Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2002, 12:25   #41
Sven_DP
Partijlid

Sven_DP's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RJF
Zij hebben namelijk bij het verkrijgen van hun weekloon hun volle loon gekregen. Wij niet; bij ons wordt eerst een bijdrage afgehouden voor het Riziv, waardoor je het recht afkoopt op een geldelijke tussenkomst vanwege het INAMI (staat) in de kostprijs van de ingreep die je ondergaat.
Zij kunnen een soortgelijk recht eveneens verkrijgen door een verzekering te onderschrijven. Doen ze dat niet en hebben ze liever het geld voor die bijdrage op zak om het anders te besteden ? Dat is hun beslissing. America is a free country; a country of freedom.
Inderdaad, elke systeem heeft zijn voor- en nadelen, maar het diaboliseren van het angel-saksische systeem vanuit progressief-intellectuele hoek loopt stilaan de spuigaten uit en past volgens mij in een bepaalde maatschappijvisie waarbij de overheid in de plaats van de burger beslist, regelt en uitvoert. Wat ik praktisch weet over de VS, en dan meer bepaald over New-York, Californië en Arizona is het volgende :

- Met een gelijkaardige job zou ik bruto makkelijk het dubbele verdienen.
- Netto zou ik 2/3 (van dit dubbele bruto) overhouden NA betaling van alle mogelijke en zeer goede privé verzekeringen.
- Een zelfde wagen om maar iets te noemen kost me daar 1/2 van hier.
- De prijs van hun benzine is helemaal om ziek van te worden...
- Huisvesting is op sommige plaatsen wel (veel) duurder (dan België toch) maar door goedkopere materialen en gronden is het gemiddeld huis dan weer relatief veel goedkoper.

Als ik mijn familie vertel over onze netto lonen of bvb. over het bestaan van BTW en de hoogte ervan, dan worden zij op hun beurt ziek en staan ze uiteraard te trappelen om te emigreren naar ons lichtend voorbeeldland.

De VS zijn altijd een ZEER open immigratieland geweest waar in principe elke inwijkeling een kans krijgt maar...waar iedereen ook ZELF moet zorgen voor die kans. Wanneer ik vaststel dat elke sukkelaar waar ook ter wereld maar 1 droombestemming heeft én dat de brain drain nog altijd dezelfde richting uitgaat, dan geloof ik dat voor sommige inwoners van dit 'verkalkend' continent de druiven gewoon te zuur zijn...

In elk geval, de 'pamperende' en 'verzorgende' systemen die wij hier kennen doden elk initiatief en zullen mijns inziens op termijn dodend zijn voor het oude Europa dat zich wentelt in zelfverklaarde intellectuele en maatschappelijk superioriteit, maar verder zo goed als niets meer presteert.
Sven_DP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2002, 14:39   #42
Stefanie
Minister-President

Standaard

Ha! Ha! Heel grappig! De benzine is in Amerika goedkoper. Dat is inderdaad wel zo, maar kijk maar naar de crisis rond Irak. Kijk maar naar hun bondgenoot Saoudi Arabië. En waren kwamen de kapers van 11 sept. alweer vandaan? Hoofdzakelijk uit Saoudi Arabië. Kijk maar naar de publieke opinie in Pakistan. Kijk maar naar het broeikaseffect. Maar nee, dat die inspecteurs nu naar Irak moeten, dat de defensieuitgaven in de V.S. nu drastisch verhoogd zijn en wat de Pakistani's en de Saoudi's van de V.S. vinden en de talloze overstromingen, da's allemaal niks als je maar in de auto kan rondrijden. En dan is er geen geld voor auto's die op zonneënergie rijden.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2002, 17:00   #43
Welvaart&Veiligheid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ex'er
W & V, inderdaad en mijn vraag is, waar brengt ons dat heen? Gaan we steeds meer en meer de dieperik in? Is de meerderheid hier mee tevreden. Wordt media indoctrinatie zodanig geapcepteerd, of weten mensen gewoon niet meer wat er gebeurt ron dhun en kan het hun niet schelen?

ik citeer even uw website:
Citaat:

W&V wil op een ongecomplexeerde en pragmatische manier opkomen voor al diegenen die in het leven vooruit willen geraken, zonder evenwel de zwakkeren in de maatschappij uit het oog te verliezen.
W&V komt op voor een drastische belastinghervorming met o.m. een forse verlaging van de belasting op arbeid, zodat de mensen meer kunnen overhouden van hun bruto loon. 'Marginale' aanslagvoeten van meer dan 30% komen neer op fiscale diefstal. Heden is men reeds vlug onderworpen aan 'marginale' aanslagvoeten van 45% of 50%.

Lagere belastingen voor de werkende bevolking, betekent méér koopkracht. Méér koopkracht stimuleert de economie en dus ook de werkgelegenheid.
Recht op veiligheid is één van de stokpaardjes van W&V. De criminaliteit moet dan ook op een doortastende wijze worden aangepakt. De zwijgende meerderheid moet zich niet laten gijzelen door een kleine criminele minderheid.

Ook moet er een zéér strikte immigratiestop komen en moet er een streng asielbeleid worden gevoerd. De snel-Belg-wet moet worden afgeschaft.
Verder is W&V van oordeel dat er dringend maatregelen moeten worden genomen om comfortabel wonen opnieuw betaalbaar te maken.
De creatie van méér werkgelegenheid staat eveneens centraal bij W&V. Een goed presterende economie is daartoe de meest aangewezen weg.

Om de bedrijven er toe aan te zetten meer mensen in dienst te nemen, moeten de huidige dure arbeidskosten vervangen worden door dure energiekosten voor de bedrijven.

De werkloosheids-uitkeringen moeten op termijn vervangen worden door inkomenssubsidies, ten einde de werkloosheidsvallen (d.i. het feit dat men meer verdient door werkloos te blijven in vergelijking met het netto loon van bepaalde jobs) aan te pakken.
W&V is onvoorwaardelijk voor het behoud van de welvaartstaat en hecht tevens groot belang aan goed werkende overheidsdiensten
Dit lijkt mij een beloftevol programma. Alle aandachtspunten en hedendaagse problematieken zijn er zonder schroom aangepakt.
Hoe denkt u dit in de media te brengen?
En waar komt de partij op?

Mijn voorbeeld is een minimum. Vandaag de dag kan je geen huis meer kopen aan 3mil. BEF. Aangezien ik niet zo veel reacties krijg op mijn vragen, denk ik eerder dat de mensen dit normaal vinden en gewoon vinden om alles af te geven en dan nog niet rond te komen. Er zijn ook veel functies die te veel verdienen en in vergelijking met andere jobs wordt dit meer en meer een meerderheid, zodanig dat er meer armoede komt. Doordat juist alles wordt afgestemd op gezinnen met hoger inkomen.
Door de passiviteit die er blijkbaar heerst bij veel mensen, zal het niet gemakkelijk zijn het programma van W&V op een ruime schaal kenbaar te maken. De meeste werkende mensen berusten nu blijkbaar eenmaal in hun steeds zwakker wordende welvaartspositie. Door de energie die ze moeten steken in het dagelijkse gevecht om het hoofd financieel boven water te houden, komen ze er blijkbaar niet meer toe zich nog enigszins in politiek te interesseren, maar kijken ze liever naar oppervlakkige TV-pragramma's e.d..

Of W&V zou kunnen doorbreken, hangt natuurlijk in de eerste plaats van de mensen zelf af. Willen zij hun stem blijven verkwanselen aan de huidige sleurpartijen? Geven zij uit pure ontgoocheling liever een "foertstem"? Of kiezen zij voor een pragmatisch en constructief alternatief dat oplossingen aanreikt voor een aantal prangende problemen waarmee vooral de werkende bevolking te kampen heeft? De keuze is aan hen.

