Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2004, 09:32   #41
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Mooie analyse maar ik ben het er niet mee eens. Die Sunni's vormden en vormen geen reële bedreiging voor de VS.
Volgens mij werd de oorlog meer gevoerd om binnenlandse redenen (met name de mislukte jacht op Al Quaeda, waardoor maar een vijand gepakt moest worden die wél verslaanbaar was).
Wat olie betreft, Syrië exporteert minder dan $3 miljard dollar olie per jaar. In vgl met de kost van een oorlog dus niet de moeite om aan te vallen.
Oud 10 januari 2004, 14:37   #42
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Die Sunni's vormden en vormen geen reële bedreiging voor de VS.
correct, net zoals Irak geen bedreiging vormde voor de VS, maar des te meer voor Israel. ISrael is nog altijd omgeven door 7 Arabische dictaturen die op enkele uitzonderingen na nog altijd aartsvijanden zijn.

Citaat:
de VS.
Volgens mij werd de oorlog meer gevoerd om binnenlandse redenen (met name de mislukte jacht op Al Quaeda, waardoor maar een vijand gepakt moest worden die wél verslaanbaar was).
ook niet akkoord. Het is niet omdat Bin Laden niet gepakt is, dat er geen successen zijn geboekt. Er zijn heel wat netwerken opgerold (waarvan een deel in Europa, zelfs in België)

Citaat:
Wat olie betreft, Syrië exporteert minder dan $3 miljard dollar olie per jaar. In vgl met de kost van een oorlog dus niet de moeite om aan te vallen
zelfde voor Irak?
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2004, 15:44   #43
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bluelagune
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ze zijn goed bezig om niks te vinden.
In Irak vonden ze niks.
Binnenkort vinden ze er geen in Syrië.
Wedden dat ze er daarna in Korea ook geen vinden?

En dat keur jij goed, die leugenachtige afzeik, en valse pretextes om imperialistische, neo-kolonialistische oorlogen te starten........
Wéér dat typische linkse gewauwel. Het midden-oosten zal de democratie moeten aanvaarden, desnoods met geweld opgelegd krijgen al was het maar om onze veiligheid en die van Israël te garanderen!!!!
Da's een goei. Het ZIJN juist die dictaturen die ervoor zorgen dat Israel veilig is. Als er democratie in het Midden Oosten komt , dan mag Israel beginnen beven. Ge hebt geen idee hoeveel gewone arabieren joods bloed kunnen drinken en gij zou er voor zorgen dat ze allemaal een stem krijgen? Dan krijg je allemaal Iran's in het Midden Oosten. Daar zou ik als Israeli niet tussen willen wonen.
Max is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2004, 15:51   #44
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Trouwens dat verhaal van Syrië is al ouder als vandaag. Het is plausibel dat ze die hebben. Ze hebben daar ook een Baath partij en de bevolking is daar pro Saddam.
Max is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2004, 20:45   #45
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Mooie analyse maar ik ben het er niet mee eens. Die Sunni's vormden en vormen geen reële bedreiging voor de VS.
Wat olie betreft, Syrië exporteert minder dan $3 miljard dollar olie per jaar. In vgl met de kost van een oorlog dus niet de moeite om aan te vallen.
Even voor alle duidelijkheid : ik heb nergens een persoonlijk oordeel gegeven over de feiten as such , en dat wil ik ook liever niet doen.. Het is gewoon een schets van hoe sommigen (de VS bijvoorbeeld) de zaken percipieren.

