Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2007, 15:30   #41
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

pff, wie denk je te overtuigen met copy-paste uit faithfreedom.org en Koenraad Elst
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 15:54   #42
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
pff, wie denk je te overtuigen met copy-paste uit faithfreedom.org en Koenraad Elst
Alvast niet de grote fans van conservatieve soepjurken, burka's en andere islamitische 'waarden'.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 16:20   #43
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb
De kritiek op de islam daarentegen is terecht, met uitzondering van racistische uitspraken uiteraard.
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht
-ontmenselijken door genadeloos en zonder onderscheid te veralgemenen.

En waar ergens ontmenselijk ik moslims volgens u, Drosophila ?
Ik stel enkel dat kritiek op de islam terecht is, mij zal je nooit horen beweren dat bv. iedere gematigde moslim taqyia pleegt.

Heb je ondertussen al eens naar Undercover mosque gekeken ?

Laatst gewijzigd door alharb : 27 februari 2007 om 16:21.
alharb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 16:26   #44
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb Bekijk bericht
Citaat:

En waar ergens ontmenselijk ik moslims volgens u, Drosophila ?
Ik stel enkel dat kritiek op de islam terecht is, mij zal je nooit horen beweren dat bv. iedere gematigde moslim taqyia pleegt.

Heb je ondertussen al eens naar Undercover mosque gekeken ?
Die ontmenselijking is het potentiële resultaat van uw veralgemening. Een veralgemening die u in deze reactie nog maar eens figuurlijk én letterlijk onderstreept.
In uw opvatting is er immers geen onderscheid tussen de islam van Bin Laden en die van Nadim Faruk Paracha, bijvoorbeeld.
Oud 27 februari 2007, 16:35   #45
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Er is geen enkele grote stroming in de islam die afstand gedaan heeft van de gewelddadige verzen, die afstand genomen heeft van de jihad.
Er zijn enkele verwesterde intellectuelen die hier in het westen, onder politiebescherming, kritiek durven uiten. Maar om dat een volmaakte stroming binnen de islam te noemen, is wishfull thinking.

Wanneer ik kritiek heb op de islam, dan maakt het mij niet uit welke rituelen zij al dan niet beleven, dan gaat het mij uiteraard om de oproepen tot apartheid en geweld in de koran die al dan niet afgezworen worden, en die zaken afzweren, dat wordt nauwelijks gedaan.
Oud 27 februari 2007, 17:02   #46
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb Bekijk bericht
Er is geen enkele grote stroming in de islam die afstand gedaan heeft van de gewelddadige verzen, die afstand genomen heeft van de jihad.
Er zijn enkele verwesterde intellectuelen die hier in het westen, onder politiebescherming, kritiek durven uiten. Maar om dat een volmaakte stroming binnen de islam te noemen, is wishfull thinking.
Inderdaad...je kan pas een goede gelovige moslim zijn als je je correct gedraagd naar het moslim-sprookjesboekje.
En indien je niet volgzaam het sprookjesboek volgt ben je geen moslim...diegenen die zeggen van wel maken u iets wijs.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 12:34   #47
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht Bekijk bericht
Op Youtube staat de verderfelijke nazi-propagandafilm Der Ewige Jude. (enkel te bekijken als je een (gratis) account aanmaakt).

deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=e5PXsGCkkBc
deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=1LXWdx94_po
deel 3: http://www.youtube.com/watch?v=VY5gSy6IDwg
deel 4: http://www.youtube.com/watch?v=KvPklmcBnBI
deel 5: http://www.youtube.com/watch?v=pqPpQfgyoe4
deel 6: http://www.youtube.com/watch?v=nbwY2GHBEc8
deel 7: http://www.youtube.com/watch?v=TnIexO8j0NE

Het is gemakkelijk te herkennen dat de moslimhaters op dit forum juist dezelfde argumenten aanhalen als de nazi's in hun tijd:
-de onkunde van moslims/joden om zich aan te passen
-profiteren van de maatschappij
-fundamentele morele verschillen
-Halal/kosjer slachten
-goochelen met cijfers die aantonen dat moslims/joden zogezegd allemaal criminelen zijn
-citaten uit de thora/Koran aanhalen om aan te tonen dat moslims/joden een moreel verwerpelijke ideologie aanhangen
-ontmenselijken door genadeloos en zonder onderscheid te veralgemenen.
-naast de ware problemen kijken en enkel het culturele verschil aanhalen
-het zijn immigranten die hier niet thuis horen
.
.
.
En ga zo maar door.
Als iemand zou beweren dat de nazi's gelijk hadden, is dit een verwerpelijke gedachte in elk opzicht.
Ik heb eerder de indruk dat de moslims de nieuwe nazi's zijn.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 18:09   #48
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

