![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een vriendin van me is nu in Finland, waar zij met volle overgave de Finse taal leert (ook al spreekt iedereen er vloeiend Engels, die Finnen zijn echt niet zo betoeterd als die "racistische" Vlamingen om voor hen alles in het Engels te doen). Zij komt er vlot overeen met iedereen (Spanjaarden, Finnen,..) behalve met.... Franstaligen, die de hele tijd bijeen hokken, enkel Frans spreken en zich afzonderen.
![]() |
![]() |
#42 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Vele Franstaligen zijn cultureel-autistisch. Dat is een hele grote handicap, waar we begrip moeten voor tonen, want ze missen enorm veel kansen. Zowel op het publieke vlak (zie de catastrofale toestand van Wallonië en in mindere mate van Brussel) als op het persoonlijke vlak (ik ken er nogal wat die dolgraag evenementen in Vlaanderen zouden bijwonen maar niet durven omdat ze niet genoeg Nederlands kennen).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
U bent zo doorzichtig... Terwijl u zich verder opsluit, dringen de Vlamingen dieper en dieper de wereld in en zullen ze - zoals de Catalanen of of de Schotten - binnenkort hun eigen weg gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Everytime : 18 januari 2007 om 10:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Of anders wat?
Citaat:
Laatst gewijzigd door baarle : 18 januari 2007 om 10:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb ook destijds in verschillende buitenlandse locaties vergaderingen bijgewoond met verschillende nationaliteiten. Wat mij opviel was dit: Bij de engelstaligen verliepen alle spreekbeurten uiteraard in het engels met vertalingsfaciliteiten in het frans, duits, spaans. Bij de franstaligen was het frans of engels, volgens de nationaliteit van de spreker, met vertalingen naar engels, duits en spaans. In Nederland was het allemaal engels, maar ze vertaalden ook wel in 't nederlands. In Duitsland was het duits/engels met vertaling frans; duits, engels, spaans. Men kan zich dus wel een duidelijk beeld geven hoe men met de nederlandse taal omgaat in internationale middens. Wat nu de breaks en andere recepties betreft, het is juist dat franstaligen meestal samenklitten maar daar hebben ze hoegenaamd niet het monopolie van. Ga maar eens op vakantie in Frankrijk, Italië, Spanje of eender welke exotische bestemming en wie zie je daar aan dezelfde tafel?. Juist ja, hollanders onder elkaar, zoals vlamingen, fransen, engelsen, duitsers enz... Sommigen hier beweren dat ze zich grootnederlanders voelen en niet belg. Hebben ze zich als eens afgevraagd waarom de huidige "kleinnederlanders" toch liever bij die belgen vertoeven, alhoewel ze de taal niet machtig zijn (behalve misschien in geschrift) ? En kunnen ze vertellen welk voordeel de vlaamse burgers in een grootnederland zouden hebben ?.
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
T'is pas nadat hij als eerste zijn familie naar een franstalige unief ging, dat hij zich bekeerde en smalend begon te doen over het Nederlands. (Hij eiste zelfs van zijn ouders, doodbrave Vlamingen, dat ze voortaan enkels Frans tegen hem zouden spreken). Bracke zou hem beter eens de vraag stellen waarom hij de francofoon uithangt die 'vlot' Nederlands praat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maingain in het Nederlands, dat zou pas eens interessant zijn. Maar ik kan het toch moeilijk geloven, beiden klinken eigenlijk naar mijn mening Franstalig, hun Nederlands klinkt echt raar?! Wat is er gebeurd?
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als jij het nederlands van Laporte als vlot beschouwd dan krijgt het wel veel water binnen.
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Christian Laporte wordt altijd opgetrommeld als goed Nederlands sprekende Belg. Maar hij is een geboren en getogen Vlaming!!! Ik ken zijn familie! Zijn ouders waren echte Vlamingen, klapten altijd een pittig Vlaams-Brussels dialect. Christian van Eycken is ook een geconverteerde Vlaming ! Vandaar dat het goed zou zijn indien Bracke of andere journalisten die 2 geconverteerden met hun neus op de waarheid drukt en hen vraagt waarom geen franstaligen 'de souche' aan debatprogramma's op de VRT meedoen terwijl de hielenlikkers Laporte en Van Eycken beweren dat er toch zoveel 'tweetalige' franstaligen zijn. Zoveel ... dat ze er niet in slagen er zelfs maar 1 op te trommelen, maar die 2 marionetten telkens de dienst moeten garanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat gebrek aan vlotheid heeft te maken met het feit dat hij tot zijn 18 jaar 'plat Vloms klapte thois.' |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En hij kan ze niet eens aanspreken zonder voorgeschreven speeches of spiekbriefjes. Un bon Belge (francophone) quoi ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze hebben helemaal geen tegengestelde belangen. Ze hebben momenteel zelfs zeer gelijklopende belangen: van de trikolore ketens afraken. Alleen beseffen ze dat nog niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Minister-President
|
![]() En welk soort belangen zouden beide gemeenschappen hiermee hebben ?