![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Geven jullie soms geld aan bedelaars? | |||
Altijd |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,17% |
Soms |
![]() ![]() ![]() |
38 | 46,91% |
Nooit |
![]() ![]() ![]() |
23 | 28,40% |
Ze moesten bedelen verbieden |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,17% |
Alleen als het eigen volk is |
![]() ![]() ![]() |
7 | 8,64% |
Alleen als ze niet opdringerig zijn |
![]() ![]() ![]() |
3 | 3,70% |
Aantal stemmers: 81. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Je kan maar pas lid worden als je sporen van luiheid vertoont
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik geef alleen aan "bedelaars" die effectief iets doen om iets te krijgen, Straatkunstenaars bijvoorbeeld.
En dat geven . Dat kan 50 cent zijn, of een blik cola of een broodje.... hangt er volledig van af wat ik bij heb.
![]() |
#43 |
Minister
|
![]() Bij ons in de gemeente zijn geen bedelaars.
Als we in de stad zijn, kan ik dat nooit laten. Begin december was mijn vriendin met de gasten in een winkel kleren gaan kopen en stond ik buiten te paffen. Aan de overkant zat een bedelaar, ik stapte op de man af, haalde mijn portefeuille boven en kwam tot de vaststelling dat ik geen kleingeld had dus was ik wel verplicht om hem een briefje van tien euro te geven. Hij zal blij geweest zijn! Normaal geef ik wat enkel geld. Een paar jaar geleden - eind jaren negentig - zat ik na een bedrijfsbezoek met een paar vrienden op een terras op de Oude Markt in Leuven. Tijdens het anderhalve uur dat we er zaten, kwamen drie bedelaars langs. Drie! Dat was een beetje teveel van het goede en werkte op mijn zenuwen.
![]() |
#44 |
Parlementslid
|
![]() enkele jaren geleden gestopt met geven aan bedelaars om volgende reden :
"op een dinsdagvoormiddag rond 10h30 komt er in de winkel waar ik toen werkte een jongetje van een jaar of tien binnengestapt met een rieten mandje waarin enkele euro's lagen in zijn handen, hij vroeg me in het frans of hij geen "almoess
![]() |
#45 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() enfin ziehier.............. enkele jaren geleden gestopt met geven aan bedelaars om volgende reden : op een dinsdagvoormiddag rond 10h30 komt er in de winkel waar ik toen werkte een jongetje van een jaar of tien binnengestapt met een rieten mandje waarin enkele euro's lagen in zijn handen, hij vroeg me in het frans of hij geen "almoess" kreeg s'il vous plait monsieur.... totaal verwonderd vroeg ik hem of hij niet naar school moest gaan, want tenslotte is er in ons land leerplicht en onze eigen kinderen die zaten volgens mij braafkes in de schoolbanken, ik zei ook tegen de kleinen dat hij moest opletten, want dat bedelen niet toegelaten is en dat hij door de politie zou meegenomen worden als ze zouden zien dat hij aan het spijbelen was.... en ze hem naar zijn school zouden terugvoeren. Afin, zijn reactie was .... moi pas comprendre.... en ikke ben al naar school gewest... even later kwam er een tweede manneke van ongeveer dezelfde leeftijd binnen en die had een gelijkaardig korfke waar iets meer eurookes inlagen... de klein mannen begonnen met elkaar te palaveren in een taal die ik niet verstond en plots kwam er een vrouw binnen van rond de dertig jaar (zigeunertype) die vrij nors vroeg waarom de kindjes niks kregen... ik legde haar uit dat de kindjes eigenlijk op school hadden moeten zitten en niet in een winkelstraat op dinsdagvoormiddag moesten lopen bedelen... waarop de vrouw begon te klagen en zagen dat ze vier kindjes alleen moest onderhouden en dat ze geen werk had en dat ze 220 euro huishuur moest betalen voor een klein appartementje en dat ze ziek was en...... alle miserie van de wereld was de hare.... en toen heb ik haar gezegd dat ze enkel en alleen al door te stoppen met roken, want ze stond met een pakje sigaretten in haar ene hand en een opgestoken sigaret in haar andere, gemakkelijk de huur van 220 euro per maand zou kunnen uitsparen, en misschien door werk te zoeken een deftig loon zou kunnen verdienen om haar kindjes eten te geven.... en opeens sprak de vrouw, die eerst enkel gebrekkig duits en frans en een klein beetje vlaams machtig was voldoende vlaams om me te verwijten van rotte vlaamse smeerlap en de sigaretten in mijn gezicht smeet en met haar kinderen het hazepad koos........... moesten alle handelaars en mensen die in een zaak of winkel werken waar bedelaars langskomen, of hun kinderen langssturen met een korfje, op deze manier reageren het probleem zou zichzelf oplossen als ze niks meer zouden krijgen..... ik was reeds van 8 uur s'morgens op mijn werk, had reeds NUL klanten over de vloer gekregen toen het 10u30 was en nog maar 0,0 euro ontvangen voor mijnen baas, maar in t'korfke van die bedelknapen lagen reeds meerdere (zelf gezien) twee euro stukken..... dat is de reden waarom ik gestopt ben met geven aan bedelaars !