En toen werd het stil.....
Oud 2 maart 2007, 18:19   #49
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Bon, ik denk dat ondertussen al genoeg argumenten gegeven zijn die de stelling uit de openingspost ontkrachten.
Anderzijds zijn de stellingen uit de openingspost nooit verdedigd.
Verdedig eens dat de volgende claims verwerpelijk zijn:
-naast de ware problemen (definieer "ware problemen") kijken en enkel het culturele verschil aanhalen
-de onkunde van moslims/joden om zich aan te passen
-fundamentele morele verschillen

Graag had ik van de aanhangers van de beginstelling eens vernomen hoe volgens hen dan wel over cultuur en cultuurverschillen gediscussieerd kan worden. Ik heb de indruk dat simpelweg problemen aanhalen (nog zonder het over de oorzaken te hebben) voor sommigen al genoeg is om iemand het stigma 'nazi' op te plakken.
Oud 3 maart 2007, 00:06   #50
Zonlicht
Lokaal Raadslid

Zonlicht's schermafbeelding

Standaard

Kwas effe met andere zaken bezig (o.a. een onderzoek(je) naar migratie in de 18de eeuw!)
Er zijn inderdaad een aantal problemen i.v.m. cultuurverschillen; maar de oplossing is zeker NIET een verwijdering/afschaffing , of zelfs "aanpassing" , een ongelooflijk verwaande stelling, want er is geen reden waarom 'onze' cultuur, wat die ook moge zijn, beter is.

De oplossing is volgens mij, wat prof. Pinxten, antropoloog van Universiteit Gent, (ongeveer) beweert:
de integratie van de andere cultuur in onze samenleving, door via een gelijkekansenbeleid de mensen van de andere cultuur de kans te bieden om een zo productief mogelijk leven te leiden. Drie basisprincipes zouden daarbij moeten gelden: vrijheid, gelijkheid en solidariteit. ("vrijzinnig humanisme", heet dat).
Dus vanuit de motivatie om solidair en menslievend te zijn, gelijke kansen aanbieden om zo vrijheid te garanderen voor iedereen.
Hierbij natuurlijk wetende dat er ongeveer 5000 culturen zijn op deze planeet en slechts een 180-tal landen. (een klein verschil nietwaar?)
Multiculturaliteit is dus een feit. Je kan ertegen zijn, maar dan blijf je zelf hopeloos achter in de tijd.

DUS:
-De 'ware' problemen van vele moslims (en veel allochtonen in het algemeen) is dat ze vertrekken vanuit een achtergestelde sociaal-economische positie. Niet vanuit een achtergestelde 'culturele' positie dus.

-Ze hoeven zich niet 'aan te passen', zolang ze zich houden aan de wetten van het land. De hoofddoekenkwestie is volgens mij ook helemaal geen kwestie. (probeer eens het verbieden ervan te verdedigen?)

-er zijn helemaal geen fundamentele morele verschillen. Dat is idiote propaganda van bepaalde individuen die een voor mij vreemde ideologie aanhangen... En dan nog? Als er verschillen zijn, waarom die per se uitwissen?
Zonlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 00:14   #51
Zonlicht
Lokaal Raadslid

Standaard

by the way, de vergelijking met de joden gaat, hoe anachronistisch ook, veel beter op.
-De joden zijn, net als de moslims, een minderheid. (in de landen van herkomst niet, maar hier dus wel)
-ideologische stromingen die vroeger de joden aanvielen, vallen nu de moslims aan. Ze gebruiken zelfs dezelfde symbolen. Kijk maar naar enkele avatars van leden van politics.be...
-Men gelooft, net als bij de joden, in een wereldcomplot van de moslims om de wereld te veroveren. Het enige verschil is dat men niet VOLLEDIG uitgaat van een verzonnen tekst, maar weinig zeggende voorbeelden gebruikt van individuele politieke gebeurtenissen in de wereld, en citaten uit de Koran, die niet eens letterlijk worden opgevolgd.
Hoewel, dat deden ze bij de joden ook dikwijls; de vele banken die gerund werden door joden, advocaten, en vele hogere beroepen waren ingenomen door joden. Dat werd dan voorgesteld als 'zie je wel; ze willen alle macht in handen krijgen!'...
Oud 3 maart 2007, 00:15   #52
ericdesm
Banneling

