Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2007, 02:48   #41
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Nu zijn we zaken aan't verwarren.

Ik ben zoals velen tegen élke vorm van imperialisme, dus ook tegen de Chinese variant. Het principe van de volkssoevereiniteit is nog altijd heilig.

Dus ja, Tibetaanse goeverneurs zijn puppets van een imperialistisch regiem - geen twijfel over.

-Maar deze Tibetaanse goeverneurs executeren niet systematisch Tibetanen, omdat ze Tibetaan zijn.

-In Irak executeert the Shia-regering - die evenzeer een puppet-goevernement is - wél systematisch tegenstanders op basis van hun etnische afkomst.

Dat is een zeer groot verschil.

Als er ooit een dictatuur komt in Irak die boven alle etnische lijnen verheven is, en die iedereen gelijk voor de wet houdt en vervolgens toch nog kiest voor de doodstraf, dan is dat minder kwaadaardig dan de selectieve executies die daar nu worden gebezigd.

Ge ziet ongetwijfeld het verschil. Er zijn gradaties binnen het Kwade. Elke staat die mensen executeert is een staat van lafaards. Maar een staat die mensen executeert omwille van hun afkomst, is toch nog een graadje kwaadaardiger.
Ik kan je grotendeels volgen, maar niet volledig.

Voor mij is het principe van de volkssoevereiniteit niet heilig, wat niet wil zeggen dat ik pro-imperialisme ben. Maar welke volkssoevereiniteit bestaat er als de "vertegenwoordiger" van het volk een dictator is?

Verder wil ik hier de sjiîtische milities niet verdedigen, maar hun acties waren een reactie op de vele bloedige aanslagen op sjiïtische menigtes en processies, en op hun heilige plaatsen, door soennitische fanatici zoals wijlen Zarqawi.
De partij van Al Sadr vormt een onderdeel van het sjiîtisch kartel de UIA, en de SCIRIpartij heeft ook milities, maar dat wil niet zeggen dat iedereen in de regering voorstander is van het "systematisch executeren" van soennieten. De Koerden van Talbani en Barzani alleszins niet. Zij hebben weinig te winnen bij een religieuze burgeroorlog (de meerderheid van de Koedren is soenniet, maar er zijn ook sjiïtisvche Koerden).

De huidige toestand in Irak is verschrikkelijk, maar toch wens ik geen terugkeer naar een dictatuur, zelfs niet naar een niet-sectaire dictatuur. Ik denk dat velen in Irak hier ook zo over denken. Je kan moeilijk stellen dat de enige keuze die ze hebben de keuze tussen de huidige chaos of een nieuwe Saddam is.
Oud 25 maart 2007, 06:47   #42
john bell hood
Banneling

john bell hood's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar da's een zaak van Chinezen onder elkaar.

In Irak is het een zaak van Anglo-Amerikanen die een muppet-regering het vuile werk laten opknappen en hopen mensen vermoorden.

Toch een verschil, nietwaar?
Het zijn de terroristen die hopen mensen vermoorden.Van een muppet-regering is geen sprake;die zou er wel anders uitzien.
john bell hood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 06:49   #43
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
In de jaren 1920, toen Groot-Brittannië Irak aan't koloniseren was en de volkeren daar 'in hun eigen belang' onderwierp, pleitte Winston Churchill voor de uitroeiing van Irakezen die zich verzetten, door middel van mostergas.

Weinigen weten dit.

Voor de rest zijn er natuurlijk talloze voorbeelden van Euro-Amerikaanse aanvallen op volledig onschuldige volkeren, waarbij allerlei gas en chemische rommel werd gebruikt. Denk aan de uitroeiing van heelder Ethiopische volkeren door de Italiaanse fascisten in de jaren 1930. Denk aan de vernietiging van honderdduizenden Vietnamezen door agent orange, etc...

Chemische aanvallen zijn niks nieuws, niet uniek voor Saddam.

