Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2007, 16:29   #41
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik had het op die 51%, die is toch nipt?
Ja, maar voor de OCMW-raad mag een kwart van de Voerense bevolking, zijnde de buitenlandse inwoners - niet meestemmen. De uitslag van die verkiezing beschouw ik dan ook niet als een weergave van de daadwerkelijke verhoudingen onder de bevolking. De Nederlanders en andere buitenlanders in Voeren zijn even goed inwoners van de gemeente als de Belgen.

Hun omvang en invloed wordt trouwens steeds groter: het verschil tussen het percentage van Voerbelangen bij de gemeenteraad en de OCMW-raad was in 2000 nog 5%-punt, nu was dat al 10%-punt. De kans is groot dat het aantal Nederlanders nog verder zal stijgen en tegelijk wordt de kans dat steeds meer Franstaligen wegtrekken ook groter, niet alleen omdat de huizenprijzen stijgen, maar ook omdat men zich niet meer zo thuisvoelt in en identificeert met de gemeente.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 16:38   #42
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
De Nederlanders zijn hier niet geliefd bij de Ardenners.

Ze kopen grote huizen en hotels op en geven dit niet aan, want alle betalingen gebeuren in Nederland en het zijn "vrienden" die op bezoek zijn, dus betalen ze geen verblijftaks aan de gemeenten, laat staan belastingen.
Bovendien is er van integratie helemaal geen sprake : zij zijn de man, spreken geen woord Frans, parkeren zich voor de ingang van winkels en warenhuizen en gedragen zich alsof alles van hen is. (Waar heb ik dat nog gehoord van een andere bevolking?)
"When in Rome, do as the Romans do", moeten die Nederlanders gedacht hadden. Met andere woorden: pas je niet aan aan de plaats waar je je vestigt (dat doen Franstaligen immers ook niet), probeer de belastingen zoveel mogelijk te ontduiken (dat doen Belgen immers ook) en doe alsof het hele land van jou is (dat doen de Franstaligen in België immers ook).

Vreemd dat de Walen zich niet met die Nederlanders identificeren. Hen wordt nochtans een spiegel voorgehouden...

Citaat:
Wat wel waar is, is dat de Ardenners wel moeite doen om Vlaams te leren, zowel op school, als in naschoolse opvang, dat men hier Vlaamse kranten en tijdschriften kan krijgen en dat men hier zeer vriendelijk is .

En ....hier is het rustig en hebben de mensen tijd , kortom het is hier een totaal andere wereld , ideaal voor gepensioneerden.
Aan Vlaams leren heb je niet zoveel als je met Nederlanders omgaat...

Maar voor gepensioneerden is het inderdaad ideaal. De vergrijzingsdruk zal toch een beetje gespreid worden over andere gebieden: de Antillen zullen heel wat rijksgenoten over de vloer krijgen, Zuid-Europese landen zijn erg in trek, maar ook de Ardennen zullen best interessant zijn voor een grote groep oudere Nederlanders om zich te vestigen.
Oud 9 januari 2007, 16:40   #43
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ja, maar voor de OCMW-raad mag een kwart van de Voerense bevolking, zijnde de buitenlandse inwoners - niet meestemmen. De uitslag van die verkiezing beschouw ik dan ook niet als een weergave van de daadwerkelijke verhoudingen onder de bevolking. De Nederlanders en andere buitenlanders in Voeren zijn even goed inwoners van de gemeente als de Belgen.

