Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 februari 2007, 23:34   #41
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik sta in deze collega Guerin bij.
Oud 22 februari 2007, 23:36   #42
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik sta in deze collega Guerin bij.
Da had ik nu echt nie gedacht...
Oud 22 februari 2007, 23:41   #43
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kritiek op de natuurwetten? Ja, die Kepler was een echte bourgeois eh.
Het probleem is dat "natuurwetten" altijd relatief zijn en ze dikwijls geïnterpreteerd worden/werden als algemeen en overal geldend, wat een typisch metafysische benaderingswijze is.
Daartegenover stelt het marxisme een dialectisch opstellen. "Natuurwetten" of liever processen die wel al dialectisch kunnen genoemd zijn bijvoorbeeld de relativiteitswet en bijvoorbeeld de evolutietheorie.

Einstein heeft brandhout gemaakt van de Newtoniaanse Fysica, en die wordt vandaag wel nog onderwezen in de middelbare scholen, maar op academisch niveau wordt ze wel als zeer onvolmaakt behandeld. (Wat contradictorisch is met het principe 'natuurwet')
Oud 23 februari 2007, 00:23   #44
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Het probleem is dat "natuurwetten" altijd relatief zijn en ze dikwijls geïnterpreteerd worden/werden als algemeen en overal geldend, wat een typisch metafysische benaderingswijze is.
Daartegenover stelt het marxisme een dialectisch opstellen. "Natuurwetten" of liever processen die wel al dialectisch kunnen genoemd zijn bijvoorbeeld de relativiteitswet en bijvoorbeeld de evolutietheorie.

Einstein heeft brandhout gemaakt van de Newtoniaanse Fysica, en die wordt vandaag wel nog onderwezen in de middelbare scholen, maar op academisch niveau wordt ze wel als zeer onvolmaakt behandeld. (Wat contradictorisch is met het principe 'natuurwet')
Even mee volgen:
  • mid-del-baar
  • a-ca-de-misch
Wist je dat ze die middelbare scholieren tegenwoordig gewoonweg geen stellaire nucleosynthesis geven?
Oud 23 februari 2007, 01:35   #45
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wist je dat ze die middelbare scholieren tegenwoordig gewoonweg geen stellaire nucleosynthesis geven?
Heb ik nog gehad in het volwassen-onderwijs.
Oud 23 februari 2007, 02:24   #46
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik heb zelfs nog tijd voor nutteloze discussies op dit forum...
al die bekeringspogingen van jullie hier lijkt me toch hard werk zenne.

Citaat:
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 02:41   #47
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Waar heb ik gesteld dat het enkel een kwestie was van economie. Integendeel marxisten stellen dat je de economie niet los kan zien van de samenleving en omgekeerd, er wordt dan ook gesproken van de politieke economie.

Zaken als vervreemding van het individu, de studie van historische samenleving en historische processen, groepsdynamica, studie en kritiek van natuurwetten, enz... Behoren allemaal tot facetten van het marxisme.

Wat voor beeld dat is, daar spreken we beter niet over...
Ik kijk met mijn eigen ogen en niet door deze van een meester!
En waarom zou men de economie niet los kunnen zien van de samenleving,wel,omdat jullie marxiens zoals de bourgeois denken in termen van produktie en de samenleving bekijken als een bedrijf en dat is de reden dat jullie pogingen om een samenleving te organiseren vervallen in autoritarisme.
Oud 23 februari 2007, 14:16   #48
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het wel belangerijk om "bewust te zijn" dat economie verbonden is aan de samenleving.*#

En dat het "ontkennen" hiervan* leid tot slavenarbeid.

Het is een recht om "een meerwaarde overtehouden van uw arbeid en uw stem te laten horen."#

Economie tegenwoordig is nietmeer evenredig. Met de samenleving. Wij hollen het achterna.

Laatst gewijzigd door pinbag : 23 februari 2007 om 14:28.
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 17:05   #49
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als dat al gebeurd zeer weinig, laat staan dat ze het kaderen binnen een algemene visie op wetenschap. Men leert eerder dat de wereld bestaat uit een aantal vaste elementen die dan samengesteld kunnen worden en in verschillende aggregatietoestanden te vinden zijn.