Goede ideeën hebben is één zaak, ze verkocht krijgen is een andere zaak. Zonder de nodige media-aandacht gaat dat omzeggens niet. Indien W&V bekend zou raken en effectief aan verkiezingen zou deelnemen, staat vast dat het heel wat tegenwind zou krijgen vanuit de gevestigde partijen.
Welvaart&Veiligheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2002, 17:17   #44
Sven_DP
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Ha! Ha! Heel grappig! De benzine is in Amerika goedkoper. Dat is inderdaad wel zo, maar kijk maar naar de crisis rond Irak. Kijk maar naar hun bondgenoot Saoudi Arabië. En waren kwamen de kapers van 11 sept. alweer vandaan? Hoofdzakelijk uit Saoudi Arabië. Kijk maar naar de publieke opinie in Pakistan. Kijk maar naar het broeikaseffect. Maar nee, dat die inspecteurs nu naar Irak moeten, dat de defensieuitgaven in de V.S. nu drastisch verhoogd zijn en wat de Pakistani's en de Saoudi's van de V.S. vinden en de talloze overstromingen, da's allemaal niks als je maar in de auto kan rondrijden. En dan is er geen geld voor auto's die op zonneënergie rijden.
Ik geloof eerlijk gezegd dat je een aantal zaken grondig door elkaar gooit en ik begrijp niet echt waar je probeert duidelijk te maken. Ik zal toch proberen om een aantal zaken uit elkaar te halen voor zover dat zin heeft natuurlijk:
1. Olie is de basis van onze welvaart. De prijs van de afgewerkte producten in de meeste West-Europese landen is zuiver een kwestie van belastingen allerhande. Tegelijkertijd is het ook 1 van de zwakste schakels van onze economieën.
2. Wat de olie-oppompende landen, ik gebruik bewust niet 'produceren', van de VS denken is niet relevant. De meeste van hun bevolkingen mogen sowieso toch niet denken. Wat hele generaties te horen en te zien krijgen via de (staats)media in de Arabische wereld is de meest racistische, fascistische en hatelijke indoctrinatie die je je maar kan voorstellen. Welke 'opinies' daaruit voort vloeien zien we elke dag in de hele wereld.
3. De VS verhogen hun defensiebudget, waardoor Europa het zijne kan verlagen. Dus vooral niet janken dat je dan niks meer te vertellen hebt en geen invloed meer kan uitoefenen. Je kan de VS, én Europa én Rusland + het hele 'Westen' niet verwijten dat zij hun economie en stabiliteit beschermen. Enfin je kan dit natuurlijk wel, maar gelukkig maakt het geen enkel verschil.
4. Irak? Had na de eerste Golfoorlog opgeruimd moeten worden, onvoorwaardelijk. The winner takes it all, zie '45 en andere... De hele heisa vandaag zijn in mijn ogen 'vijgen na Pasen'.
5. Auto op zonneenergie? Give me a break!
Oud 8 december 2002, 17:47   #45
Stefanie
Minister-President

Standaard

Door elkaar gooit? Ik denk het niet. Ik zie dat je niet wilt begrijpen wat ik probeer duidelijk te maken.

Citaat:
2. Wat de olie-oppompende landen, ik gebruik bewust niet 'produceren', van de VS denken is niet relevant. De meeste van hun bevolkingen mogen sowieso toch niet denken. Wat hele generaties te horen en te zien krijgen via de (staats)media in de Arabische wereld is de meest racistische, fascistische en hatelijke indoctrinatie die je je maar kan voorstellen. Welke 'opinies' daaruit voort vloeien zien we elke dag in de hele wereld.
Deze domme en dwaze opmerking zegt genoeg. De overheden daar (Ik denk nu aan Saoudi Arabië en aan Egypte) zijn pro-Amerikaans!!!!! Steek dat maar goed in uw koppeke: die landen hebben een pro-Amerikaanse overheid. En in Pakistan doet Musharaf zo goed als, met uitzondering zijn beleid betreffende Kashmir, mee met Amerika. D�*t is net de woede van de Pakistani's. De Pakistani's verwijten hun president dat hij een bondgenoot is van de V.S.! Dit gaat helemaal niet om propaganda. In Turkije zijn moslimpartijen verboden. In Algerije ging die moslimpartij winnen, maar ze hebben de verkiezingen afgeblazen. In Afghanistan doet de president flink mee met de V.S. Of denk jij dat de V.S. nu een een Afghaanse president zal tolereren die anti Westers is????

Ik jank helemaal niet dat Europa niets te zeggen heeft of geen invloed heeft. Waar haal je dat vandaan??? Echt raar, hoor. Ik heb dat toch niet gezegd? Het is wel een feit dat de V.S. van de verdeeldheid binnen Europa profiteert. Dat is waar. Maar daar jank ik niet over. Moest Europa wél invloed hebben en zo, dan zou er wel een ander probleem opduiken. Ik stel alleen vast dat sommigen geld belangrijker vinden dan veiligheid, stabiliteit en veiligheid. Dat is zeer gevaarlijk. Goedkope olie en een verspillende consumptiemaatschappij is niét het paradijs. De lucht en het grondwater raken vergiftigd. Maar nee, geld gaat voor alles. En of dat nu uit Amerika komt of niet, dat leidt gewoon tot een ramp. Spijtig dat je zo verblind bent dat je dat niet kan zien. Heel spijtig. Het westen beschermt inderdaad zijn economie, maar niét zijn stabiliteit!
Oud 8 december 2002, 18:14   #46
Sven_DP
Partijlid

Standaard

--> Deze domme en dwaze opmerking zegt genoeg.
Laten we het beleefd houden aub.
--> De overheden daar (Ik denk nu aan Saoudi Arabië en aan Egypte) zijn pro-Amerikaans!!!!!
Ik heb nooit het tegendeel beweerd. Er is inderdaad een contradictie tussen wat de Arabische dictaturen doen en tussen wat ze hun bevolkingen indoctrineren.
--> Steek dat maar goed in uw koppeke.
Opnieuw, laten we het beleefd houden aub.
--> D�*t is net de woede van de Pakistani's. De Pakistani's verwijten hun president dat hij een bondgenoot is van de V.S.! Dit gaat helemaal niet om propaganda.
Alstublieft, dit heeft ALLES te maken met haatpropaganda gedurende decennia. De Pakistaanse, Egyptische, Saoedische en andere overheden moeten natuurlijk niet verbaasd zijn dat een deel van hun bevolking hun handelen niet begrijpt na eerst het tegendeel 'in te pompen'.
--> In Turkije zijn moslimpartijen verboden.
Het enige land dat door heeft dat het zo snel mogelijk aan deze kant van de steeds hogere barriere moet gaan staan. En wat je zegt is uiteraard compleet niet waar, wat men daar wil is een complete splitsing tussen staat en godsdienst !!!!!!! Voor zover ik het zie kan Turkije als lichtend voorbeeld dienen voor het hele midden (en verre) Oosten! Enkel Cyprus en Koerdistan is nog een schandblek...
--> In Algerije ging die moslimpartij winnen, maar ze hebben de verkiezingen afgeblazen.
Ik geloof niet dat je enig idee hebt hoe het er in Algerije al jaaaaren aan toe gaat, ook vandaag nog. Verder kan ik je een rondreis door het binnenland aanraden, grote kans dat het wel een one-way-ticket zal worden.
--> In Afghanistan doet de president flink mee met de V.S. Of denk jij dat de V.S. nu een een Afghaanse president zal tolereren die anti Westers is???? Het klinkt hard maar in oorlog en liefde geldt het gezegde : The winner takes it all.
--> Ik jank helemaal niet dat Europa niets te zeggen heeft of geen invloed heeft. Waar haal je dat vandaan??? Echt raar, hoor. Ik heb dat toch niet gezegd?
Uit je mengelmoes van meningen kon ik zowat alles opmaken, dus sorry.
--> Heel spijtig. Het westen beschermt inderdaad zijn economie, maar niét zijn stabiliteit!
Ik volg heel wat groene ideeën en ik bewonder ze daarvoor, maar groen en links heeft soms wat de 'tendens' om teveel en te hard met het vingertje te zwaaien en de mensen hun mening door de strot te rammen.
Verder moet ik je nog iets verklappen : Economie IS stabiliteit. Zowat alle oorlogen worden en werden om economische redenen gevoerd. Als het Westen (incl. Zuid-Afrika, Australië e.a. uiteraard) zijn olie-toevoer en dus zijn economie beschermt is het net omwille van de stabiliteit die men wil behouden.
Oud 8 december 2002, 21:20   #47
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
--> Steek dat maar goed in uw koppeke.
Opnieuw, laten we het beleefd houden aub.
Hoezo? Ik ben toch beleefd gebleven?

Citaat:
Verder moet ik je nog iets verklappen : Economie IS stabiliteit.
Jij beseft duidelijk helemaal niet waar de V.S. mee bezig is. Alles moet wijken voor het geld.

Citaat:
Ik geloof niet dat je enig idee hebt hoe het er in Algerije al jaaaaren aan toe gaat, ook vandaag nog. Verder kan ik je een rondreis door het binnenland aanraden, grote kans dat het wel een one-way-ticket zal worden.
Ik weet dat natuurlijk wel. Maar feit is dat de kiezers in '92 (of was het eind '91?) op die moslimpartij gingen stemmen. Ze waren dat van zin en het werd verhinderd. Denk nu niet dat ik niets over de toestand in Algerije weet. Ik heb dat duidelijk gelezen op teletekst.

Citaat:
--> In Turkije zijn moslimpartijen verboden.
Het enige land dat door heeft dat het zo snel mogelijk aan deze kant van de steeds hogere barriere moet gaan staan. En wat je zegt is uiteraard compleet niet waar, wat men daar wil is een complete splitsing tussen staat en godsdienst !!!!!!! Voor zover ik het zie kan Turkije als lichtend voorbeeld dienen voor het hele midden (en verre) Oosten! Enkel Cyprus en Koerdistan is nog een schandblek...
Turkije heeft wel degelijk die moslimpartij verboden.

Citaat:
Als het Westen (incl. Zuid-Afrika, Australië e.a. uiteraard) zijn olie-toevoer en dus zijn economie beschermt is het net omwille van de stabiliteit die men wil behouden.
Dat lijkt mij een flauw argument. Wat zou het anders zijn dan hebzucht???
Oud 8 december 2002, 22:31   #48
Sven_DP
Partijlid

Standaard

Allez nog ne laatste voor deze week.

Staten kennen geen 'gevoelens', dus ook geen hebzucht. Enkel wij mensen zijn in staat tot hebzucht. Staten denken enkel in termen van macht en stabiliteit, of we dat nu goed vinden of niet. Ik ben zeker geen blind supporter van wie of wat dan ook, dus ook niet van de VS. Maar...laat ons eerlijk zijn, de gevoelens van velen tgov. de VS komen een beetje zuur en nijdig over. Puur ethisch geloof ik tenslotte dat elk land dat geen democratisch bestel kent GEEN recht van spreken heeft en eerst zelf de evolutie van verlichting, vrij denken, democratisering, enz... moet doormaken. 't Is allemaal niet zo eenvoudig en zwart/wit natuurlijk, wat de extremen ons ook proberen wijs te maken...
Oud 8 december 2002, 23:13   #49
Stefanie
Minister-President

Standaard

Sven, ge zijt volledig mis. Esso heeft Bush zijn kiescampagne gefinancierd. En wat wilt Esso? Winst maken!! Ik denk dat dit genoeg zegt. Bush staat nu in het krijt bij Esso. De belangen van de Amerikanen zijn daaraan ondergeschikt. Dat verklaart ook hun gedrag in Irak. Heb jij vandaag Panorama gezien?
Oud 9 december 2002, 17:22   #50
Sven_DP
Partijlid

Standaard

Citaat:
Sven, ge zijt volledig mis. Esso heeft Bush zijn kiescampagne gefinancierd. En wat wilt Esso? Winst maken!! Ik denk dat dit genoeg zegt. Bush staat nu in het krijt bij Esso. De belangen van de Amerikanen zijn daaraan ondergeschikt. Dat verklaart ook hun gedrag in Irak. Heb jij vandaag Panorama gezien?
Ik ben de eerste om toe te geven dat het Amerikaanse kiessysteem zijn nadelen heeft, net zoals bij ons trouwens. Zolang ik echter geen werkbaar alternatief gezien heb blijf ik achter de bestaande systemen staan. Je doet het als een misdaad klinken dat een bedrijf winst wil maken. Opnieuw zal ik de eerste zijn om toe te geven dat er aan het kapitalistisch systeem nadelen kleven, maar tot bewijs van tegendeel blijf ik geloven in dit systeem dat me het minst slechte van allen lijkt. Dat de president en een hele administration met alle controle systemen die er bestaan zich uitsluitend zouden laten leiden door wat de board van Exxon beslist behoort echt wel tot het rijk der fabels, sages en legenden. Behalve de gekende 'complot' aanhangers is er echt niemand die dit gelooft.

Het gedrag in Irak heeft daar totaal niets mee te maken, maar is volgens mij gebaseerd op een mengeling van 'unfinished business' en de stabiliteit waar we het hierboven al over hadden. Oil is the name of the game. En ik heb d'er geen probleem mee want zonder economische stabiliteit en vooral olie is het afgelopen met onze wereld. Wat Sadam betreft vind ik de huidige evolutie 'vijgen na Pasen'. Ze hadden 10 jaar geleden de zaak moeten afhandelen.