Hun omvang en invloed wordt trouwens steeds groter: het verschil tussen het percentage van Voerbelangen bij de gemeenteraad en de OCMW-raad was in 2000 nog 5%-punt, nu was dat al 10%-punt. De kans is groot dat het aantal Nederlanders nog verder zal stijgen en tegelijk wordt de kans dat steeds meer Franstaligen wegtrekken ook groter, niet alleen omdat de huizenprijzen stijgen, maar ook omdat men zich niet meer zo thuisvoelt in en identificeert met de gemeente.
1. Waarom eigenlijk vinden die Nederlands het daar zo leuk?
2. Waarom stijgen die huizenprijzen?
3. Spreken die Nederlanders Frans?
4. Ik vind wel dat er een verschil is tussen Nederlanders en Belgen, bij een referendum over Voeren (hypothetisch) zouden Nederlanders normaal niet mogen stemmen, net zoals Fransen en Franstalige Marokkanen en dergelijke dat niet zouden mogen in Brussel.
5. Heb je nog Nederlanders op overschot, de Vlaamse Rand moet gered worden!
Oud 9 januari 2007, 16:55   #44
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
4. Ik vind wel dat er een verschil is tussen Nederlanders en Belgen, bij een referendum over Voeren (hypothetisch) zouden Nederlanders normaal niet mogen stemmen, net zoals Fransen en Franstalige Marokkanen en dergelijke dat niet zouden mogen in Brussel.
Als je subsidie geeft op de huizen aldaar dan komen we vanzelf. Een Nederlander doet alles voor een knaak.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 16:57   #45
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu
5. Heb je nog Nederlanders op overschot, de Vlaamse Rand moet gered worden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Als je subsidie geeft op de huizen aldaar dan komen we vanzelf. Een Nederlander doet alles voor een knaak.
Komt de knaak weer terug??
Oud 9 januari 2007, 17:07   #46
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht

Komt de knaak weer terug??
Ik vind vooral de naam ''knaak'' zo leuk. Nouja, over een paar decennia hebben wij Nederlanders voor de verschillende euromunten ook weer bijnamen verzonnen.
Oud 9 januari 2007, 18:06   #47
Dimitri

Standaard

Citaat:
Goedkopere huizen dan in Nederlands Zuid-Limburg. En meer keus ook denk ik: meer huizen buiten de bebouwde kom.

Citaat:
Omdat meer vraag bij gelijkblijvend aanbod de prijzen doet stijgen. Door de grote vraag naar huizen in Voeren, vooral vanuit Nederland, kan men meer geld vragen en zullen de prijzen dus stijgen. In gemeenten ten zuiden van Voeren blijven de prijzen lager, want die zijn minder aantrekkelijk voor Nederlanders (verder weg, alles Franstalig, etc.).

Citaat:
Dat weet ik niet, maar de meeste Nederlanders spreken niet zo goed Frans. Kan zijn dat daar in Zuid-Limburg meer aandacht aan wordt besteed, maar dan nog zal de gemiddelde NL Limburger slechter Frans spreken dan de gemiddelde Vlaming.

Citaat:
Nee, maar ze wonen er wel en maken dus ook deel uit van de Voerense bevolking. De verhoudingen in Voeren baseren op het aantal Vlamingen en Waalsgezinden miskent een kwart van de bevolking. Het betekent bovendien dat een Belg uit De Panne of Virton wel meetelt, maar een Nederlander uit de streek (en daar komen de meeste Nederlanders toch vandaan denk ik) niet. Beetje vreemd.

Het is trouwens niet ondenkbaar dat de Nederlanders als groep over enkele jaren even groot zijn als de twee andere groepen.

Citaat:
Reserveer wat banen bij de EU en de Nederlanders zullen vanzelf wel komen.
Oud 9 januari 2007, 18:18   #48
evilbu

Standaard

Citaat:
Goedkopere huizen dan in Nederlands Zuid-Limburg. En meer keus ook denk ik: meer huizen buiten de bebouwde kom.
Zij zijn eigenlijk een beetje de Brusselaars-in Vlaamse Rand van de Voerenstreek? Ze wonen in Voeren maar leven eigenlijk volledig georiënteerd op Nederland?(gaan hun kinderen daar naar lagere, middelbare school)

Omdat meer vraag bij gelijkblijvend aanbod de prijzen doet stijgen. Door de grote vraag naar huizen in Voeren, vooral vanuit Nederland, kan men meer geld vragen en zullen de prijzen dus stijgen. In gemeenten ten zuiden van Voeren blijven de prijzen lager, want die zijn minder aantrekkelijk voor Nederlanders (verder weg, alles Franstalig, etc.).

