Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2007, 18:50   #41
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Nee, het kan ervoor zorgen dat de minister niet kan aantreden, bijvoorbeeld omdat de andere partijen geen vertrouwen hebben in de minister en/of niet instemmen met zijn of haar benoeming.

Het is in het verleden al gebeurd dat ministerskandidaten door andere partijen werden afgewezen. Daar zijn zelfs al formaties op gestrand!
Maar dat is toch gewoon een geval van "Gebrek aan vertrouwen" van een kamermeerderheid? In theorie zou iemand met een strafblad toch gewoon minister kunnen worden?
Oud 2 maart 2007, 19:10   #42
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Maar dat is toch gewoon een geval van "Gebrek aan vertrouwen" van een kamermeerderheid? In theorie zou iemand met een strafblad toch gewoon minister kunnen worden?
De minister-president kan zo'n iemand niet accepteren.

In theorie is het zeer wel mogelijk dat iemand met een strafblad in land van herkomst hier desondanks minister wordt. Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf waarom iemand is veroordeeld.

Iemand die in een dictatoriaal regime is veroordeeld voor 'staatsgevaarlijke activiteiten', kan juist veroordeeld zijn voor iets wat we hier zouden toejuichen. In dat geval kan zo iemand best minister worden.

Daarom vind ik die discussie over dubbele paspoorten en bijvoorbeeld Aboutaleb een verkeerde discussie.
Een marokkaan van nederlandse afkomst, die hier is opgegroeid en naar de mening van de marokkaanse overheid té kritisch zou zijn, zou mondddood gemaakt kunnen worden enkel door te verklaren dat élke marokkaanse nazaat nooit het marokkaans staatsburgerschap verliest.
Over buitenlandse inmenging gesproken...

Ook mevrouw Albayrak, die als zij de armeense genocide zou erkennen strafbaar is, zou dan nooit minister kunnen worden. In Nederland moet de nederlandse wet gelden, niet een buitenlandse.

Hoewel ik in principe vind dat het beter zou zijn als mensen een keus maken voor één nationaliteit vraag ik me tegelijkertijd af wat voor nut het heeft. Alsof loyaliteit is af te meten aan een papiertje....
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 19:22   #43
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
De minister-president kan zo'n iemand niet accepteren.

In theorie is het zeer wel mogelijk dat iemand met een strafblad in land van herkomst hier desondanks minister wordt. Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf waarom iemand is veroordeeld.

Iemand die in een dictatoriaal regime is veroordeeld voor 'staatsgevaarlijke activiteiten', kan juist veroordeeld zijn voor iets wat we hier zouden toejuichen. In dat geval kan zo iemand best minister worden.

Daarom vind ik die discussie over dubbele paspoorten en bijvoorbeeld Aboutaleb een verkeerde discussie.
Een marokkaan van nederlandse afkomst, die hier is opgegroeid en naar de mening van de marokkaanse overheid té kritisch zou zijn, zou mondddood gemaakt kunnen worden enkel door te verklaren dat élke marokkaanse nazaat nooit het marokkaans staatsburgerschap verliest.
Over buitenlandse inmenging gesproken...

Ook mevrouw Albayrak, die als zij de armeense genocide zou erkennen strafbaar is, zou dan nooit minister kunnen worden. In Nederland moet de nederlandse wet gelden, niet een buitenlandse.

Hoewel ik in principe vind dat het beter zou zijn als mensen een keus maken voor één nationaliteit vraag ik me tegelijkertijd af wat voor nut het heeft. Alsof loyaliteit is af te meten aan een papiertje....
Dat "papiertje"geeft wel verplichtingen, horigheid.
Oud 3 maart 2007, 09:50   #44
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten hoef je voor het verkrijgen van een nationaliteit - ook van de Turkse of Marokkaanse - geen eed of belofte af te leggen. Om volksvertegenwoordiger of bestuurder te kunnen worden in Nederland wel. De dubbele nationaliteit is dus geen enkel bezwaar bij het uitoefenen van het ambt van minister, of een andere bestuursfunctie.
Klopt niet. Ik hoorde laatst nog een jurist uitleggen dat vb. aan de Turkse nationaliteit EXPLICIET verplichtingen vasthangen, en bij de Marokkaanse is zo'n verplichting is dat dus die onderdanigheid aan de Marokkaanse koning. Zulke verplichtingen hangen niet expliciet mee vast aan de Belgische of Nederlandse nationaliteit.

Citaat:
Overigens zijn leden van een regering net als diplomaten internationaal onschendbaar en kunnen ze dus NIET in een ander land vastgehouden of vervolgd worden, ook niet als ze de nationaliteit van dat land hebben.
Klopt niet iemand met dubbel paspoort BELG/TURK wordt in Turkije enkel en alleen als Turk beschouwd. Net daarom kunnen turkse politici niet openlijk en officieel toegeven dat de Armeense genocide is gebeurd, want dan worden ze bij een volgend bezoek in turkije opgepakt en bestraft (als Turk mag men die Armeense genocide niét erkennen).

Citaat:
Dat neemt niet weg dat ik het er principieel wel mee eens ben om de mogelijkheid van een dubbele nationaliteit in combinatie met het Nederlanderschap af te schaffen. Maar je kunt niet van mensen met een dubbele nationaliteit tweederangs Nederlanders maken.
Het gaat hem niet over tweederangs of eersterangs: het gaan hem over de onmogelijkheid een politieke functie uit te voeren als je verplicht bent te handelen naar de wetten van je andere nationaliteit.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 09:58   #45
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ten eerste krijg je niet de Nederlandse nationaliteit, maar moet je deze aanvragen, waarbij je antecedenten onderzocht worden en je o.a. een inburgeringscursus moet doen en moet slagen voor het examen. Pas daarna kun je de Nederlandse nationaliteit krijgen. Asielrecht krijgen is dus heel wat anders dan een nationaliteit krijgen.

In principe is de situatie die je beschrijft wel mogelijk, maar ik zie eerlijk gezegd niet in wat de nationaliteit daarmee te maken heeft. Als bij het verkrijgen van het Nederlanderschap de oorspronkelijke nationaliteit vervalt, zal diegene in land van herkomst nog steeds als crimineel beschouwd worden.
Dat er een verschil is tussen asielrecht krijgen en de nationaliteit verwerven weet mijn kleine teen ook.
Voor het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit zijn er voorwaarden, voor het verkrijgen van de Belgische nationaliteit zijn die voorwaarden peanuts. Tegenwoordig kan men zelfs Belg worden zonder hier nog maar zelfs een voet te hebben binnengezet.

Citaat:
Ik ben er in principe wel voor om de wet waterdicht te maken, maar dit is een geval dat zich toch nooit zal voordoen: het zal echt niet geaccepteerd worden als iemand die hier een politieke functie vervult in een ander land nog een politieke functie gaat vervullen.
Het gaat hem erover dat middels die dubbele nationaliteit zoiets in principe mogelijk is!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 3 maart 2007, 10:25   #46
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Als de PVDA wat slimmer geweest, zat Nederland natuurlijk niet met dit probleem opgezadeld.

Iedereen kon normaal gezien toch voorzien dat dit door velen , al dan niet racisten, niet zou geaccepteerd worden...

Als men Albayrak van iets anders minister gemaakt had, dan had men nog wel het probleem van de dubbele nationaliteit, maar alleszins niet de polemieken rond het 'generaal pardon', dat anders al reeds voor zeer velen zeer moeilijk zal liggen...

Als iedereen die problemen kon voorzien en een bepaalde partij stelt die minister toch aan, dan moet daar volgens mij toch een bepaalde strategie achter zitten.

Vraag is de welke?

Laatst gewijzigd door Chipie : 3 maart 2007 om 10:26.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 10:58   #47
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Wie begint er nu weer te lullen dat commentaren op de dubbele nationaliteit "racistisch" zou zijn?

Oud 3 maart 2007, 11:29   #48
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

De TURKSE Mevr. Albayrak wordt dus minister van INTEGRATIE (= opvolgster van Verdonk toch hé?)

Et voil�* de poppetjes zijn al aan het dansen:

Turkije waarschuwt Nederland voor inburgering

Turkije zal de komende tijd goed in de gaten houden of de nieuwe inburgeringsregels geen schade toe zullen brengen aan de 'culturele identiteit' van Turken in Nederland.
Turkse president Sezer: Turken in Nederland goed in de gaten houden
Die boodschap zat besloten in de toespraak van de Turkse president Ahmet Necdet Sezer bij het banket ter gelegenheid van het staatsbezoek van koningin Beatrix in Turkije.

Gezinshereniging
De president eindigde zijn tafelrede met de uitspraak: ‘Nauwgezet volgen we de maatregelen die worden genomen om de Turkse gemeenschap de sociale rechten te geven die ze verdient, om hun taal en culturele identiteit te behouden en hun welzijn en welvaart in Nederland.’
Sezer doelde daarmee op de gevolgen van de strengere regels voor inburgering van oud-minister voor Integratie Rita Verdonk (VVD). Die riepen eerder al weerstand op in Turkije omdat ze de gezinshereniging zouden belemmeren. Volgens de Turkse president dragen de Turken in Nederland bij aan de economische en politieke leven in Nederland en integreren de nieuwe generaties goed in de samenleving.
Jubel
Op de inmiddels veelbesproken benoeming in Nederland van een staatssecretaris met Turks paspoort, PvdA’er Nebahat Albayrak, ging de president noch koningin Beatrix in haar toespraak direct in. Wel bejubelde Beatrix, net als Sezer, de deelname van Turkse Nederlanders aan de Nederlandse politiek.
De toespraak van koningin Beatrix is in de Turkse pers goed gevallen. Dat de vorstin koeltjes was over de Turkse toetreding tot de Europese Unie wordt in Turkije begrepen, omdat het onderhandelingsproces nu eenmaal traag verloopt.
Des tevredener zijn de Turken met de lofzang van de Koningin op de eeuwenoude bilaterale betrekkingen en de vermelding dat Turkije al onder Mustafa Kemal Atatürk de blik naar het westen richtte.