Standaard

Citaat:
-er zijn helemaal geen fundamentele morele verschillen. Dat is idiote propaganda van bepaalde individuen die een voor mij vreemde ideologie aanhangen... En dan nog? Als er verschillen zijn, waarom die per se uitwissen?
"Verschillen"

Koran 8:12 "onthoofd alle ongelovigen en hak hun vingers af" ...

klein verschil inderdaad. Moslims zijn de nieuwe (en de oude, zoek maar even op SS Handzar) nazi's. Niet de "nieuwe joden".

Laatst gewijzigd door ericdesm : 3 maart 2007 om 00:16.
ericdesm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 00:21   #53
jurgen79
Banneling

Standaard

Noemt men dit niet blind zijn? Zijn wij zelf nu niet de spreekwoordelijke Joden van toen?
Het is maar hoe je het bekijkt, zo lijkt me.

Laatst gewijzigd door jurgen79 : 3 maart 2007 om 00:22.
Oud 3 maart 2007, 00:24   #54
Zonlicht
Lokaal Raadslid

Standaard

Ik kan ook een Citaatje geven:
"Absolute multicultuur is onzin, zo werkt een maatschappij niet. Wat we wel nodig hebben is iets anders, een nieuw soort gemeenschappelijk platform van vrijheid, gelijkheid EN solidariteit - een bundel afspraken die het mogeljk maakt dat mensen van verschillende opinies en afkomst gewoon met elkaar samenleven."
Oud 3 maart 2007, 00:51   #55
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik kan ook een Citaatje geven:
"Absolute multicultuur is onzin, zo werkt een maatschappij niet. Wat we wel nodig hebben is iets anders, een nieuw soort gemeenschappelijk platform van vrijheid, gelijkheid EN solidariteit - een bundel afspraken die het mogeljk maakt dat mensen van verschillende opinies en afkomst gewoon met elkaar samenleven."
Ok, als dit in andere landen BUITEN de EU ook zo zou zijn...maar dan gaat de wereld er heel 'gelijk' uitzien.
En dit is utopisch denken, we zouden beter fier zijn op onze eigen cultuur en dit proberen uit te dragen naar de wereld toe. Zonder ons aan te passen aan de multiculturele wereld.
Laten we dan ineens het begrip 'grondgebied' etc opgeven en allemaal op de planeet aarde leven, zonder grenzen en zonder landen.

Laatst gewijzigd door jurgen79 : 3 maart 2007 om 00:53.
Oud 3 maart 2007, 01:11   #56
Zonlicht
Lokaal Raadslid

Standaard

Het gaat hem meer om de situatie BINNEN een bepaald land; meerbepaald het onze, niet zozeer de hele wereld.
Bv. het streven naar het Bokrijk-monocultureel-Vlaanderen is onmogelijk. DAT is utopisch (voor die bepaalde mensen die daarin geloven, niet voor mij).
En trouwens, België (of Europa misschien) zou er dan juist helemaal niet gelijk uitzien, juist heel divers, maar met wederzijds respect etc.

Laatst gewijzigd door Zonlicht : 3 maart 2007 om 01:11.
Oud 3 maart 2007, 12:23   #57
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
by the way, de vergelijking met de joden gaat, hoe anachronistisch ook, veel beter op
.

Flauwekul

Citaat:
-De joden zijn, net als de moslims, een minderheid. (in de landen van herkomst niet, maar hier dus wel)
Dus gaat de vergelijkiing met de joden van de jaren 30/40 al niet op. Lees de tekst van fjordman die ik hier eerder reeds had gepost.

