Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2007, 19:32   #41
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
de bureaucratie
Mises?
Oud 14 maart 2007, 19:33   #42
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Inhoudelijk denk ik dat het allemaal wat dynamisch is. Bastiat zat naast Blanqui maar wordt nu "ne rechtse" genoemd. Maar ja, als je heel die discussie tussen links en rechts maar bijkomstig vindt, ben je blijkbaar rechts, zei Jaani eens.
Oud 14 maart 2007, 19:36   #43
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Meer nog, het is grappig om te zien dat Bastiat, Cobden en Bright bijvoorbeeld als "links" werden gezien omwille van hun anti-interventionisme, antikolonialisme en anti-imperialisme, maar tijdens de New Deal verzamelden diezelfde zich in de "Old Right". Daaraan zie je hoe veranderlijk zoiets is.
Oud 14 maart 2007, 19:42   #44
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Bastiat, mijn held.
Oud 14 maart 2007, 19:49   #45
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

GaRnaaLBeeR's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Tegenwoordig marcheren ze braaf langs de onze bekende brusselse wegen en zijn stakers aan het lijntje gehouden door colaborerend vakbonden.Dat is dan het gepland geweld

Wat anarchisten doen is een poging om de mens zijn vrijheid te geven opdat die mens in een constant staat van rebelie zou vertoeven.
Waneer je de kans krijgt om een gigantische volksmassa op de been te brengen die door de omstandigheden het nut van een sociaale omwentelingen hebben gezien dan is geweld tegen de doodseskaders, De huurmoordenaars van de landeigenaar en desnoods zelfs het leger een eventuele noodzaak. Dan kan een volksleger eficient georganiseerd worden om strategisch in te spelen op de omstandigheden.

Waneer mensen zoals in Kopenhagen rellen maken met de politie en auto's in de fik steken, dan is dat sectair geweld. Het geweld zal wegens de zachte omstandigheden waarin het gros van de bevolking leeft tot geen enkel positief resultaat leiden. Integendeel zelf, de media zal gretig gebruik maken om zoveel mogelijk mensen zwart te maken. De staat ziet op zijn beurt de kans om in te spelen op de geshoqueerde burgers en terug naar oude represieve maatregelen te grijpen die in de toekomst nog van pas kunnen komen.

Dat soort geweld zal dus nooit mensen hun ogen doen opengaan. Veel andere klasse genoten zullen zelf een afkeer krijgen van de ideeen die hun vredig bestaan komen verpesten.

Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 14 maart 2007 om 19:56.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 19:50   #46
Pluche
Staatssecretaris

Pluche's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Meer info vind je hier over Bastiat Bastiatstichting
of hier op wikipedia

Laatst gewijzigd door Pluche : 14 maart 2007 om 19:53.
Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 19:50   #47
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bastiat, mijn held.
Ik vind overigens dat we eens meer op onze strepen moeten staan als iemand klassiek-liberalisme van imperialisme &c beschuldigt.
Oud 14 maart 2007, 19:51   #48
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Meer info vind je hier over Bastiat http://www.bastiatstichting.nl/index...d=41&Itemid=33
De beste databases blijven http://www.bastiat.net en vooral http://bastiat.org want de Bastiat Stichting is een dekmantel voor een jaarlijkse cognac met een goede sigaar, denk ik.

Soit, ik gebruikte hem even gewoon als voorbeeld.

Laatst gewijzigd door lombas : 14 maart 2007 om 19:52.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 19:56   #49
Pluche
Staatssecretaris

Pluche's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De beste databases blijven http://www.bastiat.net en vooral http://bastiat.org want de Bastiat Stichting is een dekmantel voor een jaarlijkse cognac met een goede sigaar, denk ik.