Door Carla Joosten in Ankara

Elsevier * NL

Alstublieft mensen!

Het wachten is nu op de Marokkaanse koning, die Aboutaleb - Marokkaanse staatssecretaris voor SOCIALE ZAKEN, - eens gaat vertellen hoe de Marokkanen moeten behandeld worden sé!

Laatst gewijzigd door circe : 3 maart 2007 om 11:34.
Oud 3 maart 2007, 11:41   #49
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wie begint er nu weer te lullen dat commentaren op de dubbele nationaliteit "racistisch" zou zijn?
Citaat:
Ziezo. Dit is achter de rug. Een imam mag minister worden, allochtone ambtenaren mogen homohuwelijken weigeren en criminele antilianen mogen niet terug naar de antillen gestuurd worden. Haha. Slaap volkje slaap, daar buiten loopt een schaap. Het wordt tijd dat de rest ook geslacht wordt. Gelukkig kan ik met wat jaren emigreren naar westerse oorden. Het suffe gepeupel zal nog jaren last hebben van onze kleurrijke samenleving. Over enkele dagen weer stemmen. Succes...

Brave Burger, Amsterdam vr 2/3, 23:18
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/5...at.html?p=18,1

En zo zijn er wss duizenden...

Is zulke commentaar niet racistisch? Ik weet het niet... Volgens mij wel...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 11:52   #50
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Leg mij eens uit wat daar racistisch aan is?

Mag de schrijver niet zeggen dat hij wil emigreren? Of stoort het U dat hijniet gelukkig is met de nieuwe koers in Nederland?

Oud 3 maart 2007, 11:55   #51
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Jullie moeten allemaal niet zo zagen. De overname van deze contreien door het Tweede Ottomaanse Rijk vereist nu eenmaal een degelijke voorbereiding. De aanstelling van Turken op beleidsplaatsen moet de overgang vergemakkelijken. Het is trouwens genetisch bepaald dat Turken op leidinggevende functies terechtkomen.
Oud 3 maart 2007, 11:58   #52
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/5...at.html?p=18,1

En zo zijn er wss duizenden...

Is zulke commentaar niet racistisch? Ik weet het niet... Volgens mij wel...
Niets racistisch aan, maar het toont wel de onwetendheid van de schrijver. De trouwambtenaren met gewetensbezwaren zijn voornamelijk (zoniet allemaal) autochtonen.
Oud 3 maart 2007, 12:04   #53
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Jullie moeten allemaal niet zo zagen. De overname van deze contreien door het Tweede Ottomaanse Rijk vereist nu eenmaal een degelijke voorbereiding. De aanstelling van Turken op beleidsplaatsen moet de overgang vergemakkelijken. Het is trouwens genetisch bepaald dat Turken op leidinggevende functies terechtkomen.
D�*t is tenminste gesproken sé. De oprichting van Markijeland is nabij (de turken moeten dan zelf maar met de marokkanen overeenkomen wie welk gebied mag inpalmen).

Wat is het probleem van die gezinshereniging Ke nan? Mogen pasgetrouwde stelletjes waarvan één partner uit Markijeland komt niet meer binnen in Turkije of zo?

Oud 3 maart 2007, 12:15   #54
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
D�*t is tenminste gesproken sé. De oprichting van Markijeland is nabij (de turken moeten dan zelf maar met de marokkanen overeenkomen wie welk gebied mag inpalmen).
De Marokkanen zijn slechts werktuigen op onze weg naar werelddominantie. Er is dus geen sprake van een Markijeland.

Citaat:
Wat is het probleem van die gezinshereniging Ke nan? Mogen pasgetrouwde stelletjes waarvan één partner uit Markijeland komt niet meer binnen in Turkije of zo?
Het is een goede zaak dat Turkije de belangen en rechten van zijn land- en volksgenoten in het buitenland in de gaten houdt. Het is fijn om te weten dat je nog altijd ergens heen kan als je onderdrukt zou worden zoals de Turken in de jaren tachtig in Bulgarije. Op Wilders en het VB moeten we niet rekenen op een humane behandeling.
Oud 3 maart 2007, 12:17   #55
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik blijf me dan afvragen wat die Turken dan allemaal in die onderdrukkende buitenlanden zitten te doen? Turkije zelf is toch groot genoeg zou ik denken?

Oud 3 maart 2007, 12:20   #56
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik blijf me dan afvragen wat die Turken dan allemaal in die onderdrukkende buitenlanden zitten te doen? Turkije zelf is toch groot genoeg zou ik denken?
Ik dacht dat het duidelijk was. Werelddominantie natuurlijk!
Oud 3 maart 2007, 12:24   #57
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
In theorie wel, maar in de praktijk zal dat al in de formatie (dus vóór de benoeming) voorkomen worden: de formateur (toekomstig minister-president) en/of de andere partijen accepteren de kandidaat niet, zodat de bewuste partij op zoek moet naar een ander of de formatie moet opblazen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 12:34   #58
Dimitri

Standaard

Citaat:
Klopt niet. Ik hoorde laatst nog een jurist uitleggen dat vb. aan de Turkse nationaliteit EXPLICIET verplichtingen vasthangen, en bij de Marokkaanse is zo'n verplichting is dat dus die onderdanigheid aan de Marokkaanse koning. Zulke verplichtingen hangen niet expliciet mee vast aan de Belgische of Nederlandse nationaliteit.
Welke verplichtingen zijn dat dan?

Onderdanigheid aan de Marokkaanse koning, wat betekent dat in de praktijk? En wat als je je daar niet aan houdt (geen idee hoe je iets vaags als onderdanigheid kunt overtreden, maar goed)? Zolang je niet in Marokko bent, kun je toch niet vervolgd worden.

Dat is net het punt: je moet je houden aan de wetten van het land waarin je je bevindt, niet van het land waar je een nationaliteit van hebt. Als ik als Nederlander een moord pleeg in Duitsland, word ik hier berecht en niet in Nederland. De Duitse wetten zijn dan van toepassing, niet de Nederlandse. Als ik als Nederlander in Duitsland de Nederlandse majesteit beledig, wat in NL strafbaar is, kan de Nederlandse overheid mij niets maken zolang ik niet in Nederland ben. De Nederlandse wetten zijn immers niet van toepassing in Duitsland.

Citaat:
Klopt niet iemand met dubbel paspoort BELG/TURK wordt in Turkije enkel en alleen als Turk beschouwd. Net daarom kunnen turkse politici niet openlijk en officieel toegeven dat de Armeense genocide is gebeurd, want dan worden ze bij een volgend bezoek in turkije opgepakt en bestraft (als Turk mag men die Armeense genocide niét erkennen).
Gewone politici misschien wel, maar leden van een regering zijn diplomatiek beschermd en kunnen dus NIET opgepakt worden. Geen enkel land zal het in z'n hoofd halen die diplomatieke regels te schenden.

Citaat:
Het gaat hem niet over tweederangs of eersterangs: het gaan hem over de onmogelijkheid een politieke functie uit te voeren als je verplicht bent te handelen naar de wetten van je andere nationaliteit.
Niemand is verplicht te handelen naar wetten van een andere nationaliteit. Je bent alleen verplicht te handelen naar de wetten van het land waarin je je bevindt.
Oud 3 maart 2007, 12:38   #59
Dimitri

Standaard

Citaat:
Het gaat hem erover dat middels die dubbele nationaliteit zoiets in principe mogelijk is!
Zonder dubbele nationaliteit is dat in principe ook mogelijk. Ik kan zonder Duitse nationaliteit in Duitsland gemeenteraadslid worden en tegelijk minister in Nederland zijn.

Punt is dat dat niet geaccepteerd zal worden en het daarom in de praktijk niet voor zal komen. Maar nogmaals, ik ben er niet tegen zulke mazen in de wet te dichten, al is het maar symboolwetgeving.
Oud 3 maart 2007, 12:45   #60
Dimitri

Standaard

Citaat:
De TURKSE Mevr. Albayrak wordt dus minister van INTEGRATIE (= opvolgster van Verdonk toch hé?)

Et voil�* de poppetjes zijn al aan het dansen:

Alstublieft mensen!

Het wachten is nu op de Marokkaanse koning, die Aboutaleb - Marokkaanse staatssecretaris voor SOCIALE ZAKEN, - eens gaat vertellen hoe de Marokkanen moeten behandeld worden sé!
Ik denk dat de Nederlandse regering zeer onder de indruk is. Nee, nu gaat het immigratiebeleid �* la minute gewijzigd worden hoor! Alle Turken mogen voortaan weer zomaar het land binnen, want anders wordt de Turkse president boos. En een angst dat ze voor die man hebben!

Men wacht inderdaad ook met grote vrezen op commentaren van superdemocratie Marokko op het ondemocratische Nederlandse overheidsbeleid. Dit zal dan ook onmiddellijk aangepast worden aan de Marokkaanse wensen.

Andere landen nog iets?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be