![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nu ben ik als communist misschien niet echt de meest representatieve van de sociaal-flaminganten ![]() Citaat:
Maar dat is een ander onderwerp. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verder is er ook een gradueel verschil tussen nationalisme en soevereinisme. Nationalisme is gewoon het streven naar een nationale staat. Die is op papier dan onafhankelijk, maar daarom niet in de praktijk, als je bijvoorbeeld kijkt naar wat het rechts burgerlijke nationalisme wil in Vlaanderen: voor hen gaat de ontmanteling van de Belgische verzorgingsstaat niet snel genoeg, zij willen de vlaamse staat als middel om het neoliberalisme er door te drukken. Dat betekent dus in de praktijk dat 'hun' vlaanderen onderworpen is aan de zogenaamde 'wereldmarkt', of preciezer de dictaten van allerhande ondemocratische instellingen als WTO en de huidige EU. een soevereinist zegt simpelweg dat geen enkele instantie boven de soevereine natie (en het soevereine volk) staat, behalve dan die internationale instellingen die door het volk effectief als gezaghebbend erkend worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Uit wat is het sociaal-flamingantisch initiatief trouwens ontstaan? En wat denkt men in andere delen van de Vlaamse Beweging van de sociaal-flaminganten? Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door groene flamingant : 18 januari 2005 om 18:23. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En is voor de sociaal-flaminganten de onafhankelijkheid een absoluut strijdpunt? Of gaat het hem vooral om de sociale kant van de zaak? Concreet: staat de sociaal-flamingantische beweging ook open voor federalisten of confederalisten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat andere delen van de Vlaamse beweging betreft, die zien ons eerder als buitenbeentje denk ik. Klein groepje luidruchtigen ![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Zo'n confederalist zal je misschien wel vinden, een federalist waarschijnlijk niet want die zijn doorgaans ook aanhanger van 'meer Europa'. Een bepaald type Europa wel te verstaan.
pri alies opinioj, nepre legu! Laatst gewijzigd door Pelgrim : 19 januari 2005 om 11:04. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Parlementslid
|
![]() Ik ben zelf een cetrum-rechtse jongen maar ik vind die landdag een tof initiatief om links het nut van een onafhankelijk vlaanderen te doen inzien.
![]() |
![]() |
#47 | ||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Nee, volgens mij is er maar één punt dat écht moeilijk te verkopen is aan de linkerkant, en dat is separatisme. Maar voor de rest: een strijd voor gelijke rechten, naleven van taalwetten, dat zijn toch geen rechtse standpunten? Dat zijn juist eigenlijk juist linkse standpunten! Citaat:
Daarenboven heb ik zo het idee dat veel Vlaamsgezinden een hekel hebben aan de linksen alléén al omdat veel linksen zich zo anti-Vlaams opstellen. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
(om precies te zijn: ik ga nog uit van het standpunt: 'met België als het kan. Zonder België als het moet.' Maar aangezien ik zo al voel dat het einde van België de Vlamingen nog veel miserie zal brengen, heb ik die miserie er niet voor over. En veel zin om in een rompstaat te leven, heb ik óók niet.) Citaat:
Ik kan mij voorstellen dat een aantal linkse mensen die ik ken, op termijn een meer Vlaamsgezind standpunt willen innemen, als ze ook zien dat de Vlaamse Beweging een stevige linkervleugel heeft. Maar volgens mij zou het véél gemakkelijker zijn om een gemiddelde linkse te overtuigen van een Vlaamsgezind standpunt als dat gekoppeld is aan een federaal (of confederaal) standpunt, dan als je dat koppelt aan een separatistisch standpunt. En dat laatste was eigenlijk ook één van de redenen waarom ik vroeg of de sociaal-flamingantische beweging openstaat voor (con)federalisten. Laatst gewijzigd door groene flamingant : 19 januari 2005 om 20:55. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik vind de landdag wel een goed initiatief. Maar als ik jullie teksten bekijk vraag ik me wel af hoe je hiermee mensen gaat bereiken. Misschien begrijp ik het verkeerd en zijn jullie pas in het startstadium en dus van plan om eerst de grote lijnen van de "beweging" vast te leggen?