Over de achterliggende processen zegt men niet, en men vertrekt van een typisch Newtoniaanse achterhaalde metafysische benaderingswijze. Men leert zelfs gewoonweg verkeerde dogma's aan, zogezegd omdat de volledige visie te complex is.
Oud 23 februari 2007, 17:09   #50
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
Economie tegenwoordig is nietmeer evenredig. Met de samenleving. Wij hollen het achterna.
Je verwart economie met patronale belangen en het liberale discours, dat inderdaad achterna gehold wordt...

Economie is echter wel breder, alles wat je doet van werk, wat je consumeert, wat je gebruikt en in welke omstandigheden je dat doet is deel van de economie. Wanneer je dus stelt dat de werkloosheid en hoge werkdruk - met alle sociale gevolgen van dien - kan gecounterd worden door een algehele werkverdeling, dan is dat ook economie... Maar als we deze economische benadering zouden "achternahollen" zou dat zeker geen slecht zaak zijn.
Oud 23 februari 2007, 20:32   #51
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Ik kijk met mijn eigen ogen en niet door deze van een meester!
En dat is nu net de beperking van het anarchistisch individualisme. Waarom zouden we niet de vruchten mogen plukken van de generaties denkers voor ons? Als elke generatie weigert om de lessen van de voruge "meesters" te leren, dan moet elke generatie opnieuw het wiel geen uitvinden, en kom je geen stap vooruit. Of, om het in de onsterfelijke woorden van Newton te zeggen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isaac Newton
Ik kon verder zien dan anderen omdat ik als een dwerg op de schouders van reuzen zat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin
En waarom zou men de economie niet los kunnen zien van de samenleving,
Omdat, of jet nu graag hebt of niet, nagenoeg alles een economisch voetstuk heeft. Alvorens een film te kunnen zien, moeten er eerste de economische middelen voorhanden zijn om die film te maken. Alvorens onderwijs te genieten moeten de economische middelen voorhanden zijn omdat onderwijs te verschaffen. Maar aangezien die economie op klassebasis gestoeld is, zullen die film, dat onderwijs die klassebasis weerspiegelen. Een goede analyse van de klase-economie (en de bijhorende klassebelangen) kunnen een hulpstuk vormen om later het klasse-karakter van de film, het onderwijs etc (uiteraaard etc.) te doorprikken.

Laatst gewijzigd door driewerf : 23 februari 2007 om 20:33.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 21:14   #52
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
En dat is nu net de beperking van het anarchistisch individualisme. Waarom zouden we niet de vruchten mogen plukken van de generaties denkers voor ons? Als elke generatie weigert om de lessen van de voruge "meesters" te leren, dan moet elke generatie opnieuw het wiel geen uitvinden, en kom je geen stap vooruit. Of, om het in de onsterfelijke woorden van Newton te zeggen

Omdat, of jet nu graag hebt of niet, nagenoeg alles een economisch voetstuk heeft. Alvorens een film te kunnen zien, moeten er eerste de economische middelen voorhanden zijn om die film te maken. Alvorens onderwijs te genieten moeten de economische middelen voorhanden zijn omdat onderwijs te verschaffen. Maar aangezien die economie op klassebasis gestoeld is, zullen die film, dat onderwijs die klassebasis weerspiegelen. Een goede analyse van de klase-economie (en de bijhorende klassebelangen) kunnen een hulpstuk vormen om later het klasse-karakter van de film, het onderwijs etc (uiteraaard etc.) te doorprikken.
shit,hoelang moeten wij nog de voorouders nalopen?2000 jaren nonsens moeten nu maar eens opgedoekt worden
no god no masters
Oud 23 februari 2007, 21:32   #53
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
shit,hoelang moeten wij nog de voorouders nalopen?2000 jaren nonsens moeten nu maar eens opgedoekt worden
no god no masters
Zolang arbeid en productie de antropologische elementen bij uitstek zijn, zullen wij hun raad moeten accepteren.
Oud 24 februari 2007, 01:29   #54
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
no god no masters
Het probleem is dat anarchisten zichzelf te veel op een voetstuk plaatsen en niet kunnen aanvaarden dat ze zelf ook maar een klein element zijn in historische processen. In feite is dit een excess van liberale individualisering. Want door het ontkennen of minimaliseren van de waarde van hun voorgangers impliceert dat dat ze zichzelf zien als diegenen die het wel zullen doen.

