Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2007, 22:30   #41
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Loopt de kerk dan niet haar ganse geschiedenis al mee met de tijd?
Natuurlijk moet een pastoraal ingestelde Kerk enigzins meegaan met haar tijd zolang het niet ten koste gaat van haar Boodschap. Maar wat ik merk, dat is dat veel pastoors 'meegaan met je tijd' ook spiritueel willen invullen, en een NewAgeAchtige en laagdrempelige (en vaak ook een laaginhoudelijke) invulling geven van de liturgie. Dat vind ik verkeerd, want daar herken ik noch de Kerk noch Jezus in terug. Het is een overbeklemtoning van een vaag sentimentalisme, terwijl het Christendom veel rijker is dan dat. Vaak komt er dan nog eens een desacralisatie van de Eucharistie bovenop. Daarom heeft Benedictus XVI ook besloten om hierop beter toe te zien dat een Eucharistie een bezielde mis kan worden, met een sacrale sfeer:
Oud 13 maart 2007, 22:33   #42
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Nog iemand die denkt dat pedofielen genezen kunnen worden door ze een vrouw te geven. Dat ze daar in de psychiatrie nog nooit opgekomen zijn.

De zaak ligt omgekeerd. Pedofielen zullen posities opzoeken waar ze in contact met kinderen kunnen komen. De kerk biedt oa door haar rol in het onderwijs mogelijkheden hiertoe. Voeg daar een laks personeelsbeleid aan toe en er gebeuren ongelukken.
Ge hebt ongetwijfeld een punt. Maar uit seksuele frustraties kan volgens mij ook pedofielie ontstaan door een regelmatige aanraking met kinderen. Volgens mij is pedofielie niet altijd aangeboren. Volgens mij heeft het celibaat en de taboe rond seks wel degelijk een invloed op het vergrijpen aan kinderen dat meermaals in de kerk is voorgevallen.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 22:36   #43
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Doet niets terzake. Goede priesters zonder celibaat kunnen evengoed. Of beter. Om een stapje verder te gaan: de enige overlevingskansen voor het christendom liggen bij het protestantisme. Katholicisme vernietigt zichzelf. De ronduit idiote beslissing van Benny, die voor een revolutie binnen de kerk had kunnen zorgen, bewijst het maar eens opnieuw. De kerk had kunnen opflakkeren, nieuwe debatten lanceren, media-aandacht krijgen, appreciatie en verwondering onder de bevolking. Maar tja, die mongool van een paus wil de rest van de kerk meetrekken in zijn seksuele frustraties. So be it. Het celibaat kan als iets moois omschreven worden, dat kan best. Leg die leer dan toch gewoon neer in geschriften en laat de keuze aan de priester. Hoeft toch geen verplichting te zijn. Ronduit belachelijk en degoutant.
Denkt u nu werkelijk dat de Kerk zou opflakkeren als priesters zouden mogen trouwen? Wat heeft een doorsnee gelovige daar nu aan? Niets toch. Want het draait niet rond de pastoor maar rond het Geloof zélf. Zal iemand nu meer geloven in God de Vader als meneer pastoor getrouwd is? Yeah right...

Wel zal er meer geloof groeien, als een gelovige God kan ontmoeten in de H.Mis. Daarom pleit ik voor betere en sacralere missen.
Oud 13 maart 2007, 22:37   #44
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Natuurlijk moet een pastoraal ingestelde Kerk enigzins meegaan met haar tijd zolang het niet ten koste gaat van haar Boodschap. Maar wat ik merk, dat is dat veel pastoors 'meegaan met je tijd' ook spiritueel willen invullen, en een NewAgeAchtige en laagdrempelige (en vaak ook een laaginhoudelijke) invulling geven van de liturgie. Dat vind ik verkeerd, want daar herken ik noch de Kerk noch Jezus in terug. Het is een overbeklemtoning van een vaag sentimentalisme, terwijl het Christendom veel rijker is dan dat. Vaak komt er dan nog eens een desacralisatie van de Eucharistie bovenop. Daarom heeft Benedictus XVI ook besloten om hierop beter toe te zien dat een Eucharistie een bezielde mis kan worden, met een sacrale sfeer:
Allé kom, zo'n vet podium vooraan in de kerk met een jesus look-alike die de eucharistie in hardrockversie brengt terwijl hij aan het kruis genageld wordt. Offer nog een koe op het altaar of zoiets, en de kerken zitten weer vol. Komaan Jodokus, niet te conservatief doen jong.

Laatst gewijzigd door Dycore : 13 maart 2007 om 22:40.
Oud 13 maart 2007, 22:38   #45
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Denkt u nu werkelijk dat de Kerk zou opflakkeren als priesters zouden mogen trouwen? Wat heeft een doorsnee gelovige daar nu aan? Niets toch. Want het draait niet rond de pastoor maar rond het Geloof zélf. Zal iemand nu meer geloven in God de Vader als meneer pastoor getrouwd is? Yeah right...

Wel zal er meer geloof groeien, als een gelovige God kan ontmoeten in de H.Mis. Daarom pleit ik voor betere en sacralere missen.
Het zou zeker voor een lichte opflakkering zorgen. Ipv van een verdere dip, waar ze nu voor gezorgd hebben. Marketing is hun sterkste kant niet.
Oud 13 maart 2007, 22:40   #46
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Allé kom, zo'n vet podium vooraan in de kerk met een jesus look-alike de eucharistie in hardrockversie brengt terwijl hij aan het kruis genageld wordt. Offer nog een koe op het altaar of zoiets, en de kerken zitten weer vol. Komaan Jodokus, niet te conservatief doen jong.
Dat is plat spectakel, en gaat nooit lang mee.
De eucharistie wordt al door de Eerste christenen gevierd. Christus zelf heeft op het Laatste Avondmaal eucharistie gevierd. Een sterker sacrament bestaat dus niet. Daarom gaat het ook al twee millennia mee.
Oud 13 maart 2007, 22:42   #47
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is plat spectakel, en gaat nooit lang mee.
De eucharistie wordt al door de Eerste christenen gevierd. Christus zelf heeft op het Laatste Avondmaal eucharistie gevierd. Een sterker sacrament bestaat dus niet. Daarom gaat het ook al twee millennia mee.
Dat plat spectakel gaat toch al de ganse geschiedenis van de mensheid mee? Heeft nooit gefaald. Overigens, ik was wel duidelijk aan het overdrijven dacht ik?
Je twee millennia lijken nu toch te eindigen

Laatst gewijzigd door Dycore : 13 maart 2007 om 22:42.
Oud 13 maart 2007, 22:43   #48
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het zou zeker voor een lichte opflakkering zorgen. Ipv van een verdere dip, waar ze nu voor gezorgd hebben. Marketing is hun sterkste kant niet.
Dat geloof ik niet hoor. Anglicaanse priesters mogen trouwen, en zitten met gans dezelfde dip. (zelfs nog erger dan de Katholieken).
Het celibaat is niet essentieel het probleem. Wel de secularisatie en de verschraling van het geloof. En de Kerk draait nooit rond de pastoor maar rond een boodschap: de Blijde Boodschap van Jezus van Nazareth.
Oud 13 maart 2007, 22:44   #49
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De dag dat de priesters in deze westerse wereld weer daadwerkelijke geloofsdragers zullen zijn, een sacrale liturgie zullen opdragen, dan zullen er geen lege kerken meer zijn.

Men vult geen kerken door met de zottigheden van de tijd mee te lopen!
Maar in de tijd van Constantijn of vroeger of wat later, was de kerk toch ook een kerk van zijn tijd? En ik spreek dan meer bepaald over de uitvoering van de vieringen. Iedere kerk heeft toch zijn eigen stempel in zijn eigen tijd. Nu zegt de paus dat de missen, wanneer het internationale vieringen zijn, liefst in het Latijn moeten. Waarom mag joost weten. Als hij nu zou gezegd hebben in het Aramees, de taal van Jezus, dat zou ik begrepen hebben, maar Latijn? Ik weet: daar is een latijnse traditie, maar het Latijn is toch eigenlijk geen hiëratische taal.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2007 om 22:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 22:44   #50
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Celibaat werd niet echt ingevoerd, maar is in de Kerk gegroeid doordat bepaalde geestelijken zich in het bijzonder wilden toeleggen op het geestelijk werk. Celibatair als getrouwd priesterschap hebben in de westerse Kerk lange tijd naast elkaar bestaan zonder evenwel in een strijd verwikkeld te zijn. Nu nog steeds vindt men dit in de orthodoxe Kerken.

Ik kan u evenwel zeggen dat orthodoxe en protestantse geroepenen vaak het grote probleem hebben een vrouw te vinden die hun keuze voor het geestelijk leven kan bijtreden. Dit blijkt niet zo eenvoudig te zijn.
Celibaat is eerst gegroeid, kan best. Maar dan vastgelegd als een verplichting, en dus: ingevoerd.
Oud 13 maart 2007, 22:46   #51
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat geloof ik niet hoor. Anglicaanse priesters mogen trouwen, en zitten met gans dezelfde dip. (zelfs nog erger dan de Katholieken).
Het celibaat is niet essentieel het probleem. Wel de secularisatie en de verschraling van het geloof. En de Kerk draait nooit rond de pastoor maar rond een boodschap: de Blijde Boodschap van Jezus van Nazareth.
In de VS zijn er ook schandalen in de kerk geweest, maar daar staat het christelijke geloof ontegensprekelijk stukken sterker dan in Europa. Getuige de zot aan het roer.
Oud 13 maart 2007, 22:47   #52
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat plat spectakel gaat toch al de ganse geschiedenis van de mensheid mee? Heeft nooit gefaald. Overigens, ik was wel duidelijk aan het overdrijven dacht ik?
Je twee millennia lijken nu toch te eindigen
Spectakel of inhoud... Nja geef mij maar een inhoud met contact tot God. God vind je niet in spectakel.
Oud 13 maart 2007, 22:48   #53
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Als het allemaal om de boodschap draait, dan mag het celibaat dus afgeschaft worden.
Oud 13 maart 2007, 22:49   #54
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Spectakel of inhoud... Nja geef mij maar een inhoud met contact tot God. God vind je niet in spectakel.
Oh right... daarom al die heisa rond de verkiezing van de nieuwe paus. Daarom al die pracht en praal in de kerk.

Laatst gewijzigd door Dycore : 13 maart 2007 om 22:49.
Oud 13 maart 2007, 22:53   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar in de tijd van Constantijn of vroeger of wat later, was de kerk toch ook een kerk van zijn tijd? En ik spreek dan meer bepaald over de uitvoering van de vieringen. Iedere kerk heeft toch zijn eigen stempel in zijn eigen tijd. Nu zegt de paus dat de missen, wanneer het internationale vieringen zijn, liefst in het Latijn moeten. Waarom mag joost weten. Als hij nu zou gezegd hebben in het Aramees, de taal van Jezus, dat zou ik begrepen hebben, maar Latijn? Ik weet: daar is een latijnse traditie, maar het Latijn is toch eigenlijk geen hiëratische taal.
Wat bedoelt u met de eerste zin? Dat de Kerk van die tijd de morele en ethische dwalingen goedkeurde? Dat ze de wreedheid van de toenmalige mens als goed aanzag?

"Meegaan met de tijd" wordt door velen gezien als zou de Kerk bepaalde morele dwalingen en ontsporingen moeten goedkeuren. Dat heeft de Kerk nooit gedaan. En zal ook niet doen.

Latijn is de liturgische taal van de Romeinse Kerk. Waarom? Zo heeft de geschiedenis het gewild. Het is nu eenmaal zo en veel mensen vinden deze liturgie in het Latijn nog steeds heel waardevol, omdat het het louter communicatieve overstijgt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 22:54   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wa hoe bedoelt u? De geschiedenis van de kerk nooit bekeken? Geen statisch gegeven me dunkt. Verre van.
U geeft geen antwoord. Graag een repliek op mijn vraag!
Oud 13 maart 2007, 22:55   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doet niets terzake. Goede priesters zonder celibaat kunnen evengoed. Of beter. Om een stapje verder te gaan: de enige overlevingskansen voor het christendom liggen bij het protestantisme. Katholicisme vernietigt zichzelf. De ronduit idiote beslissing van Benny, die voor een revolutie binnen de kerk had kunnen zorgen, bewijst het maar eens opnieuw. De kerk had kunnen opflakkeren, nieuwe debatten lanceren, media-aandacht krijgen, appreciatie en verwondering onder de bevolking. Maar tja, die mongool van een paus wil de rest van de kerk meetrekken in zijn seksuele frustraties. So be it. Het celibaat kan als iets moois omschreven worden, dat kan best. Leg die leer dan toch gewoon neer in geschriften en laat de keuze aan de priester. Hoeft toch geen verplichting te zijn. Ronduit belachelijk en degoutant.
Licht het in het rood geplaatste liefst wat nader toe. Ik zie immers geen grond of reden voor uw bewering.
Oud 13 maart 2007, 22:57   #58
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
In de VS zijn er ook schandalen in de kerk geweest, maar daar staat het christelijke geloof ontegensprekelijk stukken sterker dan in Europa. Getuige de zot aan het roer.
Bush is zeker geen katholiek.
In de VS hebben de schandalen van 2003 ertoe geleid dat vanuit het Vaticaan een enorm sterke impuls is uitgegaan, om komaf te maken met zo'n gevallen. Nl.:
-Priesters die veroordeeld werden voor zedenfeiten werden niet verplaatst, maar effectief uit hun ambt gezet en kregen een verbod om zich nog als priester voor te doen. het Vaticaan heeft al sinds 2003 al zeer veel priesters direct uit hun ambt gezet.
-Betere geestelijke begeleiding van priesters: iedere priester wordt aangespoord geregeld bij een geestelijke begeleider langs te gaan.
-Strengere selectiecriteria voor priesterseminaries: homoseksuelen worden geweigerd, homofielen moeten kunnen bewijzen nooit in een homo-beweging te hebben gezeten of moeten al meer dan drie jaar celibatair leven voor ze eventueel binnen mogen in een seminarie.
Oud 13 maart 2007, 22:59   #59
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als het allemaal om de boodschap draait, dan mag het celibaat dus afgeschaft worden.
De boodschap van Jezus: Zijn offer aan ons, moet bewaard worden d.m.v. de Eucharistie: "Doe dit om Mij te gedenken."
Oud 13 maart 2007, 23:05   #60
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u met de eerste zin? Dat de Kerk van die tijd de morele en ethische dwalingen goedkeurde? Dat ze de wreedheid van de toenmalige mens als goed aanzag?

"Meegaan met de tijd" wordt door velen gezien als zou de Kerk bepaalde morele dwalingen en ontsporingen moeten goedkeuren. Dat heeft de Kerk nooit gedaan. En zal ook niet doen.

Latijn is de liturgische taal van de Romeinse Kerk. Waarom? Zo heeft de geschiedenis het gewild. Het is nu eenmaal zo en veel mensen vinden deze liturgie in het Latijn nog steeds heel waardevol, omdat het het louter communicatieve overstijgt.

Neen neen. Daar hebben we het over gehad. Het gaat nu over de lithurgie. Iedere kerk is er een uit zijn tijd. Dat bedoel ik. De kerk van Polycarpus van Smyrna was ook niet meer dezelfde als deze van Thomas van Aquino.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be