Ik heb Panorama gemist, maar de reputatie van onze VRT kennende wat betreft buitenlandse politiek kan ik me er iets bij voorstellen. Het zou het eerste indianenverhaal niet zijn dat ze uitzenden. Ik zal de herhaling wel ergens bekijken vooraleer me uit te spreken.
Oud 9 december 2002, 20:00   #51
Stefanie
Minister-President

Standaard

't Was die inspecteur van de VN zélf die sprak. Of hij de waarheid sprak of niet, kan ik natuurlijk niet weten. Maar het stemt wel tot nadenken. Waarom zou die VN inspecteur liegen en zou Bush de waarheid spreken? Ik weet het niet, maar 't kan misschien ook omgekeerd zijn. Hoe je 't ook draait of keert: 't draait om die olie. De VS heeft die olie nodig. D�*�*r draait het om. En als je dat onkent, ja dan kraam je gewoon onzin uit.
Oud 9 december 2002, 23:21   #52
Sven_DP
Partijlid

Standaard

Citaat:
't Was die inspecteur van de VN zélf die sprak. Of hij de waarheid sprak of niet, kan ik natuurlijk niet weten. Maar het stemt wel tot nadenken. Waarom zou die VN inspecteur liegen en zou Bush de waarheid spreken? Ik weet het niet, maar 't kan misschien ook omgekeerd zijn. Hoe je 't ook draait of keert: 't draait om die olie. De VS heeft die olie nodig. D�*�*r draait het om. En als je dat onkent, ja dan kraam je gewoon onzin uit.
Ach, ik dacht al, ons Stefanie is in slaap gevallen.

De teams voor VN inspecties bestaan uit zowat alle nationaliteiten dus je zal na afloop van dergelijke missies ook wel verschillende verhalen en meningen horen. Maar nog eens, 'k heb niet gekeken. Moest nog een offerte afwerken voor een kapitalistische uitzuiger van een klant.

Nee ik ontken dat niet, natuurlijk niet. Ik probeer hier al twee dagen duidelijk te maken dat een staat economische stabiliteit wil, zeker een democratische. En olie is vandaag nu eenmaal cruciaal hierin. En 'k ga nu eens iets heel politiek incorrect maar wel realistisch zeggen : De dictators in de woestijnlanden die toevallig olie onder hun voeten zitten hebben en die er met onze kennis, technologie en geld laten uithalen mogen daar best iets aan verdienen, spijtig dat hun bevolking niet zoveel ziet, maar de wereld chanteren zoals in het verleden gebeurde zal niet toegelaten worden, niet door de VS, niet door Europa, door niemand...

Alleen is maar 1 land echt nog in staat om dit ook effectief te doen indien nodig, gelukkig is dit een bondgenoot, hoe je't ook draait of keert. Of dacht je dat Europa zonder olie kan? Nu, ik kan je verzekeren dat de Europese landen op hun beurt handig gebruik maken van de militaire druk die de VS kunnen uitoefenen, alleen zullen ze't niet altijd even duidelijk toegeven aan hun bevolking. Ik ken daar een woord voor : Volksverlakkerij.

Voila.
Oud 9 december 2002, 23:26   #53
Stefanie
Minister-President

Standaard

Dat is juist. Die hele crisis in Irak draait om de olie die ook Europa nodig heeft. Dat verklaart natuurlijk waarom die Duitse minister zulke reacties kreeg na haar uitspraak over Bush. Ik heb ook den indruk dat die inspecteurs verschillend spreken, ja. Maar na die beschuldiging over de V.S. hun rol in Chili destijds, is het niet helemaal ondenkbaar dat ze zoiets in Irak ook doen of gaan doen. En in Venezuela steunden ze ook die staatsgreep naar 't schijnt.
Oud 9 december 2002, 23:32   #54
Sven_DP
Partijlid

Standaard

Juist : olie en 'unfinished business'.

Hah, Chili en Pinochet. Nog zo'n leuk internationaal stokpaardje voor mijn gefixeerde vrienden.

Toevallig het enige land dat vandaag economisch iets voorstelt in Zuid-Amerika en waar een vrij brede middenklasse opgebouwd werd, maar da's waarschijnlijk puur toeval. Enne...voor de anderen : niet allemaal tesamen aanvallen, 'k heb maar 1 toetsenbord.
Oud 9 december 2002, 23:51   #55
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sven_DP
Juist : olie en 'unfinished business'.

Hah, Chili en Pinochet. Nog zo'n leuk internationaal stokpaardje voor mijn gefixeerde vrienden.

