![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
Bekijk resultaten enquête: Laat mij met rust en de politici moeten hun werk maar doen? | |||
Ja, ik heb al genoeg te doen! |
![]() ![]() ![]() |
2 | 8,70% |
ja, tenzij een het een écht staatsbedreigend onderwerp is |
![]() ![]() ![]() |
5 | 21,74% |
ja, dat de politici maar eens werken voor hun centen!!! |
![]() ![]() ![]() |
2 | 8,70% |
nee, ik wil over alles mijn mening geven !! |
![]() ![]() ![]() |
7 | 30,43% |
nee, maar alleen tijdens de werkuren, niet in mijn vrije tijd |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
nee, omdat de politici het niet kunnen offer ik mij op !! |
![]() ![]() ![]() |
7 | 30,43% |
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over één simpele zaak volstaat een eenduidig antwoord: ja/neen/onthouding Wat is trouwens het verschil met het JA/NEEN knopje in het vertegenwoordigende orgaan, waar zelfs niemand naar eigen inzicht, maar steeds volgens de partijtucht met ja of neen indrukt over veel complexere materies? Citaat:
Dat is nu eenmaal het utopische aan elke vorm van democratie: door de massa kunnen er steeds uit de boot vallen. Waarom zouden trouwens minderheden benadeeld worden? De Zwitserse praktijk wijst uit dat de burger meestentijds heel sociaalvoelend stemt, met respect voor de minderbedeelden. Citaat:
Als je de gemiddelde burger onbekwaam acht om over één item een gedegen keuze te maken, waarom zou hij dan bekwaam zijn om een vertegenwoordiger te kiezen? Citaat:
Eens het referendum ter onzer beschikking, kunnen we eventuele fouten ongedaan maken, door een nieuw referendum, wanneer daar maartschappelijk draagvlak én een meerdrheid voor gevonden wordt. Wetten, noch parlementaire noch 'referendaire' behoren voor eeuwig gebetonneeerde gegevens te zijn. Citaat:
Citaat:
in een democratie is de burger souverein, en behoort de bestuurlijke kaste zich naar onze wil te plooien, anders leven we niet in een democratie, doch particratie, oligarchie, of tyrranie. Citaat:
Eens de burger zich uitgesproken heeft dienen de politici zich te schikken of af te treden als het hen niet zint.
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() Hou uw fantasieke maar.
Na een paar duidelijke tegenslagen in de praktijk piept gij en uw vriendjes wel anders... Referendum = overdreven aanbid wanna be superwondermiddel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het Chill Effect
Zwitserland kent het BROV dus al meer dan 150 jaar in de praktijk. Het moet dus echt niet moeilijk zijn om daar een paar tegenslagen van aan te halen. Laat dus eens merken dat je niet zomaar wat zit te lullen en geef één voorbeeld.
![]() |
#44 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ach, Chill laat zich liever rollen door de altijd heilige Vertegenwoordigers
![]()
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() Misschien begrijpt ge het beter als ik het als volgt uitleg:
Moesten we een wereld referendum houden, dan moesten wij ons gaan gedragen naar de wensen van de Chinezen! Een referendum dus voor alle Chinezen, maar niet voor den dezen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() Begin maar al te leren eten met stokjes en tegen lage lonen te werken!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is dat uw argument tegen referenda? Het lijkt me eerder een argument pro separatisme
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Men moet niet altijd naar de meerderheid alleen luisteren. Ook minderheden hebben soms een interessante stem en zijn soms juister en beter dan de meerderheid. Blijkbaar is dat hier moeilijk aanvaardbaar... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() en in de representatieve democratie is dat dan allemaal wel goed?
PFFFFFFFFFFFF.... ![]() ik heb meer vertrouwen in het collectief egoïsme van de meute dan in het tot staatsmacht verheven egoïsme van een 'goed wetende' particratische elite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Stem Vlaams Blok en uw probleem is opgelost! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er wordt tegenwoordig niets liever gedaan dan minderheden in de watten leggen. De meerderheid wordt zelfs door de minderheid het zwijgen opgelegd. Het is daarom trouwens dat de minderheid zozeer voor de rechten van de minderheden pleiten. Omdat ze er zelf een zijn maar toch de macht die ze hebben in handen willen blijven houden.
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Ikke vlaams blok stemmen???? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Banneling
|
![]() Oh wat is de meerderheid zielig...
![]() ![]() ![]() De minderheid hoeft trouwens niet altijd gelijk te krijgen, net zo min als de meerderheid. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() meer dan in de egoïstische vertegenwoordigers, ja. En het Blok is even goed een partij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een referendum zou toegankelijk zijn voor dezelfde mensen die toegang hebben tot vertegenwoordigende verkiezingen. De Chinezen in China hebben tot nader order geen toegang tot onze stemhokjes. Dus evenmin tot eventuele referenda die de Belgen aanbelangen.
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de ideeënwereld heeft ook het individu recht op zijn mening. In de bestuurlijke wereld echter, moeten we de weg van het minste kwaad bewandelen: de wil van de momentane meerderheid involgen, zolang die bestaat. Uw visie mag best anders zijn. Je mag de wil van een particratische elite gerust vooropstellen. Je mag zelfs het Belgische oligarchische systeem verdedigen. Voor mijn part bepleit je bestuur door de kleinst mogelijke minderheid: een of andere Dolf van extreemlinks-rechts-centrum. Mij niet gelaten. Maar stop dan uzelf democraat te noemen, als jij de absolute macht niet in eerste en laatste instantie aan de burger wenst te geven.
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik toon aan wat een meerderheid zoals kan zijn. Mij maakt het geen fuck uit of het Chinezen zijn of niet, het gaat er mij om dat de wens van de meerderheid verder niet altijd zo gewenst is. Zeker niet bij referendumkes waar zelfs niet iedereen voor hoeft op te dagen! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() De weg van de minste kwaad is de win-win situatie, niet alleen die van de meerderheid! De enige burger die macht over mij mag hebben is de baconburger van Quick! Daar kan ik niet vanaf blijven, verder moeten alle burgers zich niet met mij moeien. Als ik dan geen democraat ben, mij best... ![]() Begin maar met stokjes te eten, spleetoog. ![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |