Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2007, 13:55   #41
john bell hood
Banneling

john bell hood's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Hilarisch.
De historische waarheid.Kan een communist natuurlijk niet begrijpen.
john bell hood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 13:55   #42
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Neen: correct. De VS is weggetrokken uit Vietnam omwille van de binnenlandse en internationale druk. Maar de VS had alle kaarten in handen om het conflict te winnen. Dat het niet voor de poes was, is evident. Oorlog zonder body-bags is een sprookje. Als je wil winnen moet je doorzetten. Als je niet wil sterven, moet je zeker niet bij het leger gaan. Als je schrik hebt voor de dood moet je niet leven.

In Irak zien we nu weer hetzelfde plaatje: de binnenlandse en internationale druk beletten de VS om au fond te gaan en het conflict op te lossen. Wegtrekken betekent het gebied prijs geven aan Iran. Dan worden de soennieten ipv de sjieten onderdrukt. Een oorlog voor niets zou dat beteken. Slachtoffers voor niets. Dat allemaal dankzij dromers zoals jij.

De VS kan winnen. De enige vraag is: mogen ze winnen? Blijkbaar verkiest de bevolking van niet. Ze hebben ongelijk en zullen dat op langere termijn wel merken als ze in hun laffe opzet slagen.
Daarom dat het land balanceerde op de rand van een burgeroorlog?

Misschien is het probleem wel eens het Amerikaanse imperialisme? Overal waar Amerika zijn neus insteekt, ontstaan er problemen omdat ze markten willen vrijstellen voor eigen gewin.

Of misschien krijgen ze eens het verstand om te beseffen dat niemand hen heeft gevraagd om het imperialisme uit te dragen?
Oud 13 april 2007, 13:57   #43
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarom dat het land balanceerde op de rand van een burgeroorlog?

Misschien is het probleem wel eens het Amerikaanse imperialisme? Overal waar Amerika zijn neus insteekt, ontstaan er problemen omdat ze markten willen vrijstellen voor eigen gewin.

Of misschien krijgen ze eens het verstand om te beseffen dat niemand hen heeft gevraagd om het imperialisme uit te dragen?
Iedere staat is imperialistisch. Alleen heeft niet iedere staat de middelen om imperialistisch te handelen. Maar jij wil alle staten die middelen ongetwijfeld gunnen. Alle staten gelijk?
Soviets waren niet imperialistisch?
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 13:57   #44
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Leg maar eens uit.
Geld en handel zijn gelijk aan kapitalisme. Vraag maar aan Stalin of Castro.
Geld en handel=kapitalisme? Dus Romeinen, Feniciërs, Perzen,... leefden in een kapitalistisch systeem? Als jij ja zegt, gelieve mij eens enkele goeie referenties te geven, want dat heb ik nog nooit gelezen.
Oud 13 april 2007, 14:00   #45
Dycore
Banneling

Standaard

A propos: de VS hebben wel kemels van fouten gemaakt in Irak. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat erom of ze kunnen winnen en of wegtrekken een goede optie is. De oorlog was een slechte zet van in het begin. Maar nu is de oorlog er en moeten we daarmee omgaan. Niet blijven over mekkeren.
Oud 13 april 2007, 14:01   #46
Praetorian

Standaard

Citaat:
Iedere staat is imperialistisch. Alleen heeft niet iedere staat de middelen om imperialistisch te handelen. Maar jij wil alle staten die middelen ongetwijfeld gunnen. Alle staten gelijk?
Soviets waren niet imperialistisch?
Natuurlijk is niet elke staat imperialistisch. Imperialisme wil een eenzijdige dominantie van handelsrelaties en de bezetting+conversie van productiecentra. Het is de logica van een kapitalistische staat, strevend naar hegemonie.

Over de aard van het sovjet-systeem zijn ze maar begonnen met onderzoeken in universiteiten, ik zou echt niet weten of je sovjets imperialistisch kan noemen.
Oud 13 april 2007, 14:02   #47
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Geld en handel=kapitalisme? Dus Romeinen, Feniciërs, Perzen,... leefden in een kapitalistisch systeem? Als jij ja zegt, gelieve mij eens enkele goeie referenties te geven, want dat heb ik nog nooit gelezen.
Inderdaad. Blij dat ik niet naar de oudheid dien te verwijzen, maar dat je het zelf beseft. Winst was toen al de prioriteit.

Trouwens: kapitalisme bestaat niet in een pure vorm.
Oud 13 april 2007, 14:02   #48
Praetorian

Standaard

Citaat:
A propos: de VS hebben wel kemels van fouten gemaakt in Irak. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat erom of ze kunnen winnen en of wegtrekken een goede optie is. De oorlog was een slechte zet van in het begin. Maar nu is de oorlog er en moeten we daarmee omgaan. Niet blijven over mekkeren.
Mij best, Amerika verliest toch zijn macht door nog enkele jaren vruchteloos trachten dat land te overheersen. Handelsdeficiet gaat nu al door het dak. \o/
Oud 13 april 2007, 14:03   #49
Praetorian

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Blij dat ik niet naar de oudheid dien te verwijzen, maar dat je het zelf beseft. Winst was toen al de prioriteit.

