![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Vreemdeling
|
![]() Het filmpje zal nu wel ongeveer van de atv-site zijn, maar je kan het altijd terugvinden op:
http://video.google.com/videoplay?do...rdraagzaamheid Morgen komt er ook een langer filmpje op www.javi.tv Ik was zelf op de betoging, samen met een 50-tal brusselaars, antwerpenaars en leuvenaars, en we hebben ons goed geamuzeerd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En geef eens nekeer commentaar op Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Kallikles, je kan toch moeilijk ontkennen dat er meer arbeiders op het VB stemmen dan op de extreem-linkse partijen?
De aanhoudende campagnes tegen het VB (blokbuster, ...) zorgen ervoor dat die arbeiders in het extreem-rechtse kamp blijven, ipso facto doof voor de boodschap van LSP, PVDA, ... Ik zeg niet dat ik één miljoen communisten wil in Vlaanderen, maar ik verwonder er mij over dat extreem-links zich zo hard focust op 'extreem-rechts' dat ze zelfs de Vlaamse zaak als klassenverraad wil bestempelen. Pelgrim kan daar zeker over meepraten denk ik.
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
de meerderheid van arbeiders die vb stemmen die ik ken heeft ook helemaal geen illusies in die partij, maar stemmen erop omwille van het anti-establishment-imago dat de media de partij meegeven. "ah, het is 'slecht' van daarop te stemmen, dan stem ik zeker daarop, zal ze leren." als ik erop wijs dat het vb nog meer en erger van dezelfde aanvallen wil dan de andere partijen nu doorvoeren is de reactie "ze komen toch niet aan de macht, ik wil laten voelen dat ik het beu ben" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() Toch ook het 'endemisch racisme' (om het met Abou Jahjah te zeggen) niet onderschatten
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
Maar denk je dan niet dat zulke anti-VB-acties de linkse partijen, zoals je zegt, in de "establishment"-hoek plaatsen voor de modale arbeider?
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik ben dus niet akkoord met LSP en ook niet met Comac dat ze zo veel belang hechten aan een betoging. Indien die 400 aanwezigen allemaal een discussie gevoerd hadden in hun wijk of op hun bedrijf (wat moeilijk gaat als je op school zit) dat had dat meer aarde aan de dijk gebracht. Dat is een fundamentele discussie: hoe kan je het Vlaams Behang best bestrijden: in de wijken, de fabrieken en de kantoren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Parlementslid
|
![]() Goed geamuseerd??? Een betoging tegen fascisten meet je niet in termen van amusemenstwaarde. Los daarvan: NSV en andere neo-nazis bestrijd je niet door een betoging zoals die tegen NSV. Dat heeft geen enkele impact tenzij de vakbonden of een ander heel breed draagvlak meedoet. Met 300 of 600 of 1000 betogen is niet meer dan een vorm van zelfbevrediging. Als de NSV dat wil doen. laat ze doen. De strijd moet vooral in de volkswijken gevoerd worden door duidelijk te maken wat het verschil is tussen rijk volk eerst en werkend volk eerst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
En ik denk dat studenten zich best wel mogen amuseren. Het nuttige aan het aangename koppelen, nietwaar. Ik denk trouwens dat het VB gewoon een partij zonder programma is.
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Minister
|
![]() Ik heb vroeger verschillende anti-Vb en anti-NSV-betogingen mee georganiseerd, toen ik nog bij de Blokbusters zat. Maar nu vrees ik dat dit misschien niet zo'n goede strategie was. Ik wil hier nu niet al te denigrerend doen en dit louter "zelfbevrediging" noemen, maar het is wel zo dat men inderdaad vooral preekt voor de reeds bekeerden met een dergelijke tactiek. Als Jan Modaal een groep jongeren ziet langslopen die "NSV, weg ermee!" roepen of "Vlaams Blok, rot op!", dan zal dit mischien eerder sympathie opwekken voor deze organisaties.
Een tweede aspect is het volgende: als men telkens een tegenbetoging organiseert bij elke actie van extreem-rechts, dan versterkt dit de interne groepscohesie binnen deze organisaties. Het duidelijke vijandsbeeld zorgt ervoor dat het gemakkelijker wordt voor de leiders van dergelijke organisaties om de interne verdeeldheid onder de mat te schuiven. Experimenten uit de sociale psychologie bevestigen mijn hypothese. Anderzijds kan men zeggen dat als men niet reageert, men meehelpt aan de banalisering van extreem-rechts, en de visie dat dit een normaal , "democratisch" gedachtengoed is, misschien zal bevestigen.
![]() |
#56 |
Parlementslid
|
![]() Als de vakbond met 200.000 tegen het Blok betoogd wordt er in elk geval op de werkvloer over gepraat en nagedacht. Nu heeft, buiten dit forum, en de harde kern van LSP, Comac, etc , echt geen kip enig idee dat er betoogd is tegen NSV. Relevantie is dus : zero.
Natuurlijk mogen studenten zich amuseren, net zoals de rest van de wereldbevolking. Maar de strijd tegen neo-nazistische klootzakken vertaal je niet in: het was plezant. Het is een noodzakelijk kwaad. O ja, het Blok heeft wel degelijk een programma: op economisch vlak een uitgesproken liberaal programma, verder een uitgesproken eng nationalistisch/rascistisch/antidemocratisch programma. Er zit wat mij betreft maar een lichtpuntje in: het zijn anti-monarchisten. Maar Philippe vervangen door Filip is niet echt een vooruitgang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
. Globalisering. De toenemende liberalisering van de wereldmarkten, de technologische ontwikkelingen en de beschikbaarheid van communicatiemiddelen leiden tot een toenemende globalisering van de economie. Multinationale ondernemingen hebben een wereldwijd imperium opgebouwd, waarvan de beslissingsmacht de nationale grenzen vaak ver overstijgt. Deze monopoliepositie heeft tot gevolg dat een groot deel van de wereldbevolking min of meer afhankelijk is van een relatief klein aantal grote multinationale bedrijven. Dankzij het gebruik van fiscale spitstechnologie slagen bedrijven er dikwijls in zich te onttrekken aan nationale wetten en regels. Zo nodig kunnen zij zelfs zonder veel problemen hun activiteiten overbrengen naar een ander land waar belastingen en loonkosten lager liggen of milieunormen minder streng worden toegepast. De parafiscale druk in België is immers één van de zwaarste wereldwijd, met een loonwig van nagenoeg 55% voor een alleenstaande werknemer. Nog niet zo lang geleden ging Renault-Vilvoorde dicht, Ford Genk had dezelfde plannen. Het moet duidelijk zijn dat het Vlaams Belang vanuit nationalistisch oogpunt kritisch staat tegenover een al te verregaande globalisering. Hier gaan we even in op de manier waarop het Vlaams Belang dit ernstige probleem - de bedrijfsvlucht - zou aanpakken. - Dit fragment zou evengoed uit een links pamflet kunnen komen: de globalisering leidt tot een 'race to the bottom', delocaliseringen, monopolieposities van multinationals, beslissingen die boven de hoofden van de mensen genomen worden...
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tijdens de campagne zijn we met tientallen jongeren in contact gekomen en hebben we in die wijken duizenden pamfletten uitgedeeld, bladen verkocht, discussies aangegegaan etc.... Ik zou dat geen zelfbevrediging noemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Uw SP.A.
![]() |
![]() |