Soit, ik gebruikte hem even gewoon als voorbeeld.
Beste Lombas ik gaf nu gewoon die links naar Bastiat omdat jij en je libertarische vrienden, mensen citeerd waar ik nog nooit van heb gehoord, daarom zou ik het handig vinden als jullie wat meer info geven over de persoon over wie jullie het hebben.
Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 20:10   #50
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Beste Lombas ik gaf nu gewoon die links naar Bastiat omdat jij en je libertarische vrienden, mensen citeerd waar ik nog nooit van heb gehoord, daarom zou ik het handig vinden als jullie wat meer info geven over de persoon over wie jullie het hebben.
Frédéric Bastiat is een bekend Frans economist die ook een tijdje in het parlement zat toen hij in Italië overleed aan tuberculose tijdens de laatste dagen van 1850. Hoewel hij geen universitaire achtergrond had, had hij veel voeling met de economische situatie in Frankrijk omdat zijn familie een exportzaak had in Baskenland (Frans en Spaans) en hijzelf ook verantwoordelijk werd voor het familielandgoed nabij Mugron (eveneens Frans Baskenland). Hij was geen rijk, maar wel een zeer gedreven persoon, en reisde op de duur Frankrijk rond en schreef zijn ervaringen neer. Daardoor bedacht hij ludieke schrijfsels over bepaalde economische principes, maar ook over politieke.

Hij kwam in aanraking met de Anti-Corn Law beweging in Engeland die Cobden en Bright als prominente figuren had, en had deze te vriend. Gustave de Molinari, één van de eerste anarcho-kapitalisten en een Belg van geboorte, was zijn leerling en, naar zijn laatste woorden, ook zijn "opvolger".

Wie Bastiat leest, leest een prettig werk met sterk vereenvoudigde economische en politieke vraagstukken en oplossingen. Zijn stijl werd overgenomen door iemand als Henry Hazlitt in de Verenigde Staten van Amerika.

Eén van zijn meest gekende ideeën is de "falsiteit van het gebroken glas".

Laatst gewijzigd door lombas : 14 maart 2007 om 20:11.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 20:12   #51
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GaRnaaLBeeR Bekijk bericht
Waneer je de kans krijgt om een gigantische volksmassa op de been te brengen die door de omstandigheden het nut van een sociaale omwentelingen hebben gezien dan is geweld tegen de doodseskaders, De huurmoordenaars van de landeigenaar en desnoods zelfs het leger een eventuele noodzaak. Dan kan een volksleger eficient georganiseerd worden om strategisch in te spelen op de omstandigheden.

Waneer mensen zoals in Kopenhagen rellen maken met de politie en auto's in de fik steken, dan is dat sectair geweld. Het geweld zal wegens de zachte omstandigheden waarin het gros van de bevolking leeft tot geen enkel positief resultaat leiden. Integendeel zelf, de media zal gretig gebruik maken om zoveel mogelijk mensen zwart te maken. De staat ziet op zijn beurt de kans om in te spelen op de geshoqueerde burgers en terug naar oude represieve maatregelen te grijpen die in de toekomst nog van pas kunnen komen.

Dat soort geweld zal dus nooit mensen hun ogen doen opengaan. Veel andere klasse genoten zullen zelf een afkeer krijgen van de ideeen die hun vredig bestaan komen verpesten.
Over kopenhagen:het vredig bestaan is een illusie en dat ze er in blijven is niet de fout van de anarchisten,als die mensen tegen de ideën zijn is het omdat ze pro-capitalisme zijn,zo is het duidelijker voor ieereen!De staat is altijd repressief,niks veranderd dus.
Men zal nog eeuwig wachten op je revolutie; anarchisten bevrijden mensen nu!Wat een verschil in de realiteitszin.
Oud 14 maart 2007, 20:17   #52
Proletariër
Minister-President

Proletariër's schermafbeelding

Standaard

in één zin je eigen tegenstrijdigheden zo samenvatten
Proletariër is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 21:05   #53
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

GaRnaaLBeeR's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over kopenhagen:het vredig bestaan is een illusie en dat ze er in blijven is niet de fout van de anarchisten,als die mensen tegen de ideën zijn is het omdat ze pro-capitalisme zijn,zo is het duidelijker voor ieereen!De staat is altijd repressief,niks veranderd dus.
Men zal nog eeuwig wachten op je revolutie; anarchisten bevrijden mensen nu!Wat een verschil in de realiteitszin.
Realiteitszin?
De mensen zijn niet perse pro capitalistisch ze zijn welgesteld en hebben daardoor geen belangstelling voor radicale ideeen. En die gaan ze ook niet krijgen waneer er wat jong volk uit naam van de bevrijding in elkaar word geklopt door de politie. Als er één ding duidelijk is aan het politiek landschap van onze tijd is dat ideologien en politiek bewustzijn nog nooit zo flets zijn geweest.
Om tot actie over te gaan zijn grote veranderingen nodig in de maatschapij die de mensen in de positie dwingt om over problemen na te denken en onder ogen te komen En jongeren rellen horen nu eenmaal niet onder maatschapelijke veranderingen die het alledaagse leven van de gewone mens overhoop gooit.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 09:08   #54
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
bedankt om duidelijk te maken waarom anarchisten nooit iets van enig formaat zullen bereiken
tony p is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 09:49   #55
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

