Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2007, 16:11   #41
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Dat hun leerlingen een (taal)achterstand hadden en/of schoolmoe waren.
Hoe kwam die school plots aan een tekort aan leerlingen zonder taalachterstand en schoolmoeheid?
Oud 16 februari 2007, 16:14   #42
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je weet waarschijnlijk toch ook dat Neil Young waarnaar je in je onderschrift verwijst ook tot die generatie behoort hé...
Mooi!

Inderdaad vertoont mijn held ook al eens linkse trekjes (zelfs ik durf dat wel eens). Maar ik heb hem nog nooit betrapt op hypocrisie, onverdraagzaamheid en autoritair gedrag. Integendeel, hij is ontwapenend open, eerlijk en moedig. Op alle vlakken het tegengestelde van de gemiddelde 68-er dus.
Oud 16 februari 2007, 16:14   #43
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oz457 Bekijk bericht
Ik heb vroeger (17 jaar geleden) school gelopen in Anderlecht. Vandaag zie ik op het nieuws dat Piet Vandermot (mijn vroegere schooldirecteur) samen met de directeur van het Heilig Hart College de school te sluiten.

En slag in het gezicht van de politiekers. Nog eens het bewijs dat de multicul droom als een zeepbel uit elkaar spat.
Welke toekomst kunnen we nu nog bieden aan onze jeugd? Is dit de toch zo fantastische verrijkende multicul gemeenschap?

Ik kan enkel en alleen vaststellen dat het Vlaams Belang reeds jaren de problemen zit aan te kaarten. En al die linkse multicul aanbidders komen één voor één tot de bittere vaststelling dat het systeem volledig faalt.
http://www.demorgen.be/dm/nl/nieuws/belgie/379208
Citaat:

"Probleemjongeren niet reden voor sluiting middelbaar Ganshoren"

In een reactie ontkent Piet Vandermot dat het Heilig-Hartcollege in Ganshoren zijn middelbare school sluit omdat de school machteloos zou staan tegenover het groeiende aantal probleemjongeren. Vandermot is de directeur van vzw Sint-Goedele, de inrichtende macht van het Heilig-Hartcollege.
Omdat de school de voorbije jaren geconfronteerd werd met een dalend leerlingenaantal, werd in 2005 beslist om van ASO over te schakelen op BSO en TSO.

"In 2005 telden we als ASO-school nog maar 200 leerlingen. Vanaf 180 leerlingen moet je verplicht sluiten", legt Vandermot uit. Daarom koos de school om om te schakelen naar TSO en BSO, maar daarbij werden volgens Vandermot een paar verkeerde inschattingen gemaakt.

"Drie weken na de beslissing om om te schakelen naar TSO en BSO, kregen we een doorlichting, die catastrofaal was", vertelt Vandermot. De school kreeg drie jaar de tijd, namelijk tot 1 september 2008 om de nodige aanpassingen door te voeren op het vlak van onder meer infrastructuur, materieel en didactische aanpak.

Die aanpassingen zullen volgens Vandermot niet gehaald worden. "Momenteel zijn de nodige wijzigingen aan de infrastructuur nog niet doorgevoerd. Dergelijke aanpassingen zijn ook heel duur", luidt het. Daarnaast wijst de directeur er ook op dat de leerlingen van de school gewend waren om met ASO-leerlingen te werken.

"Lesgeven in een technische school vergt een andere aanpak en we stellen vast dat die gewijzigde aanpak moeilijk te realiseren is". Ten slotte moest de school ook vaststellen dat haar leerlingenpopulatie niet was toegenomen door over te schakelen op TSO en BSO.

"Omdat het moeilijk bleek de kwaliteit van ons onderwijs te handhaven, is de beslissing genomen om zelf de school te sluiten", besluit Vandermot. (belga/dm)
De schooldirectie geeft dus een héél andere reden dan de VuilB-interpretatie!!!
kwestie van slecht inspectieverslag, leerlingenaantallen en centen...

Laatst gewijzigd door filosoof : 16 februari 2007 om 16:21.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 16:17   #44
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Valt nu ook een beetje te zien wat men verstaat onder "faalt".
Dat zal voor iedereen anders zijn...
Klopt, voor de ene is z'n pint half leeg, voor de andere is ze nog half vol. Is maar hoe men op dat moment tegenover z'n pint staat, zit of ligt.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 16:18   #45
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De schooldirectie geeft dus een héél andere reden dan de VuilB-interptetatie!!!
Dat zal wel, die moeten hun falikant aflopende beleid goedpraten. Wie zou er dan niet beginnen kronkelen en liegen?

