Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2003, 21:15   #41
Pascal L.
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal
Je weet het misschien niet maar Iran is zowat de meest pro-westerse
maatschappij van het gehele midden-oosten.
wablief ????? En sinds wanneer is die pro-westerse houding begonnen? met de gijzeling van de Amerikaanse ambassade misschien ?????
Pascal L. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2003, 22:18   #42
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wablief ????? En sinds wanneer is die pro-westerse houding begonnen? met de gijzeling van de Amerikaanse ambassade misschien ?????
de meeste iraniërs hebben een hekel aan het regime en hebben nu eigenlijk geen problemen meet met de amerikanen (vroeger wel, toen deze die andere dictator de Shah steunden)
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2003, 09:40   #43
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
Ebedi heeft gelijk, en Antoon, ik ga volledig akkoord met wat Tomm & Parcifal hier stellen. Je opmerkingen getuigen trouwens van een diepe haat tegen de Moslimgemeenschap, en dat is behoorlijk idioot (cf. je opmerking over antisemitisme in een ander post)

De VS maken een grove fout door de wereld zo hard te polariseren. .hiermee spelen ze enkel in de kaart van Osama & Co. Alles wat Ebedi zegt is trouwens correct. Wolfowitz of Cheney (ik ben vergeten wie van de twee) heeft onlangs openlijk toegegeven dat het internationaal recht met de voeten werd getreden door het starten van de oorlog tegen Iraq. Al de feiten die ze aanhaalt over Guantanamo zijn niet te weerleggen. En in plaats van te schieten op iemand als Ebedi, zou ze beter ondersteund worden. Het is enkel door het steunen van dergelijke persoonlijkheden dat de dreiging van Osama & Co ingeperkt zal kunnen worden.. De hand NIET uitreiken aan de gematigde islam is vragen om problemen op lange termijn.. Dan mag je er zeker van zijn dat we naar een algehele confrontatie gaan.. maar misschien wil je dat wel net?

Hoe dan ook, deze oorlog KAN niet met militaire middelen gewonnen worden. Het is een 'war of images' in de eerste plaats. De beeldvorming over het Westen (lees VS) is volledig de verkeerde kant aan het opgaan. Daarvoor is niet alleen de VS verantwoordelijk, maar toch dragen zij de hoofdverantwoordelijkheid. Willen zij de wereld veranderen, dan zullen ze moeten rekening houden met hoe de rest van de wereld hen percipieert. Zo simpel is het in feite.

ik geloof trouwens al niet meer dat de VS nog echt geinteresseerd is in democratie in Iraq. Dat was initieel misschien wel de bedoeling, maar ik denk dat ze al blij zijn met een mooie exit-strategie waarbij ze tegen de verkiezingen volgend jaar het land verlaten hebben.. De Neo Cons hun macht is trouwens tanende, want zo'n debacle hadden ze eerlijk gezegd niet verwacht.
Je hebt grotendeels gelijk wanneer je schrijft dat de Amerikanen iets zouden moeten gaan doen aan de perceptie.

Alleen is je uitgangspunt volgens mij niet correct:
De VS maken een grove fout door de wereld zo hard te polariseren. .hiermee spelen ze enkel in de kaart van Osama & Co. Mag ik je er attent op maken dat Bush zijn 'harde aanpak' is begonnen n�* 11 september. Met andere woorden, Osama had Bush niet nodig om te beslissen om 3000 onshuldige mensen af te slachten in de towers van Manhattan.

Daar had die shirin ebadi geen slecht woord voor, enkel tegen de amerikanen en het westen. Het maakt haar nobelprijs een beetje minder verdiend gewonnen.
antoon,

natuurlijk is de 'war on terrorism' een RE-ACTIE tegen de aanvallen van Al Qaeda. Natuurlijk is het Bin Laden in de eerste plaats die wil komen tot een algehele polarisatie van de wereld, in een pro en contra-Islam kamp. En net dat is de val waarin we niet mogen trappen. Dat is wat ze willen, want het zal hen in zo'n geval alleen maar véél gemakkelijker worden om een aantal extremistische regimes te installeren in landen als S.Arabië, Egypte en zovoorts en zoverder.. Dat is ook net wat ik de VS durf te verwijten. Dat ze teveel meegaan in die logica, of toch althans zich niet voldoende aantrekken van de gevolgen van hun acties in de perceptie van de mensen van het Midden Oosten. Ik denk dat het tij wel langzaam aan het keren is, maar toch...

