![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Het menselijke lichaam kan veel "shit" opslaan in het lichaamsvet. Maar op zeker moment raakt dat verzadigd en dan ....
|
|
|
|
#42 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Voor woonplaatsen zoals de mijn( voorbij plaat einde beschaving) is er dan ook weinig invloed van die golven, maar op andere woonplaatsen worden zoveel golven tegelijk verstuurd dat je er hoofdpijn van krijgt. |
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#44 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#45 | |
|
Parlementslid
|
Vorig jaar verscheen er in Humo een artikel over gevaar van GSM. Ik vind het een leerzaam artikel. Wat vinden jullie ervan?
Citaat:
"Als een menselijke maatschappij het recht van de sterkste wil uitschakelen om menselijker wetten te scheppen, dan moet ze eerst maar bewijzen dat ze daar sterk genoeg voor is." Legh Freeman op de vooravond van de strafexpeditie naar Julesburg. Laatst gewijzigd door puud : 7 februari 2007 om 08:56. |
|
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Elke week verschijnt er wel een apocalyptische wetenschapper in beeld met schrikwekkende statistieken over het zoveelste ziekteverwekkende gebruik, toestel of voedingsmiddel. Meestal niet echt onderbouwd, meestal uitgaande van vermoedens en persoonlijke overtuigingen, maar o wee als je daar durft op wijzen, dan ben je de negationist of, nog belachelijker, heb je geen 'hart voor de slachtoffers'. Ik ken mensen die na het lezen van dit artikel effectief hun 'DECT' telefoon wilde wegdoen. Helaas wonen veel van die mensen in rijhuizen waar de buren van dezelfde systemen gebruik maken. Dus ofwel moet al een pact met je buren en bij uitbreiding de hele straat gaan afsluiten, ofwel ergens afgelegen gaan wonen. Die dingen bestaan al sinds de jaren '80, dus als er een echt significant effect is, moet dit al statistisch opgespoord kunnen worden (wat trouwens nog geen verklaring inhoudt). En als je dan vraagt: maar waarom?, dan klinkt het van: ja, maar wij hebben soms ook wel eens last van de vermelde symptomen en hebben dan zo'n telefoon dus enz, enz. Net alsof je een diagnose kunt stellen na het lezen van zo'n artikel! Uiteiendelijk zou eens onderzoek moeten gedaan worden naar het schadelijk effect die al die 'wetenschappers' met hun onheilstijdingen te weeg brengen. We klagen steen en been over de schadelijkheid van zowat alles tegenwoordig, maar telkens begint het wel met een 'wetenschapper' die een nieuw geloof heeft ontdekt en nijver zieltjes begint te winnen. Op het moment dat er dan een echt gedegen onderzoek naar de effecten van een bepaald fenomeen op gang begint te komen, is het meestal al vechten tegen de bierkaai om de perceptie bij het grote publiek nog bij te sturen in functie van de echte bevindingen die dergelijk onderzoek heeft opgeleverd. Mijn grootouders hebben rokend en ongezond etend twee wereldoorlogen en de ergste vervuilingen sinds het begin der tijden meegemaakt. Ze zijn stokoud geworden, hebben een paar ziektes moeten overwinnen, maar beseften al zeer goed dat ze een eeuw terug een behoorlijke lagere levensverwachting hadden. We worden gemiddeld ouder, we blijven gemiddeld langer gezond en toch gaat alles naar de k****n? Het is uiteindelijk een 'selffulfilling prophecy', het zogenaamde nocebo-effect: als je de mensen maar lang genoeg ongeluk en ziekte aanpraat, komt het er vanzelf wel van.
|
|
|
|
#47 | |
|
|
Citaat:
Ten tweede de federale wetgeving rond site-sharing naleven. Indien een operator ergens een mast neerpoot, dan is hij verplicht om ook de andere operatoren toe te laten die mast te gebruiken voor hun antennes. Dat gebeurt vandaag de dag totaal niet en dat kan je eenvoudig nagaan op de website van het BIPT. Dat komt ook nog eens de ruimtelijke ordening ten goede. En tenslotte geen behoeftes creëren. In een land waar zowat elke m² bekabeld is, zie ik echt geen noodzaak om met de GSM te kunnen internetten of videobeelden te bekijken. UMTS is dus alles behalve noodzakelijk. Bovendien zijn er nog eens alternatieven voor ook... |
|
|
|
|
|
|
#48 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
En over die effecten... daar is al meer over bekend dan jij schijnt te denken hoor. Zie bijvoorbeeld hier voor een overzicht. |
||
|
|
|
|
|
#49 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
En jij beschuldigt wetenschappers die de effecten van electromagnetische straling aantonen ervan niet ernstig te zijn?!? |
||
|
|
|
|
|
#50 | |||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu ja, ik ben sowieso ouderwets wat al die gadgets betreft, maar als andere mensen daar wel aan geïnteresseerd zijn, kan ik hun dat plezier niet ontzeggen zonder duidelijke reden. Ik besef goed dat er mensen zijn die heel gevoelig zijn aan al die radiosignalen die de lucht ingestuurd worden en daar allerlei kwalen door ontwikkelen. Ik persoonlijk kan enkel mijn steentje bijdragen door al die gadgets gewoon niet te gebruiken. Maar dat als een algemeen geldende regel opstellen, dan wordt het moeilijk, omdat dan bij de minste of geringste aanwezigheid van een groep kwetsbaren meteen de hele massa bepaalde dingen moeten ontzegd worden.
|
|
|
|
#51 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Dat is er dus niet.
Citaat:
|
|
|
|
#53 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Edit Behoorlijk pil en in't Duits ook nog. Misschien kun je je persoonlijke bevindingen al eens posten, zien of we tot dezelfde conclusie komen
'T Laatst gewijzigd door Morduk : 7 februari 2007 om 10:50. |
|
|
|
|
|
|
#54 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Trouwens Edina, weet je waar ik werkelijk een hekel aan heb?
Wetenschappers die t.a.v. hun bevindingen niet hetzelfde 'voorzichtigheidsprincipe' hanteren als onze 'policymakers' die deze bevindingen dan gebruiken als onderbouw voor hun beleid.
|
|
|
#55 |
|
|
Zoals de cannabiskwestie?
|
|
|
|
|
|
#56 |
|
Parlementsvoorzitter
|
|
|
|
#57 |
|
|
Ja idd. Ofwel heb ik verkeerd gelezen.
|
|
|
|
|
|
#58 | |
|
|
Citaat:
Wetenschappers gebruiken daar overigens statistiek voor. Zij hebben er ook helemaal geen belangen bij om de zaken erger voor ste stellen dan ze zijn. En het ontbreekt hen aan enige macht om gevolgen te geven aan dat onderzoek. |
|
|
|
|
|
|
#59 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Terwijl je er blijkbaar van uitgaat dat dat zelfde principe wel inherent aanwezig is bij de wetenschappers die met allerlei onderzoeken zwaaien. Als daar onvoorzichtig met conclusies wordt omgesprongen, heeft het volstrekt geen zin om datzelfde te vragen van beleidsmakers die van deze conclusies gebruik maken. Citaat:
De neiging om snel tot een conclusie te komen eens je een verband hebt vastgesteld is nu eenmaal menselijk, maar niet wetenschappelijk. De neiging om meer zekerheid toe te voegen aan een eindconclusie omdat het beter klinkt dan 'we moeten dit verder onderzoeken', is altijd groot. daar hoeft niet noodzakelijk een financieel belang in mee te spelen, het kan evengoed gaan om profilering of om een slechte wetenschapper.
|
|
|
|
#60 |
|
Banneling
|
|
|
|
|