De VS heeft na 9/11 de oorlog verklaard aan het religieuze Sunni extremisme. De reden lijkt me duidelijk, gezien Al Qaeda's Sunni achtergrond. Vanaf het begin is Bush behoorlijk 'blunt' geweest over de manier waarop hij het probleem zou aanpakken. Een van de essentiele elementen waarop hij regelmatig de nadruk heeft gelegd is dat hij, ondanks het diffuse en ongrijpbare karakter van het internationale terrorisme, in de eerste plaats alle betrokken staten verantwoordelijk zou houden en aanpakken..Remember de 'Axis of Evil' en You're with us or against us'..Vandaar natuurlijk de actie tegen Afghanistan (Taliban regime) maar ook de actie tegen Irak . Natuurlijk hadden ze evenzeer Syrie al kunnen aanpakken, of zelfs Iran, maar Irak vormde gewoon het meest logische aller doelwitten, temeer daar er nog een eitje met Saddam gepeld diende te worden. En Irak is natuurlijk een fantastische uitvalsbasis om de rest van het Midden Oosten vervolgens in de pas te laten lopen. De VS zijn heus niet zo dom om de oorlog tegen Al Qaeda te vernauwen tot de jacht op één persoon. Het plan dat werd opgesteld is werkelijk gericht op een 'revamping' van het MIdden Oosten, omdat dat op termijn natuurlijk een enorme broeihaard zou kunnen worden als er nu niet wordt ingegrepen. Psychologisch is deze interventie dan ook bedoeld om de boodschap te laten doordringen dat het nutteloos is om de kant van de extremisten te kiezen omdat de VS sterk is, bereid is in te grijpen en doorgaat tot het einde. Ergens rekent de regering Bush er waarschijnlijk wel op dat de haat in de regio zal toenemen, maar zolang dit maar gecounterd wordt door de gelijktijdige instauratie van een zekere apathie (omdat de VS toch niet te verslaan blijken) dan is het doel van de VS al grotendeels bereikt, omdat dat de uitingen van terrorisme op wereldvlak zal verminderen.

Syrie heeft inderdaad geen olievoorraden die naam waardig, maar toch worden ze stevig op de korrel genomen en zelfs militair bedreigd de laatste weken.. Bewijst alleen maar dat diegenen die stellen dat de VS enkel en alleen in Irak zitten owv de oorlog, ongelijk hebben..
Oud 11 januari 2004, 01:42   #46
Seba
Europees Commissaris

Standaard

weeral nagels met koppen, Lyot
Oud 11 januari 2004, 16:44   #47
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2004, 20:52   #48
Seba
Europees Commissaris

Standaard

toch erg vreemd dat de VRT hier niets over gezegd heeft. Ze moeten uiteraard niet gaan verkondigen dat het zeker is, maar dit is toch groot nieuws? De indoctricatie door de Belgische pers gaat rustig verder...
Oud 12 januari 2004, 20:56   #49
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
Syrie heeft inderdaad geen olievoorraden die naam waardig, maar toch worden ze stevig op de korrel genomen en zelfs militair bedreigd de laatste weken.. Bewijst alleen maar dat diegenen die stellen dat de VS enkel en alleen in Irak zitten owv de oorlog, ongelijk hebben..
Syrie is wel een enorme doorn in het oog van Israël, Amerika's eeuwige en trouwste bondgenoot...

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2004, 21:30   #50
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
Het plan dat werd opgesteld is werkelijk gericht op een 'revamping' van het MIdden Oosten, omdat dat op termijn natuurlijk een enorme broeihaard zou kunnen worden als er nu niet wordt ingegrepen. Psychologisch is deze interventie dan ook bedoeld om de boodschap te laten doordringen dat het nutteloos is om de kant van de extremisten te kiezen omdat de VS sterk is, bereid is in te grijpen en doorgaat tot het einde. Ergens rekent de regering Bush er waarschijnlijk wel op dat de haat in de regio zal toenemen, maar zolang dit maar gecounterd wordt door de gelijktijdige instauratie van een zekere apathie (omdat de VS toch niet te verslaan blijken) dan is het doel van de VS al grotendeels bereikt, omdat dat de uitingen van terrorisme op wereldvlak zal verminderen.
Israel is militair ook veel sterker. Van apathie hebben de Palestijnen in elk geval weinig laten blijken.
Oud 12 januari 2004, 21:30   #51
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
toch erg vreemd dat de VRT hier niets over gezegd heeft. Ze moeten uiteraard niet gaan verkondigen dat het zeker is, maar dit is toch groot nieuws? De indoctricatie door de Belgische pers gaat rustig verder...
VRT heeft vandaag wel uitgebreid gemeld dat Syrië het verzoek tot praten van de Israëlische president afslaat.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2004, 00:07   #52
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

ik zeg ook niet dat ik achter die theorie sta of ervan overtuigd ben dat het opzet zal slagen.. Zoals gesteld, daar spreek ik me ook liever niet over uit..

De belangen van de VS lijken grotendeels gelijk te lopen met die van Israel. Beiden hebben elkaar nodig, maar dat verhindert niet dat er tussen beiden toch vaak serieuze spanningen bestaan over te volgen beleidsopties.
Oud 13 januari 2004, 01:34   #53
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
VRT heeft vandaag wel uitgebreid gemeld dat Syrië het verzoek tot praten van de Israëlische president afslaat
het is gewoonweg verschrikkelijk subjectief en hypocriet om elke dag te berichten over de aanslagen in Irak, en dan wanneer er een belangrijke vondst gedaan wordt, daar geen geen woord over te reppen. Nou ja, niets nieuws onder de zon uiteraard, ondertussen weet 99% van alle Vlamingen dus niets over die vondst
Oud 13 januari 2004, 07:19   #54
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
VRT heeft vandaag wel uitgebreid gemeld dat Syrië het verzoek tot praten van de Israëlische president afslaat
het is gewoonweg verschrikkelijk subjectief en hypocriet om elke dag te berichten over de aanslagen in Irak, en dan wanneer er een belangrijke vondst gedaan wordt, daar geen geen woord over te reppen. Nou ja, niets nieuws onder de zon uiteraard, ondertussen weet 99% van alle Vlamingen dus niets over die vondst
Die vondst? Het enige wat er gevonden is, is wat gifgas door de Denen en daarover is bericht. Dat is ook iets geloofwaardiger dan wat een dissident in een rioolgazet publiceert.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2004, 08:51   #55
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon

Niet alleen komen we straks tot de conclusie dat ook de dreiging met massavernietigingswapens correct was (lievelingsargument van de anti's om aan bashing te doen),
Ach tuurlijk een krant weet alles natuurlijk

Gehoord van die medewerker van bush die beweert dat de bush regering wist dat het allemaal verzonnen was? Ik zou eerder die geloven dat een nederlandse krant die syrische staatgeheimen ontraadseld.

Zou me trouwens een raadsel zijn hoe een land onder embargo gadegeslagen door enkele honderduizenden soldaten en de onder het oog van zowat elke buitenlandse geheime dienst tientallen tonnen aan materiaal kan buitenkrijgen. Ik wist niet dat de irakezen "stealth trucks" hadden.

Citaat:
maar we krijgen er meteen een serieuze reden bij om ook de Syrische dictatuur aan te pakken, want dat laat ook al veel te lang op zich wachten. De Amerikanen zijn alvast begonnen met eenzijdige sancties tegen dat land.
Toevallig zeker en daarna zijn de wapens in iran zeker?
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2004, 09:04   #56
k9

Standaard

Citaat:

correct, net zoals Irak geen bedreiging vormde voor de VS, maar des te meer voor Israel.
Iraq was geen bedreiging voor israel irak kan NIKS doen tegen israel .

Citaat:
ISrael is nog altijd omgeven door 7 Arabische dictaturen die op enkele uitzonderingen na nog altijd aartsvijanden zijn.
Belachelijke uitspraak israel heeft vrede met saudi arabie, jordanie en egypte deze 3 landen vormen 75% van de militaire macht in de streek . De enige vijanden die over zijn zijn syrie en libanon en tesamen hebben die nog niet de militaire macht om belgie aan te vallen laat staan israel.

Citaat:

ook niet akkoord. Het is niet omdat Bin Laden niet gepakt is, dat er geen successen zijn geboekt. Er zijn heel wat netwerken opgerold (waarvan een deel in Europa, zelfs in België)
Peanuts je weet al te goed dat er maar tientallen zijn opgepakt (dus niet veroordeelt) en dat de raporten over de opleidings kampen spreken van duizenden per jaar. Nee de oorlog tegen het terrorisme is op een sisser afgelopen hopelijk boeken ze meer succes de komende jaren maar ik betwijfel het.

