![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In praktijk zien we dat heel wat mensen in god geloven, maar dat er nauwelijks mensen in kabouters geloven. Dit alleen wijst er al op dat er iets mank zit met de vergelijking.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U gelooft dus dat er geen vliegende theepot bestaat?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik geloof inderdaad dat er geen vliegende theepot bestaat.
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 28 januari 2007 om 14:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een normaal mens zou circe dan antwoorden, 'Naar alle waarschijnlijkheid (niets wijst op het tegendeel (en het is waarschijnlijk wetenschappelijk gezien zelfs onmogelijk (dat weet ik nu niet echt))) is er zo geen theepot.'
Ik zie niet in waarom we het geloof in het bestaan van een 'god' (wat dan nog voor iedereen iets anders betekent en ook meteen een algemeen bewijs van het (niet-)bestaan uitsluit) niet op dezelfde manier zouden kunnen counteren. Mensen doen het elke dag, iets dat enorm waarschijnlijk is, voor een zekerheid aannemen, anders zou het leven wel zeer ingewikkeld worden. En vermits het zeer onwaarschijnlijk is dat een 'god' (nogmaals, wat?) bestaat, kunnen we het geloof erin dus maar beter verwerpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het godsbeeld dat veel mensen zich voor de geest halen - en zeker zij die niét geloven - is er één dat voldoet aan onze menselijke logica. In mijn godsbeeld (als gelovige dus) speelt almacht, alwetendheid én barmhartigheid. Dat kan onlogisch lijken, en waarschijnlijk is het zelfs onlogisch. Maar wie zijn wij, mensen, om God te doen gehoorzamen aan de wetten van onze beperkte menselijke logica? Ik heb recent nog met een moslim gediscussieerd aangaande de Drieëenheid. Vele moslims ervaren de Triniteit als je reinste godslastering. Het betoog van die moslim, zijn argumenten tégen de Triniteit, klinken inderdaad héél logisch. Drie is drie, en drie is niet één. Maar op mijn tegenargument had hij geen verhaal meer: wie zijn wij om God aan onze menselijke logica te onderwerpen? Hij is toch veel groter en alomvattender dan wij, en we geloven beiden (hij als moslim, ik als christen) dat Hij ons begripsvermogen verre te boven gaat. Dus... drie kan best gelijk zijn aan één. En... almacht kan best hand in hand gaan met barmhartigheid. Geloven - in de betekenis van het herkennen van de echo in de Bijbel van je eigen diepste zieleroerselen - houdt ook een zekere vorm van nederigheid in: het durven loslaten van je eigen menselijke logica, en je overgeven aan een - inderdaad - ongerijmdheid. Die echo herken ik bvb. ook in de Oerknaltheorie, waar uit chaos (wanorde) - een toestand waarop zelfs de wetenschap geen vat meer heeft - kosmos (orde) wordt geboren, waar Tijd en Ruimte ontstaan en waarop onze menselijke geest wél vat heeft. Het durven erkennen dat er naast de kosmos ook nog chaos bestaat die totaal ontoegankelijk is voor het verzamelde intellect van alle mensen die ooit geleefd hebben, die vandaag leven en die er ooit nog zullen geboren worden. In mijn diepste ik zit dat idee van chaos. Waar het vandaan komt weet ik niet, maar ik herken de echo ervan in zowel de Oerknaltheorie als in het Bijbelse godsbeeld. Van bewijslast is m.i. geen sprake, noch vanwege de gelovigen die God zouden moeten kunnen bewijzen als vanwege de niet-gelovigen die Zijn bestaan zouden moeten kunnen ontkrachten. De Oerknal ontstond in een oneindig klein punt waar Ruimte en Tijd nog samenvielen. Wat er "buiten" dat punt bestond, of wat er "voor" de Oerknal bestond, daarover zullen we nooit iets te weten komen. Als er al iets bestond. Bestond het? Bestond het niet? Het gewagen over bewijslast is me dunkt dus onzinnig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe barmhartig is je god die eeuwigdurende straffen voorziet terwijl zijn eigen schepselen meer barmhartigheid tonen dat je god zelf?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Burger
|
![]() Nooit je gevoel voor humor verliezen
![]()
![]() |
#50 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Als God niet te begrijpen is met ons beperkt geschapen verstand, dan is discussie erover op zich vrij puntloos, Hij gaat toch ons verstand te boven. Makkelijk, dan hoeven we er ook geen tijd in te stoppen. De oerknal is een andere discussie, maar ik kan er in elk geval al leesvoer voor aanraden. ![]()
![]() |
![]() |
#51 |
Minister
|
![]() Naar mijn mening is die discussie dan ook vrij puntloos met niet-gelovigen. (wat trouwens in geen enkel opzicht een verwijt is)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Ik weet dat er gelovigen zijn die het lijden zélf verheerlijken. Met hen identificeer ik me niet zozeer. Zelf hou ik het erbij om het lijden dragelijk(er) te maken. Daarin - in het dragelijk(er) maken - herken ik Gods barmhartigheid. Een van mijn neven heeft een kind gehad dat vanaf haar geboorte ziek was. Nauwelijks 6 jaar oud is het overleden, na een kort leven vol pijn. In zekere zin was haar dood ook haar verlossing - ook voor haar ouders en familie. Niettemin praten mijn neef en zijn vrouw nog altijd over dit kind, en lijken ze gelukkig dat ze dat kind gehad hebben, ondanks alle pijn dat het geleden heeft, ondanks dat ook hun eigen leven er zwaar door werd gehypothekeerd, en tenslotte ondanks de niet altijd gegeven ouderliefde aan het jongere broertje dat in de schaduw stond van zijn zieke zus. Die jongen is vandaag een 17-jarige. Onlangs nog zei hij me dat hij spijt had omdat hij niet samen met zijn oudere zus is kunnen opgroeien. Kennelijk mist hij haar toch nog steeds - al heeft de tijd de wonde wel geheeld. Betrokkenen zijn geen pratikerende gelovigen. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() Ja, want als je iets uitsluit (in deze context het bestaan van god-en-)dan zeg je eigenlijk: ik geloof niet dat er een god bestaat. Dus je gelooft in het niet bestaan van een opperwezen. Dit is inderdaad een (persoonlijk) geloof.Want eigenlijk zeg je: ik persoonlijk geloof niet dat er een opperwezen is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik begrijp dat jullie er een heleboel leute en plezier aan over hebben gehouden, en dat haar broer het o zo spijtig vindt dat het kind overleden is, en hij niet kon opgroeien met een zus die constant aan het pijnlijden was. maar is er IEMAND die zich afvraagt hoe het kind er zelf over dacht? Het lijkt me raar dat U ineens de sprong maakt naar mensen die graag SM toestanden hebben: lijkt U dat niet een beetje pervers? Ik raad je dus aan met zelf zo een positie in te nemen en jouw god te prijzen dat hij je dag en nacht laat lijden. Waarschijnlijk kom je klaar bij het idee dat je familieleden er dan toch veel blijdschap en godsvrezendheid aan overhouden! sorry! meer kan er niet af. --------------- de rest van je posting: dat wat mensen onmogelijk achten mogelijk is voor god om mensen eeuwenlang te martelen, lijkt me voor zichzelf te spreken!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 28 januari 2007 om 17:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In feit zeg je: "ik persoonlijk geloof NIET dat er een theepot hangt rond te zweven in het heelal". Praise the teapot! vijf keer per dag bukken is voldoende;
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat was dus ook mijn idee over je gelukzaligheid dankzij god gegeven in het trieste lot van het beschreven kindje.
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Uit piëteit voor betrokkenen zal ik hun dit zeker nooit laten lezen. Je gebrek aan inlevingsvermogen is stuitend! De wijze waarop jij meent andermans gevoelens te duiden is het nog méér! Hier eindigt voor mij dit gesprek. |
|
![]() |
![]() |