Citaat:
Dat weet ik niet, maar de meeste Nederlanders spreken niet zo goed Frans. Kan zijn dat daar in Zuid-Limburg meer aandacht aan wordt besteed, maar dan nog zal de gemiddelde NL Limburger slechter Frans spreken dan de gemiddelde Vlaming.
Domme vraag maar een Limburger in dat sliertje Nederland dat ons van Duitsland scheidt, spreken die eigenlijk precies zoals de Limburgers in onze provincie (met "ge,gij" en zo?)

Citaat:
Nee, maar ze wonen er wel en maken dus ook deel uit van de Voerense bevolking. De verhoudingen in Voeren baseren op het aantal Vlamingen en Waalsgezinden miskent een kwart van de bevolking. Het betekent bovendien dat een Belg uit De Panne of Virton wel meetelt, maar een Nederlander uit de streek (en daar komen de meeste Nederlanders toch vandaan denk ik) niet. Beetje vreemd.
Je moet consequent zijn, ik wil ook niet dat Fransen meestemmen. Ik wil trouwens niet dat ze meestemmen in mijn gemeente bij gemeenteraadsverkiezingen, maar ja dat is zelfs door de EU zo. Zelfde in Voeren.

Citaat:
Het is trouwens niet ondenkbaar dat de Nederlanders als groep over enkele jaren even groot zijn als de twee andere groepen.
Is Nederland soms de bevrijding van Vlaanderen aan het uittesten op kleine schaal? Moeten we Oranjevlaggen bovenhalen? Hiervoor moeten we in elk geval je landgenoten dankbaar zijn.

Citaat:
Daar banen bij de EU?!
Oud 9 januari 2007, 18:27   #49
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zij zijn eigenlijk een beetje de Brusselaars-in Vlaamse Rand van de Voerenstreek? Ze wonen in Voeren maar leven eigenlijk volledig georiënteerd op Nederland?(gaan hun kinderen daar naar lagere, middelbare school)
Mijn vader zei vroeger vaak in Voeren te komen (hij is zelf Maastrichtenaar) omdat de natuur er zo mooi was. Ik denk dat voor Middelbaar onderwijs Nederland inderdaad geschikter is.
Citaat:
Domme vraag maar een Limburger in dat sliertje Nederland dat ons van Duitsland scheidt, spreken die eigenlijk precies zoals de Limburgers in onze provincie (met "ge,gij" en zo?)
Ik denk dat er toch wel wezelijke verschillen zijn. Ge en Gij heb ik niet gehoord maar toch zeker een Vlaamse ''g''.
Citaat:
Is Nederland soms de bevrijding van Vlaanderen aan het uittesten op kleine schaal? Moeten we Oranjevlaggen bovenhalen? Hiervoor moeten we in elk geval je landgenoten dankbaar zijn.
Nederland zal als Vlaanderen door ons geïnfesteerd is het land inlijven. Kijk uit, we zijn sneaky.
Citaat:
Daar banen bij de EU?!
In Brussel, ja.
Oud 9 januari 2007, 18:36   #50
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
De Nederlanders zijn hier niet geliefd bij de Ardenners.

Ze kopen grote huizen en hotels op en geven dit niet aan, want alle betalingen gebeuren in Nederland en het zijn "vrienden" die op bezoek zijn, dus betalen ze geen verblijftaks aan de gemeenten, laat staan belastingen.
Bovendien is er van integratie helemaal geen sprake : zij zijn de man, spreken geen woord Frans, parkeren zich voor de ingang van winkels en warenhuizen en gedragen zich alsof alles van hen is. (Waar heb ik dat nog gehoord van een andere bevolking?)

Weet u dat niet? Er zit een complot achter, net zoals we dat bij Spanje gedaan hebben. We zetten in een bepaald land massaal campings en parken neer, maken het gebied compleet afhankelijk van toerisme, en blijven vervolgens massaal weg. Kijk maar uit, we zijn sluw hoor.
[quote Liberalist]

Wel kan wel denken welke ge bedoelt, maar wil de hollanders daar toch niet mee vergelijken.
Het verschil is wel dat die niet wegblijven nadat ze hier zich gepland hebben en moskees bouwen en zich gedragen of dat alles van hen is.
Dan maar liever 10 hollandse campings aan de Ourte dan 1 moskee. En ze moge wel blijve maar wel integrere: dus frans lere.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 18:41   #51
evilbu

