Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2007, 22:26   #41
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als je in Brussel met de trein rijdt, passeer je een school die de logo's van zowel het Vlaams als het Franstalig onderwijs draagt. In de buurt van Station Brussel-Kapellekerk (tussen Zuid en Centraal, net voor je onder de grond gaat).
Ik denk dat dat zo'n samenwerking van scholen is.
Dat is Zaveldal, een heel uitzonderlijk geval, een echte 'niche' school wat het Nederlandstalig onderwijs in Brussel betreft, want het is aangepast beroepsonderwijs (BuSO).

Laatst gewijzigd door Burry : 7 maart 2007 om 22:35.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 22:34   #42
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Het is nog niet allemaal in kannen en kruiken hé. Eventueel betekent dat dat die een jaartje zal moeten 'overdoen'...
Wat doe je met vluchtelingen? Je kan een kind van 9 of 10 jaar toch niet naar de kleuterklas sturen?

Misschien is het beter om (op de plaatsen waar er vraag naar is) een jaarprogramma te spreiden over twee jaar. Dan komt er extra tijd vrij voor cursussen Nederlands. (Voor Nederlandstalige kinderen blijft het uiteraard één jaar)
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 22:37   #43
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat doe je met vluchtelingen? Je kan een kind van 9 of 10 jaar toch niet naar de kleuterklas sturen?

Misschien is het beter om (op de plaatsen waar er vraag naar is) een jaarprogramma te spreiden over twee jaar. Dan komt er extra tijd vrij voor cursussen Nederlands. (Voor Nederlandstalige kinderen blijft het uiteraard één jaar)
Tja... Je kan het toch eens zijn met me dat niemand zomaar kan doorstoten in het Vlaamse onderwijs zonder voldoende kennis van de taal? Of willen we echt absurde situaties dat we in het middelbaar bijna constant termen moeten uitleggen? Je kan dat doen, maar efficiënt is anders. Dus zijn er extra inspanningen nodig, maar dan moet er ook een inspanning van de ouders komen in die zin dat de kinderen buiten de school, dus thuis, in een boek, op de buis of in de Chiro ergens in contact moeten komen met Nederlands.
Oud 7 maart 2007, 22:42   #44
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan het toch eens zijn met me dat niemand zomaar kan doorstoten in het Vlaamse onderwijs zonder voldoende kennis van de taal? Of willen we echt absurde situaties dat we in het middelbaar bijna constant termen moeten uitleggen?
Zo is de situatie vandaag (in sommige scholen). Men probeert de niet-taallessen verder te geven, zonder dat er een voldoende kennis van het Nederlands is. Dat leidt dan tot absurde situatie waarbij toetsen opgesteld worden met tekeningetjes. Uiteraard tast dat de kwiliteit van het onderwijs aan.

Citaat:
Je kan dat doen, maar efficiënt is anders. Dus zijn er extra inspanningen nodig, maar dan moet er ook een inspanning van de ouders komen in die zin dat de kinderen buiten de school, dus thuis, in een boek, op de buis of in de Chiro ergens in contact moeten komen met Nederlands.
Idd. Maar de voorstellen van FvdB zijn niet de geschikte middelen om dat te bekomen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 7 maart 2007, 22:43   #45
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onderwijs is een taak van de gemeenschap, niet van hte individu.
Het is ook geen taak van het individu, er zijn betrekkelijk weinig professionele autodidacten (meer). Evenmin is het de "taak" van de "gemeenschap".
Oud 8 maart 2007, 00:09   #46
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja. Daarvoor moet jij betalen.

Het is ook niet Fatima die naar de schoolbanken moet, maar haar kleintjes.
Jaani, ik heb onlangs gehoord dat 40% van de USA-ers (is wel veel) een andere taal zou spreken dan Engels thuis.
Mij goed, maar dan moet je wel de gevolgen dragen, en je kinderen zelf klaarmaken voor de school.
Circe heeft een punt, als jij een extra last wil scheppen, moet je dat zelf ook dragen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Franstaligen sturen veelal hun kinderen naar een Nederlandstalige school omdat de Franstalige scholen in Brussel nog een groter ramp zijn dan de Nederlandstalige
Waarom nog een grotere ramp?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

En bij nader inzicht: ik denk dat jij dat ook best eens zou doen, zo'n jaartje extra in het kleuterklasje!
Niet schelden mensen!

