Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 februari 2007, 17:05   #41
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Heeft je vrouwtje de Orval-percentjes nog niet ontvangen?
Touché.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 19:18   #42
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Voor de volledigheid :
Ik heb beide topics opgestart en ik vond de antwoorden telkens interessant, maar zeker niet bevredigend.

Dit is uit de forumsessie met Roel Deseyn :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Deseyn Bekijk bericht
zo'n referendum op Vlaams niveau lijkt me uit den boze.
En met Walter Vandenbossche :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Ik ben formeel tegenstander van een referendum rond dit thema. Ik ben Vlaming, Brusselaar én Belg, ik hou van mijn land. Ik zie ook geen meerderheid die politiek dergelijke vraag zou stellen. Behoudens VB en NVA is er geen partijdie dit stdpt inneemt!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Ik heb nimmer mijn politieke houding door het NVA laten bepalen.
Citaat:
Weet U, het belangrijkste ( en enig rechtsgeldige) referendum is de verkiezingen. En daar blijkt tot op heden duidelijk géén meerderheid voor de splitsingidee. Ik ben voorstander van een evolutieve samenleving, ook op het vlak van de staatsstructuren. Criterium is de welvaart van dit land en haar inwoners. Dat wordt de uitdaging voor 10.06. CD&V gaat NIET naar de verkiezingen met een voorstel van splitsing, wees daar maar zeker van.
Waarop ik hem toch even hierop wees :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maar meneer Vandenbossche, u ziet toch zelf de cijfers?????

http://verkiezingen2004.belgium.be/n..._tab_etop.html

Vlaams Blok : 24.15%
CD&V -N-VA : 26.09%

som : 50.24% en dat is meer dan de helft!

Nu ben ik ook wel niet achterlijk en weet ik dat een groot deel voor CD&V was, maar noch u , noch ik weten hoeveel precies.

Dat vind ik echt ongelooflijk, het grenst eigenlijk aan arrogantie. Uw partij geniet van de stemmen van separatisten en zegt dan dat het enige referendum de verkiezingen moet zijn. Uw partij "zuigt" dus separatistische stemmen op in een zwart gat.

Zeg uhm, u kent toch wel de N-VA?
Ik heb het over deze mensen :

Is er nu eigenlijk een cordon tegen separatisten of tegen Vlaams Belang?

Dit valt me ernstig tegen. Ik verwacht totaal niet van de CD&V dat ze nu ook de separatistische toer opgaan, maar wel de eerlijkheid om aan een referendum mee te werken.
Nogmaals : ik vind het behoorlijk arrogant als ze doen alsof daar geen meerderheid voor is, terwijl ze zelf meesnoepen van de stemmen.

Zo creëren zij mee de situatie waarin een separatist die niet voor VB is, eigenlijk nergens nog terecht kan.
Oud 26 februari 2007, 19:25   #43
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is er nu eigenlijk een cordon tegen separatisten of tegen Vlaams Belang?
Ik zou zeker durven stellen dat er tegen de N-VA een 'omfloerst' cordon bestaat, met enerzijds de kiesdrempel en anderzijds het 'Vlaams' kartel, waarin de partij voor een deel de vleugels afgeknipt wordt. Het wordt natuurlijk niet als dusdanig geprofileerd. Kwestie van de perceptie naar de buitenwereld toe en de schijn hoog te houden dat er alleen maar een cordon tegen het VB is, omwile van het zogenaamde 'racisme'.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 19:40   #44
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik zou zeker durven stellen dat er tegen de N-VA een 'omfloerst' cordon bestaat, met enerzijds de kiesdrempel en anderzijds het 'Vlaams' kartel, waarin de partij voor een deel de vleugels afgeknipt wordt. Het wordt natuurlijk niet als dusdanig geprofileerd. Kwestie van de perceptie naar de buitenwereld toe en de schijn hoog te houden dat er alleen maar een cordon tegen het VB is, omwile van het zogenaamde 'racisme'.
Ik weet eigenlijk niet op wat ik anders moet stemmen. VLOTT en Dedecker zijn nu ook niet echt mijn ding.

