![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat doen inderdaad sommigen. Niet de RKK, daar ze erover waakt dat we bijbel lezen en blijven lezen binnen de traditie. Op die manier doen we recht aan de ware betekenis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 23 maart 2007 om 20:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het waren de Farizeeërs zélf die zo de nadruk legden op die negatieve bijklank, en die zichzelf op alle mogelijke en onmogelijke manieren wilden onderscheiden van lui die het niet zo nauw namen met de Wet. En daarna stelde Christus hen gewoon gelijk met de heidenen, en gaf Hij duidelijk te kennen dat die Farizeeërs geen haar beter waren. M.a.w: het gaat Hem niet zozeer om het kleineren van de heidenen, maar wel om de Farizeeërs eens te meer duchtig op hun nummer te zetten. Ook het woord "huichelaar" is géén belediging, vermits Jezus alle reden had om die Farizeeërs zo te noemen. Scrupuleus pasten ze de Wet letterlijk toe, en putten ze zich uit in de meest spitsvondige wettenneukerij om de geest van die Wet te omzeilen. Hypocrieter kon niet. Dat Jezus, spijts de hardnekkigheid en starheid van de Farizeeërs, Zich niettemin onvermoeibaar met hen bleef bezighouden, bewijst dat Hij ook hen als volwaardige gesprekspartner beschouwde. Nooit heeft Hij dat opgegeven. Zelfs voor diegenen die Hem aan het kruis bespotten bad Hij nog: "Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen." (Lc 23, 34) Dat Hij onvermoeibaar bleef bewijst dat Hij ook jegens hen naastenliefde betoonde. Tenslotte hadden zowel de Farizeeërs als Hij hetzelfde doel, en in dat opzicht stonden beiden eigenlijk dicht bij elkaar: nl. de joden motiveren om de Wet te respecteren. Jezus legde daarbij weliswaar het accent op de geest van die Wet, waar de Farizeeërs het bij de letter van de Wet hielden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() Jezus is toch zonder zonde? Overstijgt dat de tijdsgeest dan niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Of hij de hel verdient? Zeker niet, tenslotte doét hij het toch maar, hé. Evenwel mogen we ons niet blindstaren op het kwantitatieve aspect: als Gates een paar miljoen dollar wegschenkt, dan representeert dit in zijn ogen een relatief klein deel van zijn vermogen. Als gewone mensen een gift doen voor Artsen Zonder Grenzen, voor Broederlijk Delen, voor 11.11.11, of voor weet ik veel welke ngo, dan zal dit zeker niet in de orde van een paar miljoen dollar liggen. Niettemin is hun gift even waardevol in Gods ogen. Er bestaat een mooie gelijkenis, lees maar Lc 21, 1-4. In de praktijk gaat het erom een gezond evenwicht te vinden tussen de goede daad enerzijds, en de erkentelijkheid ervoor anderzijds. Elk mens maakt die balans anders, en Christus geeft hier gewoon te kennen dat Hij mensen bij wie die balans helemaal doorslaat naar de goede daad moreel hoogstaander acht dan mensen die het voornamelijk om de erkentelijkheid van anderen te doen is. Daarom veroordeelt hij laatstgenoemden nog niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() Tiens, ik wist niet dat iedere normale mens de blinden weer kan laten zien en het weer kan beheersen of uit de dood opstaan.
Laatst gewijzigd door Dycore : 23 maart 2007 om 20:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat bedoel je met "negatieve kanten van je geloof"? De inhoud van het geloof? De omzetting van geloof naar de praktijk? De christenen? De Kerk als instituut? Wat precies?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik ken een priester die dat wél doet. Wanneer hij die zin uitspreekt, buigt hij het hoofd en blijft het makkelijk een minuut stil. Sommige misgangers dachten eerst dat hij zich niet wel voelde, of dat hij zijn tekst kwijt was of zo... ... maar nu ze het van hem gewend zijn bidden vele kerkgangers in stilte, ieder met eigen intenties. Ik heb onze federatiepastoor hier eens op gewezen, en soms doet hij het nu ook. Stilte kan véélzeggend zijn. En dat is eigenlijk de bedoéling van die zin: "Laat ons (even in stilte) bidden". Allesbehalve een overvloed van woorden dus... Ook onderschrijf ik je kritiek dat in sommige parochies er meer woorden in de liturgie worden vuilgemaakt dan in andere, en dat men de kwaliteit van de liturgie meent te moeten relateren aan het aantal woorden en gebeden. Volledig ten onrechte natuurlijk, want volledig in tegenspraak met Jezus' pleidooi in het evangelie, dat je hier tersprake brengt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De bijbel zegt letterlijk heel wat die niet strookt met de christelijke boodschap. Bovendien staan vele boodschappen tegengesteld aan elkaar die niet te rijmen vallen hoe je het ook draait of keert. Maar je kan de rest er ook bij betrekken. Daar zijn inderdaad ook negatieve aspecten te vinden. Laatst gewijzigd door Dycore : 23 maart 2007 om 20:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 23 maart 2007 om 20:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Komaan zeg, alsof jij graag belastingen betaalt!!! Als de staat nu nog beloofde dat ze van dat geld géén straaljagers moderniseerden, en een investering deed in een efficiënter sociaal vangnet, dan zou ik je mogelijks nog kunnen bijtreden... Wat hebben gelovigen waar te zoeken? Of de paus het goede voorbeeld geeft? Volgens mijn onbescheiden mening wel, zelfs al ben ik het niet op alle vlakken eens met hem, of met de manier waarop hij dat voorbeeld geeft. Evenwel vertrouw ik voldoende op het functioneren van het opvolgingsmechanisme om aan te nemen dat diegene die mag plaatsnemen op Petrus' troon een deugdzaam mens is, die zo goed als mogelijk zijn best doet. Ik durf rustig stellen dat zeker de laatste eeuw er geen enkele paus geweest is die er een betwijfelbare moraliteit op nahield. Ook niet de meest gecontesteerde van hen allemaal, Pius XII, die de Kerk tijdens de moeilijke oorlogsjaren leidde. Je zou Pius misschien kunnen verwijten dat zijn weerstand tegen de nazi's ondermaats was, dat zijn hulp aan de joden ondermaats was, dat zijn hulp aan nazimisdadigers na de oorlog juist bovenmaats was... ... maar dan nog kan je onmogelijk die kritieken verklaren vanuit een moreel verwerpelijke inborst; hooguit vanuit menselijke beperkingen. (Afgezien van de controverse rond zowel Pius zelf als rond de kritiek op hem. Maar dat is een heel andere discussie.) Ik denk dat je de functie van paus niet moet onderschatten. Kardinaal Godfried Danneels antwoordde, toen een Amerikaans journalist hem vroeg of hij gaarne tot paus zou verkozen worden: "Wie wil er nu gaarne paus zijn?" En na het conclaaf gewaagde hij van "opluchting" (al bleken er wat twijfels of Ratzinger zijn goedkeuring wegdroeg, maar goed... ook dat is een andere discussie die we hier niet gaan voeren.) Kortom: het is een hondenjob. Wil jij het doen, mocht je ooit de kans krijgen? Ik gewis en zeker niet! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Of citeer mij eens één vers uit het Nieuwe Testament waar Jezus wél het gebruik van het zwaard bepleit, of anderszins tot geweld oproept. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik vind dit geloofwaardig in de letterlijke zin van het woord: ik vind het de moeite waard om dit te geloven. Het is één van de passages in de Bijbel waar ondubbelzinnig wordt gesteld dat Jezus de mensgeworden God is. De méérwaarde van een mensgeworden God t.o.v. God Die Zich niet laat kennen is dat Hij er een aspect bijkrijgt. Enerzijds blijft Hij ons begrip overstijgen, anderzijds kan je in Zijn vel kruipen, en wéét je dat Hij beseft wat het is om mens te zijn, en welke beproevingen mensen kunnen tebeurtvallen - Hij ondervond ze Zelf, aan den lijve. Een God die geen mens werd zou nooit zulk intense relatie met de mens kunnen onderhouden. Daarom vind ik die gedaanteverandering op de berg, en Gods stem die sprak de moeite waard om geloofd te worden. Dat betekent het woord "geloofwaardig". Wetenschappelijk kan je dit uiteraard niet bewijzen. Maar je kan het evenmin ontkrachten. Want sedert wanneer zou de wetenschap zich aanmatigen om uitspraken te doen nopens God? |
|
![]() |
![]() |