Jaani, ik snap niet wat jij wil doen? Je bent tegen toetsen met tekeningen, je bent tegen een jaar kleuterschool? Je wil meer geld? Voor wat?

Is dit dan jouw oplossing : eerst de kinderen van 8.30 tot 15.30 laten gapen tussen de Nederlandstaligen met een plakker op de mond (want ze zouden toch alleen maar de les storen)
Nadien nog drie uur les Nederlands door een peperdure leerkracht Nederlands?
Oud 8 maart 2007, 00:34   #47
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Jaani, ik heb onlangs gehoord dat 40% van de USA-ers (is wel veel) een andere taal zou spreken dan Engels thuis.
In heel de VS of in bepaalde staten van de VS? Want 40% lijkt me toch wel enorm.
Maar de VS heeft geen officiële taal/talen. Wij hebben dat wel.

Citaat:
Mij goed, maar dan moet je wel de gevolgen dragen, en je kinderen zelf klaarmaken voor de school.
Circe heeft een punt, als jij een extra last wil scheppen, moet je dat zelf ook dragen.
Dus als de christen-democraten extra geld willen voor gezondheidszorg, moeten daar enkel de CD&V-stemmers voor betalen? Als de sociaal-democraten extra geld voor mobiliteit willen, moeten daar enkel SP.a-stemmers voor betalen? Als de liberalen extra geld willen voor fiscale voordelen voor multinationals, moeten daar den enkel VLD-stemmers voor betalen?

Als circe geen zin heeft om voor het onderwijs van Fatima's kinderen (om racistische redenen, om populistische redenen, om puur egoïsme, of om welke reden ook...) te betalen, dan heeft hij brute pech. Het onderwijs wordt door gemeenschapsgeld betaald, en dus ook door mensen als circe. Als hij niet wil dat er ook maar één koperen muntstuk van zijn zogezegde "zuurverdiende centjes" aan zijn medemens wordt geschonken, dan mag hij zijn eigen ministaatje oprichten. Ik heb gehoord dat Sealand te koop staat.
Oud 8 maart 2007, 00:42   #48
evilbu

Standaard

Citaat:
In heel de VS of in bepaalde staten van de VS? Want 40% lijkt me toch wel enorm.
Maar de VS heeft geen officiële taal/talen. Wij hebben dat wel.
Ik wou dat ik mijn bron terugvond

Citaat:
Dus als de christen-democraten extra geld willen voor gezondheidszorg, moeten daar enkel de CD&V-stemmers voor betalen? Als de sociaal-democraten extra geld voor mobiliteit willen, moeten daar enkel SP.a-stemmers voor betalen? Als de liberalen extra geld willen voor fiscale voordelen voor multinationals, moeten daar den enkel VLD-stemmers voor betalen?
Neen, maar dit is anders, er zijn hier kinderen van derde generatie of zo die nog geen degelijk Nederlands spreken. Dat is de fout van de ouders.
Oud 8 maart 2007, 00:44   #49
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaani, ik snap niet wat jij wil doen? Je bent tegen toetsen met tekeningen, je bent tegen een jaar kleuterschool? Je wil meer geld? Voor wat?

Is dit dan jouw oplossing : eerst de kinderen van 8.30 tot 15.30 laten gapen tussen de Nederlandstaligen met een plakker op de mond (want ze zouden toch alleen maar de les storen)
http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=42

Waarom zou die leerkracht Nederlands duurder zijn dan een andere leerkracht?
Als iemand behalve de normale leerstof ook nog eens Nederlands moet leren, dan vraagt dat extra inspanningen. Zowel voor de leerkracht, als voor de leerling. En als dat niet kan binnen het kader van het huidige programma, dan moet men maar denken aan een systeem waarbij men de leestof van één jaar verspreid over twee jaar.