Wat mij als flamingant mateloos ergert is dat ik mee steeds moet verantwoorden. Vroeger was het al in klas zo, waar bijna iedereen SP.A stemde, dat ze me quasi uitmaakten voor rechts, conservatief, zelfs racist, omdat ik als enige zei dat ik N-VA stem, louter uit separatistische motivatie. Als ik dan uitleg dat separatisme per definitie niet rechts, fascistisch, of wat dan ook is stoot ik op een muur van onbegrip. Er zijn enorm veel vooroordelen bij zelfverklaarde progressieven en linksen omtrent Vlaams-nationalisme. Alleen dat woord nationalisme al; wat een vuil woord zeg! Dat is het natuurlijk niet omdat je nationalisme op zeer verschillende manieren kan intepreteren, en voor mij betekent het slechts het streven naar een onafhankelijke staat, en niet het chauvinisme en racisme dat sommigen er pogen aan te koppelen. Ik verwijt ze wel niets, althans als ze ook eens willen luisteren naar onze argumenten. Er zijn natuurlijk ook progressieven die tegen separatisme zijn met goede reden. Maar voor velen is het toch dankzij het Belang en de belgicisten die constant de termen "ondemocratisch, fascistisch, racistisch, collaborateurs, Nazis" uit hun hoed toveren. Om terug on topic te komen weet ik niet of zo'n landdag wel een oplossing is. Is het de bedoeling progressieve flaminganten te verenigen, of om het flamingantisme/Vlaams-nationalisme een beetje te zuiveren van alle negatieve connotaties? Persoonlijk denk ik dat het laatste belangrijker is. We moeten durven toegeven dat er nog niet veel draagkracht is voor een onafhankelijk Vlaanderen. En als die er al is is het een Vlaanderen waar progressieven niet thuishoren. Als we die draagkracht ooit willen moet onze naam toch een beetje gezuiverd worden van die verwijten die we krijgen, en moeten we de mensen er eens bewust van maken dat separatisme en het afschaffen van het koningshuis daarom geen rechtse of extreem-rechtse standpunten zijn. De vraag is natuurlijk hoe. Die vooroordelen zijn er bij velen nogal sterk ingebakken, wat ik al genoeg aan de lijve ondervonden heb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wil je het flamingantisme zuiveren van die negatieve connotaties, dan moet je ook zorgen dat er terug een herkenbaar verdraagzaam, links en progressief flamingantisme komt. Dat is er nu niet omdat de linkse flaminganten teveel versnipperd zitten tussen verschillende partijen en bewegingen. Daar kan de sociaal-flamingantische beweging wel degelijk iets aan doen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik had trouwens eens dat forum van Jonge Vlamingen (dat onder de VVB valt) bekeken en zie dat Pelgrim ook lid is. Is het de bedoeling hiervan ook een progressief Vlaams platform voor jongeren van te maken, of eerder neutraal? In de beginselen dacht ik te lezen dat het idee ontstaan was om de Vlaamse Beweging wat te zuiveren van de racistische en fascistische connotaties, maar ik zie dan toch bepaalde figuren op het forum actief die nogal zeer radicale standpunten innemen t.o.v. Moslims e.d. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat Jonge Vlamingen betreft:
Dat is inderdaad bedoelt als neutrale pluralistische partij overstijgende organisatie ja. Dat betekent dat alle partijen en strekkingen binnen het vlaams nationalisme daar ook aanwezig zijn, dus ook de rechtse. JV is dus geen 'progressief' platform, wat dat zou impliceren dat er alleen maar linksen en progressieven zitten. JV Is op dat vlak eerder neutraal. JV heeft als enige functie eigenlijk de gedachte van de vlaamse onafhankelijkheid onder jongeren te promoten. Maar ik stel voor dat we dat onderwerp in het vlaams nationalistisch forum verder zetten.
![]() |
![]() |
#52 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als communist ben ik ook een internationalis, maar ik interpreteer dat als de noodzaak van alle uitgebuitenen ter wereld om samen te werken, zeker nu het mondiale neoliberalisme overheerst. Niet meer, niet minder. Internationale samenwerking - zelfs klassensolidariteit- betekent niet dat we ook moeten streven naar zoiets volstrekt utopisch (utopisch zowel in de praktijk als op papier) als de Grote Verenigde Wereld. De klassieke linkse (toch zeker radicaal linkse) progressieven interpreteren het proletariërscredo echter nog steeds als een soort unitaristisch mondialisme. En dat is een axioma dat heel diep zit. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Maar er is altijd debat mogelijk, hoor. Als je (con)federalist bent mag je je gerust altijd komen moeien in onze werkgroepen (in februari houden we er een in Gent). Bovendien hebben wij het monopolie niet over het linkse soevereinisme en 'de' sociaal flaminganten. Je hebt geen lidkaart van ons nodig om jezelf sociaal flamingant te mogen beschouwen ![]() In ons manifest staat trouwens ergens dat we niet dogmatisch gaan weigeren met andere progressieve bewegingen samen te werken omdat ze niet seperatistisch genoeg zouden zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door groene flamingant : 28 januari 2005 om 22:08. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Banneling
|
![]() Zeg Pelgrim, ik zie dat ge die tekst over het soevereinisme in uw handtekening gezet hebt. Zou het niet interessanter zijn om een luchtigere en beknopte samenvatting te maken van die tekst? Kwestie van de verkoop, snapt ge? (voor de geïnteresseerden kunt ge er nog altijd een link bijzetten naar de volledige tekst). 't Is natuurlijk maar een bescheiden voorstel.
Laatst gewijzigd door groene flamingant : 28 januari 2005 om 22:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om verder te gaan op een discussie uit een andere topic:
Citaat:
Aan de andere kant heb je dan vooral in Vlaanderen een nieuwe elite die gevormd wordt, voornamelijk in de modernere economische takken (diensteneconomie). De elite die daar ontstaat vindt dat de Belgische elite de sociale staat niet snel genoeg afbouwt. Het Vlaanderen waar deze Vlaamse economische elite voor staat is een Vlaanderen dat nog meer dan Belgique zal onderworpen worden aan mondiale krachten waarover het vlaamse volk geen enkele controle heeft. Een aanzienlijk deel van de Vlaamse beweging is momenteel neoliberaal in meer of mindere mate. Aangezien ik een echt soeverein en democratisch Vlaanderen en Wallonië wil ben ik met de huidige gang van zaken niet zo gelukkig. Dat neemt niet weg dat men het zelfbeschikkingsrecht zomaar moet laten varen. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En als ANtwerpen, Limburg of West - Vlaanderen of wat ook de onafhankelijkheid wensen, hebben zij daar uiteraard recht op. Ik ben trouwens voorstander van een confederaal Vlaanderen in een confederaal Europa.
pri alies opinioj, nepre legu! Laatst gewijzigd door Pelgrim : 16 februari 2005 om 10:22. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat de overheidsbedrijven efficiënter en rendabeler worden gemaakt kan ik moeilijk als negatief beschouwen. Een betere en efficiëntere werking komt uiteindelijk de consument/burger ten goede.
Maar het is inderdaad zo dat dit alleen maar gedaan wordt met het oog op een nieuwe privatiseringsgolf. Men zou beter rendabele publieke diensten in overheidsbeheer scheppen.
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |