![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#43 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#45 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#46 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Een schriftelijk bewijs.
![]() |
![]() |
#49 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Minister
|
![]() Wat ik zo interessant vind aan groene rotsflora meerbep. driehoeksmos is eigenlijk samen te vatten in 3 lijnen: Vooreerst wil ik echter eerst het onderscheid aantonen met andere rotsmossoorten. Zo is het keizersmos, u welbekend, dat zijn naam dankt aan de bijzonder grappige legende over Caesar Aurelius, vooral in de schaduw actief en groeit ze slechts in optimale omstandigheden. Bijzonder veel warmte gecombineerd met zo weinig mogelijk licht, omdat ze anders overwoekerd zou worden door andere, sterkere planten in die toestand. Ook de termietenhuisjes, ofwel het zwarte-aarde-mos, dat, zoals de naam aangeeft, uitsluitend voorkomt in Oekraïne en bepaalde delen van Zuid-Rusland. Deze mossoort, behorende tot de pseudo-rotsmossen, groeit eigenlijk niet op de rotsen zelf, maar lager, aan de oppervlakte. De reden dat het toch ingedeeld wordt bij de rotsmossen is omwille van het feit dat het zo dicht groeit in de buurt van die rotsen, waarschijnlijk opnieuw door de weinige concurrentie van andere planten die meer "luxe" gewend zijn dan deze geharde vegetatie. De reden dat ik dit u allemaal schets is omdat men bijzonder vaak de fout maakt, zelfs in biologenmiddens, wat toch enigzins verbazend is omdat men reeds lang onderzoek ernaar uitvoert. Zo werd een eerste index van mossen opgetekend door Aristoteles en zouden de Indiërs al een huis "mossenencyclopedie" aangelegd hebben. Deze laatste is jammer genoeg verloren gegaan bij invallen van de Arische horden. Hoe komt het dan dat men zo vaak die fout maakt, hoor ik u zeggen. Dit ligt enerzijds aan de zeldzaamheid van het driehoeksmos die dan nog vooral voorkomt in onbewoonde streken als zuid-west-Siberië (vooral in het gebied tussen Omsk, Jekaterineburg en de Ob. Vandaar de naam "driehoeksmos"). Bovendien is het in kleur nauwelijks te onderscheiden van de eerder vernoemde "neven".
Het werd voor het eerst "ontdekt" en aandacht aan geschonken door een Wit-Russische historicus die wat grond had gekocht in Siberië en daar gefascineerd werd door het bijzonder mystieke karakter van de Trans-Oeraalse natuur. Vooral de verscheidenheid van het landschap boeide hem. Je kon er zo overstappen van moeras naar rotslandschap en golvende heuvels. Zo ontdekte hij diverse nieuwe dier-en plantensoorten. Nu moet gezegd, de wetenschappelijke wereld had in het begin niet zoveel aandacht voor de nieuwe mossoort. Tot een van de meest vooraanstaande biologen van dit decenium zich ermee ging bemoeien: Prof. J.M. Dixon. Van hem is het geweten dat bijzonder gepassioneerd is door rotsmossoorten. Eerste deel van een lezing van Prof. Dr. Em. Jon-Kees Veenstra, 1999.
![]() |
#51 |
Parlementslid
|
![]() Nu gaat die hier nog beginnnen Filibusteren ook
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En nog steeds geen bewijzen... [size=1]PS Je blijft natuurlijk mijn idool, los van je mening over driehoeksmossen.[/size] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En we blijven maar wachten op bewijzen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
[size=1]Zou je met mij en Niels! een driehoekssos willen worden?[/size]
![]() |
![]() |
#56 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ook van het verhaal over de geiten maakte hij tijdens één van de talrijke debatten waaraan hij de laatste jaren deelnam, brandhout. Het debat vond plaats aan de toog van café Comme chez çois. "Dat verhaal van die gebroken geitenekken klopt niet. Heb d'ooit al iens geprobeert om zo'n gijt z'n nek te breken? Ik zweer het u, dat lukt u nooit, en ik kannekik het weten, want op de boerderij van m'n ouwers stonde heel wat van die beesten. Bon, als nen volwassen man as gij da al nie kunt, hoe zou zo'n onnozel moske dat dat kunnen, eh gast.", aldus prof Devleesschauwer tijdens het debat. Ook over de kruising van het driehoeksmos met andere, zogezegd sterkere mossen is interessant onderzoek gebeurd, o.m. door paus Sabianus de IIde, die er (op zijn sterfbed nota bene) het volgende over te zeggen had: "Dankoe voor die bloemen, urbi eet orbitalen, en ik wil een smos van bij Jullietta." Vooral over die laatste woorden is veel discussie geweest, maar ondertussen wordt algemeen aangenomen dat hij het over driehoeksmossen had, daar Jullietta toen een dame van (zéér) lichte zeden was die zich toentertijd in Vaticaanstad ophield en waarvan bepaalde, overmatig besprenkelde lichaamsdelen een gunstige biotoop waren gebleken voor driehoeksmossen. Dat een eminent wetenschapper als paus Innocentius het op zijn sterfbed nog over de driehoeksmossen had, bewijst duidelijk dat de driehoeksmossen ronduit superieur zijn aan andere mossen en dus ten allen prijze in hun oorspronkelijke staat moeten blijven bestaan. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik moet tegen dit alles toch mijn veto stellen hoor. Dit is gewoon schande! Dit kan niet in onze westerse vrije beschaving.
![]() |
![]() |
#58 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() [/size] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |