![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Europees Commissaris
|
![]() Een scantoestel, zoals ze hebben in ziekenhuizen, samen met een Playboy of twee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor wie precies?
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() Een cursus antropologie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De gevaren dat je de geschiedenis veranderd.
Beeld je eens in, dat het leger van Rome in eens met vliegtuigen en tanks tegenover de andere oude krijgsmachten komt te staan. Of dat ze dan al het verbrandingsmotoren gaan gebruiken en treinen over heel de wereld laten rijden. Nee, je zou heel de geschiedenis veranderen en het heden. Maar bij kennis van een tijdsmachine zou men ook nog verder terug willen gaan kijken naar andere grote geleerden uit de geschiedenis en naar de levenswijzen van de oude bevolkingen. Sommige zouden zelfs nog verder willen gaan en levende dino's willen gaan bestuderen, en deze daarvoor zelfs naar nu willen halen. De gedachten alleen al aan het kunnen ingrijpen in de geschiedenis is reeds een gruwel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Lingerie
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
|
![]() De risico's die verbonden zijn van allerlei wetenschappelijke uitvindingen.
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
M.i. is het veel interessanter om de vraag te stellen 'wiens geschiedenis' je daarmee zou kunnen veranderen... Tijd is immers een heel individueel gegeven; als ik vanuit het hier-en-nu vertrek richting 15de eeuw en daar wat ga knoeien, dan heeft dat geen enkele implicatie voor de realiteit zoals ik die tussen mijn geboorte en het moment van mijn vertrek heb beleefd. Net zoals dat geen enkel gevolg kan hebben voor het leven dat jij tot nu toe hebt geleefd. Temporal paradoxes zijn al evenzeer uitgesloten. [stel dat ik m'n vader zou vermoorden voordat hij me verwekt heeft; ik hou dan niet spontaan op te bestaan...] Het enige wat ik me kan voorstellen is dat er infinitesimaal veel parallelle tijdslijnen bestaan waartussen ik zou kunnen navigeren... Terugkeren in de tijd naar de 15de eeuw is terugkeren naar één van die oneindig vele mogelijke historische scenario's; als ik daar wat ga rommelen en dan terugkeer naar het exacte punt waarop ik vertrokken ben, dan switch ik in principe naar een ander scenario: nl. datgene waarin in geboren en opgegroeid ben en waar er van dat geknoei nooit sprake is geweest. Ik ben geen wetenschapper; kan enkel hopen dat mijn uitleg niet al te verward klinkt...
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
Imagining the Tenth Dimension (klik op de genummerde structuur aan de rechterzijde) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oei, dat gaat hier leuk off-topic. (geen verwijt: er staat leuk off-topic)
Het ging mij niet zozeer om de paradoxen verbonden met reizen in de tijd. Het ging mij om de vraag hoe iemand als Da Vinci zou omgaan met informatie die zijn wereldbeeld totaal overheen gooit. Ik dacht ook eerst aan allerlei technische snufjes. Maar een Da Vinci zou dan, Ockham's scheermes indachtig, toch meer aan een onbekende beschaving denken dan aan tijdsreis. Ik zou, zoals door sommigen reeds geschreven, ook iets verbonden met Da Vinci's werk meenemen. Zijn verzameld werk bijvoorbeeld. De lingerie, Pirelli-kalender of Playboy's zal Da Vinci misschien wel appreciëren, of misschien ook niet, wie weet. Wat ik niet zou doen is Garfield's suggestie volgen en de NWO-thread meenemen. Dat heeft de brave man echt niet verdiend. ![]()
![]() |
#50 |
Minister-President
|
![]() Vandaar m'n iPod, Firestone...
Je kan Leonardo confronteren met Italiaanse muziek uit zijn tijd en hem dan een soort tijdreis laten maken tot in de 21ste eeuw. Het technologische snufje (een heel koor of orkest in dat kleine doosje) zou hem over de streep kunnen trekken. Neemt echter niet weg dat het risico op ernstige brandwonden (inquisitie etc...) zéér reëel kan zijn.
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kan dus maar beter iets onschuldigs meenemen.
Hadden ze in die tijd al spaghetti ? Indien niet : dan neem ik i.p.v. de Pirelli-kalender een heel assortiment spaghetti, macaroni, spirelli, fedelini, fagottini, ... mee. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
|
![]() een wassenpop van da vinci mss nog een mogelijkheid
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat de Pirelli-kalender betreft, de vraag was niet wat jij zelfs op een tijdsreis niet kan missen, maar wat Da Vinci kon overtuigen. ![]()
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aan zijn uitvindingen, onderzoeken, schilderijen en al zijn andere werken te zien, zal Leonardo wel een stigma geweest zijn.
Deze mensen denken en redeneren totaal anders dan de normale mens. Hij zal je dus eerder aanvaarden als uit de toekomst komende, al je zijn fouten uit zijn ontwerpen haald. Dan als je zaken uit zijn toekomst meeneemt en toond, want dan loop je kans dat hij je of als buitenaards of als tovenaar/heks zal beschouwen, zeker zo zal laten opruimen, omdat je dan een concurrent bent voor zijn ideeën en een gevaar voor zijn leven. Vergeet niet dat hij veel onderzoeken heeft gedaan, die toen verboden waren en waar de doodstraf op stond. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Grappig, je vergeet hier wel even dat jij de tijdsverplaatsingen maakt en dus steeds even versteld zal staan als Leonardo, als je bij je terugkomst in het huidige plots een totaal andere wereld vind. Jij maakt de veranderingen immers niet van in het begin mee, je veroorzaakt ze na je vertrek naar een andere tijd. Je zou zelfs kunnen veroorzaken dat je tijdmachine nog niet bestaat, of zelfs erger, je zou zelfs kunnen veroorzaken dat je zelf niet meer bestaat bij je terugkomst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
Overtuigd door bewijskracht, zou ik zeggen. Dan zou ik hem voor de geschiedkundige grap willen vragen om nog eens een Mona Lisa te schilderen, zo nauwgezet mogelijk aan de eerste. Nadat Scotty me dan heeft teruggebeamd naar onze tijd, zou ik met dit door Leonardo zelf geschilderde doek naar het Parijse Louvre stappen, om dan de verbaasde koppen te zien van de conservators aldaar, bij het ontdekken van een tweede origineel... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij zou je als een dief beschouwen en je dankzij je copy als tovenaar laten behandelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
![]() Hij moest nl duchtig oppassen, om zelf niet door het kritische valkenoog van de Inquisitie als ketter of tovenaar te worden beschouwd, en wist dan ook als geen ander deze religieuze pilarenbijters en bloedzoekers te misleiden met gecamoufleerde aanwijzingen, in zijn kunstwerken over de occulte en door de RK verboden aanwijzingen uit Jezus' leer. Neen Jantje, me no thief at all, maar er eerder vrij zeker van dat Geniale Leo deze tongue in cheek en in de gegeven context, best wel eens zou kunnen waarderen, zonder ooit een moment mijn of uw poreuze terugkeer naar de toekomst in gevaar te brengen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hij moest zelf idd zeer goed opletten om niet op de BBQ te eindingen.
Dus als vreemdeling hem gaan vertellen dat jij weet waarmee hij bezig is, zal hij als een gevaar voor zijn leven beschouwen. En hij was een extreme HBer. Dus hij zal idd wel kunnen vatten dat je uit de toekomst komt, maar je betekend daardoor wel een gevaar voor zijn leven. Want hij zal dan ook wel doorhebben dat je op de hoogte bent van zijn verboden medische onderzoeken op lijken. Hij zal je dus uithoren over alles wat je weet en kent. En je daarna uit zelfbehoud laten BBQen. |
![]() |
![]() |