Heeft CD&V meegewerkt aan die kiesdrempel? Dan vind ik het wel heel mooi, eerst een partij in de hoek duwen, dan mee in kartel gaan, en dan nog eens gaan lopen met de stemmen zonder zich iets van die hun ideeën aan te trekken.

Zou NVA niet beter het zelf proberen?
Als er nog een forumsessie komt met een NVA-er, zal ik hen de verklaringen van beide heren van CD&V zeker voorleggen.
Oud 26 februari 2007, 21:08   #45
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
De band tussen NVA en CD&V is op dit moment één van de grootste gevaren voor Vlaanderen. Normaal dat daar op gefocust wordt, lijkt me.
Een sterke N-VA is één van de grootste gevaren voor het VB, dat is de reden waarom er door alle Belangers tienmaal zwaarder op wordt geschoten dan op VLD of SP.A. Een VB-fundi als Hyoens die hier onverschroomd schrijft dat hij de N-VA als "een kankerplek uit de Vlaamse Beweging wil snijden" is daar nog eerlijk in. Als alle N-VA-bashers hier eens zijn voorbeeld zouden willen volgen...

Laatst gewijzigd door zorroaster : 26 februari 2007 om 21:14.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 22:26   #46
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
Een sterke N-VA is één van de grootste gevaren voor het VB, dat is de reden waarom er door alle Belangers tienmaal zwaarder op wordt geschoten dan op VLD of SP.A. Een VB-fundi als Hyoens die hier onverschroomd schrijft dat hij de N-VA als "een kankerplek uit de Vlaamse Beweging wil snijden" is daar nog eerlijk in. Als alle N-VA-bashers hier eens zijn voorbeeld zouden willen volgen...
Het Vlaams Belang interesseert me geen barst. De NVA ook niet (meer). Een gevaar voor het VB evenmin en het heil van de NVA kan me ook al gestolen worden.

Alleen mensen als gij en Hyoens zijn geïnteresseerd in het antagonisme VB/NVA. Ondertussen zijn een pak Vlaamsbewuste kiezers jullie al voorbijgestoken en volgen er straks nog veel meer.

Baby's!
Oud 26 februari 2007, 22:30   #47
evilbu

Standaard

Citaat:
Het Vlaams Belang interesseert me geen barst. De NVA ook niet (meer). Een gevaar voor het VB evenmin en het heil van de NVA kan me ook al gestolen worden.

Alleen mensen als gij en Hyoens zijn geïnteresseerd in het antagonisme VB/NVA. Ondertussen zijn een pak Vlaamsbewuste kiezers jullie al voorbijgestoken en volgen er straks nog veel meer.

Baby's!
Eh? Wat ga jij dan doen? Je eigen partij oprichten?
Oud 26 februari 2007, 22:32   #48
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik studeer er nog op, maar in elk geval zal ik proberen met mijn kiesgedrag zoveel mogelijk schade aan paars en aan de belgitude toe te brengen. Voorlopig hou ik het op wat in mijn handtekening te lezen staat.

Laatst gewijzigd door baarle : 26 februari 2007 om 22:33.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 22:34   #49
evilbu

Standaard

Citaat:
Ik studeer er nog op, maar in elk geval zal ik proberen met mijn kiesgedrag zoveel mogelijk schade aan paars en aan de belgitude toe te brengen. Voorlopig hou ik het op wat in mijn handtekening te lezen staat.
Vind jij VB misschien ook maar te braaf? Wil jij misschien zelf "monsieur non" worden? (zoals je al voorstelde)?
Oud 26 februari 2007, 22:35   #50
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet nodig.
De machtspartijen ondergraven Belgique wel zelf verder tot het als een kaartenhuisje in elkaar stuikt.
Oud 26 februari 2007, 22:35   #51
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vind jij VB misschien ook maar te braaf?
Ik vind het VB vooral log, te klassiek en niet aangepast aan de situatie.