De vraag die hij niet beantwoordt is hoe het komt dat het HH-college, dat aan de rand van welgestelde wijken van Ganshoren en Berchem ligt, in 2005 nog maar 200 ASO-leerlingen had, terwijl Sint-Jan-Berchmans in hartje Brussel, aan de rand van een verwaarloosde migrantenwijk, al jaren leerlingen teveel heeft.

Citaat:
kwestie van slecht inspectieverslag, leerlingenaantallen en centen...
En hoe komen al die mankementen er? Door jarenlang voorbeeldig beleid van de directeur? Of zijn ze de schuld van het ministerie?

Laatst gewijzigd door baarle : 16 februari 2007 om 16:20.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 16:25   #46
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Dat zal wel, die moeten hun falikant aflopende beleid goedpraten. Wie zou er dan niet beginnen kronkelen en liegen?

De vraag die hij niet beantwoordt is hoe het komt dat het HH-college, dat aan de rand van welgestelde wijken van Ganshoren en Berchem ligt, in 2005 nog maar 200 ASO-leerlingen had, terwijl Sint-Jan-Berchmans in hartje Brussel, aan de rand van een verwaarloosde migrantenwijk, al jaren leerlingen teveel heeft.

En hoe komen al die mankementen er? Door jarenlang voorbeeldig beleid van de directeur? Of zijn ze de schuld van het ministerie?
Het onderwijs in Vlaams-België zit al sinds wijlen Minister Coens met een probleem van bikkelharde concurrentie om leerlingen: als de inrichtende macht méér kredieten kan of wil toekennen om bepaalde scholen te bevoordelen heeft het Ministerie daar geen zeg over. Vlaamse scholen in overaanbod in die zone van Brussel.

Laatst gewijzigd door filosoof : 16 februari 2007 om 16:28.
Oud 16 februari 2007, 16:29   #47
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Moest ik door mijn ouders niet in een school vol allochtonen geduwd zijn,dan was ik nu gene arme tist,daar ben ik zeker van,mijn zoon heeft steeds kunnen genieten van goede scholen met weinig maar wel aangepaste allochtonen,en hij is ingenieur geworden dus .......
Oud 16 februari 2007, 16:32   #48
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het onderwijs in Vlaams-België zit al sinds wijlen Minister Coens met een probleem van bikkelharde concurrentie om leerlingen: als de inrichtende macht méér kredieten kan of wil toekennen om bepaalde scholen te bevoordelen heeft het Ministerie daar geen zeg over. Vlaamse scholen in overaanbod in die zone van Brussel.
1990: twee gelijkaardige Vlaamse kwaliteitscholen in Brussel, met ongeveer het zelfde (blanke) publiek.

2007: de eerste school sluit de deuren, de tweede moet leerlingen afslaan.

Ra ra ra, wat is er toch gebeurd?

Voor believers als jij zal het een mysterie blijven, Filo.
Oud 16 februari 2007, 17:16   #49
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
1990: twee gelijkaardige Vlaamse kwaliteitscholen in Brussel, met ongeveer het zelfde (blanke) publiek.

2007: de eerste school sluit de deuren, de tweede moet leerlingen afslaan.

Ra ra ra, wat is er toch gebeurd?

Voor believers als jij zal het een mysterie blijven, Filo.
Mysterie?
Ik heb ruim genoeg inside informatie van scholen om te weten hoe dergelijke zaken gebeuren (of niet gebeuren)

4 nabije familieleden in 't onderwijs...
[edit]5!!

PS, gelijkwaardig in dit geval ? Toch niet: St Jan Berghmans heeft één serieus punt voor op Ganshoren (raad maar eens welk)

kleine suggestie: de Guimardstraat heeft Ganshoren misschien gewoon "gecannibalizeerd" ten voordele van andere scholen???

Laatst gewijzigd door filosoof : 16 februari 2007 om 17:29.
Oud 16 februari 2007, 17:24   #50
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Moest ik door mijn ouders niet in een school vol allochtonen geduwd zijn,dan was ik nu gene arme tist,daar ben ik zeker van,mijn zoon heeft steeds kunnen genieten van goede scholen met weinig maar wel aangepaste allochtonen,en hij is ingenieur geworden dus .......
mijn zoon (ook uit "een school vol allochtonen") zou dus een "armen tist" moeten geworden zijn? Waarom is hij dat dan niet?
duveltje toch...