het is natuurlijk wel een interessante vraag hoe het komt dat zoveel mensen 'pro-kapitalistisch' zijn of in elk geval toch niet veel zin hebben om de bestaande orde omver te werpen
tony p is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 10:01   #56
Proletariër
Minister-President

Proletariër's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony p Bekijk bericht
het is natuurlijk wel een interessante vraag hoe het komt dat zoveel mensen 'pro-kapitalistisch' zijn of in elk geval toch niet veel zin hebben om de bestaande orde omver te werpen
persoonlijk omdat ik te moe ben na een harde werkdag
Proletariër is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 13:22   #57
vavli
Parlementslid

vavli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony p Bekijk bericht
Karl Marx: de heersende ideeën zijn de ideeën van de heesende klasse.

En bovendien: die heersende klasse beschikt nu over veel meer mediamiddelen om de "eder voor zich" gedachte erin te stampen. Vroegfer kon eigenlijk alleen mijnheer pastoor vanaf zijn preekstoel de door God zo gewilde orde promoten en de mensen troosten met het hiernamaals. Nu worden we constant bestookt met reklame, en de heilige ideologie van de concurrentie. Het verraad/de fouten/... van communisten en sociaal-democraten zijn daar dan nog eens bovenop gekomen om te bewijzen dat er geen alternatief is.
En dan is het inderdaad ook nog eens zo dat er zoveel stress is dat mensen, als ze gedaan hebben met werken, hun verstand op nul willen zetten.

Als er nog eens een echte beurskrach komt, en het systeem echt kraakt, zullen mensen zich allicht wel vragen willen stellen. Op dat moment moet er een slagkrachtige anti-kapitalistische organisatie zijn om die gunstige objectieve voorwaarden om te zetten in efficiente aktie. Voorlopig zitten ze nog in de stilte voor de storm maar ik ben ervan overtuigd da t dat snel kan omslaan.

Over de mogelijkheden van zo een beurskrach staat in solidair van deze week een interessant artikel.

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 14:28   #58
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

... je zou natuurlijk ook een heel andere analyse kunnen maken, vavli.

Maar die zal wel weer niet 'goed' liggen op dit subforum.
Ik laat het maar even voor wat het waard is; heb nog niet de tijd gehad om het verzameld werk van Marx van de zolder te halen om citaatjes te kunnen opdisselen.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 15:05   #59
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht

Als er nog eens een echte beurskrach komt, en het systeem echt kraakt, zullen mensen zich allicht wel vragen willen stellen. Op dat moment moet er een slagkrachtige anti-kapitalistische organisatie zijn om die gunstige objectieve voorwaarden om te zetten in efficiente aktie. Voorlopig zitten ze nog in de stilte voor de storm maar ik ben ervan overtuigd da t dat snel kan omslaan.

Over de mogelijkheden van zo een beurskrach staat in solidair van deze week een interessant artikel.
Beurscrash, goed mogelijk denk ik. Einde van het kapitalisme: zal nog wel een tijdje duren, dank u. Het is natuurlijk wel zo dat een relatief milde crisis door anti-kapitalistische maatregelen redelijk makkelijk kan omgezet worden in een allesverslindende (als het even kan: inflationaire) depressie. Dat zou namelijk niet de eerste keer zijn.
Oud 15 maart 2007, 15:13   #60
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beurscrash, goed mogelijk denk ik. Einde van het kapitalisme: zal nog wel een tijdje duren, dank u. Het is natuurlijk wel zo dat een relatief milde crisis door anti-kapitalistische maatregelen redelijk makkelijk kan omgezet worden in een allesverslindende (als het even kan: inflationaire) depressie. Dat zou namelijk niet de eerste keer zijn.
Dat jullie dat denken, weten we al lang, mijn beste Percalion...

Enige argumentatie hebben we echter nog nooit gehoord, op een aantal deductieve tautologische drogredeneringen na misschien...
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be