Dat is trouwens net ook de motivatie geweest van het Nobelprijscomité om haar de prijs uit te reiken : om aan te tonen dat het wel degelijk mogelijk is om een democratische Islam tegemoet te komen. Eerlijk gezegd, ik kan moeilijk ten gronde oordelen over haar, want ik ken haar enkel uit de krantenartikels die ik de laatste dagen gelezen heb. Dus mijn oordeel is maar gebaseerd op een eerste impressie. Maar ik ga wel akkoord met haar kritiek op uitwassen �* la Guantanamo.

Voor zover ik het denk te begrijpen is ze vooral ook overtuigd van inwendige, gestage verandering. Ik vermoed ook dat ze buiten Iran zonder hoofddoek en binnen Iran met hoofddoek rondloopt omdat ze goed beseft dat die maatschappij haar niet de kansen zou geven die ze nu krijgt indien ze zich zou gedragen zoals in het Westen. Je kan haar toch niet verwijten dat ze inziet dat een bruskerende aanpak niet kan werken, en enkel tot haar 'figuurlijke' eliminatie zal leiden. Dat lijkt me toch veel logischer dan besluiten dat ze niet anders dan een hypocriete moslim extremiste (bitch?) is ...

Haar discours tegen de uitwassen van het Westen (kan je die toestanden, cf. Guantanamo, trouwens nog wel 'Westers' noemen...Dat heeft niets meer te maken met waar ik het Westen voor zie staan, maar dit terzijde) is volgens mij ook een vertolking van de gevoelens die in het Midden Oosten en Iran leven ten aanzien van de evoluties van de laatste jaren. Daarmee appeleert ze wel degelijk aan wat er leeft in die samenleving (ik denk niet dat ik je van het tegendeel moet overtuigen, nietwaar? ) In die zin is het mijns inziens ook een waarschuwing, een eye-opener aan het Westen en de VS : doe zo voort en jullie mogen er zeker van zijn dat jullie de oorlog om de beeldvorming zullen verliezen. Tenzij je er vanuit gaat dat er met de moslimwereld gewoon géén verstandhouding mogelijk is moeten we in mijn ogen mensen zoals haar, die toch in een islamitische republiek met internationale mensenrechtenverdragen in de hand overgaan tot actie, ondersteunen.

pascal, je hebt gelijk wat die quote betreft. 't was niet uit slechte wil,overigens, ik was het gewoon vergeten.
Oud 12 december 2003, 09:47   #44
trust
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Hahahaha stank voor dank!!!!

Veel mensen hadden zonder twijfel een scherpe uithaal naar Iran en vooral naar de Arabische landen verwacht. Maar neeje Ebad ergerde zich aan de hypocrisie waarmee het Westen te werk gaat!
Goed zo!

Haar nationalistische gevoel voor iran en haar liefde voor het land heeft het gehaald van de 1miljoen euro prijsgeld.

Och binnen een jaar weet niemand nog wie die pilarenbijter is, en wat betekent die prijs zelfs die strontzak en moordenaar van een arafat heeft hem gekregen, laat neeje ebad maar wegrotten in haar eigen frustraties zoals de meeste islamieten doen met 2 gezichten.
trust is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2003, 22:17   #45
dutch
Provinciaal Statenlid

dutch's schermafbeelding

Standaard

Bij de uitreikingsplechtigheid werd het liedje "Imagine" van John Lennon gebracht, maar mits een kleine wijziging (volgens mij wél tekenend en vergaand) : in plaats van "...AND NO RELIGION, TOO" werd er gezongen "...AND NO DIVISION, TOO" teneinde niet op de lange islam-tenen van sommige aanwezigen te trappen...
Je houdt het echt niet voor mogelijk en toch gebeurt het!

Dutch
In islam erft een vrouw slechts de helft van wat haar broer krijgt
dutch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2003, 22:28   #46
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
ik denk niet dat er ook maar iemand in de zaal overtuigd moest worden hoe slecht al-quaida wel is, heeft dus ook weinig zin een hele speech af te steken tegen Al-Quaida, de oorlog in Irak daarentegen en de situatie in Iran zijn veel controversiëler, zowel in Zweden als in haar eigen land, dus zeer moedig van haar om daarover te beginnen, en veel interessanter.
Wel, dit is net wat mij stoort. Dat wou ik gisteren nu net uitleggen. Het is wél zinvol en zelfs heel belangrijk om het erbij te vermelden, anders schep je een vertekend beeld en ruk je de dingen uit hun verband. Dat is wat mij hier stoort.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2003, 14:01   #47
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
ik denk niet dat er ook maar iemand in de zaal overtuigd moest worden hoe slecht al-quaida wel is, heeft dus ook weinig zin een hele speech af te steken tegen Al-Quaida, de oorlog in Irak daarentegen en de situatie in Iran zijn veel controversiëler, zowel in Zweden als in haar eigen land, dus zeer moedig van haar om daarover te beginnen, en veel interessanter.
Wel, dit is net wat mij stoort. Dat wou ik gisteren nu net uitleggen. Het is wél zinvol en zelfs heel belangrijk om het erbij te vermelden, anders schep je een vertekend beeld en ruk je de dingen uit hun verband. Dat is wat mij hier stoort.
En dat gebeurt met voorbedachte rade. Want die moslims (in de zaal en erbuiten) zijn voor een groot deel wel pro Bin-Laden. Inclusief die Ebadi.
Oud 13 december 2003, 14:12   #48
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik wist niet dat er meerdere versies van Imagine waren? Was dat een door Lennon zelf gezongen versie?
Oud 13 december 2003, 14:16   #49
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik wist niet dat er meerdere versies van Imagine waren? Was dat een door Lennon zelf gezongen versie?
In de moslim-versie staat er 'imagine all the people living there lifes as muslims..."
Oud 13 december 2003, 15:06   #50
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie

En dat gebeurt met voorbedachte rade. Want die moslims (in de zaal en erbuiten) zijn voor een groot deel wel pro Bin-Laden. Inclusief die Ebadi.
Voorbedachte rade, dat weet ik niet. Misschien. Het is in ieder geval de fout die de moslims keer op keer maken. Ze moeten dringend eens kritisch naar zichzelf kijken. Ze schuiven alle schuld op anderen af.
Oud 13 december 2003, 16:29   #51
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Maar dat is het net, vrouwen als zij KIJKEN kritisch naar hun eigen maatschappij, anders zou ze nooit een nobelprijs ontvangen hebben. En mensen die constant alle schuld op de moslims steken, zoals Bush, doen dat ook dikwijls om de problemen in de eigen maatschappij te verdoezelen.

Citaat:
ah zo, dus U bent blijkbaar wel een nauwe kennis van Ebadi als ze dit u in alle vertrouwen heeft verteld... (niet echt mijn type, maar smaken verschillen...)
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2003, 20:49   #52
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Maar dat is het net, vrouwen als zij KIJKEN kritisch naar hun eigen maatschappij, anders zou ze nooit een nobelprijs ontvangen hebben. En mensen die constant alle schuld op de moslims steken, zoals Bush, doen dat ook dikwijls om de problemen in de eigen maatschappij te verdoezelen.

Citaat:
ah zo, dus U bent blijkbaar wel een nauwe kennis van Ebadi als ze dit u in alle vertrouwen heeft verteld... (niet echt mijn type, maar smaken verschillen...)
Als zij toch zo kritisch kijkt, waarom zei ze dat dan niet tijdens die speech? Bovendien, dat Bush zijn beleid aanprijst is maar normaal. Het is zijn job om propaganda te voeren voor zijn beleid en voor de ideologie van zijn partij. Daarnaast is het zo dat de gewone burgers zoveel kritiek mogen uiten als ze willen. Allez, in principe toch. Het is natuurlijk zo dat de Amerikanen na 11 september geen verdeeldheid wilden. Wij zijn het gewoon dat de EU verdeeld is (kijk maar naar het nieuws van vandaag, het zoveelste voordeeld van verdeeldheid binnen Europa). Het is schering en inslag. Moesten die EUleden écht eensgezind zijn, we zouden verwonderd opkijken. De Amerikanen willen echter met één stem spreken. Bovendien werkt die druk ginder om pattriotisch te zijn precies toch minder.
Oud 13 december 2003, 23:39   #53
dutch
Provinciaal Statenlid

dutch's schermafbeelding

Standaard

Ik moet hier wat Madame Ebadi en het Iraanse volk betreft zeker verwijzen naar de opiniestukken van twee van onze Iraanse FFI-leden :
http://www.faithfreedom.org/oped/Potkin31212.htm
en
http://www.faithfreedom.org/oped/Darabi31021.htm

Dutch
In islam erft een vrouw slechts de helft van wat haar broer krijgt
dutch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2003, 23:48   #54
Stefanie
Minister-President

Standaard

Waw. Dat is duidelijke taal. Had ik niet direct verwacht van die Iraniërs, Dutch.
Oud 30 december 2003, 16:02   #55
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dutch
Ik moet hier wat Madame Ebadi en het Iraanse volk betreft zeker verwijzen naar de opiniestukken van twee van onze Iraanse FFI-leden :
http://www.faithfreedom.org/oped/Potkin31212.htm
en
http://www.faithfreedom.org/oped/Darabi31021.htm

Dutch
Voor FFI is ze dus niet radicaal genoeg... Kan iemand wel radicaal genoeg zijn in de ogen van FFI apostaten? Neen dus, want het zijn apostaten...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be