![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Is het kapitalisme het best denkbare systeem? | |||
Ja, het kapitalisme moet behouden blijven |
![]() ![]() ![]() |
21 | 23,33% |
Neen, het kapitalisme moet weg |
![]() ![]() ![]() |
24 | 26,67% |
Het kapitalisme om het kapitalisme is niet wenselijk en moet voortdurend bijgestuurd worden in de richting van een steeds betere, humanere samenleving |
![]() ![]() ![]() |
33 | 36,67% |
Ander (specifieer) |
![]() ![]() ![]() |
10 | 11,11% |
Ik weet het niet |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,22% |
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En een onderzoek van alle zes miljard mensen, hun bezitten &c, met inbegrip van de staatsinvloed, daar heb ik geen weet van. Moet een knap doctoraat zijn. Misschien een ideetje voor percy?
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Er is trouwens geen onlosmakelijk verband tussen de over- en onderontwikkeling van regio's. Mocht dat zo zijn, dan zou Duitsland nu nog steeds een onderontwikkeld boerengat zijn. Het is natuurlijk wel vaak zo dat de ontwikkeling zich vooral in één kern afspeelt, maar dat betekent niet dat de arme regio arm is (laat staan blijft) omdat de rijke regio rijk is. Momenteel speelt Engeland geen voorname rol meer in de wereld (het centrum is opgeschoven naar de V.S., vervolgens naar Japan, momenteel richting China) maar toch is Engeland rijk én neemt haar welvaart toe. Als dat het mechanisme is, dan betekent het gewoon dat de ene regio sneller industrialiseert dan de andere - an sich geen deprimerend feit. Citaat:
Trouwens; dat een toename van welvaart een kleinere toename van geluk veroorzaakt, betekent niet dat je die relatie kunt omdraaien: het kan gerust zijn dat de toename van de welvaart van A naar B mijn geluk een klein beetje laat toenemen, maar dat het afnemen van de welvaart van B naar A mijn geluk zéér sterk laat dalen. Dat besef je pas goed als je eens een paar dagen zonder vanzelfsprekend comfort moet rondlopen. Maar dan nog: geluk is per definitie een subjectief oordeel, en redelijk moeilijk om te beoordelen als buitenstaander, dus echt interessant is dat argument niet echt. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
|
![]() Trouwens: is het niet een klein beetje logisch dat er inkomens- en vermogensongelijkheid is, wetende hoe de situatie in 'sub-Saharan' Afrika eruit ziet?
![]() |
![]() |
#45 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het pure kapitalisme is niet wenselijk. Er dient steeds controle uitgevoerd te worden door de overheid, plus correcties indien nodig. Cruciale ondernemingen als het openbaar vervoer, de elektriciteitsvoorziening e.d. moet onder direct toezicht van de staat staan. Andere bedrijven dienen zoveel mogelijk vrijheid te genieten. De overheid dient wel een politiek van verankering door te voeren, met als doel zoveel mogelijk bedrijven in het eigen land te houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar het over gaat, is methodes; en dat valt enkel individueel te bezien. Ik denk, jij denkt, maar er is geen "wij denken". We kunnen hetzelfde denken, maar je kunt niet a priori iets gelijkstellen. Daarom is het ook mijn mening dat je geen gelijkgestelde politiek kunt verantwoorden, meer nog, dat je bitter weinig politiek kunt verantwoorden. Maar laat ons alsjeblieft het gehele emotioneel debat als "zie je wel, vele mensen willen niet dat kinderen van honger sterven, maar jij door je overtuiging wilt dit en dat" achterwege laten. Het is vermoeiend, en een belemmering voor de Discussie.
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Sommigen hebben werkelijk een geheugen als een zeef... Maar ik ga daar voorlopig nog niet op cappen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Enlighten me. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als libertariër ben ik tegen overheidsbedrijven - maar expliciet vóór privatiseringen zoals die de laatste tijd worden uitgevoerd, kan ik niet zijn.
Laatst gewijzigd door lombas : 21 april 2007 om 12:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zoals het nu is, stevent het loodrecht op de muur af. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Het kapitalisme is het ergste wa
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op zijn minst heeft het kapitalisme 1 voor deel op het communisme.
Het communisme wenst dat de mens het mierennest idee gebruikt. Allen in de bres voor de gemeenschap. Het kapitalisme gebruikt de menselijke eigenschap egoïsme. Ondertussen is het wel duidelijk welk systeem het al 17 jaar langer volhoud.