Hoe je het ook draait of keert, ik noem dit een kleinburgerlijke benaderingswijze

Fouten uit het verleden worden geplaatst bij individuele aspecten ipv als een gevolg van objectieve omstandigheden. Daardoor kunnen ook geen lessen getrokken worden en kan anarchisme geen wetenschappelijke politieke basis hebben. Het is een mobiliserende utopie, niets meer, Niets minder.
Oud 24 februari 2007, 09:13   #55
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat anarchisten zichzelf te veel op een voetstuk plaatsen en niet kunnen aanvaarden dat ze zelf ook maar een klein element zijn in historische processen. In feite is dit een excess van liberale individualisering. Want door het ontkennen of minimaliseren van de waarde van hun voorgangers impliceert dat dat ze zichzelf zien als diegenen die het wel zullen doen.

Hoe je het ook draait of keert, ik noem dit een kleinburgerlijke benaderingswijze

Fouten uit het verleden worden geplaatst bij individuele aspecten ipv als een gevolg van objectieve omstandigheden. Daardoor kunnen ook geen lessen getrokken worden en kan anarchisme geen wetenschappelijke politieke basis hebben. Het is een mobiliserende utopie, niets meer, Niets minder.
Ik dacht dat jij beter wist...mijn pseudo is van daniel guerin,een libertaire commi dat een poging deed om anarchisme en communisme samen te brengen.Het is eerder de marx dat op een voetstuk geplaatst is,zijn jullie geen MARXiens dan?Wat met het ontkennen van marx zijn boek over de commune de paris?Beetje labiel zeker?
Als anarchist vind ik de bevrijding van de mens belangrijker dan van die mens een anarchist te maken al dan niet met boekenwijsheid.,als vrij mens wordt je consekwent in je doen..
Oud 24 februari 2007, 09:19   #56
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Zolang arbeid en productie de antropologische elementen bij uitstek zijn, zullen wij hun raad moeten accepteren.
Of juist die arbeid en produktie vernietigen ipv eeuwenlang te discussieren hoe men het best een arbeiderster aan het werk zet
Oud 24 februari 2007, 11:01   #57
Proletariër
Minister-President

Proletariër's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of juist die arbeid en produktie vernietigen ipv eeuwenlang te discussieren hoe men het best een arbeiderster aan het werk zet

en weer als holbewoners gaan leven?
kindersterfte van 75% of zo, gemiddelde levensverwachting 28 jaar en zelfs niet mogen werken om die omstandigheden te verbeteren?

ja, lijkt me nog geen slecht idee
Proletariër is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2007, 11:26   #58
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër Bekijk bericht

en weer als holbewoners gaan leven?
kindersterfte van 75% of zo, gemiddelde levensverwachting 28 jaar en zelfs niet mogen werken om die omstandigheden te verbeteren?

ja, lijkt me nog geen slecht idee
oh ja,wat leven we heden in een goede wereld,lange leven de bourgois samenleving
Oud 24 februari 2007, 13:02   #59
Proletariër
Minister-President

Proletariër's schermafbeelding

Standaard

zeg, guerin, wie heeft uw pc gemaakt en het toetsenbord waar ge op typt?
Proletariër is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2007, 13:19   #60
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër Bekijk bericht
zeg, guerin, wie heeft uw pc gemaakt en het toetsenbord waar ge op typt?
ja schat,ik wou dat ik dit instrument niet nodig had maar dat zal pas voor na de revolutie zijn,de echte wel te verstaan

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be