Citaat:
-ideologische stromingen die vroeger de joden aanvielen, vallen nu de moslims aan. Ze gebruiken zelfs dezelfde symbolen. Kijk maar naar enkele avatars van leden van politics.be...
Flauwekul. Men gaat juist in tegen het fascisme. Het islamofascisme. U steekt gewoon de kop in het zand en doet alsof dit niet bestaat.

Citaat:
-Men gelooft, net als bij de joden, in een wereldcomplot van de moslims om de wereld te veroveren. Het enige verschil is dat men niet VOLLEDIG uitgaat van een verzonnen tekst, maar weinig zeggende voorbeelden gebruikt van individuele politieke gebeurtenissen in de wereld, en citaten uit de Koran, die niet eens letterlijk worden opgevolgd. Hoewel, dat deden ze bij de joden ook dikwijls; de vele banken die gerund werden door joden, advocaten, en vele hogere beroepen waren ingenomen door joden. Dat werd dan voorgesteld als 'zie je wel; ze willen alle macht in handen krijgen!'...
U kent er geen jota van. Het salafisme (Salafisme is geïnspireerd op de eerste generatie moslims uit de begintijd van de islam) wil wel degelijk tot stand brengen dat de hele wereld door de islam zou worden geregeerd. Dit doel streven salafistische moslims weredlwijd (ook in ons land) na. Met (de weredlwijde aanslagen en terreur) of zonder geweld (zoals een Tariq Ramadan http://www.dutch.faithfreedom.org/fo...pic.php?t=7758 ). Dit ontkennen leid er toe dat salafisten door rood/groene naievelingen zoals een schepen Pauwels aan de macht komen

"Gisteren heb ik vernomen dat H, waarvoor ik schepen Pauwels in mijn brief op 23 juli waarschuwde( zie voorgaande postings) is aangenomen bij de Antwerpse integratiedienst!
Hij heeft nu 25 moskees volgens eigen zeggen onder zich...
Ook mevrouw Langjri heb ik duidelijk uitgelegd wat de rol van H is geweest in mijn wijk en hoe hij een goed voorbeeld is van de manier waarop salafisten infiltreren in diensten.
H is lid van jongeren voor islam en drijvende kracht achter de overname van de moskee.
Hij bezocht vorig jaar Saoudi Arabie en kwam terug met de mededeling dat hij voorlopig koos voor ''Belgische financiering '' voor zijn plannen.
Eveneens gaf hij aan geld genoeg te kunnen krijgen als hij het zuivere geloof maar uitdroeg. "
Lees hier verder
http://www.dutch.faithfreedom.org/fo...6794&start=100

De vergelijking met de joden gaat helemaal niet op (lees nogmaals de tekst van fjordman)
Men moet ophouden de kop in het zand te steken en de realiteit eindelijk eens onder ogen durven zien dat er wel degelijk groepen bestaan die ernaar streven om onze westerse maatschappij te vernietigen en die te vervangen door hun verwerpelijke ideologie. Het islamofascisme (waar jij je kop voor in het zand steekt).

Radical Islam & Europe's Left: Part 1
the bizarre union of radical leftists, who are essentially atheist in outlook, with the theocratic demagogues of Islamism

http://www.news.faithfreedom.org/ind...ticle&sid=1122

Laatst gewijzigd door smiley : 3 maart 2007 om 12:32.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 13:58   #58
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Kwas effe met andere zaken bezig (o.a. een onderzoek(je) naar migratie in de 18de eeuw!)
Er zijn inderdaad een aantal problemen i.v.m. cultuurverschillen; maar de oplossing is zeker NIET een verwijdering/afschaffing , of zelfs "aanpassing" , een ongelooflijk verwaande stelling, want er is geen reden waarom 'onze' cultuur, wat die ook moge zijn, beter is.
Ik wil hier zeker niet komen te beweren dat onze cultuur perfect is of beste ooit (dat zou pas verwaand zijn), maar onze cultuur is volgens mij wel merkbaar beter dan vele van de ons omringende culturen.
Enkele bewijzen daarvoor:
-zeer hoge levensverwachting
-van overal ter wereld komen migranten naar hier, niet omgekeerd
-respect en bij wet vastgelegde rechten voor minderheden, voor vrouwen, voor holebi's,...
-zowat alle technologische ontwikkeling van de laatste 600 jaar is hier voortgebracht
-democratie, scheiding der machten, grondwet: allemaal Europese uitvindingen
-een ethiek die gebasseerd is op wederkerigheid en menslievendheid, eerder dan een 'oog om oog' mentaliteit

