![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Banneling
|
![]() De CBU-72/BLU-73/FAE(Fuel Air Expolsive).Weer een voorbeeld van het grote aantal soorten clusterwapens.
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/dumb/cbu-72.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wapens en wapens zijn twee. Oorlog is oorlog; je ben soldaat of je bent er geen.; Iemand die zich bij het leger voegt, weet dat de kans bestaat dat hij getroffen kan worden. Hij of zijn kiest voor een zeker risico. Maar burgers, die toevallig in de omtrek aanwezig zijn, en zo weinig mogelijk geweld rondom hen willen zien, zijn het slachtoffer van andermans ambities. Ik herhaal: de ene vind dit jammer, de andere doet dit af als incident, zoals jij dus. Nu kennen we hier allemaal jouw denkpistes en weten we dat een deftige, gefundeerde discussie met jou evenveel slaagkansen heeft als blinde op het wk darts. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik zie mijn vlag liever niet in dit soort discussies, maar aan de andere kant moet het mij van het hart dat er geen echte militaire conflicten meer bestaan in de trant dat twee legers elkaar bestrijden, zoals dat in WWII het geval was.
Een Amerikanse generaal, wie ben ik helaas vergeten, schreef ooit een boek over de 3e wereldoorlog, verklaarde dat internationale conflicten waarin men gericht tegen een vijand (zichtbaar) vecht, welhaast niet meer mogelijk zijn, of in ieder geval zich niet echt meer zullen voordoen in een slepend conflict. Die uitspraak deed hij ergens in de jaren '70 - toen er van terrorisme nog geen sprake was. Hij zei oa dat het meer en meer een strijd zou worden van kleine groeperingen die vrijwel ongrijpbaar zijn voor het archaische militaire leger. Het gebruik van conventionele wapens werkt niet ter bestrijding van zulke kleine vijandelijke cellen die een groot systeem bijzonder kunnen raken omdat er geen verweer bestaat tegen dat soort bedekte aanvallen. Het primaire doel is niet meer om "individuals" te doden, maar om een samenleving te ontwrichten. In dat opzicht zijn moslimterroristen geslaagd in het bereiken van hun doel alleen met het averrechtse effect dat de hele moslim gemeenschap in welk land dan ook veroordeelt is door de acties van enkelingen met een politiek doel. Wie en wat die enkelingen zijn - dat is zelfs niet duidelijk! Clusterbommen, mijnen - het zegt allemaal niets meer. Het is een feit dat in Laos, Vietnam, maar ook in Afghanistan en delen van Afrika, Mocambique etc. nog miljoenen niet opgeruimde mijnen liggen die dagelijks slachtoffers maken onder de bevolking. Mijnen worden nog steeds geproduceert. Ook binnen de EU. Voor wat en wie? Een aantal Afrikaanse landen koopt ze nog steeds. China mar ook ex-oostblok landen maken ze nog steeds. In zeer grote hoeveelheden. Ook Nederland heeft een producent die ze direct kan maken, want veel technologie is er niet voor nodig. Kortom, allemaal leuk en aardig dat verbod op die "clusterbommen" maar wat is de daadwerkelijk en waarneembare waarde ervan? Lullen en Uw zakken vullen! Een beetje grof maar wel de werkelijkheid!
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert. Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe. Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 24 februari 2007 om 14:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister
|
![]() Meer en meer kom ik tot de vaststelling dat je je idiotie niet veinst.
![]() |
#46 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
België hier voor stellen als hét stichtend voorbeeld, is al even hilarisch als dit topic aangrijpen om uitgerekend weer de VS te viseren: Wars van alle realiteit, maar niet gespeend van flink wat gekleurde emoties.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) Laatst gewijzigd door Nierika : 24 februari 2007 om 14:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Europees Commissaris
|
![]() Stoere praat!
Jij bent er één die ze voor mijn part eens een paar weekjes door Libanon of Bagdad mogen laten flaneren.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() Het is inderdaad nogal onnozel om te focussen op de VS. Alle grote producenten van clusterbommen (VS, Rusland, China en Israël) stuurden hun kat naar Oslo. Maar dat neemt niet weg dat de VS wel één van de grootste gebruikers is van de clusterbommen. Om de eenvoudige reden dat ze nu éénmaal nodig vinden om zich overal te gaan moeien. Dat zij dus het meeste kritiek krijgen is niet helemaal onterecht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() Wat betreft het verbod op clusterbommen is België nu éénmaal een stichtend voorbeeld. Op andere vlakken van wapenhandel is dat inderdaad heel wat minder. Zelfs tegen illegale wapenhandel trden ze amper op zoals recent nog maar eens bleek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
Wat Rusland allemaal in Tsjetchenië uitspookt, niemand zal het weten. Maar de chloorwolken van Grozny zijn ook pas gekomen met de Russen.
![]() |
![]() |
#51 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als klein menskes staan we machteloos. Ge kunt er alleen maar kwaad om worden! Citaat:
Dat zullen ze natuurlijk bij hoog en bij laag ontkennen. Citaat:
Ja...
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Europees Commissaris
|
![]() Ge zijt een voorbeeld inzake moraliteit op het vlak van wapenhandel of ge zijt het niet. Daarmee is de kous af.
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
Maar de VS heeft jammer genoeg meer plaatsen waar ze worden/werden ingezet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Moest België nu eens op de proppen komen met een voorstel om geen mitrailleurs meer te maken wereldwijd, dan zou dat hun geloofwaardigheid, zeker met betrekking tot eerdere voorvallen van onze Waalse maffia en hun Vlaams-paarse machtsgeile lakeien, alleen maar ten goede komen.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) Laatst gewijzigd door Nierika : 24 februari 2007 om 14:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of misschien de bouw van wapenproducerende fabrieken tussen huizen van burgers
Laatst gewijzigd door illwill : 24 februari 2007 om 14:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ken je er nog misschien? Het is maar omdat Rusland ze indertijd ook in Afghanistan inzette. Zoveel scheelt het dus nu ook weer niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() De tgenstanders van clusterwapens zijn weinig geloofwaardig;hun redeneringen zijn voor verschillende categorieën van clusterwapens zonder voorwerp en ook wat betreft de anti-personeelsversie ontneemt de technologische evolutie hun argumenten alle grond.
|
![]() |
![]() |