![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
| Bekijk resultaten enquête: Pensioenen of Cultuur? | |||
| Minder geld voor Cultuur, meer voor Pensioenen |
|
21 | 65,63% |
| Meer geld voor Cultuur, minder voor Pensioenen |
|
2 | 6,25% |
| Meer belastingen voor meer Cultuur en Pensioenen |
|
3 | 9,38% |
| Andere optie |
|
6 | 18,75% |
| Aantal stemmers: 32. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#42 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#43 | ||||||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Als ik straks in plaats van naar het wc te gaan op een doek kak ben ik ook een kunstenaar. Een kunstenaar die -voor mij- evenveel recht heeft op subsidies als alle andere. Citaat:
Als een metser alle muren scheef metst is hij waarschijnlijk ook een arme metser. Daarom moet de overheid nog niet alle metsers steun geven. Citaat:
Ik heb er niks tegen dat kunstenaars iets verdienen. Ik zal graag geld uitgeven aan een goed schilderij. Ik heb er iets op tegen dat de staat hen subsidieert. Of anders gezegd: dat de staat geld afpakt van zijn burgers om kunst mee te kopen die mensen toch niet willen (anders zouden ze er wel voor betalen). |
||||||
|
|
|
|
|
#44 | ||||||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
2. U hebt recht om als kakkende kunstenaar subsidies aan te vragen. Het is enkel de vraag of u uw artistieke visie kan verdedigen ten overstaan van uw peers. Veel geluk alleszins Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#45 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
De overheid geeft op subjectieve basis steun. Ik herrinner me zelfs dat de commissie die advies moest geven welke toneelgezelschappen steun kregen ontslag genomen heeft toen bleek dat de minister de adviezen niet allemaal volgde. Het hangt dus af van de subjectieve keuze van 1 man wie steun krijgt en wie niet. En zelfs al hing het af van 20 mensen dan nog is het een subjectieve keuze. Als je iemand in zo'n committe kent zal het wel lukken. Anders wordt het al een pak moeilijker om die subsidies te krijgen. In Groot-Britannië krijgt kunst véél minder steun. Nochtans kan je moeilijk zeggen dat er in dat land geen kunst meer is. Er zijn wél veel meer kunstinstanties en privé-kunstinitiatieven. In België geeft iedereen al zoveel geld uit aan kunst dat ze minder snel geneigd zullen zijn om geld uit te geven aan privé-kunstinitiatieven. Hoewel het op dat vlak ook wel meevalt. Zo ben ik al in een privégallerij naar een tentoonstelling van beeldhouwwerk van Constantin Meunier geweest (vrije bijdrage voor binnengaan) (in Brussel). Meer recent heb ik het huis van Freud in Wenen bezocht, het scheepvaartmuseum in Passau, ... En ik ben student, en mijn inkomen ligt dus een pak onder de armoedegrens. |
|
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik vind dat de overheid ook niet moet zorgen dat BMW's goedkoper moeten zijn zodat iedereen zoeen kan kopen. |
|
|
|
|
|
|
#47 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De zaal mag nokvol zitten, 't zal er in de verste verte niet mee betaald zijn.
|
|
|
|
|
#48 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
In Wenen heb je twee Opera's: de Staatsoper en de Volksoper. De Volksoper is véél goedkoper. Zowel voor tickets als voor overheidssteun. En toch zit die ook elke dag vol.
|
|
|
|
|
#49 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#50 |
|
Europees Commissaris
|
Cultuur krijgt een nooit geziene hoeveelheid geld uit de privésector heden ten dage. Kijk naar het bedrag dat Lord of the Rings opbracht.
Ik zie niet in waarom we er nog extra belastingsgeld aan moeten geven.
|
|
|
|
#51 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Soaps worden massal gesponsord én bekeken. Zijn soaps dan cultureel bekenen meer waard dan b.v. iets moeilijker toegankelijke films, die het grote publiek niet lokken? In dergelijke visie komen enkel nog 'kunstenaars' aan de bak, dewelke in hun achterhoofd constant rekening houden met verkoopbaarheid. Of erger: enkel mensen die meer flair hebben voor verkoop, dan artistiek talent. PS (Een volle opera aan 250€ volstaat nog niet eens om een scène-orkestje te financieren zoals het b.v. in La Bohème éénmaal over de stage wandelt net voor het einde van de tweede act
|
|
|
|
|
#52 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Nochtans is iedereen na de voorstelling blij dat ze gekomen zijn. Het is van eind December geleden dat ik La Bohème gezien heb, maar van wat ik me herinner is het een stuk dat prima goedkoop gespeeld kan worden. In het Ancien Regime was er ook enorm veel kunst in en rond de paleizen van Louis XIV. Wie daar toen beter van werd? Al zeker het gewone volk niet. Nu is de situatie bijna identiek. Ik vind dat eerder dekadent dan iets waar we trots op moeten zijn.
|
|
|