Stellen dat onze cultuur niet beter of slechter is dan de andere, is cultuurrelativisme, en dus verwerpelijk. Het cultuurrelativisme is in wezen ook een zeer conservatieve denkwijze: de motivatie om veranderingen verdwijnen, aangezien er geen positie tegen bepaalde gebeurtenissen wordt ingenomen.
Citaat:
De oplossing is volgens mij, wat prof. Pinxten, antropoloog van Universiteit Gent, (ongeveer) beweert:
de integratie van de andere cultuur in onze samenleving, door via een gelijkekansenbeleid de mensen van de andere cultuur de kans te bieden om een zo productief mogelijk leven te leiden. Drie basisprincipes zouden daarbij moeten gelden: vrijheid, gelijkheid en solidariteit. ("vrijzinnig humanisme", heet dat).
Dus vanuit de motivatie om solidair en menslievend te zijn, gelijke kansen aanbieden om zo vrijheid te garanderen voor iedereen.
Hierbij natuurlijk wetende dat er ongeveer 5000 culturen zijn op deze planeet en slechts een 180-tal landen. (een klein verschil nietwaar?)
Multiculturaliteit is dus een feit. Je kan ertegen zijn, maar dan blijf je zelf hopeloos achter in de tijd.

DUS:
-De 'ware' problemen van vele moslims (en veel allochtonen in het algemeen) is dat ze vertrekken vanuit een achtergestelde sociaal-economische positie. Niet vanuit een achtergestelde 'culturele' positie dus.

-Ze hoeven zich niet 'aan te passen', zolang ze zich houden aan de wetten van het land. De hoofddoekenkwestie is volgens mij ook helemaal geen kwestie. (probeer eens het verbieden ervan te verdedigen?)

- Ware problemen: er stond vrijdag nog een artikel in De Morgen, uit onderzoek blijkt dat er naast de socio-economische factor ook nog een etnisch-culturele factor is in de slechte prestaties van migranten. Iets wat iedereen al lang wist natuurlijk, maar nooit luidop werd gezegd. In andere topics werden verschillende artikels gepost uit andere landen, waar men tot dezelfde conclussie komt.

-Aanpassing: het lijkt me vrij evident dat er toch een zekere vorm van integratie en assimilatie noodzakelijk is om vreedzaam samen te leven. Sta je er nooit bij stil waarom in andere landen multicultuur nooit voorkomt ? Met multicultuur bedoel ik dan ook echte multicultuur: verschillende gemeenschappen met verschillende gewoontes die als gelijken samenleven. Dit werkt niet, heeft nooit gewerkt en zal ook nooit werken. Er is concurrentie tussen mensen en ook tussen groepen van mensen, culturen en religie geven scheidingslijnen tussen groepen van mensen. Dit alles is zeer simpel te verklaren als je uitgaat van het evolutionaire voordeel dat dit gedrag aan de mens geeft: de eigen groep wordt door de leden daarvan voorgetrokken ten koste van andere groepen, wat uiteindelijk ook een evolutionair voordeel voor de individuen in die groep betekent.

-Fundamentele morele verschillen: die zijn er uiteraard wel. De islam kent om te beginnen geen ethiek die uitgaat van wederkerigheid: als je de koran leest, merk je dat alle goede dingen enkel voor de moslims zijn. In alles (rechtspraak, huwelijk, oorlog, dagelijkse omgang, beleving van religie) wordt er consequent opgedeeld in moslim versus niet-moslim, de niet-moslims worden dan nog eens opgedeeld tussen de 'mensen van het boek' (= joden en christenen) en de rest. Een dergelijke opdeling is totaal afwezig in onze maatschappij en is zelfs bij wet verboden.
Dan is er nog de behandeling van vrouwen, holebi's, andersdenkenden etc. dewelke ook totaal verschillend is. De slechte behandeling van de vrouw kan ook gerechtvaardigd worden door de koran. In tegenstelling tot het christendom heeft de islam nog geen verlichting doorgemaakt, en zijn citaten uit de koran dus wel relevant.
Oud 3 maart 2007, 14:31   #59
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Zijn wij zelf nu niet de spreekwoordelijke Joden van toen?
"Jullie" zijn veeleer Calimero's.
Oud 3 maart 2007, 14:53   #60
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
En dan was er nog die mini-voetbalploeg uit Borgerhout. Als voorbeeld van de geslaagde integratie van allochtonen rijkelijk gesponsord door de Vlaamse regering. Tot spelers en supporters tijdens een internationaal tornooi hun tegenstanders uit Israël trakteerden op de Hitlergroet en spreekkoren als “Hamas, hamas, alle joden aan het gas”. Daar sta je dan met je verhaaltjes over ‘verdraagzaamheid’ en modelallochtonen…
Je doet alsof racisme in het voetbalstadion enkel gebeurt door allochtonen...