Citaat:
Wil jij misschien zelf "monsieur non" worden? (zoals je al voorstelde)?
Ik hoop dat Leterme dat mag worden.
Oud 27 februari 2007, 08:05   #52
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Waar heb ik dat gezegd? Ik heb vele gebreken, maar de door jou geciteerde tracht ik zoveel als mogelijk uit mijn leven te bannen en ik verwijt ze dan ook niet aan anderen.
Natuurlijk, dat weet ik ook wel,
wat me enorm stoort is het feit dat er nefastere partijen dan de N-VA, partijen die door de meeste Vlaams-nationalisten veel minder onder vuur genomen worden dan de N-VA. Wat je over de VU zegt is ook maar een halve waarheid. Sedert haar oprichting tot aan het verdomde Egmont-pact was de VU vijand nr 1 van de Belgicistische partijen. Met de CVP heeft ze het federalisme gerealiseerd, wat toendertijd geen geringe verdienste was. Jij weet dat evengoed als ik, last van een beetje selectieve vergetelheid?
Dus je stemt op een partij op basis van zijn vroegere (werkelijke of denkbeeldige) verdiensten? Niet bang dat Vlaanderen het grootste slachtoffer wordt van dit soort sentimentalisme?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 08:55   #53
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik vrees dat ons nog erger te wachten staat met de nu wel compleet verneukte n-va.
Gelukkig hebben we nog CD&V, open-VLD en SPA nietwaar?
Die partijen kunnen moeilijk worden aangesproken op of afgerekend aan een Vlaamsgezindheid die ze nauwelijks of niet pretenderen. N-VA vooralsnog wel.
Bovendien zie ik - en anderen - het straks gebeuren dat n-va er zal op worden uitgestuurd om Vlaamse toegevingen of een tactisch falen aan de Flamingante goegemeente te gaan verkopen als het meest haalbare in de gegeven omstandigheden of als een billijke prijs, te betalen voor meer 'staatshervorming'.
Ik geloof dan ook niet dat n-va snel gaat gedumpt worden wegens nog nuttig voor cd&v en ... België.
Citaat:
Citaat:
Sentimentalisme en inhoudloze partijsympathieën zijn aan mij niet besteed.
Aan mij ook niet en nog minder selectieve verontwaaardiging.
Ik zou mijn verontwaardiging eerder gericht noemen. Voor de rest hebben wij allemaal wel eens een 'baaldag'.
Oud 27 februari 2007, 09:01   #54
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Natuurlijk kan je zeer terecht twijfelen aan hoe ver de N-VA nog wil gaan binnen het kartel, en nog meer vragen bij hoe oprecht Vlaams de CD&V is.

Maar is Guy Vlaamser?? Vertrouw je de witte konijnen van de sp.a? Ok, het VB is rechtlijnig, maar dan zit je nog steeds, jammer maar waar met het cordon. Het is misschien kiezen tussen de pest of de cholera, maar ik blijf N-VA stemmen.
Voorlopig blijf ik dat een second (only) best choice vinden.
Ik vind mijn houding terzake vrij rationeel, naar mijn bescheiden mening.
Oud 27 februari 2007, 09:11   #55
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bovendien zie ik - en anderen - het straks gebeuren dat n-va er zal op worden uitgestuurd om Vlaamse toegevingen of een tactisch falen aan de Flamingante goegemeente te gaan verkopen als het meest haalbare in de gegeven omstandigheden of als een billijke prijs, te betalen voor meer 'staatshervorming'.
Inderdaad, men doet al enkele decennia alsof de Vlamingen "meer staatshervorming" willen, waarna men de wensen van de Franstaligen en het Belgisch regime inwilligt en de Vlamingen daar zwaar doet voor betalen (ook altijd met extra geld voor Brussel en de Franstaligen).

Het wordt tijd dat we die fabel doorprikken: Vlaanderen heeft geen nood aan "meer staatshervorming". Staatshervorming dient enkel om de Belgische constructie te redden van een zekere ondergang én om de Vlamingen nog verder te minoriseren en te pluimen. Vlaanderen heeft wel nood aan Vlaamse staatsvorming.

Dat de NVA dus niet afkomt met de prijs die ze moest betalen om onze zogezegde communautaire eisen te kunnen realiseren. Geen staatshervorming is momenteel het beste voor Vlaanderen en alle Vlaamsgezinden horen zich in te spannen om dat te realiseren.
Oud 27 februari 2007, 09:13   #56
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Je moet dit alles vooral afwegen tegenover het alternatief dat de facto in de plaats komt , niet het ideëel alternatief . (wat neerkomt op het door elkaar haspelen van de kantiaanse categoriën van het "sein" en van het "sollen" , zoals Raymond Aron aantoonde )
idd en een stem voor de N-VA houdt dat bedrieglijke kartel overeind en houdt de facto de Belgicisten binnen de CD&V aan de macht

vergelijk het met voor het kartel, toen telde de CD&V ZELF een boetfortgroep die confederalisme doorduwde op het congres ... en ACV moest dat pikken ... met N-VA erbij en pakweg 8 % erbij voor het kartel, voelt het ACV zich terug sterk genoeg (want ze zullen erbij zijn) om al die 'Vlaamsgezinde nonsens' compleet te ridiculiseren.

hoe meer N-VA dus bijbrengt en hoe dichter de CD&V bij machtsdeelname, hoe verder af de 'vlaamsgezindheid' bij de CD&V (en lees er CD&V kenner Manu Ruys recent op na, het is altijd zo geweest ... en zal niet veranderen)

je mag dus gerust concluderen dat elke stem voor N-VA de facto de belgicisten binnen de CD&V versterkt en Belgiës doodstrijd verlengt.

bovendien is uw conclusie dat het niet slechter kan en dus een regering met CD&V op communautair gebied beter is dan één zonder gewoon fout
1 ik ga er nog altijd vanuit dat N-VA na de verkiezing gewoon gewipt wordt. (als dat niet gebeurt, gefeliciteerd, maar het verandert niks ... N-VA kan op geen enkele manier wegen op besluitvorming)
2 ik stel dat paars zonder CD&V-N-VA op Vlaams vlak beter is dan één met, omdat dan de kans bestaat dat er idd geen staatshervorming komt, en in se is dit beter dan een stel nefaste vlaamse toegevingen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 09:15   #57
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
idd moet je zeker doen als signaal,
maar vergooi ook je stem niet he
Oud 27 februari 2007, 09:23   #58
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat is zeker zo. Voor België is een n-va in een kartel nuttiger dan erbuiten , ook al zou ze met jmdd hebben stemmen afgesnoept van staatsvijand nr 1, het Belang.
Buiten het kartel had n-va kunnen wegen en druk uitoefenen op de tjseven en de partij kunnen dwingen tot een pro-Vlaamse houding.
Te laat.
Oud 27 februari 2007, 09:27   #59
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is zeker zo. Voor België is een n-va in een kartel nuttiger dan erbuiten , ook al zou ze met jmdd hebben stemmen afgesnoept van staatsvijand nr 1, het Belang.
Buiten het kartel had n-va kunnen wegen en druk uitoefenen op de tjseven en de partij kunnen dwingen tot een pro-Vlaamse houding.
Te laat.
exact !

daarom des te onbegrijpelijker dat Dewever zich heeft laten overhalen om Dedecker buiten te zwieren ... volgens mij waren ze samen in staat om hoge ogen te gooien ! ... nu zijn ze de dweil van het ACV ...
Oud 27 februari 2007, 11:51   #60
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je mag dus gerust concluderen dat elke stem voor N-VA de facto de belgicisten binnen de CD&V versterkt en Belgiës doodstrijd verlengt.
Zo zit het idd in elkaar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be