of meer overbodig |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wie herinnert vlak na de bevrijding van Roemenie de beelden van de weeskinderen niet?... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Vreemdeling
|
![]() quote:
Als een misdadiger niet tot het inzicht kan of wil komen dat zijn gedrag voor de samenleving onaanvaardbaar en voor hemzelf contraproductief is, dan zou ik zeggen dat hij ziek is. En zieke mensen sluit je niet op zonder therapie en verzorging en maak je zeker niet af. Dat zijn nazi-praktijken einde quote Nog algemener, je maakt gewoon geen mensen af. De discussie of de geest van een misdadiger al dan niet ziek is, is eigenlijk overbodig in deze context. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#60 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Men weet overigens perfect wat de doodstraf inhoudt: een snelle en efficiënte executie. De staat heeft hiertoe zeker het recht, mits het gebeurt op basis van wetgeving en rechtspraak en enkel wanneer het om uitzonderlijke gevallen van gevaar voor de samenleving gaat. Het is onjuist dat executies gewelddadige reacties uitlokken. Integendeel, hoeveel gijzelingsacties werden in het verleden niet ondernomen om veroordeelden uit de gevangenis te bevrijden. Hoeveel geweld is er niet in gevangenissen? Een echte levenslange opsluiting zonder enige kans op vrijlating is juist een oproep tot geweld. Zo'n gevangene heeft immers niets meer te verliezen. |
|
![]() |
![]() |