Standaard

Citaat:
Mijn vader zei vroeger vaak in Voeren te komen (hij is zelf Maastrichtenaar) omdat de natuur er zo mooi was. Ik denk dat voor Middelbaar onderwijs Nederland inderdaad geschikter is.
Is er geen middelbaar onderwijs in Voeren of is dat in nederland echt "beter"?!
Oud 9 januari 2007, 18:43   #52
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is er geen middelbaar onderwijs in Voeren of is dat in nederland echt "beter"?!
Nee, maar in de buurt zitten niet echt grote plaatsen. Het lijkt me logisch dat er naar een plaats met aardig wat inwoners wordt gezocht om daar de kinderen te plaatsen.
Oud 9 januari 2007, 19:34   #53
Dimitri

Standaard

Citaat:
De meesten zullen wel werken in Nederland (ik denk trouwens dat heel wat Vlaamse Voerenaars ook in NL werken, zoveel werk in Voeren zelf is er niet), maar kinderen gaan denk ik in Voeren zelf naar school. Het Vlaamse onderwijs staat toch beter aangeschreven dan het Nederlandse. Als middelbare school ligt Maastricht dan weer meer voor de hand. Maar ik ken de streek niet goed genoeg om dat zeker te weten.

Citaat:
Het is andersom: in Voeren spreken ze een Limburgs dat afwijkt van wat in de rest van Vlaams Limburg gesproken wordt, maar wel overeenkomt met het Limburgs van Nederlands Zuid-Limburg.

Limburg is een dialectgebied waar in west-oostrichting allerlei taalverschuivingen voorkomen, d.w.z. hoe oostelijker hoe meer het op Ripuarisch en Duits lijkt en hoe westelijker des te meer Brabantse en Nederlandse kenmerken. Voeren ligt net als het grootste deel van NL Limburg in de oostelijke helft, de rest van Vlaams Limburg in de westelijke helft.

Overigens ligt de grens tussen Germaanse talen (Limburgs, Duits, Nederlands) en de Romaanse talen (Waals, Frans) niet bij de huidige taalgrens, want ook in de officieel Franstalige gemeenten Bleiberg (Plombières), Welkenraedt en Baelen wordt een Germaans dialect gesproken, een overgangsdialect tussen Limburgs en Ripuarisch dat voor het gemak Platdiets wordt genoemd. Aubel, de gemeente ten zuiden van Voeren, was tot de twintigste eeuw half Limburgs, half Waals, maar daar heeft het Waals de overhand gekregen.

Citaat:
Daar banen bij de EU?!
In Brussel hè, niet in Voeren.
Oud 9 januari 2007, 19:56   #54
evilbu

Standaard

Citaat:
De meesten zullen wel werken in Nederland (ik denk trouwens dat heel wat Vlaamse Voerenaars ook in NL werken, zoveel werk in Voeren zelf is er niet), maar kinderen gaan denk ik in Voeren zelf naar school. Het Vlaamse onderwijs staat toch beter aangeschreven dan het Nederlandse. Als middelbare school ligt Maastricht dan weer meer voor de hand. Maar ik ken de streek niet goed genoeg om dat zeker te weten.
Controversiële vraag maar... was Voeren tweehonderd jaar geleden ook al zo een twijfelgeval of is dit het gevolg van de oprukkende verfransing sinds 1830?
In elk geval lijkt het dat we het terugwinnen maar... hebben we dat eigenlijk wel aan onszelf te danken?
Er zijn immers blijkbaar wel middelbare scholen nu in Voeren (http://www.pssvoeren.be/welkom/index_ligging.htm)
maar als die Nederlanders dat niet gebruiken, wat zou hen weerhouden hebben als Voeren een Waalse faciliteitengemeente was?

...Als Nederlanders faciliteiten krijgen in Voeren betekent dat ook trouwens dat Fransen die mogen gebruiken (scholen, administratie..) in de Vlaamse Rand?

Citaat:
Overigens ligt de grens tussen Germaanse talen (Limburgs, Duits, Nederlands) en de Romaanse talen (Waals, Frans) niet bij de huidige taalgrens, want ook in de officieel Franstalige gemeenten Bleiberg (Plombières), Welkenraedt en Baelen wordt een Germaans dialect gesproken, een overgangsdialect tussen Limburgs en Ripuarisch dat voor het gemak Platdiets wordt genoemd. Aubel, de gemeente ten zuiden van Voeren, was tot de twintigste eeuw half Limburgs, half Waals, maar daar heeft het Waals de overhand gekregen.
Wat is het statuut precies van Plombieres nu?
En wat bedoel je met de grens, want het lijkt me dat , als ik de verkiezingsresultaten bekijk, er toch ondertussen vooral Frans gesproken wordt in die streek (of doen de Vlamingen niet mee aan dat spelletje?)

Citaat:
In Brussel hè, niet in Voeren.
Even verstrooid, uiteraard! En zoals ik al vaak zei, eerst een taaltest Frans-Engels, en als ze Frans kennen-> onbruikbaar!
Oud 9 januari 2007, 22:17   #55
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Volgens mij zou de ene of andere vorm van een staatsverband tussen beide delen van het Nederlandse taalgebied daar eerder toe bijdragen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 22:57   #56
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Volgens mij zou de ene of andere vorm van een staatsverband tussen beide delen van het Nederlandse taalgebied daar eerder toe bijdragen.
Ik denk niet dat dat het voor Nederlanders zoveel aantrekkelijker maakt om zich daar te gaan vestigen. Nu we Europa hebben gaat dat met hetzelfde gemak.
Oud 9 januari 2007, 23:41   #57
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat dat het voor Nederlanders zoveel aantrekkelijker maakt om zich daar te gaan vestigen. Nu we Europa hebben gaat dat met hetzelfde gemak.
Ik denk er anders over. Mocht Brussel een Nederlandse stad worden, komt er een circulatie op gang van bv. werknemers die voor allerlei nationale en internationale bedrijven werken met vestigingne in de grote steden. Van de Nederlanders die dan naar Brussel overgeplaatst zouden worden verwacht ik dat ze zouden geneigd worden om er Nederlands te blijven spreken omdat het tensotte om een Nederlandse stad gaat. Een nog grotere kans om een relatief snelle hervernederlandsing van Brussel zou waarschijnlijk ontstaan als die stad de hoofdstad wordt van de verenigde Nederlanden. Nederlanders die zich tegenwoordig in Brussel vestigen proberen vaak als buitenlanders niet tegen de plaatselijke gebruiken in te gaan en spreken er daarom vaak Frans.
Oud 9 januari 2007, 23:43   #58
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ik denk er anders over. Mocht Brussel een Nederlandse stad worden, komt er een circulatie op gang van bv. werknemers die voor allerlei nationale en internationale bedrijven werken met vestigingne in de grote steden. Van de Nederlanders die dan naar Brussel overgeplaatst zouden worden verwacht ik dat ze zouden geneigd worden om er Nederlands te blijven spreken omdat het tensotte om een Nederlandse stad gaat. Een nog grotere kans om een relatief snelle hervernederlandsing van Brussel zou waarschijnlijk ontstaan als die stad de hoofdstad wordt van de verenigde Nederlanden. Nederlanders die zich tegenwoordig in Brussel vestigen proberen vaak als buitenlanders niet tegen de plaatselijke gebruiken in te gaan en spreken er daarom vaak Frans.
Maar Brussel maak je niet 1,2,3 Nederlands, hoe graag evilbu je dat ook wil laten geloven. Je moet wel een miljoen Nederlanders naar Brussel sturen, wil je een Nederlandstalige meerderheid hebben.
Oud 10 januari 2007, 00:19   #59
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Maar Brussel maak je niet 1,2,3 Nederlands, hoe graag evilbu je dat ook wil laten geloven.
Dat verwacht ik ook niet. Wel een duidelijke kentering ten voordele van het Nederlands binnen 10 a 20 jaar.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 10 januari 2007 om 00:19.
Oud 10 januari 2007, 00:44   #60
Dimitri

