Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2007, 02:14   #41
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En waar studeer je? Als het in diepe Vlaanderen is, is het te begrijpen.
Gent, en daar zie je nooit Franstalige studenten, of het nu Belgen of niet zijn, wel Duits, Hongaars,...-taligen.
Een vriendin van me is nu in Finland, waar zij met volle overgave de Finse taal leert (ook al spreekt iedereen er vloeiend Engels, die Finnen zijn echt niet zo betoeterd als die "racistische" Vlamingen om voor hen alles in het Engels te doen). Zij komt er vlot overeen met iedereen (Spanjaarden, Finnen,..) behalve met.... Franstaligen, die de hele tijd bijeen hokken, enkel Frans spreken en zich afzonderen.
Oud 18 januari 2007, 07:28   #42
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Zij komt er vlot overeen met iedereen (Spanjaarden, Finnen,..) behalve met.... Franstaligen, die de hele tijd bijeen hokken, enkel Frans spreken en zich afzonderen.
Vele Franstaligen zijn cultureel-autistisch. Dat is een hele grote handicap, waar we begrip moeten voor tonen, want ze missen enorm veel kansen. Zowel op het publieke vlak (zie de catastrofale toestand van Wallonië en in mindere mate van Brussel) als op het persoonlijke vlak (ik ken er nogal wat die dolgraag evenementen in Vlaanderen zouden bijwonen maar niet durven omdat ze niet genoeg Nederlands kennen).
Oud 18 januari 2007, 07:30   #43
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gent, en daar zie je nooit Franstalige studenten, of het nu Belgen of niet zijn, wel Duits, Hongaars,...-taligen.
Een vriendin van me is nu in Finland, waar zij met volle overgave de Finse taal leert (ook al spreekt iedereen er vloeiend Engels, die Finnen zijn echt niet zo betoeterd als die "racistische" Vlamingen om voor hen alles in het Engels te doen). Zij komt er vlot overeen met iedereen (Spanjaarden, Finnen,..) behalve met.... Franstaligen, die de hele tijd bijeen hokken, enkel Frans spreken en zich afzonderen.
Grappig dat je dit hier vermeldt, want ik heb onlangs ongeveer hetzelfde meegemaakt, toen ik in Londen was samen met een aantal andere mensen uit heel Europa. Iedereen begroette elkaar in het Engels en men bleef dat de hele avond ook onder elkaar spreken. Met uitzondering echter van de Fransen in de groep, die zich al snel afzonderden op hun eigen Franstalige eilandje.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 07:30   #44
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De grote meerderheid van de Franstaligen (ook degene die in Vlaanderen wonen) voelen zich Franstalig en u weet het wel. Is Rik Daems volgens u een Waal geworden omdat hij nu in Wallonië leeft?
Neen, dat is wat u zou willen om uw autistisch wereldbeeld te doen kloppen.

U bent zo doorzichtig...

Terwijl u zich verder opsluit, dringen de Vlamingen dieper en dieper de wereld in en zullen ze - zoals de Catalanen of of de Schotten - binnenkort hun eigen weg gaan.
Oud 18 januari 2007, 09:56   #45
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Vele Franstaligen zijn cultureel-autistisch. Dat is een hele grote handicap, waar we begrip moeten voor tonen, want ze missen enorm veel kansen. Zowel op het publieke vlak (zie de catastrofale toestand van Wallonië en in mindere mate van Brussel) als op het persoonlijke vlak (ik ken er nogal wat die dolgraag evenementen in Vlaanderen zouden bijwonen maar niet durven omdat ze niet genoeg Nederlands kennen).
De kloof is te groot tussen de Vlamingen en de Franstaligen geworden opdat we nog elkaar begrijpen, denk ik. We kennen elkaar niet meer, we spreken met elkaar niet meer, we kijken niet naar dezelfde media, we leven in twee totaal verschillende planeten. Kijk hier in Brussel : er leven Franstaligen en Vlamingen maar er zijn geen contacten meer tussen de gemeenschappen en men zoekt ze niet meer. En het heeft niets te maken met de taal. Zelfs Franstalige Brusselaars die heel goed Nederlands kennen, merken het. Om op de initiale vraag te antwoorden, zou ik zeggen : Ja, Walen en Vlamingen zijn ergens "vijanden".
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 10:01   #46
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Grappig dat je dit hier vermeldt, want ik heb onlangs ongeveer hetzelfde meegemaakt, toen ik in Londen was samen met een aantal andere mensen uit heel Europa. Iedereen begroette elkaar in het Engels en men bleef dat de hele avond ook onder elkaar spreken. Met uitzondering echter van de Fransen in de groep, die zich al snel afzonderden op hun eigen Franstalige eilandje.
En ik heb het tegengestelde met vakantie in Frankrijk twee jaar geleden gezien : Vlamingen die niet aan de groep zich aanpasten. Op de andere kant, was er een groep Zweden en ze pasten zich perfect met de groep aan (heel sympathieke kerels trouwens) : we spraken met hen in het Engels. En ja, Vlamingen, er zijn Franstaligen die Engels kunnen spreken zels als veel Vlamingen nog met hun stereotypen leven.
Oud 18 januari 2007, 10:09   #47
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Neen, dat is wat u zou willen om uw autistisch wereldbeeld te doen kloppen.

U bent zo doorzichtig...

Terwijl u zich verder opsluit, dringen de Vlamingen dieper en dieper de wereld in en zullen ze - zoals de Catalanen of of de Schotten - binnenkort hun eigen weg gaan.
Ik heb geen "autistisch wereldbeeld" , begrepen? Of wil je dat ik het anders uitleg opdat je het vlug begrijpt?

Laatst gewijzigd door Everytime : 18 januari 2007 om 10:11.
Oud 18 januari 2007, 10:28   #48
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb geen "autistisch wereldbeeld" , begrepen?
Of anders wat?

Citaat:
Of wil je dat ik het anders uitleg opdat je het vlug begrijpt?
Het staat je vrij om het even wat nader toe te lichten. Misschien kan een verwijzing naar www.fdf.be al volstaan?

Laatst gewijzigd door baarle : 18 januari 2007 om 10:29.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 10:29   #49
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht

Ik heb ook destijds in verschillende buitenlandse locaties vergaderingen bijgewoond met verschillende nationaliteiten.
Wat mij opviel was dit:
Bij de engelstaligen verliepen alle spreekbeurten uiteraard in het engels met vertalingsfaciliteiten in het frans, duits, spaans.
Bij de franstaligen was het frans of engels, volgens de nationaliteit van de spreker, met vertalingen naar engels, duits en spaans.
In Nederland was het allemaal engels, maar ze vertaalden ook wel in 't nederlands.
In Duitsland was het duits/engels met vertaling frans; duits, engels, spaans.

Men kan zich dus wel een duidelijk beeld geven hoe men met de nederlandse taal omgaat in internationale middens.

Wat nu de breaks en andere recepties betreft, het is juist dat franstaligen meestal samenklitten maar daar hebben ze hoegenaamd niet het monopolie van. Ga maar eens op vakantie in Frankrijk, Italië, Spanje of eender welke exotische bestemming en wie zie je daar aan dezelfde tafel?. Juist ja, hollanders onder elkaar, zoals vlamingen, fransen, engelsen, duitsers enz...

Sommigen hier beweren dat ze zich grootnederlanders voelen en niet belg. Hebben ze zich als eens afgevraagd waarom de huidige "kleinnederlanders" toch liever bij die belgen vertoeven, alhoewel ze de taal niet machtig zijn (behalve misschien in geschrift) ? En kunnen ze vertellen welk voordeel de vlaamse burgers in een grootnederland zouden hebben ?.
Oud 18 januari 2007, 11:34   #50
Banneling

Standaard

Citaat:
Op die Franstalige zenders kan je geen goed beeld krijgen. Het gebeurt veel minder vaak dat ik Vlamingen (gedubd of ondertiteld) zie dan dat ik Franstaligen zie op bijvoorbeeld de VRT. Zo heb ik ook Franse reportages gezien over die RTBF documentaire waarin men uitsluitend met Franstaligen Belgen praatte in Brussel. Is dat niet een beetje zwakjes als je reportage juist gaat over het verschil tussen twee groepen?

Heel grappig werd het toen Christian Laporte in die uitzending van VRT over de gemeenteraadsverkiezingen in Sint- Genesius-Rode zei "U ziet, ik kom vaak op tv om te tonen dat er Franstaligen zijn die Nederland spreken", waarop Bracke hem pakte met "misschien juist zo vaak u omdat u een van de weinigen bent?"
Christian Laporte is een geboren en getogen Vlaming!!!!!!!!!!!!!!!!!
T'is pas nadat hij als eerste zijn familie naar een franstalige unief ging, dat hij zich bekeerde en smalend begon te doen over het Nederlands. (Hij eiste zelfs van zijn ouders, doodbrave Vlamingen, dat ze voortaan enkels Frans tegen hem zouden spreken).
Bracke zou hem beter eens de vraag stellen waarom hij de francofoon uithangt die 'vlot' Nederlands praat.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 11:38   #51
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
T'is pas nadat hij als eerste zijn familie naar een franstalige unief ging, dat hij zich bekeerde en smalend begon te doen over het Nederlands. (Hij eiste zelfs van zijn ouders, doodbrave Vlamingen, dat ze voortaan enkels Frans tegen hem zouden spreken).
Bracke zou hem beter eens de vraag stellen waarom hij de francofoon uithangt die 'vlot' Nederlands praat.
Wel uhm in die ondertussen beruchte uitzending over Sint Genesius Rode ("ik moet enkel de Franstalige kant vegen van de burgemeester") zaten dus twee "Franstaligen" om in het Nederlands deel te nemen aan het debat..... Christian van Eycken en Laporte.
Maingain in het Nederlands, dat zou pas eens interessant zijn.

Maar ik kan het toch moeilijk geloven, beiden klinken eigenlijk naar mijn mening Franstalig, hun Nederlands klinkt echt raar?! Wat is er gebeurd?
Oud 18 januari 2007, 11:55   #52
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel uhm in die ondertussen beruchte uitzending over Sint Genesius Rode ("ik moet enkel de Franstalige kant vegen van de burgemeester") zaten dus twee "Franstaligen" om in het Nederlands deel te nemen aan het debat..... Christian van Eycken en Laporte.

Maar ik kan het toch moeilijk geloven, beiden klinken eigenlijk naar mijn mening Franstalig, hun Nederlands klinkt echt raar?! Wat is er gebeurd?
Ze zoudens eens Michel Daerden op "De Zevende Dag" moeten uitnodigen......................
Oud 18 januari 2007, 12:32   #53
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht

Kan je ook eens aan Leterme vragen waarom hij als geboren en getogen waal vlot nederlands praat ?.

Als jij het nederlands van Laporte als vlot beschouwd dan krijgt het wel veel water binnen.
Oud 18 januari 2007, 12:41   #54
Banneling

Standaard

Citaat:

Christian Laporte wordt altijd opgetrommeld als goed Nederlands sprekende Belg. Maar hij is een geboren en getogen Vlaming!!!
Ik ken zijn familie! Zijn ouders waren echte Vlamingen, klapten altijd een pittig Vlaams-Brussels dialect.

Christian van Eycken is ook een geconverteerde Vlaming !

Vandaar dat het goed zou zijn indien Bracke of andere journalisten die 2 geconverteerden met hun neus op de waarheid drukt en hen vraagt waarom geen franstaligen 'de souche' aan debatprogramma's op de VRT meedoen terwijl de hielenlikkers Laporte en Van Eycken beweren dat er toch zoveel 'tweetalige' franstaligen zijn. Zoveel ... dat ze er niet in slagen er zelfs maar 1 op te trommelen, maar die 2 marionetten telkens de dienst moeten garanderen.
Oud 18 januari 2007, 12:47   #55
Banneling

Standaard

Citaat:
schaveiger;2347673]Kan je ook eens aan Leterme vragen waarom hij als geboren en getogen waal vlot nederlands praat ?.
Volgens het interview in De Humo werd hij tweetalig opgevoed door een Franstalige vader en een Nederlandstalige moeder. Hij mag dan officieel in Wallonië geboren, hij groeide op Vlaanderen.

Citaat:
Als jij het nederlands van Laporte als vlot beschouwd dan krijgt het wel veel water binnen.
Ik beschouw zijn Nederlands niet als 'vlot'. Het zijn de media die hem voorstellen als "vlot Nederlands sprekende franstalige", hetgeen een leugen is.
Dat gebrek aan vlotheid heeft te maken met het feit dat hij tot zijn 18 jaar 'plat Vloms klapte thois.'
Oud 18 januari 2007, 12:51   #56
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee maar op de andere kant is het Nederlands van Di Rupo zo'n ramp dat het beter voor hem is Frans te spreken.
Erg hé voor iemand die ook de premier wil spelen over 6 miljoen Vlamingen.
En hij kan ze niet eens aanspreken zonder voorgeschreven speeches of spiekbriefjes. Un bon Belge (francophone) quoi ...
Oud 18 januari 2007, 13:44   #57
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee maar op de andere kant is het Nederlands van Di Rupo zo'n ramp dat het beter voor hem is Frans te spreken.

zowat de Belze geschiedenis kort samengevat.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 14:01   #58
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kloof is te groot tussen de Vlamingen en de Franstaligen geworden opdat we nog elkaar begrijpen, denk ik. We kennen elkaar niet meer, we spreken met elkaar niet meer, we kijken niet naar dezelfde media, we leven in twee totaal verschillende planeten. Kijk hier in Brussel : er leven Franstaligen en Vlamingen maar er zijn geen contacten meer tussen de gemeenschappen en men zoekt ze niet meer. En het heeft niets te maken met de taal. Zelfs Franstalige Brusselaars die heel goed Nederlands kennen, merken het. Om op de initiale vraag te antwoorden, zou ik zeggen : Ja, Walen en Vlamingen zijn ergens "vijanden".
Ik zou zeggen : ce ne sont pas des ennemis, mais des adversaires. In het nederlands "tegenstrevers" : ze hebben beide andere belangen te verdedigen, meer zelfs 'tegengestelde' belangen .
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 14:06   #59
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ze hebben helemaal geen tegengestelde belangen. Ze hebben momenteel zelfs zeer gelijklopende belangen: van de trikolore ketens afraken. Alleen beseffen ze dat nog niet.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 14:22   #60
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ze hebben helemaal geen tegengestelde belangen. Ze hebben momenteel zelfs zeer gelijklopende belangen: van de trikolore ketens afraken. Alleen beseffen ze dat nog niet.
En welk soort belangen zouden beide gemeenschappen hiermee hebben ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be