Trouwens: kapitalisme bestaat niet in een pure vorm.
Geef mij 1 academisch werk die jouw stelling bewijst. Ik vraag maar 1 algemeen academisch werk dat stelt dat Romeinen kapitalisten waren.
Oud 13 april 2007, 14:04   #50
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is niet elke staat imperialistisch. Imperialisme wil een eenzijdige dominantie van handelsrelaties en de bezetting+conversie van productiecentra. Het is de logica van een kapitalistische staat, strevend naar hegemonie.

Over de aard van het sovjet-systeem zijn ze maar begonnen met onderzoeken in universiteiten, ik zou echt niet weten of je sovjets imperialistisch kan noemen.
Man toch: iedere staat die er de middel toe heeft zei ik. Iedere staat op het hoogtepunt van zijn macht was imperialistisch. Ook de Chinezen. Wacht maar af. Intenties zijn duidelijk: kijk maar naar Tibet, Nepal, Taiwan, Afrika,...
Oud 13 april 2007, 14:05   #51
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Geef mij 1 academisch werk die jouw stelling bewijst. Ik vraag maar 1 algemeen academisch werk dat stelt dat Romeinen kapitalisten waren.
Wacht...
Zeg eerst eens wat jij onder kapitalisme verstaat.
Ik ben benieuwd.
Oud 13 april 2007, 14:06   #52
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Mij best, Amerika verliest toch zijn macht door nog enkele jaren vruchteloos trachten dat land te overheersen. Handelsdeficiet gaat nu al door het dak. \o/
Wat heeft het tekort op de handelsbalans nu te maken met de oorlog in Irak?
Oud 13 april 2007, 14:06   #53
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
gE ZULT LANG MOETEN WACHTEN.Uw natte droom zal niet uitkomen.
Oud 13 april 2007, 14:07   #54
Praetorian

Standaard

Citaat:
Man toch: iedere staat die er de middel toe heeft zei ik. Iedere staat op het hoogtepunt van zijn macht was imperialistisch. Ook de Chinezen. Wacht maar af. Intenties zijn duidelijk: kijk maar naar Tibet, Nepal, Taiwan, Afrika,...
De Italiaanse stadsstaten kenden geen imperialisme, Hollandse Republiek trachtte elke bewust territoriumuitbreiding tot een minimum te beperken, etc... Opnieuw faal je enig historisch inzicht te hebben.
Oud 13 april 2007, 14:07   #55
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Lees eens een geschiedenisboek;dan leert ge eens iets.
Oud 13 april 2007, 14:08   #56
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze waren niet alleen kapitalistisch, maar ook imperialistisch. Niet meteen jou vrienden zou ik denken.
Oud 13 april 2007, 14:09   #57
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
De Italiaanse stadsstaten kenden geen imperialisme, Hollandse Republiek trachtte elke bewust territoriumuitbreiding tot een minimum te beperken, etc... Opnieuw faal je enig historisch inzicht te hebben.
Ik denk dat gij er geen fluit van begrijpt maar van een communist kunt ge niet beter verwachten.Communisten en godsdienst fundamentalisten zijn allebei even zot;ze bekijken de wereld door een speciaal brilletje.
Oud 13 april 2007, 14:10   #58
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Ben jij zot man?
Venetianen zijn de grootste kapitalisten die geleefd hebben.
De oude Nederlanden zaten over heel de wereld. Maar omdat ze niet verder gingen, waren het volgens jou geen imperialisten?
Oud 13 april 2007, 14:11   #59
Dycore
Banneling

Standaard

Overigens, de academische notie van het kapitalisme, dat enkel een bestaand en eeuwenoud systeem probeerde te vatten in logica, is ontstaan in het Verenigd Koninkrijk.
Hou dus maar op over de VS.
Oud 13 april 2007, 14:13   #60
Praetorian

Standaard

Citaat:
Wacht...
Zeg eerst eens wat jij onder kapitalisme verstaat.
Ik ben benieuwd.
Kapitaalaccumulatie, klassenmaatschappij, productieverhoudingen gereguleerd door private eigendomsverhoudingen en productiemiddelen in handen van een klasse, de totale en volledige warenproductie, voortdurende tendens naar sociale arbeidsverdeling, gerichte meerwaardeproductie, loonarbeid, proletarisatie.

Allemaal elementen die los kunnen staan van een handelseconomie, zoals bij de Romeinen.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 13 april 2007 om 14:43.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be