Laatst gewijzigd door filosoof : 16 februari 2007 om 17:24.
Oud 16 februari 2007, 17:26   #51
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Laya, je bent ronduit verkeerd.
Het is door de achterstand die de allochtone medemensen (vanaf de geboorte) oplopen. Omdat hun ouders hun kinderen zo weinig mogelijk westerse dingen willen bijbrengen...zelfs de taal niet.
En hier zit het probleem, niet bij ons onderwijs!
jurgen, denk dat jij er compleet naast zit, ik heb op deze draad mijn mond nog niet opengetrokken
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 17:41   #52
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edina
Dat leidt ertoe dat leerlingen uiteindelijk niet in TSO of BSO belanden omdat ze dat echt willen of daar de capaciteiten voor hebben, maar wel omdat ze niet slaagden in het ASO. Wat die reden voor het niet slagen is, wordt daarbij volkomen genegeerd. Een deel van de leerlingen is gewoon "schoolmoe" en hoort helemaal niet thuis is het reguliere onderwijs zoals dat er nu is. Daar is niemand mee gebaat. En daar zou dringend een alternatief voor moeten komen. Nu zijn TSO en vooral BSO gewoon vergaarbakken van leerlingen die er niet thuishoren.
waar horen ze volgens U dan wel thuis?

Pleit U nu voor het afschaffen van de opleiding geneeskunde omdat degenen die die opleiding niet aankunnen en dan maar in de verpleegkunde gaan "daar in feite niet thuishoren"?

Of wat bedoelt U nu in feite?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 17:55   #53
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
waar horen ze volgens U dan wel thuis?

Pleit U nu voor het afschaffen van de opleiding geneeskunde omdat degenen die die opleiding niet aankunnen en dan maar in de verpleegkunde gaan "daar in feite niet thuishoren"?

Of wat bedoelt U nu in feite?
Begrijpend lezen kan wonderen doen, Circe. Ik pleit helemaal niet voor het afschafffen van wat dan ook! Sommigen van hen zouden wel degelijk beter in het ASO blijven zitten, ook al moeten ze hun jaar overdoen. TSO en BSO moeten gelijkwaardige alternatieven zijn. Geen vergaarbakken voor degenen die niet slagen in het ASO.

En voor degenen die echt "schoolmoe" zijn, moet een alternatief worden gezocht. Er is echt niemand mee gediend om hen dan maar gewoon in TSO of BSO te dumpen.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 17:58   #54
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad vertoont mijn held ook al eens linkse trekjes (zelfs ik durf dat wel eens). Maar ik heb hem nog nooit betrapt op hypocrisie, onverdraagzaamheid en autoritair gedrag. Integendeel, hij is ontwapenend open, eerlijk en moedig. Op alle vlakken het tegengestelde van de gemiddelde 68-er dus.
Misschien was "de gemiddelde 68er" wel helemaal geen 68er
Meelopers vind je overal en gewoonlijk hebben die de grootste mond.
Oud 16 februari 2007, 17:59   #55
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mijn zoon (ook uit "een school vol allochtonen&quot zou dus een "armen tist" moeten geworden zijn? Waarom is hij dat dan niet?
duveltje toch...
Lees mijn bericht nu toch eens goed hé,hij(mijn zoon) is niet naar een allochtonenschool moeten gaan en heeft alzo van goed onderwijs kunnen genieten,al Uwe andere onzin moet je hier niet ten toon spreiden,ben jij voor psygiater aan het leren
Oud 16 februari 2007, 18:00   #56
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
St Jan Berghmans heeft één serieus punt voor op Ganshoren (raad maar eens welk)
De kinderen van Astrid hebben Sint-Jan gered!

Neen serieus, ik ken SJB toevallig wel een beetje, en als je het mij vraagt (en dat doe je), dan is zijn succes te danken aan het management dat angstvallig over zijn eigen kwaliteitsnormen waakt, als het moet tegen de druk van het ministerie in.

Citaat:
kleine suggestie: de Guimardstraat heeft Ganshoren misschien gewoon "gecannibalizeerd" ten voordele van andere scholen???
Filo, ge laat u teveel wijsmaken door jaloerse onderwijsmensen die hun falen op een ander proberen te schuiven.
Oud 16 februari 2007, 18:05   #57
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe kwam die school plots aan een tekort aan leerlingen zonder taalachterstand en schoolmoeheid?
Ik weet niet eens of dat zo was... het was een veronderstelling. Maar gesteld dat die klopt, is dat ongetwijfeld te wijten aan het feit dat zij in tegenstelling tot andere scholen bepaalde leerlingen niet weigeren. Een klassiek probleem in steden...
Oud 16 februari 2007, 18:36   #58
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als die analyse beperkt blijft tot "het is de schuld van de multiculturele ideologie" dan zal er ook niet veel veranderen.