Het ging trouwens over één supporter (geen speler), die dus helemaal niet "rijkelijk werd gesponsord door de Vlaamse regering". En hij heeft gisteren ook zijn straf gekregen:
Citaat:
De correctionele rechtbank van Hasselt veroordeelde vandaag een man tot 100 uren werkstraf of een vervangende gevangenisstraf van zeven maanden voor het aanzetten tot Jodenhaat. De feiten speelden zich af tijdens de prekwalificatie match tussen België en Israël voor het Europees kampioenschap zaalvoetbal van 2005. De man zette de aanwezige supporters aan tot antisemitisme. Het Centrum kreeg als burgerlijke partij 1€ morele schadevergoeding.

Op 28 januari 2004 vond in de sporthal Alverberg te Hasselt een prekwalificatie match plaats tussen België en Israël. De meeste spelers van de Belgische nationale ploeg waren van Marokkaanse afkomst vergezeld van een grote groep supporters. Kort na het begin van de wedstrijd stond één van de supporters recht en begon te zwaaien met een Hamasvlag. Daarbij riep hij bedreigingen in het Arabisch naar de spelers van de Israëlische ploeg: "dood aan de Joden, Heil Hitler, Hezbollah, Hamas, Jihad, dood aan Sharon, Hamas Hamas alle Joden aan het gas, ,..." Hij maakte hierbij een handgebaar waarbij hij duidelijk wou maken dat hij hen de keel wenste over te snijden en stookte de andere supporters aan. Enkele Israëlische spelers werden bespuwd en de match moest onderbroken worden.

De aanstoker verklaarde nadien dat hij niet de bedoeling had om andere supporters aan te zetten tot jodenhaat, maar enkel zijn steun en sympathie voor de Palestijnse bevolking aan de Israëlische spelers wilde kenbaar maken. Het onderzoek en de camerabeelden toonden echter aan dat de dader in werkelijkheid de andere supporters op een vooraf georganiseerde manier wilde aanzetten tot antisemitisme door het zwaaien met vlaggen en het roepen van racistische slogans.

Het Centrum veroordeelt elk aanzetten tot haat tussen verschillende bevolkingsgroepen en stelde zich daarom burgerlijke partij samen met het Forum voor Joodse Organisaties (FJO) en de Stad Hasselt. Het onderzoek wees uit dat het vooral één supporter was die de aanwezigen ophitste. Hij misbruikte doelbewust de culturele en religieuze solidariteit van de Arabisch-islamitische gemeenschap met de Palestijnse bevolking om andere supporters aan te zetten tot antisemitisme of geweld ten aanzien van Joden in het algemeen (art. 1 van de antiracismewetgeving)

Na de aanslagen van 11 september heeft het Centrum opgeroepen tot respect voor iedereen. Jozef De Witte, directeur van het Centrum herhaalt: ,,Deze oproep is vandaag meer dan ooit actueel. De solidariteit, de sympathie of het verwantschap die men heeft met één van de partijen in een internationaal conflict, kunnen niet rechtvaardigen dat men laakbare daden of uitingen stelt tegenover eender welke bevolkingsgroep (of zijn leden ervan) in België.’’

Wij verwijzen ook naar onze campagne ‘Hang de Aap niet uit’ én naar het initiatief van Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael om streng op te treden tegen racisme in de voetbalstadia.

Wij zijn tevreden dat alle partners op terrein hun verantwoordelijkheid nemen om racisme uit de voetbalsfeer te halen. Racisme hoort niet thuis in het voetbal.

www.kifkif.be
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be