Daarnaast kan het geld ook gebruikt worden om het probleem van de overvolle klassen op te lossen. Ouders moeten hun kinderen vandaag lang op voorhand inschrijven in Vlaamse scholen. Dat is het teken dat de scholen moeten uitgebreid worden (extra klassen, en dus extra leerkrachten). Het is dan ook niet langer aanvaardbaar dat Vlaamse scholen in Brussel hun deuren moeten sluiten, ondanks de lange wachtlijsten voor Vlaamse scholen.
Oud 8 maart 2007, 00:45   #50
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, maar dit is anders, er zijn hier kinderen van derde generatie of zo die nog geen degelijk Nederlands spreken. Dat is de fout van de ouders.
En dus moet circe niet langer betalen voor onderwijs?
Ik snap de link niet...
Oud 8 maart 2007, 08:47   #51
luc broes

Standaard

Citaat:
Waarom nog een grotere ramp?
Omdat het Nederlandstalig onderwijs overal veel beter is dan het Fr
Omdat in het Fr onderwijs nog meer allochtonen zijn dan in het Nl.

Als men ooit nog kan hopen dat de achterstand van allochtonen (school, diploma, werkloosheid en alle noodlottige gevolgen) goed te maken dan is een absolute migratiestop dringend nodig, ook wat betreft 'gezinshereniging' waardoor telkens de taalachterstand in stand gehouden wordt.
Dat is dweilen met de kraan open, zo komen we er nooit uit.
Eerst moet de huidige achterstand en problemen opgelost worden vooraleer er kan gedacht worden aan nieuwkomers.

Laatst gewijzigd door luc broes : 8 maart 2007 om 08:54.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2007, 09:08   #52
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als circe geen zin heeft om voor het onderwijs van Fatima's kinderen (om racistische redenen, om populistische redenen, om puur egoïsme, of om welke reden ook...) te betalen, dan heeft hij brute pech. Het onderwijs wordt door gemeenschapsgeld betaald, en dus ook door mensen als circe. Als hij niet wil dat er ook maar één koperen muntstuk van zijn zogezegde "zuurverdiende centjes" aan zijn medemens wordt geschonken, dan mag hij zijn eigen ministaatje oprichten. Ik heb gehoord dat Sealand te koop staat.
Daar gaan we weer zenne!
Ik ben weldegelijk bereid om mee te betalen aan het standaard kwaliteitsonderwijs voor IEDEREEN.
Ik ben tevens bereid om mee te betalen aan extra begeleiding voor kinderen met allerlei soorten leerproblemen.

Ik vind echter niet dat de Vlaamse belastingbetaler moet opdraaien voor de ONWIL van ouders die weigeren hun kinderen in de landstaal op te voeden of zelf weigeren om hun kinderen de mogelijkheid te geven meer kennis over die landstaal te verkrijgen.

Evenmin zie ik in waarom kinderen van ouders die wèl de moeite doen om hun kinderen in het Nederlands op te voeden moeten opdraaien voor het feit dat de helft van de klas niet verstaat wat de leraar vertelt. Op die manier missen zij een heleboel informatie die ze wel hadden gekregen als de leraar niet steeds bezig moest zijn om de primaire stof met handen en tanden aan de niet-Nederlandstaligen te moeten uitleggen.

Een ander alternatief is dat Nederlandsonkundige kinderen gewoon APART een jaar taalbad krijgen (op kosten van hun ouders indien die zelf hier geboren zijn, met subsidies voor asielzoekers die hier pas aankomen).

