Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2004, 14:09   #41
headinajar
Banneling

headinajar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Had ik het over eten van spruitjes of de ommegang van de kapellekes ?
Wat dacht je van ritueel slachten ?
Persoonlijk ben ik daar ook niet zo voor te vinden voor die slachtingen, maar ja, het vlees in de Carfour komt ook van een beest dat geslacht is. Het is dan wel machinaal en systematisch gedood, maar is dat daarom zoveel diervriendelijker?

Rituele slachtingen zijn nu wel niet hetzelfde als hanengevechten vind ik : het dier wordt de keel overgesneden en bloedt zogoed als direct dood.
headinajar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 14:13   #42
headinajar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Natuurlijk! En daarom dansen de enen en brengen de anderen bloedoffers als er geen regen valt nietwaar.

Maar vind je nu dat de emigranten naar de groen-met-gele-stippen stam moeten blijven dansen of bloedoffers brengen in plaats van mee te werken aan het onderhoud van de irrigatiekanalen?
Ze doen hun goesting hee, maar mettertijd zullen ze ook wel inzien dat die irrigatiekanalen wel hun werk doen of anders blijven ze gewoon verder sukkelen... tja, 't is hun vrije keuze hee.
Oud 30 januari 2004, 14:14   #43
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Het is dan toch wel raar dat de ene belg zo'n schaap de keel mag oversnijden (waarbij de gemeente nog subsidies geeft)

en de andere belg niet omdat het in strijd met de wet op de dierenbescherming is.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 14:18   #44
headinajar
Banneling

Standaard

Citaat:
ha nee hé headinajar, jij fantaseert er een paar gegevens bij die er helemaal niet waren, gewoon om mijn theorie te ondermijnen
tja, jouw verhaaltje is dan ook nogal 1-dimentionaal...
Wat ik wilde zeggen, was dat alles wel z'n voor en nadelen heeft en dat het bundelen van de positieve eigenschappen het meest efficiënte is. In de geschiedenis heeft dat zich altijd vertaalt in handel drijven.
Oud 30 januari 2004, 14:22   #45
headinajar
Banneling

Standaard

Citaat:
en de andere belg niet omdat het in strijd met de wet op de dierenbescherming is.
Tja, dat is iets anders. Misschien dat hiervoor een soort van vergunning moet ingevoerd worden (als dat niet al bestaat).
Dat hiervoor subsidies worden gegeven, daar heb ik toch sterk mijn twijfels over hoor.
Oud 30 januari 2004, 14:27   #46
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Het ging hem erover dat indien men stelt dat alle mensen gelijkwaardig zijn, men moet concluderen dat de ene cultuur boven de andere cultuur uitrijst.

In mijn voorbeeld beschikten alle stammen over een gelijke mogelijkheid, waarvan er slechts één gebruikt maakte.

Jouw visie ivm handel drijven richt zich op een heel ander aspect.

Maar kan je me dan misschien uitleggen waarom uitgerekend de landen die in deze eeuwen met hun gat op de olie zitten er toch nog in slagen om zulke armoedige bevolking te hebben?
Zou "dat soort mensen" dan extra dom zijn? Of zou het aan hun cultuur kunnen liggen dat ze praktisch allemaal met een dictator zitten opgescheept?

Hoe verklaar je dat mensen uit "andere culturen" allemaal naar hier willen komen en niet andersom!
Zijn "wij" dan zulke übermenschen? of zou het aan onze cultuur kunnen liggen dat het leven hier uiteindelijk beter is.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 30 januari 2004, 15:44   #47
headinajar
Banneling

Standaard

Citaat:
of zou het aan onze cultuur kunnen liggen dat het leven hier uiteindelijk beter is.
Dat hangt toch van veel meer factoren af dan alleen cultuur hoor.
Oud 30 januari 2004, 15:47   #48
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door headinajar
Citaat:
Had ik het over eten van spruitjes of de ommegang van de kapellekes ?
Wat dacht je van ritueel slachten ?
Persoonlijk ben ik daar ook niet zo voor te vinden voor die slachtingen, maar ja, het vlees in de Carfour komt ook van een beest dat geslacht is. Het is dan wel machinaal en systematisch gedood, maar is dat daarom zoveel diervriendelijker?