Citaat:

zelfde voor Irak?
Nee irak heeft enorme reserves en exporteerde zelf onder sancties meer dan syrie.
Oud 13 januari 2004, 09:07   #57
k9

Standaard

Citaat:

Belangrijke vondst?

100 10 jaar oude gifgasgranaten? Ach ja dit is het bewijs dat saddam continue bleef doorwerken aan WMD wapens, dat hij uranium probeerde te smokkelen dat hij proeven met kernbommen deed , dat hij biologische wapens ontwikkelde, langeafstandraketten, ...
Oud 13 januari 2004, 14:53   #58
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Iraq was geen bedreiging voor israel irak kan NIKS doen tegen israel .
in 1991 had diezelfde Hoessein er anders geen moeite mee om Scud-raketten op Tel Aviv te sturen. Deze oorlog nog heeft hij raketten op Koeweit gestuurd. Uw interpretatie van NIKS is dus wel erg vreemd

Citaat:
100 10 jaar oude gifgasgranaten? Ach ja dit is het bewijs dat saddam continue bleef doorwerken aan WMD wapens, dat hij uranium probeerde te smokkelen dat hij proeven met kernbommen deed , dat hij biologische wapens ontwikkelde, langeafstandraketten, ...
dat zeg ik toch niet. Ik zeg dat indien men elke dag bericht over Irak, dat het heel vreemd en hypocriet is om hier geen woord over te reppen. Dit is uiteraard geen smoking gun, maar de granaten zaten wel nog vol chemische stof.
Oud 13 januari 2004, 15:01   #59
k9

Standaard

Citaat:
in 1991 had diezelfde Hoessein er anders geen moeite mee om Scud-raketten op Tel Aviv te sturen. Deze oorlog nog heeft hij raketten op Koeweit gestuurd. Uw interpretatie van NIKS is dus wel erg vreemd
Je toont hoe weinig je weet. In 91' schoot saddam scud raketten af op israel nadat de VS hem aanviel . Ja hij viel koeweit binnen maar hij viel pas israel aan nadat de coalitie hem aanviel toch een verschil. Raketten op koeweit? Ach ja de VS viel hem vandaar aan. Je beseft toch dat koeweit en irak aan elkaar grenzen?

Irak in 2003 had GEEN enkele mogelijkheid om israel aan te vallen. De raketten reikte niet ver genoeg, geen luchtmacht, geen zeemacht,...

Citaat:

dat zeg ik toch niet. Ik zeg dat indien men elke dag bericht over Irak, dat het heel vreemd en hypocriet is om hier geen woord over te reppen. Dit is uiteraard geen smoking gun, maar de granaten zaten wel nog vol chemische stof.
Geen woord? De dag dat het gebeurde heb ik het gelezen en gezien op TV . Het is ook normaal dat zo'n non-issue weinig of geen aandacht word besteed . Jij doet precies alsof dit de vondst van de eeuw is terwijl het onbetekend is.
Oud 13 januari 2004, 15:13   #60
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je toont hoe weinig je weet. In 91' schoot saddam scud raketten af op israel nadat de VS hem aanviel . Ja hij viel koeweit binnen maar hij viel pas israel aan nadat de coalitie hem aanviel toch een verschil. Raketten op koeweit? Ach ja de VS viel hem vandaar aan. Je beseft toch dat koeweit en irak aan elkaar grenzen?

Irak in 2003 had GEEN enkele mogelijkheid om israel aan te vallen. De raketten reikte niet ver genoeg, geen luchtmacht, geen zeemacht,...
uw initiële stelling was dat Irak niets kon doen tegen Israel. Ik wijs erop dat dezelfde man die SCUD-raketten op Israel stuurde in '91 nog steeds aan de macht was.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be