Het grote probleem met ons onderwijs - en dat geldt zeker niet alleen voor allochtonen - is dat het fundamenteel verkeerd georganiseerd is. Terwijl ASO, TSO en BSO gewoon keuzemogelijkheden zouden moeten zijn waarvoor gekozen wordt naar gelang interesse en capaciteiten, blijft men ASO als de eerste keuze zien, gevolgd door TSO en tenslotte BSO. Dat leidt ertoe dat leerlingen uiteindelijk niet in TSO of BSO belanden omdat ze dat echt willen of daar de capaciteiten voor hebben, maar wel omdat ze niet slaagden in het ASO. Wat die reden voor het niet slagen is, wordt daarbij volkomen genegeerd. Een deel van de leerlingen is gewoon "schoolmoe" en hoort helemaal niet thuis is het reguliere onderwijs zoals dat er nu is. Daar is niemand mee gebaat. En daar zou dringend een alternatief voor moeten komen. Nu zijn TSO en vooral BSO gewoon vergaarbakken van leerlingen die er niet thuishoren.
Wie eventjes nadenkt en de situatie op het terrein kent kan enkel tot de conclusie komen... dat het moeilijk anders kan dan werken met verschillende niveau's... Wie niet volgen kan in een bepaald niveau kan gelukkig afzakken naar een lager/gemakkelijker niveau en het daar proberen waar te maken. Alles en iedereen in dezelfde "vergaarbak" gooien is gewoon onzinnig! Er zijn nu eenmaal kinderen met verschillende mogelijkheden, en die moeten kunnen onderwijs krijgen op hun niveau! Iedereen in "het laagste" niveau stoppen zodat iedereen mee kan... er zou niet veel meer van "onderwijs" overblijven.
Ik weet het wel, er lopen pedagoochelaars rond die dromen van het laten vallen van al die tussenschotten... maar dat kan enkel maar leiden tot een algemene verarming, een vermindering van kwaliteit in het kwadraat. Er zullen altijd leerlingen zijn, autochtone en allochtone die zich nergens zullen thuisvoelen. Dat is zeker de manier niet om het op te lossen...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 18:41   #59
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Wie eventjes nadenkt en de situatie op het terrein kent kan enkel tot de conclusie komen... dat het moeilijk anders kan dan werken met verschillende niveau's... Wie niet volgen kan in een bepaald niveau kan gelukkig afzakken naar een lager/gemakkelijker niveau en het daar proberen waar te maken. Alles en iedereen in dezelfde "vergaarbak" gooien is gewoon onzinnig! Er zijn nu eenmaal kinderen met verschillende mogelijkheden, en die moeten kunnen onderwijs krijgen op hun niveau! Iedereen in "het laagste" niveau stoppen zodat iedereen mee kan... er zou niet veel meer van "onderwijs" overblijven.
Ik weet het wel, er lopen pedagoochelaars rond die dromen van het laten vallen van al die tussenschotten... maar dat kan enkel maar leiden tot een algemene verarming, een vermindering van kwaliteit in het kwadraat. Er zullen altijd leerlingen zijn, autochtone en allochtone die zich nergens zullen thuisvoelen. Dat is zeker de manier niet om het op te lossen...
Leer lezen aub. Ik heb nergens gepleit voor het afschaffen van om het even welke richting. Integendeel. Ik heb gezegd dat die richtingen evenwaardige alternatieven moeten zijn waarvoor bewust gekozen wordt op basis van interesse en capaciteiten. We moeten af van het idee dat je begint in ASO en desnoods kan afzakken naar BSO. Je moet het niveau kiezen waarvoor je geschikt bent en het feit dat je niet kan volgen in ASO, maakt je niet automatisch geschikt voor TSO of BSO. Er is niks mis mee om een jaar over te doen.
Oud 16 februari 2007, 18:50   #60
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is niks mis mee om een jaar over te doen.
Zo te zien ben je toch niet al te best op de hoogte. Leerkrachten (of de klasseraad) bepalen weldegelijk of een leerling beter naar een lager niveau afzakt (b) of dat het beter is dat hij een jaar dubbelt (c).

maar in elk geval: je maakt je druk over niks. Deze mogelijkheid wordt dus voorzien in het systeem.

Kan natuurlijk zijn dat jij niet akkoord bent met de bevindingen van de klasseraad, dan kan je daartegen in beroep gaan en een bezwaarschrift indienen waarin je je eigen argumenten kan uiteenzetten.

U leutert hier dus maar wat in de wind.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 16 februari 2007 om 18:51.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be