Bovendien waren Amerikaanse en Europese bedrijven de leverancier van dat gas. De Amerikanen gaven de Irakezen trainingen over hoe ze het moesten gebruiken. Donald Rumsfeld verkocht eigenhandig dat moordwapen, etc...

Waar zijn we dus eigenlijk over bezig. Niemand heeft meer ervaring met het uitroeiien van volkeren op vuile, laffe manieren, dan de Europeanen en de Amerikanen. Uw selectieve verontwaardiging is een beetje triest.
Een door en door racistische anti-westerse uiteenzetting.Hetzelfde zeggen over een gekleurd volk en men wordt vervolgd.
Voor het overige vol met leugens en overdrijvingen.
Oud 25 maart 2007, 06:52   #44
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu zijn we zaken aan't verwarren.

Ik ben zoals velen tegen élke vorm van imperialisme, dus ook tegen de Chinese variant. Het principe van de volkssoevereiniteit is nog altijd heilig.

Dus ja, Tibetaanse goeverneurs zijn puppets van een imperialistisch regiem - geen twijfel over.

-Maar deze Tibetaanse goeverneurs executeren niet systematisch Tibetanen, omdat ze Tibetaan zijn.

-In Irak executeert the Shia-regering - die evenzeer een puppet-goevernement is - wél systematisch tegenstanders op basis van hun etnische afkomst.

Dat is een zeer groot verschil.

Als er ooit een dictatuur komt in Irak die boven alle etnische lijnen verheven is, en die iedereen gelijk voor de wet houdt en vervolgens toch nog kiest voor de doodstraf, dan is dat minder kwaadaardig dan de selectieve executies die daar nu worden gebezigd.

Ge ziet ongetwijfeld het verschil. Er zijn gradaties binnen het Kwade. Elke staat die mensen executeert is een staat van lafaards. Maar een staat die mensen executeert omwille van hun afkomst, is toch nog een graadje kwaadaardiger.
De regering van Irak is geen muppet-regering en executeert geenmensen omwille van hun afkomst.
Als men u ernstig moet nemen was uw idool stalin ook een lafaard gezien de miljoenen mensen die hij vermoord heeft.
Oud 25 maart 2007, 07:16   #46
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Bij gebreke aan argumenten doet men dit.Eigenlijk geeft ge me dus gelijk.
Oud 25 maart 2007, 07:32   #47
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door john bell hood Bekijk bericht
Nee, maar ik vind je goedgelovigheid echt aandoenlijk.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 07:42   #48
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, maar ik vind je goedgelovigheid echt aandoenlijk.
En ik vindt uw gebrek aan argumenten over het beweerde muppet karakter van de iraakse regering bijzonder interessant.
Oud 25 maart 2007, 07:48   #49
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik vindt uw gebrek aan argumenten over het beweerde muppet karakter van de iraakse regering bijzonder interessant.
Jou kunnen ze blijkbaar ook wijsmaken dat hazen op de bomen wonen
Oud 25 maart 2007, 07:53   #50
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Jou kunnen ze blijkbaar ook wijsmaken dat hazen op de bomen wonen
Argumenteren kunt ge niet en dus bevestigt ge mijn gelijk.
Oud 25 maart 2007, 08:00   #51
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Argumenteren kunt ge niet en dus bevestigt ge mijn gelijk.
Nee, het bevestigt dat je dingen blindelings aanvaard zonder na te denken over de geloofwaardigheid ervan.

Laatst gewijzigd door Pietje : 25 maart 2007 om 08:00.
Oud 25 maart 2007, 11:30   #52
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, het bevestigt dat je dingen blindelings aanvaard zonder na te denken over de geloofwaardigheid ervan.
Uw stilzwijgen ten gronde bewijst het tegendeel.
Oud 25 maart 2007, 11:53   #53
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De regering van Irak is geen muppet-regering en executeert geenmensen omwille van hun afkomst.
Als men u ernstig moet nemen was uw idool stalin ook een lafaard gezien de miljoenen mensen die hij vermoord heeft.
Dat was oorlog en dus volkomen legitiem.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 12:17   #54
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Dat was oorlog en dus volkomen legitiem.
Ik spreek hier wel over de miljoenen van zijn eigen burgers die hij vermoordt heeft.
Oud 25 maart 2007, 12:32   #55
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Verder wil ik hier de sjiîtische milities niet verdedigen, maar hun acties waren een reactie op de vele bloedige aanslagen op sjiïtische menigtes en processies, en op hun heilige plaatsen, door soennitische fanatici zoals wijlen Zarqawi.
Ik vraag me af in hoeverre die aanslagen op heiligdommen het werk zijn van wahabisten. En in welke mate dat geweld tegen soennitische en sjiietische burgers (onschuldige mannen vermoorden, folteren en in de rivier smijten vnl.) voortkomt uit wraakgevoelens.
(Al Sadr zei na Samarra zelfs nog: "“It was not the Sunnis who attacked the shrine of Imam Al-Hadi, God’s peace be upon him, but rather the occupation [forces] and Ba’athists…God damn them. We should not attack Sunni mosques. I ordered Al-Mahdi Army to protect the Shi’i and Sunni shrines." Dat de baathisten er iets mee te maken zouden gehad hebben is mi belachelijk maar hij sprak alleszins toch niet etnisch-religieus sektaire taal uit.)
Citaat:
De Koerden van Talbani en Barzani alleszins niet. Zij hebben weinig te winnen bij een religieuze burgeroorlog (de meerderheid van de Koedren is soenniet, maar er zijn ook sjiïtisvche Koerden).
Misschien kan het hen niets schelen, zij willen vooral hun gebieden vrijwaren (en beslag leggen op steden als Mosul en Kirkuk en de in de noordelijke regio aanwezige oliebronnen.)

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 25 maart 2007 om 12:35.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 16:38   #56
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Shia-regering in Irak heeft nog geen enkele Shia ter dood veroordeeld. Ze heeft intussen wel al een dozijn Sunni terechtgesteld.

Ik vind dat we ons aan de feiten moeten houden. Daarna kunt ge daar nog uw bizarre ideologie oversmeren als ge wilt. Maar feiten eerst please.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 16:39   #57
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tuurlijk weet die niks beters.... De regering van Irak is verkozen, en met democratie hebben vakbondsmensen zoals pietje altijd moeilijkheden
Oud 25 maart 2007, 16:40   #58
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Shia-regering in Irak heeft nog geen enkele Shia ter dood veroordeeld. Ze heeft intussen wel al een dozijn Sunni terechtgesteld.

Ik vind dat we ons aan de feiten moeten houden. Daarna kunt ge daar nog uw bizarre ideologie oversmeren als ge wilt. Maar feiten eerst please.
Iets tegen Shia-moslims?
Oud 25 maart 2007, 16:43   #59
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan je grotendeels volgen, maar niet volledig.

Voor mij is het principe van de volkssoevereiniteit niet heilig, wat niet wil zeggen dat ik pro-imperialisme ben. Maar welke volkssoevereiniteit bestaat er als de "vertegenwoordiger" van het volk een dictator is?
Da's een andere discussie. Maar om uw vraag op de context van Irak te betrekken, toch dit: een dictator die boven etnische krijtlijnen staat, respecteert het principe van de volkssoevereiniteit meer dan een dictator die zich met één volk associeert binnen een veelvolkerenstaat als Irak.

Daar kunnen we het toch over eens zijn denk ik.

Citaat:
Maar we spreken wel over de regering hé. Niet over de milities en hun wraak-acties, ook al zijn die milities verbonden met partijen die in de regering zitten. We spreken over de regering: de staat dus. En die is vandaag in Irak uitermate selectief in zijn acties.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 17:07   #60
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Shia-regering in Irak heeft nog geen enkele Shia ter dood veroordeeld.
Ik zou eerder spreken van collaborateursregering, en de sjiieten in de regering hebben geen machtsbasis (buiten Al Sadr) onder die vermeende etnisch-religieuze groep.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be