![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Brussel spreek ik steeds Nederlands. In winkels waar men me niet in het Nederlands kan bedienen ga ik gewoon zonder boe of ba terug buiten.
Op terrasjes verstaan ze gewoonlijk wel wat een pintje of een gueuze betekent, maar ik heb het vreselijke probleem dat IK niet versta hoeveel ik moet betalen indien men het niet in het Nederlands zegt. En de rekening lezen kan ik ook al niet want ik heb altijd de verkeerde bril op. Ik heb zo met de glimlach eens drie kelners laten opdraven tot ze iemand vonden die me het te betalen bedrag in het Nederlands kon vertellen. Plezant spelletje hoor.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zoals die mevrouw een aantal weken geleden bij de bakker ... 2 (DEUX) éclaires et 2 (DEUX) carrés confitures s'il vous plais ipv 2 (TWEE) éclaires et 2 (TWEE) carrés confitures alstublief "C'est la langue des paysans" ![]()
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
![]() Indien zij koppig Frans blijven spreken ga ik niet weg, ik blijf gewoon koppig Nederlands praten ... zij verstaan mij niet maar ik hen wel en dat zorgt soms voor leuke situaties. PS: Dit is niet alleen in Brussel het geval, ook in de BH van V zijn de voorbeelden legio (Halle, Sint Pieters Leeuw, Asse, Wemmel, ...)
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb het hier al eens verteld, maar in de Panne (de verfransende bakermat van mijn persoonlijke beschaving) ken ik een studentje uit Frankrijk dat daar lekker eentalig in de horeca werkte, als men hem vroeg of hij toch eens de prijs in het Nederlands kon zeggen, was het :"J'étudie le droit, pas les maths." ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#45 |
Burgemeester
|
![]() kwas gisteren in brussel, ik kwam uit winkel en stak m'n geld nog weg en iemand komt naar mij "vous parler francais?"
kzeg kik "oui" en hij vraagt hebde 50cent ![]() ![]() das ook de leste keer geweest, das nu al de 3e keer dak op zo'n moment dacht, ik zeg beter neen. ps; kheb niks gegeven ze ![]() Laatst gewijzigd door barteke : 3 april 2007 om 13:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door I amsterdam : 3 april 2007 om 13:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#48 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() Zij weigert/kan geen nederlands te spreken in een vlaamse gemeente, ik kan wel frans dus is het frans of nederlands. ik heb echt is zin om bij een kassierster (die soiso frans spreekt) nekeer ne ganse imboedel op de band te leggen en dan al mijn gerief laten staan en gaan lopen als ze geen nederlands spreekt. Maja, als ze het dan wél doet en ge hebt voor haar te kloten 20 dozen met hoefijzers gekocht stade daar ook schoon ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het niet in het Nederlands kan, dan hoef ik het niet. Zo simpel is het.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Zijn er ketens zoals Carrefour die hun personeel geen Nederlands doen spreken? Zo ja? Boycot, Vlaanderen solidair, verkies de ketens die dat niet doen in de Rand! Vlamingen moeten een beetje solidairder zijn. ![]() In zekere zin is dat wat hier vandaag gebeurt. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#52 | |||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
In de gb in vilvoorde(koningslo) hebben ze nekeer int frans omgeroepen via de micro, zo reclame enzo, sindsdien gaat mijn ma naar ne andere winkel ![]() Maja colruyt is goedkoper en vlaams, gb/carrefour is duurder en franstalig. Allen naar da colruyt dus ![]() Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom er zoveel mensen naar de gb gaan, ge betaalt er veel meer enkel omda hunne winkel schoner belicht is en ge geen kartonnen dozen op de grond ziet liggen.. Citaat:
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Als we gaan accepteren dat je ook zomaar overal kan werken in Vlaanderen zonder Nederlands te begrijpen... Het beeld dat de Franstaligen in de Rand stuk voor stuk stadsmensen zijn die via een ondergrondse tunnel hun huis binnenkruipen en daar hun telefoon en computer gebruiken, en niets met de gemeente te maken hebben en dus geen Nederlands moeten kennen klopt dus niet...
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar ze hadden voor de suite wel hoge hoeden op en niet-familieleden er in opgenomen... P.S. heb de menukaart gezien van het middagmaal, klonk ook chique, maar was doodgewone feestzaalkost. Ze hebben de grootste stijl en pakken het duurst uit als de goegemeente het ziet, maar achter hun muren... Je kan beter bij een 'boer' over de vloer komen die heeft meer etiquette en smaak als het er toe doet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() Het toont gewoon aan in hoeverre de verfransing van Dilbeek bezig is, mijn beste taalfascistje.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je pint reeds binnen is, heb je enkel véél geduld nodig tot ze een Nederlandstalige tolk kunnen vinden. (ik heb dan soms de vreselijke brute pech dat mijn EIGEN tafelgenoten willen gaan tolken! de onnozelaars! ![]() Mijn strikte houding dateert al van bijna veertig jaar geleden, toen ik op schooluitstap in de "avenue Louise" terechtkwam met mijn klasgenootjes. Ik vroeg "een cola", kreeg als antwoord "un coca?", ikke: nee "een cola"... enfin blijkbaar had de kelner toch begrepen dat ik een coca-cola wou en ik kreeg hem..... wel in een beschadigd glas!!!! op de Louisalaan! De kostprijs was toen "vingt francs" wat ik uiteraard niet begreep. Mijn klasgenoten (KLASGENOTEN! ik was verdomd steeds de primus van de klas!) gingen even vertalen en me vertellen dat dit twintig frank betekende en dat IK dat toch wel moest kunnen verstaan zeker? (met zo'n klasgenoten vond ik het ineens niet meer zo schitterend om primus te zijn hoor!-) Ik heb "mijn verzet" dus niet zozeer zelf ineengestoken, maar werd eerder uitgedaagd. Als je niet weet wat "een cola" is, maar wel "un coca" dan is dit uitdagen. Zo zat ik ooit in Oostende op een terrasje en vroeg "de kaart aub"... antwoord: "la carte"? nee, DE KAART aub! Bleek te moeilijk te zijn voor die Brusselse dienster. Ik heb het haar dan gemakkelijk gemaakt en ben opgestapt. Toen moest ze "la carte" ook niet meer brengen.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 3 april 2007 om 18:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
![]() Maar echt, ik vind dat Vlamingen harder moeten optreden, als de Vlamingen in de verfransende gemeenten wegblijven uit die winkels zal dat niks opleveren maar als iedereen.... ![]()
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onder hen spreken Franstaligen de taal die ze willen. Als dat u niet bevalt, is het niet hun probleem. Als u een probleem hebt met het Frans, blijf thuis dan. Dilbeek is toch een gemeente "waar Vlamingen thuis zijn"................
|
![]() |
![]() |