Als ik zie hoe bedroevend laag het niveau van sommige kinderen ondertussen is (laatst nog een briefje van een 14 jarig kosovaars meisje gelezen (HIER GEBOREN), niet te doen).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2007, 11:02   #53
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat leidt dan tot absurde situatie waarbij toetsen opgesteld worden met tekeningetjes. Uiteraard tast dat de kwiliteit van het onderwijs aan.
Ik kreeg een antwoord 'ik niet begrijp de vraag' op een toets, helaas, maar het had iets in cijfermateriaal moeten zijn en mijn cijfer als antwoord was snel gegeven. Dat is ook niet leuk voor mij, maar ik kon niet anders.
De vragen waren wel geen tekeningen, zou zo goed als onmogelijk zijn en misplaatst voor een derde graad ASO.
Oud 8 maart 2007, 11:10   #54
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vind echter niet dat de Vlaamse belastingbetaler moet opdraaien voor de ONWIL van ouders die weigeren hun kinderen in de landstaal op te voeden of zelf weigeren om hun kinderen de mogelijkheid te geven meer kennis over die landstaal te verkrijgen.
Het is gevaarlijk om niet als racist verweten te worden, maar ik ben toch van mening dat iedereen zich hier in de samenleving moet integreren. Doe je dat niet dan ben je op 'doorreis' als expact of wat dan ook en dan heb je met ons financieel - en alles dat daar rond hangt - geen zaken.
Integreren houdt zeker (ook) in dat je de taal van de regio leert spreken, lezen en schrijven. De diepgang, de kwaliteit zal afhangen van de leeftijd en van de situatie. Als ouder in zo'n situatie moèt je dat ondersteunen. Wie als ouder er persé de 'thuistaal' indramt en weinig of niets doet om kwaliteitsvol Nederlands te spreken, die integreert niet. Wie integreert mag en moet waarde hechten aan de thuistaal, maar niet meer dan aan het Nederlands. Beide zijn evenwaardig en laat het kind maar zelf uitmaken wat later zijn thuistaal wordt. En daar wringt soms ook het schoentje: men wil dat de klein of zelfs achterkleinkinderen nog de oorspronkelijke thuistaal spreken, dat mag, maar het mag er niet 'ingedramd' worden, want dat prefereren ze die taal boven het Nederlands en dat is niet bepaald een teken van integratie.

Citaat:
Evenmin zie ik in waarom kinderen van ouders die wèl de moeite doen om hun kinderen in het Nederlands op te voeden moeten opdraaien voor het feit dat de helft van de klas niet verstaat wat de leraar vertelt. Op die manier missen zij een heleboel informatie die ze wel hadden gekregen als de leraar niet steeds bezig moest zijn om de primaire stof met handen en tanden aan de niet-Nederlandstaligen te moeten uitleggen.
Het is zeker zo dat er Vlaamse ouders zijn die hun kinderen van dergelijke scholen weghalen omdat het niveau daalt omdat het aanleren véél te traag loopt en niet alle nodige leerstof nog met de nodige diepgang kan behandeld worden.
Oud 8 maart 2007, 11:38   #55
luc broes

Standaard

Citaat:
J
De oplossing is afzonderlijke klassen voor nieuwkomers die geen Nl kennen. Daar krijgen ze aangepast onderwijs;
Zodra ze voldoende Nl kennen kunnen ze naar de gewone klas.
En natuurlijk die inhaalbeweging kan alleen maar slagen als iedereen meewerkt en er niet jaarlijks een nieuwe lichting binnenkomt.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2007, 20:31   #56
evilbu

Standaard

FDF heeft er ook van gehoord ondertussen :

[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]Ecoles flamandes �* Bruxelles : ségrégation sociale et culturelle ?[/FONT]

Pour le président du FDF, Olivier Maingain, les mesures annoncées par les ministres flamands de l’enseignement, visant �* restreindre l’accès aux écoles flamandes établies en région de Bruxelles, sont des mesures qui conduisent �* une école de la ségrégation sociale et culturelle. Si ces mesures devaient être confirmées, elles renforceraient la dérive nationaliste de la Communauté flamande et porteraient durablement atteinte �* la crédibilité de l’enseignement flamand dont les valeurs pédagogiques seraient contestables.
Le président du FDF invite la Communauté française �* mener une vaste campagne d’information pour montrer aux parents, quelles que soient leurs origines ou leur appartenance culturelle, la conception saine qui préside �* l’organisation de l’enseignement francophone, enseignement de la tolérance et de l’ouverture �* l’autre.
Nul n’est besoin de fréquenter les écoles flamandes pour apprendre le néerlandais. Aujourd’hui, la Communauté française a fait de l’enseignement des langues une de ses priorités. Pour le président du FDF, l’enseignement des langues en Communauté française doit être uniforme pour Bruxelles et la Wallonie. Cet enseignement doit permettre un large choix entre plusieurs langues, avec comme objectif la maîtrise de deux langues étrangères �* l’issue de l’enseignement secondaire général.
Oud 10 maart 2007, 22:01   #57
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De racistjes laten ook weer van zich horen. Een school waar geen lessen in het Frans gegeven worden is blijkbaar een slechte school.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2007, 22:06   #58
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De racistjes laten ook weer van zich horen. Een school waar geen lessen in het Frans gegeven worden is blijkbaar een slechte school.
Wel:
�* la crédibilité de l’enseignement flamand dont les valeurs pédagogiques seraient contestables

Wat een lef eigenlijk. Als het Nederlandstalig onderwijs zo "constestabel" is, dan is het dus zeker niet aantrekkelijk voor anderstaligen. Conclusie : er zijn 30% Vlamingen in Brussel.

Ik snap niet wat ze bedoelen met "segregatie". Al wat men verlangt is een beetje meer medewerking. Blijkbaar is er tussen een taal als moedertaal spreken en een taal leren geen verschil meer.
Oud 11 maart 2007, 14:44   #59
Patrik
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Wel:
�* la crédibilité de l’enseignement flamand dont les valeurs pédagogiques seraient contestables

Wat een lef eigenlijk. Als het Nederlandstalig onderwijs zo "constestabel" is, dan is het dus zeker niet aantrekkelijk voor anderstaligen. Conclusie : er zijn 30% Vlamingen in Brussel.

Ik snap niet wat ze bedoelen met "segregatie". Al wat men verlangt is een beetje meer medewerking. Blijkbaar is er tussen een taal als moedertaal spreken en een taal leren geen verschil meer.

Dat Franstaligen hun kinderen naar het superieure Nederlandstalig onderwijs sturen is reeds jaren aan de gang maar nu zijn de allochtonen
er nog bijgekomen. De Vlaamse kinderen krijgen zelfs geen voorrang meer.
cfr de rel die hierover verleden jaar is losgebroken.

Een tiental jaren geleden is er een oproep uitgegaan van het nederlandstalig kleuteronderwijs naar eentalige Franstaligen om hun
kinderen niet naar ons peutertuinen te sturen. Dit is niet gelukt doodgewoon omdat wij het beter doen. Ook in Vlaanderen heeft dit zeer
weinig beroering veroorzaakt. Ik had eens te meer een reden om beschaamd te zijn dat ik een Vlaming ben.

Er werd zeer duidelijk gesteld dat de toestand nadelig was voor de eigen
Vlaamse kinderen.

Ik herhaal dat wij de transferten naar Wallonie zoveel als mogelijk moeten
afschaffen en verschuiven naar de steun voor ons eigen volk in Brussel.

Dit kan alleen als wij bereid zijn om de onafhankelijkheid van Vlaanderen
af te dwingen desnoods zonder Brussel. Ik kan hiervoor door mijn mede-
nationalisten verketterd worden maar we moeten realistisch zijn en de
huidige toestand in Brussel - de stad waar ik opgegroeid ben en dus ook
mijn stad - erkennen. Wij mogen niet door de Franstaligen afgeperst en
gechanteerd worden omdat wij vasthouden aan een sprookje , nl dat
Brussel voor ons zal kiezen in geval van scheiding.

Voor jaren echter zullen wij bereid moeten zijn om miljarden in de Vlaamse
gemeenschap van Brussel te beleggen. Dat is de enige manier om te kunnen zeggen: Wij laten Brussel niet los.

Ik ben verre van een socialist maar ik vind dat FVDB een zeer goede
minister van onderwijs is. Ik heb zijn jongste taalnota gelezen en daar
sta ik in grote trekken helemaal achter.

Zijn verdediging van het moedertaalonderwijs en van de kwaliteit van
ons onderwijs is puik. Als het goed is moeten wij het ook zeggen.

Welke criticus hier op het forum heeft de taalnota voluit gelezen?
Indien niet dan moeten ze hun mond houden.

De onafhankelijkheid van Vlaanderen wordt een zeer dringende zaak
en het is daarom noodzakelijk dat het VB op 10 juni een klinkende
overwinning behaalt. Men zegge het voort!!!!

Laatst gewijzigd door Patrik : 11 maart 2007 om 14:49.
Patrik is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be