Standaard

Citaat:
Controversiële vraag maar... was Voeren tweehonderd jaar geleden ook al zo een twijfelgeval of is dit het gevolg van de oprukkende verfransing sinds 1830?
Als je het artikel over Voeren op Wikipedia leest, zul je begrijpen dat in Voeren altijd een Limburgs dialect werd gesproken en het dus nooit Franstalig is geweest. Men beheerste het Frans natuurlijk wel, vanwege de nabijheid van het Franse taalgebied, maar uit de talentellingen blijkt dat tot WOII de overgrote meerderheid zich Nederlandstalig beschouwde. Dat er nu Franstaligen zijn, komt doordat een deel van de oorspronkelijke bewoners (die dus Limburgs spraken!) zich, vooral na WOII, afkeerde van het Nederlands en Fransgezind is geworden, deze groep uit onvrede met de overheveling van de Voerstreek naar Limburg zich politiek is gaan afzetten tegen Vlaanderen en zij hun nakomelingen in het Frans hebben opgevoed. De Franstaligen vormen dus geen historische minderheid, want in de negentiende eeuw woonden er nog nauwelijks Franstaligen (bij de eerste talentelling in 1846 was in 5 van de 6 dorpen ongeveer 95% van de bevolking Nederlandstalig, alleen in Moelingen was er steeds een grote Franstalige minderheid, waarschijnlijk vanwege de douane-activiteiten). Er is enkel een Franstalige minderheid ontstaan doordat een deel van de autochtone bevolking onder invloed van de politieke gebeurtenissen (de verfransingsdruk van de Belgische staat; WOII en de repressie, die Vlaanderen en het Nederlands een slechte naam bezorgde; de overheveling naar Belgisch Limburg waar men helemaal geen banden mee had) Fransgezind is geworden. Men veranderde dus in feite van voorkeursstandaardtaal, hoewel men eigenlijk gewoon Nederlands- of in ieder geval Limburgstalig was. Het zou hetzelfde zijn als wanneer in enkele Waalse taalgrensdorpjes een deel van de bevolking uit onvrede met de Waalse politiek of uit enthousiasme over Vlaanderen verklaart voortaan Nederlands te spreken (hoewel men eigenlijk Waals spreekt), zich gaat afzetten tegen Wallonië, aansluiting bij Vlaanderen eist en de kinderen in het Nederlands gaat opvoeden.

Citaat:
Wat is het statuut precies van Plombieres nu?
En wat bedoel je met de grens, want het lijkt me dat , als ik de verkiezingsresultaten bekijk, er toch ondertussen vooral Frans gesproken wordt in die streek (of doen de Vlamingen niet mee aan dat spelletje?)
Bleiberg, Welkenraedt en Baelen zijn officieel Franstalig, maar in 1966 is in de Taalwet bestuurszaken de mogelijkheid opgenomen Nederlandse of Duitse taalfaciliteiten op te starten als daar behoefte aan is. Officieel zijn die nooit ingesteld, want daar moet de regering over beslissen, maar een jaar of vijf geleden zijn de drie gemeenten wel onofficieel begonnen met het verlenen van taalfaciliteiten aan de vele Duitstaligen die er zijn komen wonen. Dat zijn niet alleen Duitsers uit de regio Aken, maar vooral Duitstalige Belgen die vanwege de stijgende huizenprijzen in de Duitstalige Gemeenschap (als gevolg van de vele Duitsers uit de regio Aken dáár) naar deze buurgemeenten van de DG zijn verhuisd.

Er wordt dus inmiddels weer behoorlijk wat Duits of dialect gesproken en misschien zorgen de Duitsers er zo wel voor dat het oorspronkelijke dialect behouden blijft. Overigens wonen er in de aan NL grenzende dorpen van de gemeente Bleiberg (Sippenaeken, Gemmenich) inmiddels ook veel Nederlanders. De meeste dorpen in deze gemeente - Sippenaeken, Gemmenich, Homburg en Moresnet om precies te zijn - waren trouwens van oorsprong net als Voeren Nederlandstalig, maar zijn langzaam maar zeker overgeschakeld op het Duits en na WOI en WOII sterk Fransgezind geworden. Door die Fransgezindheid zijn de dorpen in het Franse taalgebied terecht gekomen.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 10 januari 2007 om 00:48.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be