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zoniet is het kleptocratie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
|
![]() Het mooie aan het kapitalisme is dat een aantal dingen vanzelf geregeld worden op een bijna biologische manier. Dabkzij principes als vraag en aanbod zijn er in de meeste sectoren ongeveer evenweel werknemers als banen, dankzij het feit dat je beloond wordt voor beter werk ben je eerder geneigd je er hard voor in te zetten. Er zitten echter ook mindere kanten aan het kapitalisme, want als niemand de waarde van jou inziet hoef je ook op niemands hulp te rekenen. Kapitalisme werkt een beetje als taartjes bakken in een zandbak waar alleen de 'populaire kinderen' in mogen, dan krijgt de rest geen taartjes. Daarom ben ik voor de middelste optie gegaan, kapitalisme moet in de hand gehouden worden door de overheid om bijvoorbeeld het onderwijs op niveau te houden, mensen die het moeilijk hebben te ondersteunen en problemen die groter zijn dan een enkel bedrijf aan te pakken, zoals klimaatproblematiek en oorlog. Ik zelf sta hierin vaak wat linkser dan wat het politieke centrum genoemd wordt.
![]() |
![]() |
#57 |
Staatssecretaris
|
![]() We kunnen een man op de maan zetten maar we zouden geen economisch systeem kunnen ontwikkelen die iedere mens op aarde op een gelijkwaardig niveau zet???
Ik ben er zeker van dat er betere en menselijkere systemen bestaan die ook nog eens meer in harmonie zijn met het ecologisch aspect. Wel is het een feit indien je iedere mens op aarde een westerse levenstijl wenst te geven je op zijn minst 3 aardes zou nodig moeten hebben. De draagkracht van de aarde is nu eenmaal beperkt om zomaar iedereen een mooi huis en tuintje te kunnen geven met ene volle frigo en voorraadkast. Maar dit terzijde geloof ik dat de mens in staat moet zijn om een beter economisc systeem te ontwikkelen dat steunt op samenwerking in plaats van concurrentie en dat het economisch systeem in functie staat van het menselijk, dierlijk en ecologisch welzijn in plaats van dat mens, dier en natuur in functie staan voor het economisch systeem. Waarom zouden we enkel via concurrentie aan het concept van vraag en aanbod kunnen voldoen? indien de mens eens wat minder egoistisch zou zijn en meer zou willen samenwerken dan kon met al heel wat bereiken. En waarom is een arbeider zoveel minder waard als een ingenieur?? maakt meer kennis je dan een beter mens? Of zijn mensen die niet veel kennis en talenten hebben minder menselijk dan diegene die hoge studies hebben gedaan? moet het vraag en aanbod systeem er voor zorgen dat men mensen verdeeld in hokjes en elk hokje zijn waarde krijgt of zijn we tegenwoordig intelligent genoeg om iedereen dezelfde waarde te geven ongeacht zijn kennis en talenten?? Verdient niet ieder mens gelijk gewaardeerd te worden volgens zijn kennen en kunnen en wanneer gaan we beseffen dat iedereen belangrijk is in het geheel van arbeider tot ingenieur, allemaal zijn we belangrijk voor het geheel. misschien hebben we meer aanbod op lager niveau maar dit wil niet zeggen dat ze daarom minder waard zijn en daarbij komt dat er meer werk dan mensen zijn en dat er globaal gezien veel te weinig arbeiders zijn maar door het verderfelijk kapitalistisch systeem worden arbeiders uitgezogen en geplunderd om een kleine massa mensen in weelde te brengen en dat is iets wat niet kan en alleen al om dit feit is het kapitalisme slecht maar het kapitalisme is nog veel erger op andere punten. kortom er zijn meer nadelen aan dan voordelen voor de mensheid maar misschien niet voor de personen die op dit forum zitten ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is er egoïstisch aan cuncurrentie van vraag en aanbod? Is concurrentie niet menselijk (hé, die blondine is van m�*j, k?)? Waarom verdient een ingenieur meer dan een arbeider? Misschien omdat tegen dat de ingenieur zijn diploma heeft, de arbeider een flink eind op weg is zijn huis af te betalen?
![]() |
![]() |
#59 |
Banneling
|
![]() fKapitalisme op zich is een zeer goed systeem, alleen de manier waarop het wordt toegepast is het probleem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het eerlijkste systeem zou zijn dat ieder mens op een bepaalde leeftijd evenveel zou hebben verdient dus wie later begint door zijn studies zal meer verdienen om het verlies te compenseren. en wanneer beide op pensioen gaan moeten ze beide evenveel krijgen ongeacht hun studies en job want als we geboren worden krijgen we toch ook evenveel kindergeld ongeacht wat de ouders doen zou het dus ook zo niet moeten zijn op pensioen leeftijd wanneer de staat de mens terug onderhoud??? |
|
![]() |
![]() |