![]() |
![]() |
#46 |
Minister
|
![]() Ik geef geen geld aan beroepsbedelaars, het soort dat zijn dag vult met aan het station iedereen kleingeld proberen af te trogellen. Wat ik wel soms doe is geld stoppen in de jas van een slapende dakloze. Zo ontloop ik de kans dat ze me de volgende keer stalken voor geld.
![]() |
#47 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Minister-President
|
![]() Soms. Zelden, eigenlijk. Al gaf ik vorige week een kop koffie aan een man in rolstoel.
Maar ik heb gewoon zelden cash bij, laat staan muntgeld.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Gouverneur
|
![]() Ik geef nooit geld aan bedelaars. Ik geef soms wel een brood, vlees of zelfs een belegd broodje of bakje frieten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet niet hoe oud u bent, maar ik heb de tijd nog meegemaakt dat bedelaars aan huis kwamen bedelen, niet voor geld maar wel voor een paar boterhammen.
Laatst gewijzigd door daiwa : 16 januari 2007 om 02:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
& dan zijn we een heel eind verder ! ... Indien er geen reden meer is om te bedelen.. zullen diegenen die dat toch nog "ondernemen" vanzelf ontmaskerd worden als gedupeerden van maffiabazen...
![]() |
![]() |
#52 |
Partijlid
|
![]() ik smijt mijn sigarettenpeuken in hun bakske , ge moet hun bakkes dan zien
![]() ![]()
![]() |
#53 |
|
![]() Nog nooit gedaan. Wat ik al wel veel gedaan heb, is geld geven aan straatmuzikanten of mensen die rond komen voor het goede doel. Zowat de helft van het geld dat bedoeld was voor 1 dag door te komen, heb ik zo weggegeven in Londen.
Helaas is het zo dat er een heuse bedelaarsindustrie is in België. Dat zijn mensen die 's ochtens met de BMW worden afgezet en 's avonds weer opgehaald worden, en dat elke dag opnieuw. Let er eens op als je naar de winkel gaat, het zijn steeds dezelfden. Dit blijft me bij; een vrouw van Oost-Europese afkomst met een kartonnen bordje waar op stond dat ze honger had. Mijn tante komt uit de winkel en beslist uit medeleven een heel brood te geven. Daarop wordt die vrouw enorm kwaad, begint te roepen en gooit het brood de grond op. Tsja, ze wou geld. Laatst gewijzigd door Heftruck : 17 januari 2007 om 21:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De humor is mij zoek met uw posting.
![]() |
#56 |
Partijlid
|
![]()
![]() |
#57 |
Minister
|
![]() Ik geef enkel aan bedelaars die me aanstaan. Om te verduidelijken, geen junkies en liever ook geen gesluierde vrouwen met kind op arm, zoals je die op het station van Brussel veel tegenkomt, daar die toch door hun man uitgebuit worden. Aan oude mensen geef ik altijd iets. Een sigaret kunnen ze ook altijd krijgen, zelfs een junk.
Dat men er bier mee gaat kopen vind ik ook niet zo erg. Ik weet dat de meesten in Poverello al goed eten krijgen. Ik heb zelfs al eens een oue bedelaar een flesje trappist gegeven, kwestie dat hij ook eens een deftig biertje kan drinken ipv al die Cara pils brol. Op café komt er af en toe een Oosteuropeaan accordeon spelen. Die gaat zo van café naar café en werkt dus voor zijn geld. Van mij krijgt hij dan ook altijd 50 cent en een pintje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
|
![]() Soms, vooral als ze het vriendelijk vragen. Onlangs nog voorgehad in Brussel.
Meestal komen ze de puppy uithangen en ik heb daar een natuurlijke afkeer van. Maar ik ben zelf niet zo rijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is me het laatst overkomen in 1988 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() Het heeft natuurlijk weinig zin dat de ene bedelaar de andere geld geeft...
Of mss toch wel... |
![]() |
![]() |