Rituele slachtingen zijn nu wel niet hetzelfde als hanengevechten vind ik : het dier wordt de keel overgesneden en bloedt zogoed als direct dood.
Als het dan toch niet dieronvriendelijker is waarom is het slachten door particulieren dan verboden buiten de slachthuizen ?
Wat de hanengevechten betreft, die beesten kiezen er zelf voor om te vechten, van dat schaap twijfel ik toch.
Trouwens de vraag was; waarom is het barbaars voor Belgen en cultuur voor anderen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 17:17   #49
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Door deze discussie heen is er nog altijd een onbeantwoorde vraag die mijns inziens toch wel de nodige verdere aandacht verdient: wat is die "multikulturele verrijking" nu precies ? Hebben mensen die in een bepaald gebied al eeuwenlang wonen niet het recht om hun eigen kultuur te behouden zonder dat andere geïmporteerde kulturen zich gaan opdringen ? Met andere woorden, nu wij in dit land geëvolueerd zijn naar een bepaalde kultuur die bijvoorbeeld vrouwen gelijk stelt aan mannen, moeten wij dan plotseling klakkeloos slikken dat migranten hun vrouwen als tweederangsmensen zien ? Hebben wij niet het recht om hen op hun dwaling te wijzen en hun gedrag te veranderen ? Als ik in een ander land ga wonen dan is het toch vanzelfsprekend dat ik mij de plaatselijke kultuur eigen maak en me aanpas in plaats van mijn eigen thuiskultuur op te dringen aan mijn gastheren en -dames ?

Dus... wat geeft migranten het recht om hun eigen thuiskultuur aan ons op te dringen in het land waarin wij al eeuwenlang wonen ???
Wat IS die zogenaamde "multikulturele verrijking" nu precies ???
Concrete antwoorden graag !!!
Oud 30 januari 2004, 17:50   #50
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Door deze discussie heen is er nog altijd een onbeantwoorde vraag die mijns inziens toch wel de nodige verdere aandacht verdient: wat is die "multikulturele verrijking" nu precies ? Hebben mensen die in een bepaald gebied al eeuwenlang wonen niet het recht om hun eigen kultuur te behouden zonder dat andere geïmporteerde kulturen zich gaan opdringen ? Met andere woorden, nu wij in dit land geëvolueerd zijn naar een bepaalde kultuur die bijvoorbeeld vrouwen gelijk stelt aan mannen, moeten wij dan plotseling klakkeloos slikken dat migranten hun vrouwen als tweederangsmensen zien ? Hebben wij niet het recht om hen op hun dwaling te wijzen en hun gedrag te veranderen ? Als ik in een ander land ga wonen dan is het toch vanzelfsprekend dat ik mij de plaatselijke kultuur eigen maak en me aanpas in plaats van mijn eigen thuiskultuur op te dringen aan mijn gastheren en -dames ?

Dus... wat geeft migranten het recht om hun eigen thuiskultuur aan ons op te dringen in het land waarin wij al eeuwenlang wonen ???
Je verwacht toch niet echt een antwoord?
Oud 30 januari 2004, 17:57   #51
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
of zou het aan onze cultuur kunnen liggen dat het leven hier uiteindelijk beter is.
Dat hangt toch van veel meer factoren af dan alleen cultuur hoor.
Zoals?

Al gehoord van "hongersnood" in Australie?

Oud 2 februari 2004, 11:27   #52
headinajar
Banneling

Standaard

Citaat:
Je verwardt wel een aantal dingen. Iemand moet zich wel aanpassen aan het land waar hij verblijft. Hij moet de wetten volgen die daar van toepassing zijn. Maar wetten staan los van cultuur (dat is de bedoeling toch).
Het mishandelen van vrouwen is iets dat niet is toegestaan, dus kan zo'n gedrag ook niet getollereerd worden zelfs al beweert de dader dat hij handelde volgens zijn cultuur en tradities. Een cultuur mag geen alibi zijn voor allerhande vormen van crimineel gedrag, dat is correct, maar dat betekent niet dat een multiculturele maatschappij verwerpelijk is.
Het samenleven van verschillende culturen, kan zeker verrijkend zijn in de zin dat we elkaar beter leren begrijpen en tollereren omdat we verplicht worden om op elkanders smoel te kijken om het op z'n Vlaamsch te zeggen.

Voila... das al 1 antwoord.
Oud 2 februari 2004, 11:53   #53
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus... wat geeft migranten het recht om hun eigen thuiskultuur aan ons op te dringen

Welk cultuuraspect heb jij al opgedrongen gekregen?

Citaat:
in het land waarin wij al eeuwenlang wonen ???
Hoelang woon je hier zeg je?

Citaat:
Citaat:
Lekkere negerinnen als buurvrouw.
Concreet genoeg
Oud 2 februari 2004, 12:19   #54
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Citaat:
Wat IS die zogenaamde "multikulturele verrijking" nu precies ??? [/color]Concrete antwoorden graag !!!
Concreet genoeg
Dat is wel discriminatie op basis van geslacht.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2004, 12:25   #55
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dus... wat geeft migranten het recht om hun eigen thuiskultuur aan ons op te dringen

Welk cultuuraspect heb jij al opgedrongen gekregen?

Citaat:
in het land waarin wij al eeuwenlang wonen ???
Hoelang woon je hier zeg je?

Citaat:
Citaat:
Concreet genoeg
Concreet genoeg wel.

Maar geen antwoord: want je hebt het nu over multinatuur ipv multicultuur
Oud 2 februari 2004, 12:35   #56
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Je verwardt wel een aantal dingen. Iemand moet zich wel aanpassen aan het land waar hij verblijft. Hij moet de wetten volgen die daar van toepassing zijn. Maar wetten staan los van cultuur (dat is de bedoeling toch).
Dit is een fundamentele misvatting: wetten komen niet uit het luchtledige, maar zijn in een bepaalde cultuur ingebed.

Citaat:
Het samenleven van verschillende culturen, kan zeker verrijkend zijn in de zin dat we elkaar beter leren begrijpen en tollereren omdat we verplicht worden om op elkanders smoel te kijken om het op z'n Vlaamsch te zeggen.
Dus de multiculturele verrijking bestaat erin dat je conflictsituaties creëert, om de Westerse waarde die tolerantie heet op de proef te stellen? Of hoe moeten we dit begrijpen? Je kunt toch bezwaarlijk beweren dat we het 'beter begrip' en de 'tolerantie' leren van de islamitische cultuur.

Citaat:
Voila... das al 1 antwoord.
Ik vind van niet: de vraag wat de verrijking is die die andere culturen aan onze cultuur bijbrengen blijft onbeantwoord.
Oud 2 februari 2004, 12:59   #57
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Concreet genoeg
Dat is wel discriminatie op basis van geslacht.
Kan ik er aan doen dat er geen zwarte buurman is, waar ik een appreciatie kan op plakken?
Oud 2 februari 2004, 13:03   #58
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Maar geen antwoord: want je hebt het nu over multinatuur ipv multicultuur
O ze heeft cultuur te koop hoor!
  • Taalcultuur (ik lach tegen haar al in perfect Lingala)
    Eetcultuur (ik smul van haar gebakken banaan meloenen, pruim en andere vruchten)
    Literatuur (ze draagt een leesbril)
    Haute koetuur (misschien krijg ik iets leuks voor de dinsdag van Aalst-Karnaval)
Noem maar op.
Oud 2 februari 2004, 13:31   #59
headinajar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Dit is een fundamentele misvatting: wetten komen niet uit het luchtledige, maar zijn in een bepaalde cultuur ingebed.
Oorsponkelijk wel, maar dat punt zijn we wel al gepasseerd. Onze wetten zijn veel universeler geworden.

Citaat:
Dus de multiculturele verrijking bestaat erin dat je conflictsituaties creëert, om de Westerse waarde die tolerantie heet op de proef te stellen? Of hoe moeten we dit begrijpen? Je kunt toch bezwaarlijk beweren dat we het 'beter begrip' en de 'tolerantie' leren van de islamitische cultuur.
Respect voor familie is misschien iets dat we van hen nu wel een beetje meer kunnen leren. Dat is oa. een van de punten waar zij kritiek op ons hebben. Uiteraard stoppen niet alle Vlamingen hun bejaarde ouders weg in een goedkoop tehuis om dan hun spaarboekje leeg te plunderen, net zoals niet alle moslims hun vrouwen mishandelen en hun kinderen laten stelen...

Citaat:
Ik vind van niet: de vraag wat de verrijking is die die andere culturen aan onze cultuur bijbrengen blijft onbeantwoord.
De vraag wat de verarming zou zijn blijft mij ook onbeantwoord.
...hehehe.... zo kan ik ook een discussie voeren natuurlijk.
Oud 2 februari 2004, 13:39   #60
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eetcultuur (ik smul van haar gebakken pruim en andere vruchten)
vetzakske! 8)
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be