Toevallig het enige land dat vandaag economisch iets voorstelt in Zuid-Amerika en waar een vrij brede middenklasse opgebouwd werd, maar da's waarschijnlijk puur toeval. Enne...voor de anderen : niet allemaal tesamen aanvallen, 'k heb maar 1 toetsenbord.
Ik ga u niet aanvallen, want in mijn hart hou ik zelfs van Amerika.
Maar je moet je je ook afvragen WAAROM het die anderen landen zoveel minder goed afgaat? In de helft van de landen in Z.AM. is de VS verantwoordelijk voor de sociale ellende.
Oud 9 december 2002, 23:58   #56
Stefanie
Minister-President

Standaard

In Argentinië gaat het economisch heel slecht, maar was de V.S. tégen Videla?
Oud 10 december 2002, 00:00   #57
Sven_DP
Partijlid

Standaard

Dankje, toch iemand die niet aanvalt. Nu ja, ik hou er wel van om de rol van 'kapitalistisch varken' te spelen voor mijn ouwe vrienden.

Steve, tuurlijk zijn het geen koorknapen, tuurlijk hebben ze vuile spelletjes gespeeld zoals alle grote naties, tuurlijk hebben ze een invloed op hun achtertuin, maar.....

Ik denk ook dat we toch eens moeten stoppen om alle problemen in Zuid-Amerika en Afrika en in de hele melkweg volledig af te schuiven op het westen. Fundamenteel hebben die landen hun toekomst zelf in handen, bepalen zij mee de richting en verprutsen ze het zelf keer op keer. Ik weiger dus mee te doen aan het europessimisme zoals het nog eens tot uiting kwam tijdens de schandalige vertoning in Durban. De VS en Israel hebben tenminste de eer aan zichzelf gehouden, de Europeanen zijn daar ferm op hun bek gegaan en de Arabische moslimlanden hebben zich van hun beste kant laten zien...maar ik wijk opnieuw af...denk ik.
Oud 10 december 2002, 00:16   #58
democratsteve
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sven_DP
Dankje, toch iemand die niet aanvalt. Nu ja, ik hou er wel van om de rol van 'kapitalistisch varken' te spelen voor mijn ouwe vrienden.

Steve, tuurlijk zijn het geen koorknapen, tuurlijk hebben ze vuile spelletjes gespeeld zoals alle grote naties, tuurlijk hebben ze een invloed op hun achtertuin, maar.....

Ik denk ook dat we toch eens moeten stoppen om alle problemen in Zuid-Amerika en Afrika en in de hele melkweg volledig af te schuiven op het westen. Fundamenteel hebben die landen hun toekomst zelf in handen, bepalen zij mee de richting en verprutsen ze het zelf keer op keer. Ik weiger dus mee te doen aan het europessimisme zoals het nog eens tot uiting kwam tijdens de schandalige vertoning in Durban. De VS en Israel hebben tenminste de eer aan zichzelf gehouden, de Europeanen zijn daar ferm op hun bek gegaan en de Arabische moslimlanden hebben zich van hun beste kant laten zien...maar ik wijk opnieuw af...denk ik.
Oh maar als het over Europa gaat ben ik even hard hoor.
Trouwens, ik heb lang genoeg in de VS vertoeft om te begrijpen waarom ze zo neerzien op Europa. En ze hebben op veel punten gelijk. Probleem is dat de VS niet stilstaat, ze wil meer en meer. In het verleden was het nog enigsinds te doen, maar nu.
Je ziet toch ook hoe wereldwijd het aantal conflicten stijgt. Er moet dringend wereldwijd serieus overleg komen.
Oud 10 december 2002, 13:06   #59
Ex'er
Vreemdeling

Standaard

De Amerikaanse president heeft zo wereldinvloed, dat deze niet langer door de VS maar door de (westerse) wereld zou moeten gekozen worden! Als het in futuristische films kan waarom niet vandaag?

Wat vinden jullie van deze stelling?
Ex'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2002, 00:04   #60
democratsteve
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ex'er
De Amerikaanse president heeft zo wereldinvloed, dat deze niet langer door de VS maar door de (westerse) wereld zou moeten gekozen worden! Als het in futuristische films kan waarom niet vandaag?

Wat vinden jullie van deze stelling?
Dit is toch wel om te lachen, hoop ik?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be